Return of the Super Sport Utility Vehicle.
Met de officiële introductie van de Urus werden we begroet door een term die Victor Muller jaren geleden al introduceerde. De Lamborghini Urus is -net als de Spyker D12– een SSUV, oftewel een Super Sport Utility Vehicle. Voor ons een reden om deze twee auto’s eens te vergelijken.
Laten we beginnen met een duidend verschil: waar het ene model het na een misselijkmakend aantal teasers tot productie heeft geschopt, had Meneer Muller heel wat problemen om zijn project op de rails te krijgen. De weinige momenten dat we de hyperluxe SUV niet gevisualiseerd of tentoongesteld zagen, stond hij wel ergens achterop een trailer. Erg jammer, want het idee en de timing waren perfect. We hebben genoeg commentaar gehad over de werkwijze van Victor Muller, maar hij had met deze SSUV een vooruitziende blik. Spyker had destijds de eerste kunnen zijn met een auto in dit segment. Dat was ook wat Victor zei tijdens de onthulling in Genève (2006), er was op dat moment namelijk geen SUV boven de Cayenne Turbo S. Het automerk uit Zeewolde had duizenden exemplaren kunnen verkopen, iets wat Bentley en Lamborghini nu aan het doen zijn.
Exterieur
Van de verschillende punten die we in dit artikel gaan behandelen, is dit waarschijnlijk mijn grootste struikelblok. Zeg wat je wilt over Victor Muller en zijn cohorten, ze wisten wel hoe ze een auto in elkaar moesten zetten met road pressence. Hun SSUV heeft de typische Spyker-look die we zo goed kennen van hun originele smaakmaker: de C8 Laviolet (check). De mate waarin de D12 (welke later werd gedownsized naar D8) opvalt is wat mij betreft vele malen hoger dan bij de Lamborghini Urus, die ondanks zijn prestigieuze naam een behoorlijk ingetogen bolide is.
Wat betreft dat laatste uitte ik mijn onvrede al enigszins in het artikel over de configurator. Uit de autobouw-simulator bleek al gauw dat het aantal opties en kleuren, waarvan je juist bij Lamborghini zou verwachten dat ze zich er niet op zouden inhouden, enorm beperkt is. Succes op dit niveau wordt veelal bepaald door luxe zonder al teveel poespas, dat wordt hier op bijna pijnlijke wijze duidelijk. De treffende designtaal van Lamborghini raakt, maar het is jammer genoeg niet het uitbundige monster waarop ik hoopte.
Interieur
Hier zijn we eigenlijk hetzelfde verschil als aan de buitenkant. Waar de Spyker heel uitbundig is, is de Lambo vooral heel clean. Het interieur van de D12 is eigenlijk ook zoals we dat van een Spyker mochten verwachten. Veel leder en aluminium, met de aloude stijl van een oud gevechtsvliegtuig.
Na dit uitbundige interieur lijkt de Lamborghini welhaast een Passat. Naast dat uiterlijke verschil zijn er echter ook wat praktische zaken. De Urus biedt potentieel plaats aan vijf personen, terwijl er in de Spyker max vier konden plaatsnemen. Uiteraard zijn we inmiddels ruim 10 jaar verder en zit de Urus vol met schermen en andere digitale features.
Techniek
De D12 Peking-to-Paris wordt aangedreven door een W12 motor, afkomstig van VW. De ‘D’ staat overigens voor D-Serie van het oude Spijker, de eerste met vierwielaandrijving. Het nummer 12 geeft het aantal cilinders aan. Deze twaalfcilinder levert voor Spyker 500 pk, wat een top van 295 km/u en een sprint naar de 100 in 6.0 seconden oplevert. De plannen voor de D12 werden later aangepast naar een D8, deze kreeg een volledig aluminium V8 (6,2 liter groot) die dankzij een supercharger 550 pk en 750 Nm kon produceren.
De Lamborghini Urus heeft een 4.0 liter V8 twin-turbo met 650 pk en 850 Nm koppel. Daarmee sprint de SUV in slechts 3,6 seconden naar de 100 km/u. Van 0-200 km/u gaat in 12,8 seconden. De top ligt op 305 km/u.
Prijs
De SUV van Lamborghini zal voor 171.429 euro in Europa op de markt komen, voor de Spyker D12 Peking-to-Paris werd destijds gesproken over 235.000 euro. Dat is nog best een pittig verschil, de Spyker lijkt daarmee meer in de buurt te komen bij de eventuele prijs van een Rolls-Royce SUV. Maar goed, dit zijn echter de kale prijzen (zonder belastingen dus). De Nederlandse prijs van de Lamborghini Urus is inmiddels vastgesteld op 278.844 euro, de Spyker was waarschijnlijk ergens rond de 4 ton uitgekomen.
Goed_Koopman zegt
De allereerste SSUV was natuurlijk de Canyonero.
lincoln zegt
SUV’s zijn verrekte handig ..
Omdat de zit wat hoger is kan je eerder een parkeerplekje in London spotten ..
Om vervolgens met gemiddeld 5 km/u in de eeuwige file naar toe te kruipen ..
Het zijn geen auto’s die jou ergens naar toe brengen ..
Jij mag hooguit de auto ergens naar toe brengen ..
Handtasje vs handtasje dus ..
Prachtige meuk overgens ..
rolov zegt
@lincoln: als iedereen er een rijdt is dat voordeel zo weg
rhellema zegt
De Urus wordt wel gebouwd!
Cabrioot zegt
Was Lambo zelf niet de eerste met een SSUV nl de LM002 ?!? Enne twee autos met elkaar vergelijken waar 10 jaar verschil in zit is appels met peren vergelijken
notsobig zegt
@cabrioot: Ik zie de LM002 niet als een (S)SUV, is meer een terreinwagen naar mijn mening… Een echte (S)SUV staat namelijk bij de eerste de beste modderplasje net zo vast als een hatchback…
Stefje zegt
@notsobig: die extra rijmodi en andere versnellingsbak speciaal voor de gearing zitten er inderdaad alleen voor de show op. Goed gesproken ?
notsobig zegt
@stefje: Dat met die hatchbak is uiteraard wat overdreven (ook al heb je die ook vierwiel aangedreven). Maar jij denkt dus serieus dat je door wat extra rijmodi en vesnellingsbak (maar bv geen echt low gearing) een minstens zo goede terrein capaciteit hebt als bv de LM002 of bijvoorbeeld een Vitara ofzo? Goed gesproken hoor…
harrie zegt
@stefje: ja leuk, succes met je laag profiel banden
mashell zegt
@notsobig: een LM002 was natuurlijk ook geen echte terreinwagen, die moest immers altijd binnen een straal van 50km van een tankstation blijven.
Cabrioot zegt
Enne om ff op de Ursus terug te komen, waar gaat die 5e persoon dan plaats nemen, op de middentunnel achterin of zo ?
autoblogger zegt
@cabrioot: goeie vraag, maar je kan de Lambo optioneel als vijfzitter bestellen.
granlusso zegt
@cabrioot: De Urus zal vast een optie hebben waarbij je kan kiezen voor een luxere vierzitsconfiguratie dan de vijfzitter.
snuffel77 zegt
Ik heb 1 besteld
Met een bank achterin
Als het mee zit 2e helft 2018
In productie
Afwachten …?
henk_he zegt
@snuffel77: kun je bij de modelauto’s kiezen voor een achterbank? Toe maar.
fastforward zegt
Relevanter is de vergelijking Urus, Bentayga en Cayenne
lincoln zegt
@fastforward:
Appels met appels met appels vergelijken ..
Kiezen tussen een appel en een peer blijkt al een onmogelijke opgave voor de gemiddelde autoblogger ..
granlusso zegt
@fastforward: Het is geen volledig objectieve vergelijking he, dat is namelijk nogal saai en voorspelbaar (iedereen kan die hokjes wel afvinken).
stfu zegt
@fastforward: ben benieuwd naar de dragrace tegen de Model X P100D
frederik zegt
@stfu: En nu wie het eerste Amsterdam-Rome aflegt.
rhellema zegt
@stfu: en daarna gaan we de kwaliteit testen.
ma90ho zegt
@fastforward: is dat een vergelijk dan? Een en al VW groep meuk.
ikschrijfookoverautos zegt
@fastforward: Inderdaad relevanter, maar wel minder spannend.
moveyourmind zegt
Mooi die voorkant van de Lamborghini met die brede ietwat agressief ogende koplampen die doorlopen in de spatborden, de brede relatief lage voorruit de motorkap die zonder gril vloeiend doorloopt naar de voorbumper…
Bijna dezelfde design-trucjes als bij dit Britse stijlicoon dat door Robert Opron ontworpen is:
http://media.fastestlaps.com/13vb1fpji47g/640x350m
Met dat verschil dat de Rover met zijn lage langgerekte taillelijn een stuk mooier is…
notsobig zegt
@moveyourmind: En ik maar denken dat je dit onmogelijk mooi kon vinden…
dirkv zegt
Neem het me niet kwalijk maar ik heb de D8/12 Peking-to-Paris nooit mooi gevonden maar als ik hem zo o de foto’s zie is het gewoon een belachelijk vormgegeven auto. Het is net een uitgezakte pudding, jammer hoor!
notsobig zegt
@dirkv: Ik vond hem ook lelijk, maar nu naast die Urus is het een waar plaatjes. Is die Urus toch nog ergens goed voor…
E550 zegt
@dirkv: het lijkt op een badkuip op wielen.
koekebakker zegt
Brr die skyper ziet er echt niet uit
MaartenD zegt
Waar staat die SSUV Spyker eigenlijk, ergens stof aan het happen? Zou je met dat ding de weg op mogen?
Ram-G-maN zegt
De Spyker D12 Peking-to-Paris had de redding van Spyker kunnen zijn als ze niet al die opvolgers van de originel D8 hadden uitgebracht maar het budget voor deze SSUV hadden ingezet. Misschien had Spyker nog bestaan.
barry355gtb zegt
@AutomotiveDesigner: Spyker is still alive & kicking volgens het persbericht van de afgelopen week…..
chrisvis zegt
@AutomotiveDesigner: met die looks daar vrees ik wat voor. De lambo is al geen plaatje maar de Spyker is pas echt een gedrocht. Om dan nog over de prijs te zwijgen voor een auto die 6 sec nodig heeft voor aan de 100 te geraken. En dan durft Müller zijn wagen nog boven een cayenne turbo s plaatsen???
lolikbenbol zegt
Hoewel ik hem niet echt mooi vind krijg ik toch iedere keer een glimlach als die Spyker voorbij komt. Wat was t gaaf geweest om die op de weg te hebben!
rrk147 zegt
Hmm best goed verhaal dit! Zo naast de Spyker doet de Urus wel wat gewoontjes aan, zeker als je kijkt naar de andere Lamborghini’s van de afgelopen 20 jaar. Dan was de Spyker toch echt wel een klasse apart geweest, en doet de Lamborghini mijn sterk denken aan badge engenering, al zal dat wel iets te kort door de bocht zijn…
gezondverstand zegt
Die Spyker is niet om aan te gluren. Kitsch tot en met. Net als de rest van de Spyker’s.
superhans zegt
@gezondverstand: Helemaal mee eens. Daarbij is het design verschrikkelijk gedateerd. Spyker interieurs, hoewel gemaakt met dure materialen, overstijgen het kitcar niveau niet.
rolov zegt
@gezondverstand: nou de eerste c8 is toch echt geweldig. Dat hij niet meegegroeid is Ok maar de eerste zou ik graag in mijn schuurtje hebben voor mooie zomerse dagen. En dan bedoel ik niet die Handgeklopte Silvestris van Maarten de bruin ;)
bk4life zegt
Dat uiterlijk van de Spyker neem je toch niet serieus? Wat een afschrikwekkend kinderachtig Mr Bean-bakkie.
potjak zegt
Haha een natte droom van een iemand die nooit uitkomt tegen een bestaande. Kom op wat een k#t vergelijk.
tstile zegt
Zou het pas gaaf vinden als ze zoiets maken met maar 2 zitplaatsen en als spyder. Dat zou een brute machine zijn.