Een 500+ pk sterke zevenzitter, dan kan je aan twee auto’s denken. Wij zetten de hagelnieuwe Kia EV9 GT tegenover de -op papier- vergelijkbare Mercedes R63 AMG.
Eigenlijk had ik verwacht vanochtend mijn mail te openen met een boze Kia in de inbox, want ik ben niet heel lief geweest tegen de ietwat tegenvallende Kia EV9 GT. Goed, ik heb geprobeerd een juiste hoeveelheid nuance toe te voegen, maar kennelijk had Kia gewoon het beeld geschetst van een 650 pk sterke super-SUV. Dan is 503 pk… prima. Je hebt nou eenmaal veel pk nodig om een rijdend flatgebouw als de EV9 snel van zijn plek te laten komen.
500 pk sterke zevenzitter
Vandaag gaan we het dus goedmaken. Want er schoot mij wel wat te binnen tijdens het lezen van de specs van de Kia EV9 GT. 500 pk, zeven zitplaatsen, sportlabel… heeft Kia niet gewoon een soort moderne Mercedes R63 AMG gebouwd? Want ja, dat was nog eens een tijd. Mercedes hanteerde een lekkere YOLO-stance wanneer het ging om hun AMG-modellen. Toen AMG kwam met de 6.2 liter grote V8 (M156) was de tactiek om die in zo veel mogelijk modellen te proppen. In een speciaal ontworpen auto als de SLS logisch en in een S-Klasse ook wel voor te stellen, bij een E-Klasse (ook beschikbaar als wagon!) al wat lastiger. Blijkt ‘ie ook gewoon in de C-Klasse te passen! Er kwam een ML63, GL63, CL63, SL63, noem het maar op. En de gekste iteratie van allen dus, De R63 AMG.
Passen doet het wel, maar het idee van een zevenzitter met die briljante motor was knotsgek. De Mercedes R-Klasse was sowieso een wat bijzonder model, maar met die motor was het krankzinnig. Deze hield het ook maar één generatie vol, want uiteraard kozen meer mensen voor een ML63 of GL63. Eigenlijk had de R63 de beste vormfactor qua praktisch gebruik. Maar ja, voor praktisch gebruik moet je niet de versie hebben met de belachelijke motor.
Vergelijking Kia EV9 GT vs Mercedes R63 AMG
Precies zestien jaar nadat Mercedes de R63 AMG uit de markt haalde, komt Kia met een auto die er dus best dicht bij zit. We gaan eens kijken hoe dicht bij. Zie het niet als consumentenadvies, meer als een geinige indicatie. Het is vrijdagavond, we houden het luchtig.
Dimensies
Kia EV9 GT | Mercedes R63 AMG | |
---|---|---|
Lengte | 5.015 mm | 5.157 mm |
Breedte | 1.980 mm | 1.922 mm |
Hoogte | 1.780 mm | 1.663 mm |
Wielbasis | 3.100 mm | 3.215 mm |
Gewicht | 2.560 kg | 2.275 kg |
Kofferbak | 828 liter | 685 liter |
Kofferbak (derde zitrij) | 333 liter | 317 liter |
Opvallend: de R63 AMG (mits je de zevenzits Lang neemt) is 100 mm langer dan de EV9, terwijl die laatste voelt als de grotere auto. Qua binnenruimte merk je dat ook, de Kia slokt 143 liter meer dan de Mercedes. Met de banken omhoog scheelt het bijna niks. Waar de EV9 helaas flink moet inleveren: de R63 is bijna 300 kg lichter.
Prestaties
Kia EV9 GT | Mercedes R63 AMG | |
---|---|---|
Motor/accu | 99,8 kWh, dual motor | 6.2 liter V8, n/a |
Vermogen | 508 pk | 510 pk |
Koppel | 700+ Nm | 630 Nm |
Aandrijving | AWD | AWD |
Sprint (0-100 km/u) | 4,3 seconden | 5,1 seconden |
Kia is helaas nog niet heel vocaal over de Kia EV9 GT qua aandrijving, zo weten we niet hoe veel koppel hij heeft en wat de topsnelheid is. Maar dat het koppel meer is dan de 700 Nm dan de EV9, dat mag je wel verwachten. Het koppel-achtige karakter van een EV zal dan ook zijn waarom de R63 het met 0,8 seconden moet afleggen tegen de EV9. Verder ook hier redelijk vergelijkbare cijfers.
Verbruik
Eigenlijk is het compleet irrelevant bij dit tweetal, maar we pakken toch even het verbruik erbij. Volgens benzine-maatstaven zou de Kia EV9 net ietsje minder dan 1 op 35 verbruiken, wat voor de GT dan rond de 1 op 33 zou komen. De R63 AMG, een notoire slurper (en één van de ergste met de 63 AMG-motor) doet ongeveer 1 op 6. Zo duur is die V8-roffel dus.
Conclusie
Oké, het is niet dezelfde auto. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil van 18 jaar tussen de Kia EV9 GT en Mercedes R63 AMG. De keuze is dan ook eigenlijk heel simpel: de EV9 is nieuw te verkrijgen, de R63 al een tijdje niet meer. Je kan, als je je best doet, voor rond de 30-35.000 euro een R63 scoren. Dus dat is wel de goedkopere optie.
Dan hebben we nog één vraag, en je kan hem aan zien komen. Als je moest kiezen tussen de Kia EV9 GT en de Mercedes R63 AMG, welke kleur kies je dan voor de R63?
JamesBond007 zegt
De reden dat ik al automatisch voor de Mercedes zou gaan is het ontbreken van schermen en infotainment. Auto rijden en genieten doe je zonder opsmuk. Een tripje naar Le Mans lijkt me geweldig met zo’n gekke unicorn, die 8 cilinder die overigens vele malen beter klinkt dan de 4.0. En ja huilen bij de pomp, maar als je dan toch een roadtrip maakt doe je dat niet alleen en split je de kosten voor fun 🤷🏽♂️.
Neemt niet weg dat elektrisch rijden tegenwoordig gewoon best goed te doen is, alleen blijf ik erbij dat autorijden meer is dan alleen vervoer of voor enter(info)tainment.
GJZ zegt
Reden dat een auto krankzinnige vermogens nodig heeft is het gewicht en dat is het probleem, en om dat te compenseren hebben technologie als 4WS etc nodig en dat brengt nog meer gewicht met zich mee….
Voorbeeld we zijn te beroerd om zelf een achterklep open te doen dus is een elektrische nodig…… koek koek…..
Rob zegt
Wat is precies het probleem?
De ‘lol’ van en elektrische auto is juist dat het prima kan omgaan met het hoge gewicht.
tmenges zegt
Foi, als ik een jaknikker en een raffinaderij in de achtertuin had , had ik zeker de Benz gekozen, blijf dit toch een gaaf model vinden, zeker als AMG.
Motomoto zegt
De Kia als daily, de AMG in het weekend
DeWitteCondor zegt
R63, no brainer. Wat droogt die mooi op ook.
timdawg zegt
Handen naar beneden de Benz. Uit de tijd dat verbruik niet relevant was en er nog geld was voor bij voorbaat niet rendabele modellen.
De periode 1995-2005 zal de Nederlandse geschiedenis ingaan als de beste ooit. Alles kon en mocht. En ik ben van 1977, dus alles meegemaakt. Allesbehalve nuchter, maar dat was ook de charme…
grandmasterb zegt
Geen van beiden, die mercedes R is erg lelijk en daardoor geen succes geweest. Die Kia heeft veel ruimte, maar oogt te braaf en is totaal niet opwindend.