Ferrari geeft ons de nieuwe Purosangue als hun invulling in het steeds belangrijker wordende SUV-segment in de topklasse. Dus halen we even de twee meest directe concurrenten erbij.
Opschudding in autoland: het is gebeurd. Ferrari komt eindelijk met hun langverwachte SUV genaamd Purosangue. Daarmee volgt Ferrari het voorbeeld van onder meer Porsche, Mercedes-Maybach, Bentley, Rolls-Royce, Maserati, Aston Martin en Lamborghini. Voor de meeste van deze merken zet een SUV, niet perse een traditioneel model, flinke zoden aan de dijk. Logisch dus dat Ferrari er ook eentje wil.
Ferrari Purosangue versus Urus en DBX
Maar is het ook wat? Wij pakken even de twee meest directe concurrenten van de Ferrari Purosangue erbij, wat volgens onze compleet onafhankelijke jury genaamd ‘logica’ de iets sportiever georiënteerde Lamborghini Urus en Aston Martin DBX zijn. Omdat Ferrari gelijk met flink geweld komt, pakken we voor Lamborghini en Aston Martin wel hun meest krachtige variant erbij: de Urus Performante en de DBX 707.
Exterieur
Over het exterieur kunnen we kort zijn: dat moet je zelf even bepalen. Wel is duidelijk dat de Purosangue de outsider is qua vorm. Alle drie hebben ze een vrij sterk aflopende C-stijl, maar proportioneel is de Purosangue meer een soort hatchback, met een achtergedeelte dat vooral erg doet denken aan de GTC4Lusso die hij technisch gezien opvolgt. Ook valt op dat de Purosangue een veel langere motorkap heeft, of in ieder geval die illusie wekt. De Urus en DBX lijken daarom iets meer op een traditionele coupé-SUV. Een laatste verschil waar de Purosangue zichzelf bijzonder mee maakt: zelfmoorddeuren achter. De deuren van de Urus en DBX scharnieren gewoon aan de voorkant.
Qua maten is het overzichtelijk om het even in een tabel weer te geven:
Purosangue | Urus Performante | DBX 707 | |
---|---|---|---|
Lengte | 4.973 mm | 5.112 mm | 5.039 mm |
Breedte | 2.028 mm | 2.016 mm | 1.998 mm |
Hoogte | 1.589 mm | 1.638 mm | 1.680 mm |
Wielbasis | 3.018 mm | 3.003 mm | 3.060 mm |
Gewicht | 2.033 kg | 2.153 kg | 2.245 kg |
De Ferrari is hier duidelijk een kleine jongen. Korter, smaller en lager dan zowel de Urus als de DBX. Dat scheelt ook gewicht: een lichtgewicht auto is het niet, maar hij duikt wel bijna onder de twee ton. Dat kan je van de Urus, die al flink op dieet ging sinds de Performante-versie, niet zeggen. Om nog maar te zwijgen over de eigenlijk loodzware DBX.
Specs
Dat is allemaal hartstikke leuk, maar voor merken als Ferrari, Lamborghini en Aston Martin is het wedstrijdje ver-plassen natuurlijk het leukst als het gaat om de aandrijflijn. Ook hier lijkt het alsof de Ferrari van een hele andere planeet komt dan de Lamborghini en Aston. Waar die laatste twee beide genieten van een Duitse Biturbo V8 die in beide auto’s precies 4.0 liter groot is, ligt er in de Ferrari Purosangue een 6.5 liter grote, natuurlijk ademende V12 van eigen makelij.
Qua pk lijkt het erop dat Aston en Ferrari een beetje uitlopen: met respectievelijk 707 en 725 pk staat er iets meer op papier dan de 666 pk van de Urus. Op de sprint zie je daar helemaal niks van: het is 3,3 seconden voor de Ferrari en 3,3 seconden voor de Urus. De DBX bewijst juist dat hij zijn gewicht goed kwijt kan en de sprint in 3,2 seconden piept. Zowel de DBX als de Purosangue jakkeren door naar 310 km/u terwijl de Urus met 306 km/u nét achterblijft. De verschillen zijn minimaal, maar wel aanwezig! Wel valt de Ferrari hier ietwat tegen, want met bijna 60 pk meer dan de Urus is de sprint even snel, terwijl de DBX met 18 pk minder het zelfs sneller doet.
Ter info weer even een overzichtelijke tabel:
Purosangue | Urus Performante | DBX 707 | |
---|---|---|---|
Motor | 6.5 V12, N/A | 4.0 V8, Biturbo | 4.0 V8, Biturbo |
Vermogen | 725 pk | 666 pk | 707 pk |
Sprint 0-100 km/u | 3,3 sec | 3,3 sec | 3,2 sec |
Topsnelheid | 310 km/u | 306 km/u | 310 km/u |
Aandrijving | AWD | AWD | AWD |
Prijzen
Je kan nu denken dat de Ferrari, niet perse heel overtuigend, de beste keuze is. Helaas betaal je daar wel voor. De DBX is de prijspakker, die heeft een wereldwijde vanafprijs van zo’n 260.000 euro (verschilt per markt). De Urus zit daar net een beetje boven met een richtprijs van zo’n 300.000 euro. Ferrari richt hun wereldwijde vanafprijs op 390.000 euro. Dat is wel even een fors verschil, helemaal als je bedenkt dat de specs dus niet gigantisch verschillen. Vooral de extra vier cilinders hakken er echt hard in.
Conclusie
Kortom: wil je een V12, dan is je keuze snel gemaakt. Dan moet je de Ferrari Purosangue hebben. Heb je genoeg aan acht cilinders, wil je niet te veel geld uitgeven en is vooral snelheid je ding, dan moet je de DBX 707 hebben. Wil je een manusje-van-alles, meester-van-niks: dan is de Urus een goede allrounder. Blinkt nergens in uit, maar is ook nergens bizar slecht in dit vergelijk. Wij durven eigenlijk niet te zeggen dat de 130.000 extra euro’s voor de Purosangue ten opzichte van de DBX 707 echt klinken als een overtuigend argument. Op papier zou Autoblog Consumentenbond dus de Aston aanraden. Maar mocht jij een hele andere voorkeur hebben, dan horen we dat natuurlijk graag in de reacties.
Een paar dingen die we er nog wel bij willen zeggen: dit zijn de echte sportievelingen waar Ferrari de Purosangue gelijk middenin gooit. Er komen versies zonder V12, al is nog nergens bevestigd welke motor die exact hebben. Met een lagere vanafprijs is het zeker de moeite waard om de Purosangue nog eens te meten met de standaard Urus en DBX. Die houd je nog van ons tegoed!
nicolasr zegt
Ik zou hier toch voor de Ferrari gaan. Als je al zó veel uitgeeft en dat blijkbaar ook kán, dan zou ik ook meteen voor de Daddy gaan. Ben alleen benieuwd hoe het rijdt. Als een knetterharde sportwagen, of als een wat luxere SUV. Kom maar door met die rijtest @wouter! En neem me dan meteen even mee voor een ritje!
Johanneke zegt
Minder sportief dan een sportwagen.
Minder luxe dan een luxe wagen.
Zie hier waarom ik het een domme compromis vind. Een Range Rover zit je luxer en comfortabeler in.
Een echte sportwagen (m3 ofzo) ben je sneller in.
b088y zegt
Doe maar de cayenene turbo GT
Johanneke zegt
De Ferrari is by far de beste domme high performance crossover. Het mooist, atmosferische v12.
Blijft een crossover met veel vermogen. Dus te hoog en zwaar. Maar voor het segment is de Ferrari echt tof. Jammer dat het segment nogal meh is.
Jens zegt
Als ik het geld had zou ik ook de Ferrari nemen. Ik vind hem wel mooi, ik moet alleen nog wennen aan de voorkant.
leaper035t zegt
Geen enkele van die SUV’s is mn ding maar Ferrari weet het toch best aan te pakken imo. Niet te schreeuwerig (hello Urus), te lomp (hello Cayenne) of compkeet mislukt (hello DBX). De korte kont van de Ferrari doet het voor mij.
kniesoor zegt
Vooropgesteld : ik ga nooit zo’n berg geld aan een dergelijk type oto spenderen, maar als er tussen de hier opgevoerde opties gekozen móet worden, zou het op basis van uiterlijk plus de exotische motorisering de Purosangue worden.
berlinetta zegt
Van deze drie sowieso de Ferrari. De Aston vind ik niet mooi, de Urus vind ik de ultieme tokkie met geld-mobiel. En de Ferrari? Die heeft een NA V12. Meer heb je niet nodig.
PunicaOase zegt
Ferrari heeft toch helemaal geen ervaring met SUV’s bouwen?? Dat ding zit waarschijnlijk vol ergerlijke kinderziektes.. Als ik moest, zou ik echt voor de Urus gaan..
mashell zegt
De DBX heb ik nu een paar keer in het echt gezien en het is gewoon een rijdende teleurstelling. De Urus is indrukwekkend maar stelt je ook altijd de vraag is een Q8 niet net zo goed. Maar de Ferrari is gewoon van een andere orde, lijkt me de meerprijs ruimschoots waard.
Stefje zegt
Die V12 is fantastisch, daarvoor niets dan lof. Maar waar je de vergelijking maakt tussen Urus en Q8 heb ik dat met Purosangue en DBX.
Ook met Roma en V8 Vantage overigens. Weten we zeker dat het geen halfbroertjes zijn..?
CYBRTRK zegt
– edit: check –
William zegt
– edit: dank u, is inmiddels gefixt –
fastforward zegt
Voor de buitenkant de Ferrari. En de V12. Het interieur stelt me teleur.
406_v6 zegt
Nou… hou ze maar! Wat een grafbakken
Rudy zegt
Er is imo 1 echt probleem met de Ferrari, de bagageruimte is er teleurstellend volgens mij? Uiteindelijk is dat de voornaamste reden een SUV te kopen?
Een Cayenne Turbo GT lijkt me wel een lekkere sweetspot wat dat betreft. Een Urus is te opzichtig.
live4life zegt
Snel, lomp, duur en ruimte? Doe mij voor dar geld dan maar een G-klasse…
str8six zegt
Van deze 3, de Ferrari. Anders Turbo GT of X6 M
papa zegt
Een paar zaken waarin de Ferrari echt verschilt van de anderen, het is een middenmotor auto met de versnellingsbak achterin. De gewichtsverhouding is volgens mij 49/51%. Dat maakt de Ferrari uniek in dit rijtje.
BRT zegt
De Purosangue zonder twijfel! Het verschil met een Aston Martin bespaar je wel in de afschrijving en een Urus is een beetje de voetballers/nektasdragers-auto geworden.
ouwedibbes83 zegt
@loek: over dat kleine jongen stukje; dat de Ferrari korter en lager is klopt, maar volgens de tabel is t wel de breedste vh stel
zdev zegt
V12: Ferrari.
V8: F-Pace SVR. Supercharged 5.0 V8. Klinkt beter dan de Urus en de DBX.
rikus zegt
Is er überhaupt ooit al een DBX verkocht?
1000bochten zegt
Ik heb er al een stuk of 6 gezien in de afgelopen 2 maanden. Er stond er afgelopen week eentje bij ons om de hoek. Ik vond hem daar wel indrukwekkend tussen alle Kia’s en Volkswagens. Vorige maand zag ik hem in Monaco tussen de Bugatti’s en Lamborghini’s staan en daar viel hij me juist wat tegen.