De geblazen cabrio uit Maranello heeft een opvolger. Wat is er, op het uiterlijk na, allemaal anders?
In mijn ogen was de California T nog niet zo bejaard. Sterker nog: deze T werd pas in 2014 geïntroduceerd (rijtest hier). Het oorspronkelijke model, de California, gaat al wel weer een tijdje mee. Het is bijna 10 (!) jaar geleden dat Ferrari de instapper presenteerde. In 2016 kwam Ferrari met de California T Handling Speciale. Dit was eigenlijk een signaal vanuit Italië dat men aan iets nieuws zat te werken. Het is dus niet zo vreemd dat Ferrari met een opvolger komt, hij heet Portofino. Deze Portofino zal binnenkort voor het eerst te zien zijn op de autoshow in Frankfurt. Laten we eerst eens het vergrootglas erbij pakken en de auto vergelijken met zijn voorganger.
Bij de afbeeldingen hieronder zie je bovenin telkens het oude model (California), daaronder de nieuwe (Portofino).
Het uiterlijk
De nieuwe Portofino heeft het smoelwerk van een moderne Ferrari gekregen. De instapper heeft qua ontwerp enkele elementen van de 812 Superfast meegekregen. De Superfast is in mijn ogen niet heel mooi, maar met deze Portofino heeft Ferrari puik werk geleverd. Zeker als je weet dat dit de instapper is.
Het vooraanzicht heeft duidelijke overeenkomsten met de GTC4Lusso en 812 Superfast. Hij kijkt wat gemeen uit zijn ogen en heeft grote sprongen gemaakt in vergelijking met de California T. Het design van de motorkap is voor een deel gelijk gebleven. De California T kreeg een nieuw motorkap-ontwerp in vergelijking met de California en blijkbaar waren ze bij Ferrari nog wel te spreken over dit design. Nieuw is de ‘bult’ in het midden.
De zijkant is wat speelser geworden. Ook hier zijn weer duidelijke invloeden van de 812 Superfast waarneembaar. De ‘Scuderia Shield’ is iets lager gepositioneerd ten opzichte van de California T. Vanaf de zijkant lijkt de Portofino meer body te hebben.
Van de achterkant heeft Ferrari nog geen fatsoenlijk plaatje vrijgegeven. We moeten het doen met deze pica’s. Nieuwe achterlichten, diffuser en een wat scherper design tekenen de achterkant van de Portofino. De positionering van de uitlaten zijn ongewijzigd gebleven. Sinds de California T heeft de instapper horizontale uitlaatsierstukken.
Techniek
De California T had in 2014 een primeur te pakken. Het model sloeg een nieuw hoofdstuk voor Ferrari in. V8-modellen van het merk zouden voortaan met turbo’s komen. De nieuwe Portofino heeft ook weer een geblazen V8 onder de kap. De California T is goed voor 560 pk en 755 Nm koppel. In de Portofino levert de motor 600 pk en 760 Nm koppel. De Cali T doet een sprintje naar de honderd in 3,5 seconden en heeft een top van 316 km/u. De Portofino doet 0-100 km/u in 3,4 seconden en gaat door tot 320 km/u.
De Portofino is 28 mm breder en vier mm hoger in vergelijking met de Cali T, de auto heeft een lengte van 4,5 meter. Daarnaast krijgt de instapper van het merk de derde generatie E-Diff3. Dit is het elektronische differentieel van het merk uit Maranello. Dit differentieel was al te vinden op onder andere de 458, F12berlinetta, LaFerrari, 488 en 812 Superfast.
Interieur
Het mag dan wel een instapper zijn: de Portofino kan zich nu meten met de GTC4Lusso en de 812 Superfast. Ook de cabrio heeft nu een 10,2-inch display voor infotainment. Daarnaast is het airconditioningsysteem vernieuwd. Tevens heeft de Portofino het moderne Ferrari-stuurwiel (uitleg-video) gekregen. Last but not least: de Portofino krijgt optioneel het (inmiddels bekende) display voor de passagier.
Conclusie
De California was het lullige model van Ferrari. De California T was een aangename verbetering, maar met de Portofino zetten de Italianen een volbloed Ferrari neer. Het uiterlijk is dik, de prestaties zijn meer dan in orde en het interieur is niet veel minder dan zijn duurdere broers. Al met al een geslaagd nieuw model die ongetwijfeld voor prettige verkoopcijfers gaat zorgen.
rutger97 zegt
Erg gave auto geworden! Ik kan hem waarderen.
trustmeiamanengineer zegt
Ik vond de California nog prima ogen, maar zo met de nieuwe ernaast is het toch een enorme verbeteringen zeg! Gewoon echt een dikke bak geworden.
lekkerlinksrijden zegt
@trustmeiamanengineer: en dicht is het ook een mooie auto, dat is bij veel cabrio’s weleens anders
JanJansen zegt
@trustmeiamanengineer: mijn buurman heeft een zwarte Cal T. Rijdt echt wel serieus goed, maar het uiterlijk is het net niet.
Goed te zien dat Ferrari serieus weer een visie heeft op zijn designtaal.
noosaheads zegt
@janjansen: Je hebt gelijk. Ook wat betreft de designtaal. Maar man, wat krijg ik jeuk op rare plekken van termen als designtaal.
rufctr01 zegt
Wat zijn dat 2 waanzinnig gave auto’s!
dwfc zegt
Als je de fronten van alle Ferraris naast elkaar plaatst zie ik hier ook het Audi syndroom opduiken.
Een merk in dit hoge segment niet waardig. Creativiteit ???
henk_he zegt
@dwfc: evolutie is soms beter dan revolutie. De meeste Ferrari’s rijpen hierdoor beter dan menig ander super car. Zo ook Aston Martin, de wat oudere modellen zijn nog steeds prachtig. Porsche komt er al 70 jaar mee weg.
jipino zegt
@dwfc: Deden ze bij Ferrari in de jaren ’50 en ’60 ook al .. het is eigenlijk eerder het Ferrari-syndroom ..
JamesBond007 zegt
Als je ze naast elkaar hebt, ga je de California T een stuk meer waarderen. Ze lijken echt bizar veel op elkaar. Misschien vind ik het front van de Cali’ mooier dan die van de portovino
RooieRick zegt
Ziet er goed uit.
jvthof zegt
Nieuwe lijkt wel erg op een Corvette van voren maar is al met al een mooi totaalplaatje.
Wel lijkt het me meer een zeer intensieve facelift dan een compleet nieuw model… op de body na lijken mij het platform, techniek, hardware eigenlijk wel identiek
berlinetta zegt
@jvthof: Volgens mij is het ook een grondige facelift. Doet Ferrari de laatste jaren wel vaker en ik moet zeggen, met succes.
viezefreddyw zegt
Ik vind de Portofino erg geslaagd. Het enige waar ik nog even aan moet wennen is de grill. Lijkt een beetje op Peugeot van een aantal jaar geleden. Met de kap dicht ziet de auto eruit als een fraaie coupe. Goed gedaan door Ferrari.
Grote, maar dan ook echt grote vooruitgang is het interieur. Dat vind ik er echt heel erg goed uitzien. Strak, netjes, mooie materialen en goed afgewerkt. Het interieur van de Cali T is ook mooi, maar met name het multimediascherm zag er erg verouderd uit.
Ben het alleen niet helemaal eens over wat betreft de motorkap. Die van de Portofino ziet er heel anders uit dan dat van de Cali T. Wel erg mooi.
De Portofino is een mooie auto. Ziet er agressief uit zonder elegantie te verliezen. En de specs zijn gewon bizar. Terwijl het een instapper is…
henk_he zegt
@viezefreddyw: mooie grote gele plaat erop en de muil valt wel mee ?
matter zegt
@henk_he: vind t ook een vreemd stukje over de motorkap… Ik kan geen één overeenkomst vinden tussen de twee.
rollingstoned zegt
“De nieuwe Portofino heeft het smoelwerk van een moderne Ferrari gekregen.”
Voor Ferrari mag het dan wel “modern” zijn, maar het oogt eerder als het niet zo goed opgedroogde smoelwerk van een Peugeot 407…
maartencox zegt
Absoluut geen Ferrari fan, je mag me zelfs tot de McLaren fanboys scharen, maar ik kan deze zeer waarderen!
sleurs zegt
Hele mooie auto. Blijft grappig dat als toen de California nog een nieuw model was er milder over gepraat werd. Nu is er een mooier nieuw model en is de California altijd het lullige model geweest.
sleurs zegt
@sleurs: ja, er staat een ‘als’ in die er niet in moet. Excuus
100octane zegt
Beide hairdressers cars.
Dizono zegt
@100octane: ik zou een goedkopere kapper zoeken.
jorden zegt
@dizono: +1 :,)
berlinetta zegt
Waar ik de Cali T eleganter vind, is deze nieuwe een stuk stoerder geworden. Beide zijn ze echter prachtig. Wel heeft de nieuwe een mooier interieur gekregen, ziet er een stuk volwassener uit.
tenaci zegt
Wat een schitterend front! Daar staat wat zeg!
w0o0dy zegt
Vandaag een grijs zwarte California T ziens rijden en dat was toch best een gave sportwagen.. De Portofino heeft betere proporties en de voor en achterkant lijken mooier maar die vreselijke deuren!!! Dan zie ik liever de deuren van de California T!
boomhauwer zegt
Neus van de cali ’t, zijkant van de cali t en de kont van de portofino… Welke mijn autocorrect wil veranderen naar portofoon. Die naam is debiel.
noosaheads zegt
Ook ik vind de Portofino een flinke verbetering, het is eigenlijk gewoon een mooie auto geworden.Alleen mijn diepgewortelde haat jegens stalen klapdaken, en dan vooral die uit weinig delen bestaan zal ervoor zorgen dat ik deze auto nooit echt in m’n hart zal sluiten. Hoe mooi had dit ding eruit gezien als er een mooie meerder laags stoffen regenjas op had gezeten?
En dat uit de mond van iemand die 3 Astra’s TwinTop’s heeft gereden.Als demo.En ik hou niet eens van cabriolets.
jorden zegt
@noosaheads: ja maar dan gaan er weer klanten zeuren om een coupé en die zou dan weer in het vaarwater van de GTC4Lusso T komen. Ik snap wel dat Ferrari voor deze optie kiest.
noosaheads zegt
@jorden: Absoluut waar, en hier zal zeker een heel groot klantenonderzoek achter zitten.U vraagt? Wij draaien. De Portofino lijkt mij in geen enkel geval concurrentie voor de rest van het aanbod van Ferrari.En zeker niet de GTC4Lusso.In alles een totaal andere auto.
karhengst zegt
Het blijft bizar hoe Ferrari weg komt met dit front waarop Peugeot en Mazda zo hard op afgerekend zijn.
p993 zegt
“De positionering van de uitlaten is ongewijzigd gebleven”…bedoel je dat ze op dezelfde plaats zitten? Man man
mout zegt
Ik vind het helemaal niet zo’n grote stap. Zowel specs als ontwerp lijken veel op elkaar. Zou het ‘gewoon’ weer een update zijn, zoals de T dat ook was?
10 jaar is ook best vlot, voor Ferrari begrippen.
donvinnie zegt
Betah, snelah, duurdah
kilum zegt
Ik ben in tijden niet zo hebberig geworden van een nieuwe Ferrari. Bij de 458 voor het laatst eigenlijk. Wat een heerlijke bak om te zien. En ook 1 van de weinige wagens die er zowel als Cabrio als met het dak dicht goed uit ziet. Meestal is een cabrio met het dak dicht het toch net niet helemaal. Ziet er dan onvolmaakt uit. Maar dat is hier niet het geval. Echt een plaatje.
barry355gtb zegt
@kilum: precies wat ik ook ervaar als ik de foto’s bekijk. Zowel open en dicht is het weer een echt mooie Ferrari. Binnenkant is net zo’n feest en dat is de auto dan vlgs mij in zijn geheel. Voor mij de enige reden om deze te overwegen en de huidige maar in te ruilen.
kilum zegt
@barry355gtb: Nou wordt ik wel een beetje nieuwsgierig wat je rijd dat je hier op zou willen inruilen?
barry355gtb zegt
@kilum: Een mooie ferrari 355GTB uit 1994
rickbloem zegt
Ligt het aan mij of heeft deze nieuwe ferrari iets weg van de Corvette Stingray 2017?
etronabt zegt
Als ik naar de voorkant kijk zie ik de california zo ? en de portofino zo ? kijken.
barry355gtb zegt
@etronabt: Treffend gesproken en scherp waargenomen. Hij daagt je uit zo lijkt het wel.