
De vergelijking waar iedere bemiddelde gezinsvader met een labradoodle op zit te wachten!
Het is alweer vijf autogeneraties geleden dat de Mercedes W124 opeens omgedoopt werd tot Mercedes E-Klasse. De auto heeft de twijfelachtige eer verbonden te zijn aan een van de meest platgeslagen stereotypes uit de autowereld. Want zoals menig kentekenhouder op BMW’s al doet vermoeden, heb je nog altijd een goede kans dat er een E-klasse voor komt rijden wanneer je een taxi besteld. Eigenlijk is dat trouwens alleen maar een grote eer voor de Merc: die taxibedrijven kopen die auto’s namelijk niet als ze duur zouden zijn om rijdend te houden.
Enfin, wellicht om het gezapige imago toch wat van zich af te schudden, bouwt Mercedes ook al enorm lang AMG-versies van ‘de E’. Of eigenlijk deed AMG dat aanvankelijk nog onafhankelijk van Mercedes. In 1993 begon de E AMG-geschiedenis namelijk al met de E36 AMG op basis van de eerder genoemde W124. Dat was dus zes jaar voordat AMG officieel een onderdeel werd van Mercedes. Uiteraard hebben we al eens een verhaal geschreven over de E AMG-bloedlijn.
Maar dat was naar aanleiding van de nieuwe E43 AMG. De échte E AMG was er destijds nog niet. Inmiddels is de V8-blepper wel weer beschikbaar en sinds enkele dagen ook als Estate. Hoog tijd dus om de nieuwe eens tegenover de oude te zetten.
Looks
We hebben de looks van de nieuwe Estate al eens eerder vergeleken met die van de oude. Net als bij al haar modellen is Mercedes afgestapt van enkele hoekige designelementen en in plaats daarvan zijn rondere vormen weer helemaal terug van weggeweest.
Wat blijft is de raamlijn die loopt als een banaan. Vanaf de A-stijl loopt de raamlijn eerst omhoog zoals bij vrijwel alle auto’s tegenwoordig. Naar de achterkant van de auto loopt de beltline in ieder geval optisch weer ietsje af. Ik ben er zelf nog steeds niet helemaal over uit of ik dat nu mooi vind. Op de Mercedes sedans neig ik om die vraag te beantwoorden met nee. Op de Estate’s vind ik het (veel) minder storend omdat de dakkapel het aflopende achtersteven ‘compenseert’.
Een opvallend detail op de vorige E Estate waren de joekels van achterlampunits. Op het nieuwe ‘T-model‘ zijn deze veel slanker en hebben ze min of meer dezelfde look als op de C Estate, GLC en de coupé’s van het merk. Een zeer geslaagde look wat mij betreft, wederom veel mooier dan die van de sedans. Al met al doet de nieuwe E Estate een stukje ranker, slanker en eleganter aan dan het vorige model. Nadeel bij dat voordeel: als AMG is ‘ie daardoor misschien ook een stukje minder bruut. Maar goed, de vier Auspuff Endrohre en de nodige spoilers doen hun best om dat te maskeren.
Interieur
Het interieur weerspiegelt de wending die het exterieur genomen heeft. Ronde vormen zijn in de plaats gekomen van een hoekig rechttoe rechtaan design. Als je een aantal keer met je ogen knippert herken je wellicht zelfs een vleugje W123 in het interieur, van toen de E-Klasse nog geen E-klasse heette.
Daarbij is het nieuwe interieur echter ook een stuk moderner. Het oude E-interieur was echt een beetje ingehaald door de tand des tijds. Zoals al bleek uit de rijtest met de gewone nieuwe E zit de auto vol met nieuwe snufjes die een E-segmenter anno nu moet hebben. Risico is wel dat het innerlijk een tikje barok kan worden in bepaalde kleurcombinaties, waardoor je je een Duitser met een Rolex zou kunnen wanen. De gemiddelde AMG koper gaat echter waarschijnlijk voor een sportieve sfeer met donker leer en carbon, dus dan heb je geen last van dit serieuze probleem.
Techniek
Bij een AMG gaat het natuurlijk vooral om het geluid en de power. Het geluid heeft ongetwijfeld een tikje ingeboet ten opzichte van de eerste W212 E63 AMG’s. Aanvankelijk had de E63 namelijk nog de atmosferische 6.2-liter V8 onder de kap met 525 pk. De nul-naar-honderd deed deze E in 4,5 seconden.
Al snel werd dat blok echter vervangen door de 5.5-liter grote geblazen V8. Klinkt nog steeds enorm bruut, maar de puristen vinden het geluid toch net een beetje minder. De 5.5 had in de basis ook 525 pk, maar kon je upgraden met een performance pack naar 557 pk. Het sprintje verliep nu in 4,3 respectievelijk 4,1 seconde.
Tenslotte werd er bij de W212 generatie ook nog een extra medeklinker geïntroduceerd voor de E63. De E63 S AMG (rijtest) had 585 pk en als je ‘m linksgestuurd bestelde, vierwielaandrijving. Dankzij deze combinatie roste de E63 opeens in 3,6 seconden naar de honderd.
Hoe steekt dat af tegen de nieuwe E63? Wel deze is vanaf het begin beschikbaar in twee varianten. De instapper is de gewone E63 AMG en daarboven staat de E63 S AMG. Verwarrend genoeg beschikken nu álle E63 AMG’s standaard over vierwielaandrijving, hoewel je die ook kan uitschakelen. Mercedes noemt dat 4MATIC+.
Beide varianten hebben de geblazen 4.0-liter grote V8 onder de kap die we kennen uit bijvoorbeeld de AMG GT en de C63 AMG. In de S-loze E63 is die goed voor 571 pk, mét S loopt dat aantal op tot 612 pk. Jawel, de E knalt dus vrolijk door de grens van de 600 pk heen. Ook de sprinttijden zijn nog een stukje scherper gezet: 3,5 seconden voor de E63 en 3,3 seconden voor de E63 S. Let wel, alle genoemde tijden gelden voor de sedans. Maar de verschillen ten opzichte van de varianten met extra zijruit voor de bagage zullen wel ongeveer gelijk zijn across the board.
Bagageruimte
Dan moeten we de ruimte achterin nog even bespreken, want als dit niet belangrijk voor je is kan je net zo goed de coupé kopen. De echte fans van pakezels zullen zich even achter de oren moeten krabben. Waar de E Estate vroeger altijd een bak ruimte van jewelste achterin had, lijkt Mercedes het idee dat dit noodzakelijk is enigszins te hebben losgelaten. De nieuwe station biedt mínder ruimte voor je kinderen, hond en rommel dan voorheen.
Er is nu nog maar ruimte voor 670 liter aan bagageruimte met de achterbank in de normale stand. Met de achterbank plat heb je 1.820 liter tot je beschikking. Bij de vorige E waren deze getallen nog respectievelijk 695 en 1.950 liter. Nou ja, het is nog altijd een behoorlijke echo chamber. Bij het inladen alleen wel even oppassen dat je je niet brandt aan die loeihete uitlaten…
Het hoekige van de W212 sprak me wel aan. En gek genoeg vind ik het interieur van de W212 ook rustiger ten opzichte van de nieuwe generatie.
Ik zou eens in de nieuwe E moeten rijden, maar voorlopig zou de W212 mijn keuze zijn.
@misterdrogba: Eens! En van de W212 vind ik het dan weer net iets te hoekig tegenover die van de W211. Die 211 had wat bij betreft (in juiste kleuren en met leren deurpanelen) het meest elegante interieur tot nu toe.
@vonklausenburg:
de W211..
Voor mij persoonlijk toch een van de mooiste Mercedes E generaties ooit. Die dingen zijn ondanks hun leeftijd nog altijd een heel mooi verschijning, en indien Avantgarde uitgevoerd simpelweg prachtbakken.
@misterdrogba: Volledig met je eens. De W211 was de laatste echte E-klasse. En in de juiste trim nog steeds een parel van een auto.
@viezefreddyw: serieus?
Grappig dat meningen zo kunnen verschillen (niet sarcastisch bedoeld): vind dat een wanstaltig oudbollig hok :)
@peke: Jup, serieus. In Avantgarde uitvoering een prachtige auto. Zeker als het de faceliftversie is. Het interieur ervan is, met de juiste kleurencombinatie, nog steeds erg mooi en luxe. De auto is erg onderscheidend ook in vergelijking met de andere auto’s van Mercedes in die tijd. Dat is tegenwoordig wel anders.
@viezefreddyw: ja zeker is de w211 erg mooi. Helaas rijden er, -doordat ze nu voor een stuiver te krijgen zijn- nogal wat bontkraagjes, petjes en trainingspakken in.
@peke: Waar hebben jullie het allemaal over, ik zie amper verschil. Zal wel iets Duits zijn, bij die 5-serie van laatst vond ik het ook lastig om te zien wat er nou eigenlijk nieuw aan was.
@viezefreddyw: een rode E500 W211 élégance uitvoering. Dat is wat ik nog graag zou willen hebben. Overigens tipte @lekbak ons een groene W140 s600 aan. Ook schitterend!
@henkhupelschoten: De groene W140 S600 tipte ik gisteren ook tijdens het advies. Prachtauto vind ik het.
@viezefreddyw: het is afwachten wat de laatste E-klasse is. Nog niet zo lang geleden, toen de w211 nog vers was zegmaar, zeiden ze dat ook van de w124. Ik denk dat de pre facelift w212 ook wel gewaardeerd gaat worden.
Zelf wil ik nog wel eens een late serie w212 ombouwen naar een vroege. Betrouwbaarheid met mooi uiterlijk. Of gewoon een 211, maar die vind ik in stationwagen minder mooi dan de 212.
@lekbak: Ik snap wat je bedoelt. Maar ik heb vrij weinig met de W212. Ik ben net als jij fanboi van het merk, maar de W212 heb ik nooit echt mooi gevonden. De W211 dan weer wel, zeker de faceliftversie. Het interieur ervan vind ik nog steeds stijlvol en het exterieur blijf ik waarderen. Ik ga er nog eens een kopen denk ik. Een mooie E350 met de juiste opties, de juiste velgen en een mooie kleur. Dan ben ik een blij man. Maar ik kan mijn geld helaas maar 1 keer uitgeven en een W140 vind ik ook erg mooi… Wat moet ik nou…
@viezefreddyw: eerst de w140, dat is een auto die je gehad wilt hebben. Na een paar maandjes verkopen en een w211 kopen, dat is een auto die je wilt hebben.
@misterdrogba: Ik heb een facelift W211 Avantgarde gehad, groenig hout, zeer licht leer, zwarte hemelbekleding. Mooi 18 inch eronder met 265/35 rondom. Het was een prachtige auto. Ergens mis ik dat beestje.
@vonklausenburg: Hier ook een facelift W211 Avantgarde. Een 320. Fantastisch comfortabele auto vanwege zijn luchtvering en hij was rap genoeg. Zwart interieur met donkergroen houtinleg. Vandaag de dag nog steeds een fantastisch interieur. Tijdloos. Het is voor mij een auto die ik ooit weer is wil bezitten. Maar ja, zoals ik eerder zei in dit topic; ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven…
Persoonlijk vind ik de 212 mooier. Met uitzondering van de grill en het interieur.
@razer: Wat ik bij de (pre-facelift) W212 wel gaaf vind zijn de achterschermen, een mooie verwijzing naar de ‘ponton’ Mercedes W120.
Wauw! Het interieur van de nieuwe lijkt tientallen jaren moderner dan de oude.
Al vind ik de carbon frutsels een beetje too much in zo’n klasbak. Geborsteld aluminium met carbon details zou mooier zijn. Of alcantara waar nu carbon is geplaatst is ook fijner voor het oog.
Tien keer liever de oude Mercedes Estate wat is de nieuwe lelijk geworden zeg, nietszeggend en saai.
van buiten de oude,
en van binnen de nieuwe.
Ik ben de enige die de W213 mooier vind dan de W212. Vooral het interieur is er duidelijk op vooruit gegaan. Wel lijkt de W213 wat mij betreft iets te veel op de W205 C-klasse en op de W222.
Dat zijn toch gewoon Audi-achterlichten? Je moet welhaast een blinde chauffeur zijn om dit mooi te vinde cq te kopen. Het interieur vind ik ook niet mooi. Dat extra scherm maakt t veel te druk, & lijkt het nu wel een cockpit van een 747. Dat doet BMW toch een stuk mooier met de nieuwe 5-serie. BMW maakt rijden geweldig. Het is wel jammer dat het geweldig rijden ophoudt bij ongeveer 300.00 km op den teller, en de reden waarom taxiondernemingen Mercedessen rijden, waar je nog ongeveer 200k extra kan draaien zonder veel problemen. Maar, zoals je al zegt, deze auto is gemaakt voor de man die elke dag wakker wordt naast de moeder van zn 3 bloedjes van kinderen, zn hele leven geleefd wordt, en op feestjes en bij de buren moet overkomen als een man die 65 duizend euro kan leasen. So what dat het als een mietje klinkt. We leven niet in de VS, waar Echte Mannen met Echte Autos rijden. We zijn een heel klein landje en zullen heel klein blijven, met een kleine bevoling waar we vooral ”normaal” moeten doen. Dat hebben ze bij BMW gruppe ins Reisseweick goed begrepen en daarom zie je vanuit de file of de 50kmh weg met om de 10 meter flitspalen vaak posters met “BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG” staan, want rijden in NL is een zeer relatief begrip. Heeft Mercedes dan niets moois? Ik vind die nieuwe sterretjesgril wel erg leuk. Het is jammer dat lil valsspelende oplichter voor ze in F1 rijdt anders was ik gaan shoppen voor een C63 AMG met ongeblazen V8 porno. Sterker, aan het eind van 2007 heb ik mn E-klasse verkocht en Mercedes medegedeeld dat zolang die klojo bij ze blijft rijden, ze naar mijn centjes kunnen fluiten. Zo, en nu koffie.
@john4545: oei frustratie
En nu? Verkopen ze hem nu geen Mercedes meer omdat jij anders wegblijft ?;)
@john4545: Flikker op met je verkooppraat BMW-autoverkoper; het is zondag …
@john4545: Hahah prachtig dat mensen nu denken dat je een BMW aanbidder bent en een verkoper bent! Het tij kan verkeren zo te zien.
@viezefreddyw: Voor sommigen is de ironie niet helemaal helder ;-)
@john4545: Je haalt ironie en slechte humor door elkaar … mislukte grappen liggen meestal aan de grappenmaker, niet aan het publiek …
@dawwg: Dat kan, maar als je mijn commentaargeschiedenis een beetje kent, weet je dat al zou BMW mij morgen 45 miljoen per maand aanbieden om als BMW-verkoper aan de slag te gaan, ik de walk van Basil Fawlty om ze heen zou doen, luid schreeuwend: dont mention the war!
Voor mij het nieuwe model prachtig design en techniek. Das beste oder nichts!!
Het is vaker gezegd, maar de pre-facelift van de W212 vind ik nog altijd het mooiste. Hoewel een goed uitgevoerde W211 zoals hierboven wordt gezegd, ook valt te waarderen. Maar die is nu toch echt op leeftijd.
De nieuwe generatie graag. Als sleeper. Zo min mogelijk opsmuk maar wel de zwaarst mogelijke motor.
En toch liever een RS6.
Voor mij het oude model
Voor mij het oude model. Over al waar je kijkt is die mooier. Vooral van binnen is het vorige model veel en veel mooier. Vooral wijzerplaten dat dubbele beeldscherm is ja verschrikkelijk. Sinds de nieuwe c klasse gaat het hard minder met Mercedes. Alles word ronder en ronder. De ene nog minder mooi dan de andere. Enigste mooie auto bij Mercedes is nog de G klasse.
999, euro private lease toch
Die oude heeft een wat dikkere en agressievere uitstraling. Die nieuwe is wat gestroomlijnder. Ik ga voor de oude
@jaapiyo foutje, de nieuwe vijf heeft een bak van 570l, ofwel 100l minder dan deze.
Op een bepaalde leeftijd en met kinderen is dit een cijfer net zo belangrijk als het aantal pk’s en kilo’s…
@onehp: Goed dat je het zegt idd. Ik zal het maar snel even fixen.
De ‘oude’ heeft echt een dikke uitstraling, de nieuwe lijkt zo soft en saai. Ik vind de nieuwe echt geen zak aan. Vooral de achterlichten zijn zo duf waarbij bij de oude ik de achterlichten juist zo stoer vind
Zonder enige twijfel de nieuwe!
Vind stiekem de achterkant van de w212 toch wel de dikste van alle E’s