Generatie één tegenover Generatie twéé.
Na lang te hebben gewacht was het vorige week eindelijk zover: de nieuwe Volvo V60 werd eindelijk geïntroduceerd. Volvo heeft flink uitgepakt met de nieuwe V60, daar de auto niet alleen een groot aantal upgrades heeft gekregen, maar tevens is uitgegroeid tot de grootste in zijn klasse. De mid-sized premium estate zet nu nog meer in op comfort en voorziet de inzittenden van allerlei nieuwe luxe functies. Op het oog lijkt het een stap in de juiste richting, maar hoe weegt hij op tegen zijn voorganger?
Design
Met de Volvo V60 opteerden de Zweden ervoor om af te wijken van hetgeen dat ze daarvoor regelmatig deden: het bouwen van gigantische, ruime sloepen. De in 2010 onthulde V60 was dan ook niet meer dan een stationversie van de S60, die ongeveer tien jaar voor de introductie van de V60 op de markt verscheen. Toen de eerste generatie S60 aan zijn einde kwam, volgde de tweede generatie spoedig.
Het spreekt voor zich dat het design van de S60 hiermee flink veranderde. De iets later onthulde V60 zou dit nieuwe ontwerp grotendeels overnemen. Hoewel de S60/V60 met dit nieuwe design aanzienlijk minder gedateerd oogde, kreeg hij drie jaar later alweer een facelift. Sterker nog, Volvo had een super facelift op de planning staan, waarmee haar gamma van de XC60 tot aan de S80 een nieuw neusje kregen. Met name de voorkant werd aangepakt; de V60 kreeg een bredere grille, andere koplampen en het lijnwerk werd extra geaccentueerd, zodat deze een blijvende indruk zou achterlaten.
Ten opzichte van de eerste generatie is de nieuwe, huidige V60 een enorme stap in de richting van het premiumsegment. De strakke maar elegante designtaal bleek in het verleden goed in de smaak te vallen bij wagens als de XC90 en de V90, voor wat betreft de V60 blijft dat oordeel grotendeels onveranderd. Hoewel kenmerkende onderdelen als de lampenpartijen en de grille praktisch hetzelfde zijn als die van zijn familieleden, zou je zelfs kunnen zeggen dat het op de compactere V60 beter werkt dan bij de rest. Verschillende meningen over smaak daargelaten, één ding is in ieder geval zeker: de nieuwe V60 is veel nadrukkelijker aanwezig dan zijn voorganger.
Interieur
De eerste generatie van de Volvo V60 werd meer dan eens gebruikt om de familie van A naar B te brengen. Een tergend punt, want wanneer de kinderen zich ver in de puberteit bevinden, of je simpelweg een stel volwassenen vervoert, bleek dat de bolide wel wat extra beenruimte kon gebruiken. Met de huidige V60 is dit enigszins opgelost. Zoals @casperh tijdens de introductievideo al opmerkte, is de wagen behoorlijk ruimer.
Het gaat misschien om minimale marges, maar dankzij het feit dat de wielbasis aanzienlijk is gegroeid, hadden de ingenieurs van Volvo meer speelruimte. Om precies te zijn is de wielbasis van de nieuwe V60 2.872 mm lang, terwijl het vorige model het met 2.776 mm moest doen. Voor de rekenwonders onder ons: dat is 96 mm! De wielbasis van de nieuwe V60 is zelfs 56 mm langer dan die van de laatste V70. Afgezien van de extra beenruimte die dit met zich meebrengt, groeit ook de bagageruimte fors. Voortaan kun je in plaats van 430 liter maar liefst 529 liter kwijt.
Hoewel ik het interieur van de vorige V60 persoonlijk goed te verteren vond, valt deze compleet in het niet vergeleken met het huidige model. Waar de eerste V60 (aankoopadvies) qua design duidelijk nog in het vorige decennium zat, is de huidige V60 helemaal van deze tijd. Weg zijn het kleine display en de vele, verwarrende knoppen. In plaats daarvan is er één groot 9″ touchscreen waarmee je praktisch alle handelingen kunt uitvoeren. Daarnaast zijn er allerlei slimme veiligheidssystemen toegevoegd die het rijden eenvoudiger maken. Tevens beschikt de nieuwe V60 over de meest recente versie van Pilot Assist, waarmee je tot 130 km/u geassisteerd wordt bij het rijden.
Techniek
In een kleine 8 jaar heeft de Volvo V60 heel wat motoren verteerd, maar in den beginne was er al een ruim aanbod. De bolide werd op de markt gebracht met geblazen vier, vijf- en zespitters. Deze liepen van de 150 pk sterke 1,6-liter benzinemotor tot de 306 pk sterke zescilinder, en van de 116 pk sterke 1,6-liter diesel tot aan de 205 pk sterke 2,4-liter diesel. Later kwamen hier nog een flink aantal diesel- en benzinemotoren bij. Volvo sloeg echter eveneens het pad van plug-in hybride motoren in. Hiervoor werd aanvankelijk de krachtigste D5 diesel gebruikt, die vervolgens werd opgeblazen tot een vermogen van 285 pk en 640 Nm koppel. Volvo zou later nog verschillende varianten van de Plug-In Hybrid (rijtest) op de markt brengen, evenals de ronduit gestoorde Polestar-versie.
Vergeleken met de eerste V60 (rijtest) heeft het huidige model maar beperkte keuzemogelijkheden. De nieuwe V60 krijgt in eerste instantie twee benzine- en twee dieselmotoren. Dieselen gebeurt middels de 150 pk sterke D3 of de 190 pk sterke D4. Rijd je liever op benzine, dan heb je de keuze uit de 250 pk sterke T5 of de 310 pk sterke T6. Milieuvriendelijk op pad gaan behoort eveneens tot de mogelijkheden. Volvo levert de nieuwe V60 aanvankelijk ook als 390 pk sterke T8, met AWD Twin Engine. Naar verluidt zit er ook nog een minder krachtige T6 Twin Engine in de pijplijn.
Gekeken naar de mogelijke configuraties van de transmissie is het bij de nieuwe V60 flink wat eenvoudiger. Hoewel alle motorvarianten gekoppeld kunnen worden aan de automatische Geartronic versnellingsbak, moeten alleen de dieseltjes bijbetalen.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe V60 in vrijwel ieder opzicht grote stappen heeft gezet om zichzelf te verbeteren. Dat is maar goed ook, want de auto was zonder meer toe aan een update. Nadat Volvo eerder al met vernieuwingen of zelfs introducties van andere modellen kwam, bleef het akelig stil rondom de nieuwe V60. Aan de andere kant hebben de Zweden deze kostbare tijd hoogstwaarschijnlijk goed gebruikt om een daverend succes te garanderen. Of dat ook daadwerkelijk za lukken, moeten we nog maar afwachten.
por100 zegt
als ik mij toch niet zo ergerde aan die onderbroken motorkap … dan zou ik heel veel hedendaagse modellen mooi vinden met deze bovenaan …
deuxani zegt
@por100: Als je hem in het zwart neemt zie je er niks meer van ;)
por100 zegt
@deuxani: minder, maar mijn ogen zoeken er gewoon naar, blijf het zien … zijn gewoon zuinige tijden voor me. Aan de nieuwe funfer houd ik mij vast
postzegel zegt
@por100: wil je met mij afspreken om samen in een hoekje te gaan huilen?
kenju zegt
@por100: Ik vraag me ook af hoe Audi, Lexus en BMW het hebben opgelost. Die hebben volgens mij als enigen die onderbreking niet in deze klasse. Zij accepteren dat de motorkap gewoon soms meegenomen moet worden bij een kus aan de voorkant? Er zijn overigens ook een paar niet-premiummerken die het doen in het segment. De Camry heeft het bijv. ook niet. Hoewel die auto in de duurste trim waarschijnlijk duurder is dan waarvoor je een GS in stapt.
danone zegt
@kenju: de huidig BMW 3-serie en 4-serie hebben het weer wel.
kenju zegt
@danone: Hmm, ik zie het inderdaad. Ik denk dat het gewoon met de besparing te maken heeft aan BMW-zijde. Waarschijnlijk zal de 1 serie, wanneer ze die echt gaan vernieuwen, het ook krijgen. Ik had als voorbeeld wat auto’s bekeken in het E-segment en daarnaast wat D-segmenters. Net BMW overgeslagen.
Ik ben er eigenlijk niet over uit of het een positief of negatief iets is dat BMW dit doet. Mooi is het niet, maar het kan wel flink op je rekening schelen wanneer je een ongeluk hebt meegemaakt.
berlinetta zegt
Ik vind het wel in elk opzicht een verbetering geworden. Vooral de buitenkant ziet er echt zeer strak uit, beter nog dan bij de V90. Het interieur vind ik wat minder geslaagd, maar het is zeker niet lelijk. Ik vind vooral het stuur niet mooi en de navigatie had van mij in landscape-modus geplaatst mogen worden. Maar ach, als dat alles is, dan betekent dit dat Volvo een topwagen heeft neergezet. Zou waarschijnlijk ook mijn huidige keus zijn in dit segment.
viezefreddyw zegt
Een hele dikke vette vooruitgang. Die hele nieuwe V60 is in alle aspecten een veel mooiere auto geworden. Met name het interieur is flink verbeterd.
Maar ja, het lijkt zo veel op de V90. Is wel een compliment voor de V60 maar jammer vind ik het wel. En niet alleen bij Volvo vind ik het jammer dat de modellen veel op elkaar lijken.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dat laatst vind ik ook jammer. Zo moeilijk is het toch niet om een familiegezicht te ontwerpen, maar wel elk model weer zijn eigen kenmerken mee te geven? En iedereen is in dit opzicht altijd aan het zeuren over Audi, maar ik vind dat Audi steeds beter op weg is om hun modellen een eigen gezicht te geven. Ik kan ze nu prima uit elkaar houden. Bij BMW vind ik dat ook het geval. Het is vooral bij Volvo en Mercedes het geval.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Je moet inderdaad goede ogen hebben wil je een S-klasse niet verwarren met een E- of C-klasse. Doodzonde eigenlijk.
ThomasBol zegt
@berlinetta: heb je de nwe A6 en 8 naast elkaar gehouden?
misterdrogba zegt
@thomasbol: Ja de front is misschien wel vergelijkbaar maar de rest kan je gewoon niet vergelijken. Je kan Audi alles verwijten maar het verschil tussen de A6 en de A8 hebben ze altijd goed weten te bewaren. Daar liep het wel fout bij Mercedes, helaas.
berlinetta zegt
@thomasbol: Ja. Ze lijken op elkaar, maar ik kan ze prima uit elkaar houden. Kan ik van een V60/V90 niet zeggen.
ThomasBol zegt
@berlinetta: interieur van de 6 en 8 is nagenoeg exact gelijk, op ’t stuur en de ventilatieroosters na.
berlinetta zegt
@thomasbol: Ja daar heb je wel gelijk in, maar als ik ze uit elkaar wil houden dan doe ik dat aan de hand van het exterieur. Het interieur zie ik toch niet als ik er eentje tegen kom.
weeshuis zegt
Volvo kan, naar mijn mening, beter hoekige auto’s ontwerpen dan dat ronde geneuzel. (240/740/850)
Zo’n oude v60 ziet er niet uit naast dit nieuwe terwijl ik het op de weg nooit een lelijke auto vindt/vond om naar te kijken. Maar als ik die nieuwe zie zie ik veel meer eerste generatie v70 dan de vorige v60.
mashell zegt
@weeshuis: oneens. Ik vind dit de tijd dat Volvo haar ontwerpen inkocht bij Lego het dieptepunt van het merk. Amazon, P1800 waren helemaal niet hoekig. Ook een C30 (blijft toch de mooiste en toch betaalbare auto ooit) is niet hoekig. Volvo gaat nu weer voor strak, waarschijnlijk omdat de concurrentie dat ook doet. Maar gelukkig is het nog wel eleganter dan de oude blokkendozen.
weeshuis zegt
@mashell: De Amazon en P1800 waren inderdaad niet hoekig. Zo ver dacht ik niet eens terug, zal wel aan mijn leeftijd liggen (29). De 240/740 etc. waren wel de blokkendozen die jij omschrijft en die kant lijkt het weer een beetje op te gaan. (Geen onsuccesvolle tijd voor Volvo). En die zijn in mijn ogen wat stoerder, noem het mannelijker. Dan vind ik een C30 (no offense), v40, v60 eerste generatie en in kleinere mate de v50 alles behalve stoere auto’s vanwege die ronde lijnen.
sabrerator zegt
@mashell:
Volvo keek vroeger veel naar de styling van Amerikanen.
De P444/P544 (Katterug) is in 1944 geïntroduceerd en was een typisch Amerikaans ontwerp. Net als de Amazon eind jaren ‘50.
De 740/760 zijn ook duidelijk gericht op Amerika.
Pas daarna zijn ze meer Europees gaan ontwerpen.
misterdrogba zegt
Het zal sowieso een succes worden, daar kan je nu al zeker van zijn. Het is gewoon een prachtig auto geworden, iets dat Volvo wel vaker voor mekaar krijgt.
ikleesookoverautos zegt
Vond de 1ste generatie helemaal niks met die blije voorkant. Is nu heel wat verbeterd.
mashell zegt
@ikleesookoverautos: mooi vond ik de tweedelige koplampen niet (het leek een laatste moment “we zijn de dagrijverlichting vergeten” beslissing) maar het “blije” was juist wel goed. In een tijd dat we voornamelijk “boze” auto’s hebben was dat fris en anders.
smex zegt
Hij is echt zoveel verbeterd, ik vond die vorige designtaal van Volvo echt verschrikkelijk. Maar de nieuwe modellen zijn uitzonderlijk mooi!
e28forever zegt
@smex:
Zelfde mening hier.
De vorige reeks kon mij niet bekoren, maar deze vind ik er machtig uitzien.
En hoewel ik BMW liefhebber ben, zouden de huidige Volvo’s mij wel over de streep kunnen trekken om Volvo te gaan rijden.
rufctr01 zegt
De nieuwe V60 is de mooiste station in zijn klasse.
Een schitterende auto!
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mout zegt
Verwarrende knoppen…
Ik ken wel mensen die verward raken in menu-structuren, maar eigenlijk geen die een klassiek ‘knopperige’ bediening lastig vinden.
mashell zegt
@mout: nou Volvo heeft veel kritiek gehad in de pers op de kleine knoppen. Die kritiek was m.i. onterecht, want je deed niks met die kleine knoppen. Je deed bijna alles met die 4 grote ronde knoppen en die op het stuur. Dat Volvo nu dus een ander concept heeft komt voort uit klachten.
piebepost zegt
@mashell: Hé grappig, dat bedacht ik mij gister ook na een rit van 4 uur in mijn V50. Ik raak die middenconsole amper aan en als ik ‘m aanraak, zit ik nooit met die kleine knopjes te pielen. Hooguit de stoelverwarming of voorruit blower. Hoewel ik wel daarbij moet opmerken dat ik altijd iemand bel vanaf mijn telefoon want in die menustructuur een nummer zoeken is gewoon een drama.
Ram-G-maN zegt
Ik ben nu heel erg benieuwd naar de S60. Hopelijk behouden ze de kentekenuitsparing op de achterklep i.p.v. de achterbumper. Dan hoeven ze ook geen gekke capriolen uit te halen met oversized achterlichtunits aan de achterkant.
http://images.caricos.com/v/volvo/2017_volvo_s90_uk/images/2560×1440/2017_volvo_s90_uk_31_2560x1440.jpg
Daar ging het bij de S90 helaas wel mis.
denniyo zegt
Dat gezeik over dat auto’s van een bepaald merk allemaal op elkaar lijken moet eens een keer ophouden, dat is nou eenmaal de trend in autowereld vandaag de dag! Vindt je het niet mooi koop je het toch gewoon niet, het enige waar we het vandaag de dag over hebben is dat ze zoveel op elkaar lijken verder hebben we niks meer te melden.
Zelf vindt ik dat de Mercedes het copy paste gedrag het beste heeft uitgevoerd maar dat komt gewoon omdat dat design mij erg aanspreekt, wat deze Volvo betreft ja hij lijkt veel (misschien zelfs te veel) op de V90 maar het is cker geen lelijke auto, daarbij is hij er met sprongen op vooruit gegaan!
Niet dat de oude zo lelijk was maar die is en was gewoon veel te klein en dat lijken ze bij Volvo nu ook eindelijk door te hebben. Dat was ook de voornaamste reden dat wij nu een prachtige nieuwe Mercedes C-Klasse estate rijden, maar ook omdat het design ons veel meer aanspreekt en we op het design van oude V60 wel uitgekeken waren.
freezzr zegt
Dit is de laatste keer ooit dat ik het zeg, maar ik snap het gelul over de ruimte van de vorige V60 niet. Ik heb 4 jaar rondgereden in een V60 met een gezin met 2 jonge kinderen onder de 4 jaar. Op vakantie geweest, alles, skikoffertje op het dak en het ging prima. Wat een gelul, de rest van de week zit je toch alleen in die wagen!
harrie zegt
Prachtige bak, tijdloze ingetogen vormgeving zoals een Volvo hoort te zijn. Denk dat ze echt een succesvolle periode tegemoet gaan.
De oude V60 en de V40 zijn echt missers wat dat betreft, hadden een veel te generiek uiterlijk. Had net zo goed Ford of Kia op kunnen staan.