Strakker, frisser en hij is groter dan ooit. De verschillen met zijn voorganger check je hier.
We zijn alweer aangekomen bij de zesde generatie Polo. Als je kijkt naar het verleden dan is elke generatie Polo wel flink anders. Dat valt bij deze nieuwe Polo in dat opzicht wat tegen. Aan de andere kant: wat was er mis met het uiterlijk van de vijfde generatie? Ja, wat saai en je ziet ze overal op de weg, maar dat snoetje uit 2009 oogt nog steeds niet heel gedateerd. Boven zie je het huidige model, daaronder de nieuwe.
Design
Over het snoetje gesproken, laten we beide auto’s eens behandelen als het gaat om design. Er zijn een aantal zaken die direct opvallen. Zo zijn de uiterlijke overeenkomsten met de Golf (rijtest) nog kleiner geworden. De koplampen hebben veel weg van zijn grotere broer. Daarnaast is de auto gegroeid wat de Polo een iets volwassenere uitstraling geeft. De voorbumper heeft een kleine wijziging ondergaan en de grille is prominenter aanwezig door de horizontale streep.
Van achteren zien we ook weer de horizontale designtaal terugkomen. Heel spannend is het allemaal niet. De achterzijde lijkt meer gepolijst dan dat er daadwerkelijk dingen zijn veranderd. De achterlichten hebben een nieuw ontwerp gekregen en de achterbumper is ook vernieuwd.
Voor het zijaanzicht heb je een vergrootglas nodig. Het achterste ruitje lijkt iets te zijn gegroeid. De zijskirts hebben een minimale wijziging gekregen en ook hier weer die ‘streep’.
Techniek
De huidige Polo is leverbaar in negen uitvoeringen. Van saai Easyline naar een grappige CrossPolo tot een snelle GTI. De huidige 1.0 TSI is er met 75, 90 pk en 95 pk. Dat blok komt er straks ook met 115 pk. Daarnaast komt er een nieuwe 1.5 TSI naar de Polo met een vermogen tot en met 150 pk. Er is nu een 1.4 TDI diesel met 90 pk. De nieuwe Polo krijgt ook weer een 90 pk diesel. Nieuw is een 1.0 TGI met 90 pk op aardgas. De nieuwe Polo GTI krijgt acht pk meer in vergelijking met zijn voorganger. De 2.0 TSI is straks goed voor 200 pk. De Polo-modellen met een motorvermogen vanaf 70 kW zullen leverbaar zijn met DSG.
Ook niet onbelangrijk zijn de maten. De nieuwe Polo heeft 25 procent meer kofferruimte (351 liter). De zesde generatie is 0,08 meter langer (4,05 meter), 1,75 meter breed (huidige Polo 1,68 meter), 1,45 meter hoog (huidige Polo ook 1,45 meter). De wielbasis groeide met 0,09 meter: van 2,47 meter naar 2,56 meter. Daarmee heeft de nieuwe Polo zelfs een langere wielbasis dan de Golf 4. Daarnaast krijgt de Polo alle assistentiesystemen die de Golf en Passat nu al hebben.
Interieur
Naast de assistentiesystemen heeft tevens het interieur meer overeenkomsten met zijn grotere broers. De huidige Polo kreeg destijds een vers infotainmentsysteem, maar het nieuwe Active Info Display in de vernieuwde Polo is van een ander kaliber. Qua systemen kun je straks kiezen voor schermen met een grootte van 6,5 tot 8,0 inch. Zoals je inmiddels mag verwachten van een moderne auto is het systeem compatibel met de nieuwste smartphones. Je kunt onder andere aan de slag met MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay.
Op het gebied van afwerking is ook het één en ander verbeterd. Je kunt extra kleurtjes aanvinken om het interieur op te fleuren en de knoppen zijn net even wat meer premium in vergelijking met de huidige Polo. Links van de pook zitten nu ook een aantal knoppen, wat is afgekeken van Porsche. Het stuur zit boordevol knoppen en de ventilatieroosters zijn een stuk lager geplaatst.
Conclusie
Mits je de nodige opties aanvinkt is de Polo geen verkeerde werkplek om de nodige uurtjes in door te brengen. Helaas heeft Volkswagen nog geen prijzen aangekondigd en dus is het moeilijk te zeggen of al dat moois ook met een nette prijs komt. De huidige Polo is leverbaar vanaf 15.591 euro. Dan heb je de 1.0 MPI BlueMotion met 60 pk en een handgeschakelde vijfbak. De Polo GTI is er vanaf dik 28 mille. Hou er dus rekening mee dat de nieuwe Polo GTI met een aantal opties mogelijk de 30.000 euro gaat passeren. En dat is best veel geld voor een Volkswagen Polo.
rutger97 zegt
Ik moet nog erg wennen aan de nieuwe voorkant. Die lichten vind ik niet echt wat. Maar ach over een jaar zie je ze weer zoveel dat het gewoon wordt.
bartteeuwen zegt
@rutger97: haha, wennen aan een volkswagen
dijan zegt
Vind hem echt veel mooier geworden. Zal weer veel verkocht .
Benny_Weisz zegt
@dijan:
Geleased, zul je bedoelen…
Want welke particulier kan nog 30k op de tafel leggen voor een leuk aangekleden versie?
dijan zegt
@bennyweisz: Niet overdrijven ,de GTI kost 30.000 euro en die zijn er nooit veel verkocht. Ook van welk merk dan ook zullen weinig auto s van dit formaat voor de prijs van 30.000 gekozen worden. Daarbij komt dat er nog wel veel mensen dit soort auto s kopen voor rond de 20 a 22000 euro . Er zijn er al 16 miljoen van deleverd ,zullen niet allemaal lease zijn.
rufctr01 zegt
@dijan: met je eens, ziet er beter uit dan de vorige. Mooi…dat niet, saai is het wel.
Het dashboard is er wel op vooruit gegaan.
stfu zegt
Ik ben zeer benieuwd naar de rijtest waar dan de standaard opsommingen komen:
– rijdt beter dan zijn voorganger
– voelt volwassener aan
– dankzij langere wielbasis meer beenruimte achterin
– leuk dat er nu kleuraccenten in het interieur zitten (maar niemand besteld het)
dijan zegt
@stfu: Bij welk merk word dat niet erbij vermeld . Lees eens terug over de Honda Civic!
focusrs1 zegt
Hoezo lopen ze achter bij vw… de nieuwe Fiesta ST krijgt een 1.0 drie-cilinder met 200pk en de Focus ST een 1.5 met 275pk… en dan stoppen ze hier een 2 liter in.. Wake up!
focusrs1 zegt
@focusrs1: correctie dat is een 1.5 drie-cilinder voor de fiesta ST
prop zegt
@focusrs1: ford wake up bedoel je dan denk ik?
focusrs1 zegt
@prop: sure… en daarom is de meest gewilde hot hatch van dit moment een Ford..
Mijn focus rs zit (met een kleine Tuning) op 385pk en 575Nm uit een 2.3 liter.
civicfk3 zegt
@focusrs1: heb ik toch liever een 2 liter, meer koppel vanaf stationair lijkt mij.
romeoalfa zegt
@focusrs1: 275pk maar het blok houdt het geen 275k vol gok ik zo. Dan maar een 2.0 T(F)SI die (buiten het olieverbruik van sommige blokken) oerdegelijk is.
focusrs1 zegt
@romeoalfa: dat zeiden genoeg mensen over de 1.0 met 150pk ook en guess what..no problem!
mgmbh zegt
Hij is nu bijna precies even groot als de golf 5
room850 zegt
@mgmbh: bijna precies?
zion88 zegt
“De overeenkomsten met de golf nog kleiner geworden” groter, als je het mij vraagt??
arias12 zegt
De nieuwe is evident mooier op geworden prachtig!
intimrasiert zegt
In mijn ogen op alle fronten lelijker dan zijn strakke voorganger, met als dieptepunt dat bibberlijntje onderaan de koplampen. Net zo’n fail als de nieuwe 5-serie. Nieuw om het nieuw.
allesmetturbo zegt
@rubenpriest: Uiterlijke overeenkomsten nog kleiner geworden? Uiterlijke verschillen kleiner geworden bedoel je denk ik?
OT:
Ik vind de nieuwe er erg strak uitzien, misschien niet zo vernieuwend aan de buitenkant maar de vorige generatie leek ook netjes dus ik snap wel dat ze meer evo dan revo hebben gedaan.
Alleen het kromme lijntje onder die koplamp vind ik niet zo mooi. Staat een beetje dom.
Wel serieuse verbeteringen in het interieur. Ziet er top uit voor het segment en ruim zat. En nog meer bagageruimte dan mijn golf mk5! De polo GTI lijkt mij een fijne opvolger voor de golf mk5 GTI, dikke 2.0tsi op een leuker gewicht.
Hoeveel liters met de banken plat?
desjonnies zegt
Als je zo een lulverhaal moet neerpennen voor het nieuwe modelletje dan is er verdraaid weinig nieuw.
Pijlen om de verschillen op de foto’s te tonen lijken me broodnodig.
monsieurleloure zegt
@desjonnies:
Inderdaad, ik mis de welbekende gele pijlen.
rufctr01 zegt
@desjonnies: VW heeft iig 1 voordeel. De testauto’s hoeven ze nooit af te plakken, niemand ziet het verschil!
baasbas zegt
Een Golf heeft 380 liter bagageruimte…
PS: ik vind de oude mooier
cossiekiller zegt
Aan de binnenkant is er wel veel vooruitgang vind ik. Van saai naar een meer dan ok dashboard.
En die oranje op de foto lijkt wel een oude Focus ST.
Voor de rest gewoon saai maar degelijk vervoer.
Calimero zegt
Hoewel ik geen VW liefhebber ben ( buiten de Käfer en Golf1) heb ik de Polo wel altijd een leuke auto gevonden.
Niet bijzonder maar gewoon een leuke auto. Bij de nieuwe kun je.zoals gewoonlijk eigenlijk, meer spreken van een facelift. Vooruit een forse facelift. Buiten dat de auto dan gegroeid is.
Het dashboard vind ik lelijk. Het dashboard van de Polo 5 ziet er beter uit naar mijn mening. Oogt rustiger en logischer.
Toch zullen we deze nieuwe Polo vast wel vaak op de weg gaan zien.
mashell zegt
@milan0: het dashboard is juist de grootste verbetering. Het navigatiesysteem is beter geplaatst en er is eindelijk kleur mogelijk.
oemplus zegt
De huidige Polo heeft geen 1.4 diesel? 1.2 of 1.6.
kennone zegt
Ze moeten echt stoppen met in die kleine auto’s 200pk of meer te stoppen. Moet straks mijn 850R nog verder opvoeren om z3 bij te houden
monsieurleloure zegt
@kennone:
Hoe vaak kom een B-segmenter met 200pk tegen?
Ik zelden tot niet.
95 % van de Polo’s in Nederland heeft een skerige 3cilinder diesel aan boord, die houd je jij met je Volvo bij als je de turbo eraf schroeft.
rufctr01 zegt
@monsieurleloure: vorige week nog, een DS3R en de dame had het pedaal goed gevloerd.
oemplus zegt
@kennone: Ja we weten het, je hebt een baksteenR.
vroaaar zegt
@oemplus: beenruimte voor (lange) bestuurder is er niet beter op geworden nu de lichtschakelaar links onder het dashboard uitsteekt…
cpp1 zegt
Wat mij vooral opvalt is dat de verschillen aan de achterzijde met de Audi Q1 nog kleiner zijn geworden.
deboes zegt
Heb het verder niet bekeken, maar laat me raden: hier en daar een ander ledje en verder veel van dezelfde technische ellende.
sulobb zegt
Ik kan het niet laten als het gaat om design… Ook als het iets is dat ik liever laat liggen.
Ik noem dit echt geen Duits ontwerp. In het algemeen lijkt het een Aziaat. Ik zie meer een Kia/Hyundai dan een VW. Het vorig model vond ik juist heel volwassen en de lijnen allemaal op de juiste plaats. De ’two-line’ sketch theorie van Walter Da Silva kan ik erg waarderen.
Dat het gezicht een gerecycleerde passat-neus is is duidelijk (niet enkel de passat uiteraard). De bumper en dus het ‘mondje’ op de kin (->monden!) ziet er echt afschuwelijk uit zo in het wit. Een donkere kleurtje nemen op je lease is zeker aan te raden. De achterkant is het zusje van de Q2 (daar komen die achterlichten vandaan). Algemeen is dit geen polo maar een VW Gol (niet Golf), dus hoort het (naar mijn mening) eerder in Zuid-Amerika dan hier in Europa.
Voor mij is de ‘nieuwe’ Polo niet geslaagd.
(En nu andere comments lezen om te ervaren hoe mijn smaak énorm verschilt met andere AB’ers :P )
Het interieur daarentegen is best oké, maar ik had toch net iets minder hoekigheid verwacht.