![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-2020-2017.jpg)
Wat heeft Seat allemaal veranderd aan de Leon?
Gisteren trok Seat het doek van hun splinternieuwe compacte middenklasser. Maar wat is er nu echt nieuw aan de Leon ten opzichte van de vorige generatie? We zetten het voor je op een rijtje.
Exterieur
Laten we beginnen met het exterieur. De vorige generaties van de Leon waren goed uit elkaar te houden. Bij deze generatie is er echter meer sprake van een evolutie. Daarmee bewandelt Seat dus hetzelfde pad als Volkswagen met de Golf. Vooral aan de zijkant moet je twee keer kijken om te zien wat er nieuw is. De belangrijkste veranderingen zijn te vinden aan de voor- en achterkant. De grille is nu zeshoekig en de koplampen ogen ietsje agressiever.
Voor alle duidelijkheid: de blauwe is de nieuwe, de grijze de oude.
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-2020-1.jpg)
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-2017-1.jpg)
Als je achter een nieuwe Leon rijdt zul je je niet snel vergissen. Aan de achterkant is de Leon namelijk duidelijk te herkennen aan de doorlopende lichtbalk. Ook de GTA Vice City-achtige typeaanduiding valt op.
Zoals we gisteren al meedeelden is de vierde generatie Leon een slagje groter geworden dan zijn voorganger. Dan bedoelen we vooral langer: de lengte is gegroeid van 4.282 mm naar 4.368 mm. De auto is niet breder geworden: waar de vorige 1.816 mm was, is deze 1.800 mm breed. De hoogte is ook iets afgenomen: van 1.459 mm naar 1.456.
De bagageruimte is hetzelfde gebleven: achterin kun je nog steeds 380 liter kwijt. De ruimte in de kofferbak van de Sportstourer is wel toegenomen. Daarin kun je nu 617 liter kwijt in plaats van 587. De lengte van de ST is toegenomen met 93 mm naar 4.642 mm. De driedeurs SC heeft geen vervolg gekregen.
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-ST-2020-2.jpg)
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-ST-2017-1.jpg)
Interieur
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-2020-4.jpg)
![Vergelijking: de nieuwe Seat Leon vs. de oude](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/Seat-Leon-2017-4.jpg)
Het interieur is een stuk strakker geworden. De zeshoekige vorm van de grille zijn we terug in de ventilatieroosters. De centrale touchscreen is de meest opvallende wijziging. Het scherm in de vorige Leon was 8 inch groot. Dit is nu gegroeid naar 10,25 inch. Het nieuwe scherm is ook te bedienen met gebaren en met stem. De analoge klokken hebben plaats gemaakt voor een digitaal instrumentarium.
Motorisering
Op motorisch gebied zijn er ook een aantal wijzigingen. De Leon is nu bijvoorbeeld voor het eerst leverbaar als plug-in hybride. Het gaat om een 1.4 TSI, die samen met een elektromor 204 pk levert. De nieuwe Leon is er ook als eTSI. Dit betekent dat het er gebruik is gemaakt van mild hybrid-techniek. Het instapmodel is de driecilinder 1.0 TSI met 90 of 110 pk. De vorige 1.0 TSI had alleen een versie met 110 pk. De krachtigste Leon is nu dus de hybride. De krachtigste benzineversie is vooralsnog de 2.0 TSI met 190 pk. De vorige 2.0 TSI had evenveel vermogen. Voor de echt hete Leon, de Cupra, moeten we nog even afwachten.
De nieuwe Seat Leon is dus in lengterichting gegroeid en heeft onder meer een doorlopende lichtunit, een 10,25 inch touchscreen en als klap op de vuurpijl staat Leon in een nieuw lettertype geschreven. Is dat alles een verbetering, ja of nee? Laat maar horen!
mooi opgefrist
..opgefrist als wat?! Peudi Focus, of.. Foaudi 308, of.. Peuord A3.. ik ben ik de war..
Type aanduiding is wel sierlijk!
Vind ik ook broer !
Tja, de vorige vind ik persoonlijk net wat mooier. Maar net als iedere generatie knapt hij flink op als FR. Al met al went hij een stuk sneller dan de nieuwe Golf
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik heb zelf de huidige en vind de neus, vooral van de FR, zeker in 5F-trim een stukje scherper en agressiever. Het lijnenspel van de 5F oogt wel ‘simplistisch’ naast de nieuwe, maar de hoekige rechte lijnen hadden wel iets unieks in autoland. Van de nieuwe zijn al legio voorbeelden dat herkenning toeslaat, dat heb je met de 5F nooit gehad.
Je hebt het mooi omschreven. Het lijkt wel of de Leon bij elke vernieuwing een stukje minder eigen smoel krijgt.
Leon II blijft toch m’n favoriet, met name het exterieur. Tiff Needel omschreef dat mooi bij een vergelijking van de Leon II Cupra met de Golf VI GTI; “The Cupra is 2000 pound cheaper but 2000 times prettier”.
Wat betreft de nieuwe kan het interieur me niet echt opvrolijken, met name het scherm dat uit het dashboard rijst, waarom niet mooi in het dashboard liggend? Zal wel te groot geworden zijn ;-)
Bijzonder mooie auto.
Nu maar hopen dat het vorige model Cupra300 snel goedkoper wordt ?
Van de zijkant heel hoog Ford Focus gehalte. Verder voorkant super mooi van achter spuug lelijk en die geschreven letters is ook zeker geen verbetering. Beter bestellen zonder type aanduiding …
Helaas nog steeds knudde met de foto’s hier op een iPhone, ongeveer 2x3cm groot, een dia is groter
Oude heeft een mooier interieur/exterieur.
Mag ik het daar helemaal mee oneens zijn? De oude ziet er verouderd uit en is qua interieur erg armoedig, de nieuwe is een stuk beter daar.
Ziet er stukken beter uit zeg; zowel voorkant, achterkant als interieur ! Ben benieuwd hoe de afwerking er in het echt uitziet …
Grappig dat ze zo prat gaan op het feit dat deze Leon Android auto en die andere erop hebben zitten. Heeft de huidige versie ook. Sterker nog mijn Ibiza van de vorige generatie heeft het ook…
Het is een partij drama met die app zeg
Het neusje is wel érg veel op die van de Mazda 3 gaan lijken. Wat ik overigens als compliment bedoel. De Seat Leon is er overall zeker op vooruit gegaan. De verhoudingen kloppen beter, en het lijnenspel is net ff wat fraaier. Alleen blijf ik me verbazen over waarom die deurgrepen (optisch?) zo laag en (ogenschijnlijk) lukraak op de deuren zijn geplaatst.
Bijkomend voordeel voor de Leon is wel: Mazda heeft geen stationwagen in deze klasse. Bijkomend nadeel: je wordt opgescheept met een FSI/TSI motor i.p.v. SkyActiv X. Geen moeilijke keuze, lijkt me.
Op het interieur na ziet het er weer prima uit
Wel lekker zo weinig reacties ?
De reacties werken niet meer op de app.
Je kunt wel zien waar de focus lag bij het ontwerpen…
Het zijaanzicht heeft stiekem iets weg van de Mazda 3?