De Cadillac onder de luxe limousines is geheel in het nieuw gestoken. Wat zijn de grootste veranderingen ten opzichte van het oude model.
Het was een gewichtig moment in de autowereld, de introductie van de nieuwe Phantom. Na het (soort van) verdwijnen van Maybach en dankzij het uitblijven van paradijsvogels als de DiMora Natalia, kunnen we de Rolls-Royce Phantom momenteel beschouwen als de koning van de luxe limo’s.
Reeds met de vorige Phantom keerde Rolls-Royce echter terug aan de top van de automotive voedselketen. Rolls-Royce claimde ook in de jaren voor de zevende generatie Phantom de beste auto’s ter wereld te bouwen. Zelfs opper-Brit Jeremy Clarkson moest echter toegeven dat dat pas met de door BMW ontwikkelde Phantom VII ook weer echt de waarheid was en niet slechts een holle frase.
Ondanks een gebrek aan concurrentie heeft de Phantom VIII dus een naam hoog te houden, die zoals de ‘VIII’ al weggeeft inmiddels acht generaties teruggaat. Maar welke wapens kan de auto in de strijd gooien om deze taak adequaat te kwijten?
Looks:
Geen enkele liefhebber van het design van de zevende Phantom zal tegen de borst gestoten worden door het design van de achtste. Rolls-Royce heeft duidelijk gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Van alle kanten lijkt het nieuwe model als twee druppels water op het oude. Hooguit is de achterkant iets wulpser vormgegeven. Afgezien daarvan zijn het vooral de moderne lichtunits die de Phantom onderscheiden van het vorige model, vooral als je de auto vergelijkt met de Phantom VII van vóór de facelift. Die had een stel rechttoe rechtaan koplampen die het model niet per se een sierlijke indruk gaven. Sommigen trokken zelfs schamperend de vergelijking met een SRV-wagen. For shame!
Ook in het interieur geen verrassingen qua looks. Hierbij speelt het feit dat alle gadgets grotendeels ‘verscholen’ zitten achter (houten) paneeltjes een rol: dat was bij de oude zo en is ook bij de nieuwe zo. De vernieuwingen die er wel zijn qua gadgets vallen zo niet direct in het oog.
Techniek
Zoals @willeme al een keer meldde in een ander artikel levert BMW vrijwel geen atmosferische motoren meer in auto’s. De enige uitzonderingen hierop waren de range extender in de BMW i3 en tot voor kort de 6.75 liter grote V12 in de Rolls-Royce Phantom VII. Maar de range extender mag de atmosferische toorts nu helemaal in zijn eentje dragen, want de Phantom VIII krijgt turbo’s.
Hoewel we normaal gesproken enige bedenkingen hebben bij dit soort stofzuigers, passen ze eigenlijk wel bij de Phantom. Keihard doorjanken in de toeren om er het uiterste uit te halen doe je toch niet en geluid van de motor is iets wat voorbestemd is aan mensen buiten de auto.
Daarbij heb je dankzij de turbo’s een nog grotere zee van koppel om op te zoeven bij lagere toeren. Geloof het of niet: volgens sommigen ontbrak het daar enigszins aan bij de Phantom VII. Een leuk detail is dat BMW niet gewoon de motor van de Ghost/Wraith/Dawn/M760Li in de Phantom gelepeld heeft, maar er voor gezorgd heeft dat de motor de historisch verantwoorde inhoud van 6.75 liter heeft. Het vermogen is eigenlijk niet belangrijk, maar speciaal voor jullie fetisjisten: de Phantom heeft nu 570 pk. De vorige had 453 pk.
Een fluisterstil interieur:
Rolls-Royce heeft zich kosten noch moeite bespaard om de achtste Phantom de stilste auto ter wereld te maken. Daarvoor zet het zo’n 130 kilo aan geluidsisolatie in. Rolls-Royce gebruikt onder andere dubbele lagen plaatwerk voor de vloer en het spaceframe van de auto, waar een speciale foam tussen zit. Speciale banden helpen ook mee de hoeveelheid decibels die de koets binnendringen te drukken. Waar het allemaal goed voor is? Uiteindelijk zijn alle maatregels bij een snelheid van 100 kilometer per uur samen goed voor een geluidsreductie van tien procent ten opzichte van de vorige Phantom.
Een kunstgalerij op je dash:
Individualisatie wordt steeds belangrijker en Rolls-Royce speelt daar op in door klanten de mogelijkheid te geven hun favoriete kunst te verwerken in het dashboard. De Britten noemen dit zelf ‘The Gallery’. Een porseleinen roos, een veer van een vogel, een kunstwerk van Liang Yuanwei, het kan allemaal. De meest intrigerende optie vind ik echter de mogelijkheid om een verguld 3D-model van je eigen DNA in je dash te integreren. De nieuwe ultieme vorm van zelfbevlekking?
Geen Drophead en Drophead Coupe:
Van de vorige Phantom kwamen er uiteindelijk ook een coupé (rijtest) en cabrio. Maar op basis van de nieuwe Phantom zullen die varianten niet gebouwd worden. De reden is niet geheel duidelijk. Wellicht valt de vraag naar deze modellen tegen, maar er zijn ook speculaties dat het nieuwe spaceframe niet geschikt is voor tweedeurs Phantoms. Om volume te draaien heeft Rolls-Royce de modellen ook niet nodig, want zoals bekend gaat het merk binnenkort een SUV bouwen met de naam Cullinan.
z4coupe30si zegt
De nieuwe achterlichten lijken van een MINI te komen… ?
z4coupe30si zegt
@z4coupe30si: en zie er ook wel iets van de nieuwe Fiat 500 in
v8t6t5 zegt
@z4coupe30si: Oh! Kan ik nu op mijn Fiat 500 een spirit of ecstasy laten monteren? ?
fmgarcia zegt
@v8t6t5: Nee maar op een s80 zal het niet misstaan!
v8t6t5 zegt
@fmgarcia: Aha! Dan kijk ik wel of het misschien iets is voor op mijn Range Rover.
fmgarcia zegt
@v8t6t5: Ow jouw naam wekt nog al de indruk dat je een Volvo man bent;). Beter af met de huidige 10 magische letters op je motorkap hoor! Dat rare ding mag enkel op een Rolls imo.
st33fie zegt
De lead designer was Hans Teeuwen LaLaLa Geld ?
tofas zegt
Het is allemaal wat strakker vormgegeven en oogt het net wat moderner dan de vorige. Omdat ik nooit een RR heb gereden zal ik ook nooit te weten komen hoe het met de turbo s rijdt.maar who cares als je überhaupt zo een auto hebt…
alcantara zegt
Lijkt nog steeds een directe kopie van een Chrysler 300C.
erce zegt
@alcantara: Je weet dat de één na laatste Rolls Royce Phantom er eerder was dan de Chrysler 300c toch?
danmar zegt
@alcantara: Behalve dan dat de huidige Phantom al sinds 2003 geproduceerd wordt en de 300C sinds 2005.
olivier420 zegt
@alcantara: Pff
jonasautoliker zegt
Achterlichten van een fiat 500???. Ziet er een beetje goedkoop uit.
pindakoning zegt
Oké ik ben er niet voor in de markt, maar toch jammer dat er geen coupe en cabrio komen
jorden zegt
@pindakoning: die komen er waarschijnlijk wel, maar ze gaan anders heten en worden als geheel
nieuwe types geïntroduceerd. Ja dat zal met hoop marketing en schitterende verhalen gepaard gaan dan. Maar ik kijk er naar uit!
lekbak zegt
De kopieermachine heeft het weer nauwkeurig gedaan. Ik vond het een kitscherig onding en vind het nog steeds een stijlloze baksteen. Het mist elke vorm van klasse en is in mijn ogen niet rolls waardig. Maar ik ben toch niet de doelgroep dus ik wens ze veel succes met de verkoop.
bassx zegt
@lekbak: Als iets al 15 jaar de beste auto ter wereld is, moet je niet teveel wijzigen. Dat doen techgiganten ook niet.
lekbak zegt
@bassx: beste auto? Zegt wie? Het is niet de stilste, niet de snelste, niet de meest comfortabele en heeft zeker niet de meeste gadgets. Wellicht dat het de best, meest luxe afgewerkte auto is. Maar het is geenzins de beste auto ter wereld.
bassx zegt
@lekbak: Omdat de combinatie van alles samen met elkaar de Phantom als beste uit alle tests/reviews komt. Uiteraard zijn er auto’s die bepaalde dingen beter kunnen maar tegelijkertijd leggen ze het op 100 andere punten weer af.
berlinetta zegt
@lekbak: Ik ben het met je eens dat het de ultieme rijkeluismobiel is, maar welke toplimo is wel stijlvol?
Rob zegt
@berlinetta:
Lincoln Continental en Volvo S90.
lekbak zegt
@Rob: de s90, serieus? Best een stijlvol ding (maar die achterkant, vreselijk!) maar dat is natuurlijk gene toplimo…
Rob zegt
@lekbak: @berlinetta:
Noemen we het geen toplimo, maar het zijn ongeveer wel de enige twee luxe sedans met flair en een eigen uitstraling. Al het andere is eigenlijk maar kleffe opzichtige meuk of weinig interessant vormgegeven.
En bestel de Continental in de Black Label uitvoering en de S90 in de Inscription uitvoering, en je komt om in de luxe. Wie heeft er nu helemaal zo’n kleffe Rolls nodig..?
berlinetta zegt
@Rob: Ik heb het over toplimo’s. Daar zijn er nu eenmaal weinig van.
michaelcorleone zegt
@berlinetta: Er is er maar een vind ik, Jaguar XJ.
berlinetta zegt
@michaelcorleone: Goeie. De Bentley flying spur vind ik ook stijlvol. De Phantom vind ik wel echt heel gaaf, maar ik zou er zelf geen willen. Teveel van het goede.
drdre1 zegt
Doe mij de oude maar.
yipikaye zegt
En voor de Nederlanders een € 1.200,- trekhaak-optie.
tjorque zegt
@yipikaye: 1200€ voor dat geld heb je nog net de asbak denk ik… maar een trekhaak? Voor dat geld koop je ook een caravan waarschijnlijk…
E34M5Touring zegt
Ik vind hem prachtig. Nog steeds the one to have voor mij.
v8t6t5 zegt
Dit is trouwens de extended wheelbase versie van het nieuwe model. Was wellicht handiger geweest om beide short of extended wheelbase af te beelden ?
FB_1835551006461686 zegt
Wat mij altijd bevreemdde aan de oude was dat ie er altijd uitzag alsof ie achterover leunde. Dat zie je op de foto van dit artikel ook weer. Heel erg weird. Mooi dat dit bij de nieuwe niet meer zo is.
beefcake zegt
Ligt het aan mij of lijkt het nieuwe interieur vooral achterin wat kariger?
michaelcorleone zegt
De oude heeft meer presence, de nieuwe lijkt op een verlengde Ghost vanaf de zijkant.
Orichy zegt
Je eigen Rolls Royce samenstellen kan hier; https://www.rolls-roycemotorcars.com/en-GB/build-your-rolls-royce.html#TT81, ook de nieuwe Phantom staat er al bij.
aerotic zegt
Dat dashboard sluit toch voor geen meter aan met de deur. Dat doen andere merken toch een stuk chiquer.
LaLancia zegt
Dat dashboard ziet er echt verschrikkelijk goedkoop uit. Vond ik van de vorige ook al. Ik vind het eigenlijk helemaal geen verbetering.
galverink zegt
“dubbele lagen plaatwerk voor de vloer en het spaceframe van de auto, waar een speciale foam tussen zit.” Foam weg en daar komt de accu te zitten, net als bij Tesla.