Vaak zijn de kleinste verschillen juist het grootst.
In vier jaar tijd kan veel veranderen. Blikken we terug naar 2015 dan had het meerendeel van de autofabrikanten nog geen EV in het modellengamma en had Max Verstappen net pas zijn debuut gemaakt in de Formule 1. Vandaag de dag is het een ander verhaal. Links en rechts struikelen merken over elkaar in een poging de beste en meest aantrekkelijke EV op de markt te brengen en Max Verstappen heeft dit weekend alweer zijn zesde zege gescoord – zijn eerste met Honda, dat in 2015 met McLaren geen deuk in een pak boter kon rijden.
In dit opzicht lijkt de Porsche 718 Cayman GT4 weinig te zijn veranderd. Zo op het eerste gezicht ziet de auto er hetzelfde uit als zijn voorganger. Schijn bedriegt, zo blijkt. In dit artikel nemen we de vernieuwingen aan de krachtigste Cayman onder de loep.
Ter verduidelijking: bovenaan zie je de oude 718 Cayman GT4, daaronder vind je de nieuwe.
Exterieur
Wie een vlugge blik werpt op de nieuwe Cayman GT4, zal zich afvragen waar de verschillen precies te vinden zijn. Eens kijken: de velgen zijn hetzelfde, het lijnenspel lijkt praktisch hetzelfde te zijn, zelfs de voorzijde van de facelift lijkt identiek. Vreemd. Waar zit het hem dan in? De details.
Bekijk je het front van de auto nader, dan zie je een aantal nieuwe aspecten. De huidige Cayman GT4 heeft bijvoorbeeld nieuwe LED-verlichting. Prestatietechnisch is er meer aan de hand. Porsche heeft de spoiler op de neus van de GT4 doorontwikkeld, wat helpt bij het koelen van de auto. Daarbij genereert het meer neerwaartse druk. Met name dit laatste is voor Porsche een aandachtspunt geweest, al zal dat later in dit artikel wel blijken.
De zijkant van de nieuwe Cayman GT4 is nagenoeg hetzelfde als vier jaar terug, maar aangekomen bij de achterzijde van de auto komt de perfectionistische aard van Porsche weer in beeld. De achterspoiler, bijvoorbeeld, is voortaan wél verstelbaar en produceert daarnaast meer downforce dan het exemplaar op de voorganger. Daarnaast herkennen we een nieuwe diffuser, die eveneens is bedacht met het doel de auto zo goed mogelijk aan de grond te laten plakken. Overigens zijn de uitlaten anders gepositioneerd. Bij de nieuwe Cayman GT4 vinden we enkele pijpen aan weerszijden van de kentekenplaat, het oude model (rijtest) heeft centraal een dubbelset. Overigens zijn ook hier de lampen aangepast.
Interieur
Waar de wijzigingen aan de buitenzijde al tamelijk minimaal zijn, geldt dit voor het interieur helemaal. Toch heeft Porsche ook hier het een en ander aangepast. Zo is de huidige GT4 voorzien van een nieuw sportstuur met een 12-uursmarkering en is het dashboard veranderd. Sowieso is het infotainmentsysteem naar hedendaagse standaarden opgewaardeerd, ook de stiksels en de luchtroosters zijn anders in de auto verwerkt. De cockpit is eveneens vernieuwd.
Techniek
Hier is waar het interessant wordt. Waar de uitgaande Cayman GT4 vooral kon rekenen op onderdelen uit de 911 GT3 van dat moment, zit de vork bij het nieuwere model anders in de steel. Althans, tot op zekere hoogte. In de huidige Cayman GT4 zijn namelijk ook voldoende stukken uit de 911 GT3 verwerkt. De vooras en de remmen zijn bijvoorbeeld van dit model overgenomen. De achteras van de nieuweling is dan weer speciaal ontwikkeld voor de Cayman GT4. De nieuwe GT4 heeft eveneens de verbeterde GT-wielophanging van Porsche en een mechanisch sperdifferentieel.
Het grootste verschil zit hem in de krachtbron. Met de onthulling van de nieuwe Porsche 911 (992) heeft de sportwagenfabrikant tegelijkertijd het doek getrokken van een krachtbron die we tamelijk bijzonder durven te noemen. Het is namelijk een modulair blok, wat inhoudt dat Porsche er in feite alle kanten mee op kan gaan. Dit heeft het dan ook gedaan. De nieuwe Cayman GT4 heeft een atmosferische vierliter ‘flat-six’ gekregen. In de nieuwe 911, waaruit het blok dus is overgenomen, ligt momenteel een drieliter twin-turbo zescilinder. Duidelijk een groot verschil.
Het is geenszins een vreemde zet van Porsche. De kleine Cayman heeft uiteraard minder ruimte voor een grote verzameling aan techniek. Dit, in combinatie met het feit dat Porsche voor de GT4 meer wil inzetten op purisme, baant de weg vrij voor een turboloze, hoogtoerige motor in de vorm van de nieuwe vierliter flat-six.
Qua vermogen bestaat er een behoorlijk verschil. De vorige Cayman GT4 had 385 pk, de nieuwe heeft precies 420 pk. Hoewel de nieuwe GT4 met zijn extra vermogen een hogere topsnelheid heeft, blijft de acceleratiesprint naar de 100 km/u met 4,4 seconden identiek. Op is waar de ware winst wordt behaald. Een rondje over de Nürburgring Nordschleife klaart de nieuwe GT4 bijvoorbeeld 10 seconden sneller dan zijn voorganger. Tjakka!
Conclusie
Porsche heeft met de nieuwe Cayman GT4 wederom de nodige progressie geboekt. Zoals tegenwoordig wel vaker het geval is, zul je dit aan het uiterlijk echter niet zo snel merken. Maakt dat uit? Niet zozeer. Het ontwerp van de Cayman is, zeker als GT4, ronduit smakelijk te noemen. En aangezien de prestaties de eigenlijke reden zijn waarom je een Porsche aanschaft, zul je ook met de nieuwe GT4 absoluut geen miskoop kunnen doen.
madmarky zegt
En ik zie daar een pook van een handbak. Helemaal mooi!
sirprize zegt
Ik kan niet kiezen. Doe ze allebei maar.
trolle zegt
The least amount of effort for the max amount of profit dus
flatsixx zegt
Ben benieuwd hoe de nieuwe klinkt. Die vorige klonk echt geweldig
minicoopers zegt
@flatsixx: ik ben ook zo onder de indruk van de sound van een 981 gt4, heel anders dan mijn Carrera S.
Sowieso onder de indruk van de gt4 maar nu we het over de sound hebben die is inderdaad echt geweldig.
moveyourmind zegt
Mooi vorm van evolutie van een autodesign.
Je ziet dat het nieuw is, maar je moet goed kijken om te zien wat er precies veranderd is. Bijna een verademing in een tijd dat sommige fabrikanten van gekkigheid niet meer weten waarmee ze moeten komen en totaal hun eigen identiteit overboord gooien.
vetnek zegt
Doe mij de oude maar. Die was vrij eenvoudig naar 415pk te tillen met een pack van ‘Sharkwerks’.
lekkerlinksrijden zegt
Welke maakt mij niet uit, vind ze beide goed
kadett83 zegt
De nieuwe aangezien bij de oude GT4 de veerpoten door de ophangdelen heen scheuren bij een wat flinkere bobbel in de weg!!
scorpion80 zegt
@kadett83: was dat niet je Kadett? Dit artikel gaat over een Porsche.
kadett83 zegt
@scorpion80: ga maar eens zoeken op GT4 Strut Tower Failure. Kom dan nog maar eens terug met een bijdehande opmerking ;)
scorpion80 zegt
@kadett83: Bar weinig over te vinden. Incidenten zijn er altijd, bij elk merk. Porsche scoort laatste jaren zeer goed op het gebied van betrouwbaarheid en afwezigheid van mankementen. Meestal in de top 3 van welk onderzoek ook. Nu ben ik best een Porsche fanboy hoor;) Kan er alleen geen kopen. Dat zijn de ergsten.
kadett83 zegt
@scorpion80: Bar weinig over te vinden? Kijk dan eens via Google afbeeldingen en je mond valt open. Er is te dun plaatstaal gebruikt. Iets van 3 mm vs normaal 5mm waardoor de hele boven schotel doorscheurt. Schadepost van 30k!
minicoopers zegt
@kadett83:
Dat valt natuurlijk gewoon onder de garantie als je er niet zelf mee hebt lopen kloten.
Ik heb mij er ook in verdiept en dit zijn echt enkele gevallen geweest en die hebben niet gereden met standaard setup hoe de auto bedoeld is.
Ja ik ook Porsche fanboy en toevallig net een gt4 gekocht, enige echte probleem wat bij de gt4 is geweest is dat de versnellingsbak problemen geeft en dat die niet in de 3e versnelling wil maar dat is door Porsche keurig opgelost met een recall
Dutchdriftking zegt
Tja, je wilt gewoon de nieuwste, maar ook de oude kan ik niet betalen.
berlinetta zegt
Dit is misschien wel mijn ultieme droomauto. Een lekker compacte sportwagen die ultiem rijplezier moet bieden.
BaRa zegt
@berlinetta: Om dat voor elkaar te krijgen moet Porsche toch nog net wat meer uit het interieur slopen. Nu weegt het ding droog aan de haak (EU-meting) nog steeds 1.495 kg.
tvr1974 zegt
En toch.. dan staat er een Mercedes CLA-AMGs naast je bij t stoplicht en dan weet je dat je voorlopig alleen zijn achterlichten gaat zien.. dan voel je je toch knap lullig dat je door een 2liter 4 cilinder zoek wordt gereden.. of niet??
madmarky zegt
@tvr1974: 4,2 tegen 4,4 seconden, niet overdrijven chef
niex zegt
@tvr1974: och och, zoek gereden… meneer denkt dat elke 10e sec naar de 100 een wereld van verschil maakt haha. Er is meer dan 0-100 tijden die nb theoretisch behaald kunnen worden.
berlinetta zegt
@tvr1974: Ik zou het niet erg vinden om elke dag opnieuw zoek gereden te worden door die CLA.
minicoopers zegt
@tvr1974:
Als je de gt4 koopt om de snelste 0-100 sprint dan kun je inderdaad beter een tesla kopen en dan heb je een betere value for money.
Er is meer dan alleen dat, als je zo over de gt4 denkt dat heb je er duidelijk nooit in gereden/verdiept/ of 1 gehad.
niex zegt
Zoek de verschillen, altijd leuk tijdens de saaie momenten op de wc.
Ram-G-maN zegt
Ik hoop dat ze nog een GT4 RS uitbrengen waarbij de redline nog wat verder ligt zoals dat bij de eerdere Cayman GT4 het geval was. Plus centerlock velgen met Michelin PSC2S banden. Handbak mag behouden blijven met een iets kortere overbrenging. Een iets lagere topsnelheid die daarmee gepaard gaat boeit mij niet zo veel.
pvg100 zegt
Laat die 911 maar, deze is meer dan genoeg. Merk ook net op dat beide interieur shots gele spiegels hebben, heeft die oude een RGB instelbare kleur?
minicoopers zegt
@pvg100: ik weet niet wat je bedoeld maar het is beide racing yellow en exact dezelfde kleur, komt door de foto’s dat het anders is.