Behoorlijke verschillen tussen het nieuwe monster en zijn voorganger.
Gister was het dan eindelijk zover. Porsche onthulde alle info over de nieuwe GT2 RS, inclusief een prijs. Een mooi moment om dit beest tegenover de 997 GT2 RS te zetten. In de comments was namelijk niet iedereen enthousiast over de snelste 911 ooit. Zo zou de nieuwe GT2 RS volgens enkelen van jullie een overdreven uiterlijk hebben gekregen. In vergelijking met de 997 is Porsche inderdaad een (behoorlijke) stap verder gegaan. Let the comparing begin! Boven zie je het nieuwe model, daaronder het oude model.
Design
In alle opzichten is de 991 GT2 RS extremer dan de 997 GT2 RS. De spoiler is HUGE en de luchtinlaten zijn prominenter aanwezig. Het smoelwerk is ook dikker geworden. In plaats van een volledige carbon motorkap heeft Porsche nu gekozen voor een two-tone kap. Het oogt minder clean en in mijn ogen minder fraai in vergelijking met zijn voorganger.
Techniek
De ingrediënten zijn hetzelfde. Neem het blok van de Turbo S en voorzie de krachtbron van een kuur. De 997 GT2 RS moest het stellen met 620 pk en 700 Nm uit de 3.6 turboturbo boxermotor. 0-100 in 3,5 seconden en 0-200 in 9,8 seconden. De top bedroeg 330 km/u en de auto woog inclusief vloeistoffen 1.370 kg. Prijs: 309.700 euro incl belastingen.
Dan de 991 GT2 RS. De 3.8 turboturbo boxer is in deze supercar goed voor 700 pk en 750 Nm. 0-100 in 2,8 seconden en 0-200 in 8,3 seconden. Topsnelheid: 340 km/u. De RS weegt 1.470 kg inclusief vloeistoffen. Kies je voor het optionele Weissach Package dan worden er nog eens 30 kilo’s afgesnoept. De Porsche kost 354.300 euro.
Een groot verschil tussen beide auto’s zit hem in de transmissie. Waar de 997 GT2 RS enkel met een handgeschakelde zesbak kwam, is de 991 GT2 RS er alleen met een 7-traps PDK. De vorige generatie GT2 RS deed een rondje op de ‘Ring in 7 minuten en 18 seconden. Porsche heeft op Goodwood aangegeven dat we een tijd onder de zeven minuten mogen verwachten voor de 991 GT2 RS. Met deze uitspraak zal het huidige Nordschleife-record van de Lamborghini Huracán Performante mogelijk worden overtroffen.
Daarnaast is de nieuwe GT2 RS lager, breder en langer bij een lager zwaartepunt. Het rijgedrag van de 991 zal tevens significant anders aanvoelen. Niet alleen door de extra power, maar ook vanwege het feit dat de 991 GT2 RS elektrische stuurbekrachtiging heeft. Zijn voorganger moest het stellen met hydraulische stuurbekrachtiging. Zet de twee in real life naast elkaar en dan valt er nog een dingetje op. De wielbasis van de nieuweling is maar liefst 10 centimeter groter. Een ander belangrijk detail is dat de de 997 GT2 een Mezger-motor heeft en de 991 niet. Bovendien krijgt het blok in de nieuwe GT2 RS waterinjectie, net als de BMW M4 GTS.
Interieur
Hier hebben de Porsches een aantal overeenkomsten. Zo is het wederom een rood met zwart feestje geworden. Voor de rest is het gewoon een interieur zoals je van de 991 (of 997) gewend bent. Het enige verschil wat opvalt is dat je het modelnaam voortaan op de hoofdsteunen kunt terugvinden, mocht je vergeten zijn in welke auto je ook alweer zit.
Conclusie
De vernieuwde GT2 RS lijkt qua looks sterk op zijn voorganger, al is het allemaal een tandje heftiger. De prestaties zijn wel serieus verbeterd. Zo gaat de sprint naar 200 km/u meer dan een seconde sneller. Mede dankzij de flinke spoiler is de 991 GT2 RS minder subtiel vormgegeven. De nieuwe GT2 debuteert dit weekend op Goodwood en staat vanaf december bij de dealer.
jeroen13 zegt
De (motor)kap kan je ook zonder die strepen krijgen, die strepen komen door het weissach package!
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
SimonMc zegt
Zomaar eventjes 100 kg erbij… Dat is wel héél veel meer. Ok, je kan er nog 30 af hebben, maar dan is het nog steeds 70 kg meer. Dit is niet echt des Porsche. Vraag me zelfs af of de informatie wel juist is?
Rick-dos zegt
@simonmc: automaat ipv handbak, vierwielsturing allemaal zaken om de auto nog sneller en stabieler te maken dan vind ik de gewichtstoename nog wel meevallen. De 997 was eigenlijk al een lichtgewicht.
jpoers zegt
@Rick-dos: de nieuwe heeft meer carbon en elektrische bekrachting. Dus gewichtsbesparing.
Rick-dos zegt
@jpoers: Weet ik maar door de extra’s die dit model heeft af te zetten tegen de extra gewichtsbesparing zijn ze negatief tot 70 tot 100 kilo gekomen. Ik vind het nog netjes voor hetgeen ze er qua voor terugkrijgen.
Het is moeilijker om gewichtsbesparing te vinden op een lichtgewicht dan dat het is om op een twee ton wegende auto te vinden.
Rick-dos zegt
@rick-dos: qua prestraties
Rick-dos zegt
Feit is wel dat het weer meer op een raceauto lijkt voor de straat zoals de originele 911 GT2 993.
vetnek zegt
Behalve dat dan de 918 misschien overtroffen wordt in alle opzichten maar waarom niet de 4.0 gepakt?
rufctr01 zegt
@vetnek: ik denk dat ze dat bewaren voor de update?
kniesoor zegt
@vetnek:
De Turbo S motor ís een 3.8, de 4 liter is een atmosferische. Iets met dikte van cilinderwanden.
vetnek zegt
@amghans: hmm, interessant. Dus stel ze zouden die dus voorzien van turbo’s komt de levensduur van ’t blok in gevaar?
kniesoor zegt
@vetnek:
Vermoed, dat dat inderdaad het geval zou zijn.
hartman zegt
@vetnek: de 3,8 en de 4 liter hebben anders wel dezelfde boring. Beide 102 mm. Cilinderwanden zijn dus even dik.
kniesoor zegt
@hartman:
Yaaiks, daar gaat m’n theorie . . .
poeperman zegt
@hartman: dat zegt toch helemaal niets over de cilinderwanden, dat zegt iets over de binnendiameter. Een boring van 102mm kan perfect een cilinderwand hebben die 50mm dik is, maar ook een cilinderwand die 75mm dik is. Dit heeft een invloed op de buitenafmetingen, niet op de boring
hartman zegt
@poeperman: Yaaiks, daar gaat m’n theorie . . .
Je hebt gelijk. Boring is binnendiameter van de cilinder. Niet meer, niet minder. Zegt inderdaad niks over de dikte van de cilinderwand. In theorie tenminste. Lees in tests over tuning vaak dat cilinders worden uitgeboord. Dan wordt de cilinderwand dunner. Maar dit kan in theorie worden gecompenseerd door de wanddikte gelijk te laten. Of zelfs te vergroten – al vraag ik mij af hoe dat dan zou moeten – en daarmee de buitenafmeting van het blok te vergroten. Maar komt dit in de praktijk wel voor? Lijkt mij nogal omslachtig.
Je hoort het wel, een techneut ben ik niet!
willeme zegt
@vetnek: Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: kosten en potentieel van de 3.8 motor. De 4.0 ombouwen tot turbo-aggregaat is enorm duur. Dat is op zich geen probleem, want de auto is erg duur.
De 3.8 biedt voldoende potentie om binnen de veilige marges 700 pk te leveren. Waarom zou je dan een compleet nieuwe motor gaan ontwikkelen? Met andere woorden, met de nieuwe turbo’s kan de 3.8 eenvoudig aan de eisen voldoen. Zou het gaan om de laatste paar pk’s te vinden, dan is een kortere krukas een oplossing (om tot 4 liter te komen, de boring is immers al gelijk aan de 4.0, waardoor de theorie van de cilinderwanden niet opgaat, logischer.
@amghans heeft overigens wel een punt. Bij de Audi S4 B5 (2.8 naar 2.7) en Volvo S40 T4 (2.0 naar 1.9) was dit juist de reden. Maar in het geval van de GT2 is het dat de 3.8 voldoende krachtreserves kent en een groter slagvolume nog niet nodig is.
Dutchdriftking zegt
Zo’n gaaf ding!
KEV9 zegt
Zo moet een 911 zijn. Meedogenloos voor de tegenstanders maar lief genoeg voor een boodschap naar de supermarkt
Edge zegt
@soulmaster: Staan er dan ook snelbinders op de optielijst? Of moet je zelf maar zien hoe je de boodschappenkratjes aan de spoiler vastmaakt?
prop zegt
Logisch dat de nieuwe zwaarder is. Strengere wetgevingen op gebied van veiligheid en vooral een compleet ander formaat dan de voorganger plus de automaat. Evengoed blijft het nog steeds een lichte auto
janmetdelangeachternaam zegt
Jammer dat ze de spoiler van de oude niet hebben gebruikt/ ge-update hebben, die zag er echt fraai uit
wouter181 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt- OT: Gaaf apparaat!
suheyl zegt
Ow, andere spoiler en striping… Booooring
jpoers zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gerjan zegt
Doe mij de 997 maar. Velemalen mooier. Sowieso is de porsche 991 geen mooie auto. Is geen enkele uitvoering.
c350cdi zegt
@gerjan: Eens. De 997 in brede zin is ook naar mij smaak de best geslaagde tot nu toe.
Afgezien van een 930 met whale tail.
cpp1 zegt
Die oude is vele malen mooier. Zoals bij zoveel modellen bij verschillende fabrikanten momenteel het geval is.
itiswhatitis zegt
Wat is er eigenlijk nu zo speciaal aan water injectie? Dit principe werd al gebruikt in de 2e wereld oorlog.
kniesoor zegt
@itiswhatitis:
Het feit, dat het weinig toegepast wordt waarschijnlijk. De techniek als zodanig lijkt me geen rocket science.
berlinetta zegt
Ik vind de vorige vorige GT2 RS geen schoonheid, maar deze is geen haar beter.
kennone zegt
Doe mij de 997 maar ?
daniel1975 zegt
Ik vind de mooiste 911 de GT3, zonder RS… Maar dit blok zou ik er liever in hebben…