Opel is terug. En hoe. Check de verschillen maar!
De Duitse autofabrikant liet mij met diens modellengamma eerlijk gezegd koud. De eerder dit jaar onthulde Ampera-E trok echter mijn aandacht en nu staan alle spots op het merk gericht met de nieuwe Insignia. Wat een beauty! We gaan met een vergrootglas over het nieuwe én het oude model en checken de uiterlijke verschillen. Boven is het oude model, onder de nieuwe.
Voorkant
Speels. Dat is het eerste woord dat er in mij opkomt. De scherpe nieuwe koplampen geven de voorkant een natuurlijkere lijn waardoor de auto veel gestroomlijnder oogt. Het algehele design aan de front ging behoorlijk op de schop en wanneer dit in je achteruitkijkspiegel opdoemt kijk je niet weg en denk je ‘Gaap, saai’. Nee, dit is gaaf. De voorkant lijkt bovendien een sterke evolutie van het Opel Monza Concept uit 2013.
Zijkant
De designtaal van de voorkant wordt keurig doorgetrokken naar de zijkant. Een andere C-stijl, nieuwe frutsels aan de onderzijde en een andere spiegel. Ondergetekende ziet er wat van een Passat CC in terug.
Achterkant
Waar de Volvo het met de S90 verknalde bij de achterkant, doet Opel het helemaal goed. Het zakelijke wordt eraf geschud en de Duitsers hebben gekozen voor een cleanere look. Het derde remlicht verhuisde naar de achterruit, de chrome strip is verdwenen en de achterlichten zijn een stuk minder druk. Tot slot twee fraaie uitlaatpijpjes om het ontwerp een volwassen look te geven.
Interieur
Het interieur is misschien nog wel het minst spannende aan de hele auto ten opzichte van zijn voorganger. Een vers infotainmentscherm, een licht getweakt stuurwiel en een verhuizing van knoppen bij de middenconsole. Het zit op de juiste plek en het is prima gedaan. De ingrijpende vernieuwingen aan de buitenkant zijn echter niet meegenomen in het interieur. Een tikkeltje saai, maar vernieuwend genoeg voor de gemiddelde Opel-rijder.
Conclusie
Opel mag zich met de nieuwe Insignia in het rijtje ’toppers van 2016′ voegen op het gebied van design. Samen met de Alfa Giulia en de Volvo S90 zal de Insignia ervoor zorgen dat de Nederlandse wegen er wat fraaier en minder saai uit gaan zien.
raceface zegt
Hij is er flink op vooruit gegaan
martinus zegt
Hij is er inderdaad behoorlijk op vooruit gegaan qua design. Ik ben normaal niet zo onder de indruk van dit merk, maar het ziet er best oké uit. Waar de vorige versie echt verouderd was.
Wat wel heel jammer is, dat de wat luxere versies standaard komen met reclame’s op de boordcomputer, en dat Opel/GM je rijgedrag deelt met [url=http://www.forbes.com/sites/dalebuss/2016/10/31/with-watson-in-tow-onstar-aims-to-prove-that-hard-wiring-to-the-car-remains-a-great-thing/]data-analist Watson [/url] die o.a. ook werkt voor overheden en verzekeraars.
ihrte zegt
@martinus: wow, je snijdt hier wel een erg gevoelig punt aan. Ik vind dat Opel zich naar de buitenwereld erg leuk voor doet, maar hoe meer je je verdiept, hoe meer addertjes onder het gras zitten. Zo lijkt Opel On Star wel leuk, maar houdt het 24/7 je data bij en slaat deze op Servers, waar nergens staat hoe lang dit bewaard blijft en wie bij deze data kan. Verder betaal je na 2 jaar voor Opel On Star honderden euro’s per jaar, maar hé het klinkt leuk als je ‘m nieuw koopt. Ook de Big Event dagen zijn een aanfluiting, de prijzen gaan een paar weken van te voren omhoog, om ze tijdens het Big Event weer te verlagen. Niet best.
Edge zegt
@martinus: Kun je dat OnStar niet alsnog deactiveren via een of ander menu? Of een vakje uitvinken waardoor jouw data privé blijft?
martinus zegt
@edge: Jawel, er zit een privacy knop op om de functionaliteit tijdelijk uit te schakelen. Dus het is keer op keer opt-out als je het systeem hebt. Ook gaat dit ten koste van veel van de standaard OnStar functionaliteit van de boordcomputer.
sr20det zegt
@martinus: Weet je wat ook jammer is, dat gezeik iedere keer van jou over Opel.
sjaakjwt zegt
@martinus:
Wel grappig: ik opende de link naar het Amersfoort artikel en daar krijg jij het verwijt dat je altijd Opel loopt af te zeiken. Dat is geloof ik niet verandert haha.
Wat bedoel je in hemelsnaam met reclames op de boardcomputer?
fanboy zegt
@raceface: De voorruit is er echter niet op vooruit gegaan. Maar de achterruit is er ook niet op achteruit gegaan, dus zo erg is het niet.
autodrop zegt
@fanboy: ik moest lachen.
jag00 zegt
Vind het interieur juist een enorme vooruitgang, veel rustiger en strakker. Achterkant spreekt niet echt. Maar al met al geslaagde facelift
kniesoor zegt
@jag00:
Sluit me bij je aan qua interieur, idd veel rustiger en strakker, mede vanwege het ontbreken van een ‘bult’ midden bovenop het dashboard.
mashell zegt
@jag00: @jag00: hoezo facelift? Al het glaswerk is anders. Je herkent een facelift er aan dat het glas hetzelfde blijft. Bovendien was de vorige Insignia veel te zwaar. Opel moets echt wel een nieuwe wagen maken.
misterdrogba zegt
Een auto waarvan we eens zonder blozen kunnen zeggen dat ie echt veranderd/verbeterd is.
Benieuwd naar de OPC-versie.. (*hint hint* photoshoppers onder ons)
bartteeuwen zegt
@misterdrogba: ik zal straks wat op autojunk droppen:)
misterdrogba zegt
@bartteeuwen: wordt gewaardeerd!
mstiic zegt
@misterdrogba: Hier nog meer foto’s. Sedan, Station en OPC LINE!
mstiic zegt
@mstiic: (oeps linkje vergeten) http://www.motor1.com/news/130331/2017-opel-insignia-spy-uncamouflaged/
misterdrogba zegt
@mstiic: heerlijk, bedankt!
Freewarefreak zegt
@mstiic: Die wagon.. wat een beauty. Echt mooi.
jack_abarth zegt
Hmm apart.
Ik zou haast zeggen dat ik een Advertorial aan het lezen ben terwijl het toch niet bij de tags vermeld staat.
RubenPriest zegt
@jack_abarth: Apart he. Dat een schrijver op een blog zijn mening geeft.
Esprit_de_Flandre zegt
@rubenpriest: Tuurlijk, daar dient een blog voor. Meningen.
Maar @jack_abarth heeft wel gelijk dat het leest als een advertorial. Ik deel je enthousiasme voor de nieuwe Insignia niet. Ik vind de voorkant verre van “gaaf”, de achterkant totaal inspiratieloos, in tegenstelling tot de S90. De zijkant is veranderd maar even oninteressant geworden, idem voor het interieur…
Elk z’n mening, maar dit in het rijtje van de Giulia en de S90? Nee…
str8six zegt
@esprit_de_flandre: +1!
jack_abarth zegt
@rubenpriest:
Op dit blog wel ja ;)
esprit84 zegt
@jack_abarth: “Het interieur is misschien nog wel het minst spannende aan de hele auto ten opzichte van zijn voorganger.” Ja echt een advertorial tekst
mashell zegt
Veel strakker maar ook alle karakter verloren. Het is nu een wel erg uitwisselbaar ontwerp.
reistje zegt
De voorkant vind ik zeker geslaagd. De achterkant vind ik niet perse lelijk, maar te saai. Hij mag wat meer karakter hebben.
Dimglor zegt
Qua design valt het best mee nu bij Opel..
Maar onlangs een nieuwe Astra gehad als vervangwagen en toch niet tevreden mee geweest.
Reed totaal niet zo goed als men Volvo V40..
Verder enorm irriterend infotainment systeem…
Navigatie (heb ik veel nodig) van de Opel deed me toch af en toe misrijden. Iets dat ik bij mijn Volvo niet heb.
Was voor mij geen aangename kennismaking met Opel..
fiestacruizer zegt
@dimglor: Ik snap ook niet waarom ze zo slecht rijden. Was bij het beëindigen ook blij dat ik mijn corsa mocht inleveren. Grootste voordeel van die auto was dat hij zo vaak problemen had, dat je af en toe nog eens een leuke leenauto mocht lenen.
Ingeruild voor een Fiesta waarvan je zou denken dat is toch hetzelfde laken een pak, maar in de praktijk een wereld van verschil in comfort, besturing en betrouwbaarheid.
Nee, na een prive Astra J en een lease Corsa E weet ik een ding zeker: Nooit meer Opel.
audiisthebest zegt
Beter dan de oude, maar nog steeds lelijk
braapp zegt
Leuk achterdeurtje om strak te moeten zetten.
viezefreddyw zegt
Ik vind het een prachtig ding geworden, absoluut. Echt een verbetering ten opzichte met zijn voorganger wat ik ook al geen lelijk ding vond. Ik wens Opel goede zaken.
dare2think zegt
De lijnen in het exterieur zijn totaal anders. Deze Insignia kan mooi zijn, maar hierdoor lijkt de vorige wel meteen verouderd. Het lijkt mij beter om één merk image te hebben en daar een aantal jaar aan vast te houden, dat is ook goed voor de afschrijving. Alleen ik heb het idee dat Opel wel moet.
fiestacruizer zegt
@dare2think: De Rover75 was ook een mooie sedan, voor rover failliet ging.
cla220 zegt
Mooiie auto geworden! Alleen had ik die achterlichten toch graag wat strakker gezien, meer in lijn vd rest van de auto!
str8six zegt
Prima design maar wel een beetje generiek. ‘Toppers van 2016’ is wat mij betreft een beetje overtrokken.
keeper1 zegt
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de sports tourer. Ziet er goed uit dit
E34M5Touring zegt
Erg fraai!! Vind het een knap ding zo!
db87 zegt
Opel blijft mij verassen in positieve zin de laatste jaren, Opel is met een keiharde comeback bezig…
Design_Driven zegt
Eigenlijk vind ik de verschillen zo naast elkaar wel mee vallen. Maar ik vind de oude dan ook nog steeds een mooi model, de nieuwe is ook gewoon lekker strak.
Ik heb niets met Opel maar zou de Insignia zeker overwegen als leaseslet. De vorige kwam zeer slecht uit met de leaseprijs hier in het VK. Wellicht dat deze het beter gaat doen. Ik gun dat Opel wel die de laatste jaren zeker flinke stappen heeft gemaakt.
berlinetta zegt
Ik was al gecharmeerd van de vorige Insignia, maar de nieuwe is echt een stuk strakker geworden zonder meteen al te saai en zakelijk te worden. Dat hebben ze knap gedaan. Er zijn namelijk ook voorbeelden van auto’s waarbij dat niet is gelukt (Passat CC, S/V60).
Het enige wat ik jammer vind, is dat lijntje aan de zijkant. Het doet iets te geforceerd aan. Verder echt een knappe kar. Hopelijk komt er ook een OPC-versie met een lekkere viercilinder in.
allesmetturbo zegt
Wat een prachtig apparaat is dit geworden, goed bezig daar bij opel
ablogjunk zegt
Gooi een Mazda logo op de neus en je hebt een Mazda 6.
porcay zegt
Prachtig apparaat vooral de wagon is héél mooi
Dutchdriftking zegt
mooi wijs ding zo toch!
Rob zegt
Mondeo, Talisman, Optima, Mazda 6, 508, Passat en nu deze Opel der bij. Het wordt steeds mooier in dit segment. Lijken mij ook stuk voor stuk aangename wagens. Ging enkele die mij doet gruwelen en zitten waarschijnlijk allemaal solide in elkaar. Mooie ontwikkeling.
camber24 zegt
Ik mag binnenkort een nieuwe zakelijke auto uitzoeken. Ik dacht eerst aan een F-pace, maar dat wordt te krap qua budget (ik haat een kale uitvoering). Nu beetje dilemma; wordt het een volle 3, een enorm dikke Golf of Giulietta, een Tiguan, of.. Een Giulia… (company car policy sluit Alfa wel uit, maar soit). Maar als ik dit zie, dan denk ik, ziet er lekker uit!! Blijf wel met dat onderbuik gevoel zitten; blijft voelen als een half failliet merk. Van de andere kant, heb wel altijd een zwak voor de underdog.
Passat staat ook op m’n lijst. Maar saai. En vind m zo log ogen.
Audi en Merc uit principe niet. Te duur en ik kan mezelf niet vinden in hun configurators.
Zo lastig. En die Insignia maakt het me alleen maar lastiger.
lincoln zegt
@camber24:
Neem een Alfa ..
Dat is tenminste een helemaal failliet merk ..
camber24 zegt
@lincoln: ja heb je wel gelijk in. Als je het doet, doe het dan meteen goed. Ik gooi er dan ook winterbanden onder denk ik.
flutterby zegt
@camber24: Toch apart die Tiguan in je shortlist. Wat is de link met de andere auto’s? Zelf zeg ik de “nieuwe” X1.
camber24 zegt
@flutterby: da’s de wens van m’n verloofde. Ook niet mijn e eerste keus. Vind m er wel veel beter uit zien dan z’n voorganger.
cadrez zegt
@camber24: ‘Audi en Merc uit principe niet. Te duur en ik kan mezelf niet vinden in hun configurators.’
Dus er bestaan mensen die niet voor een bepaald merken zouden kiezen omdat de configurator hun niet ligt?
Ga je toch gewoon even bij de garage langs? Kan je direct een testritje plannen ook.
camber24 zegt
@cadrez: ik doel niet alleen op hoe die dingen technisch functioneren. Ook wat erachter zit. Absurde pakketsamenstelling Audi bv. En ik vind met name hun opties veel te duur. En niet zoveel onderscheidend van andere VAG merken. Dezelfde knoppen, dezelfde indeling (grotendeels). Vind het allemaal maar net niet. Merc; configurator doet het super slecht. Bijna 2017, zo’n partij neem je dan toch niet meer serieus…? Kan er langs gaan, maar daarvoor trekt Merc me te weinig.
matthijsamg63s zegt
Die achterlichten doen le denken aan de vorige versie ( rond 2012 ) van de Renault Laguna.
probono zegt
Vind de vormgeving van dd achterkant wel wat mercedes c coupe hebben
sezz zegt
Hoe bedient men het infotainmentscherm? Ik zie nl. geen touchpad meer en voor een touchscreen lijkt mij de plaatsing ervan niet echt ideaal.
dedon zegt
Wauw. In de klasse van de Passat CC, maar dan veel gaver en strakker! Ik ben meteen fan.
Ik hoop voor Opel echt dat de verkoop hiervan gaat lukken. Altijd lastig, deze klasse….
postzegel zegt
Op welke pillen was Priest toen ie dit stukje tikte? Lyrisch over een Opel,.. een Facelift..
Wauw. Ik wil die pillen ook!
whatever zegt
Prima auto maar ik hoef hem niet. Opel pakt altijd de mooie elementen van de huidige modellen van concurrenten. Maar over 2 jaar is ie weer outdated.