De grootste Mercedes is flink onder het mes gegaan.
Net zoals bij de GLE was het hoog tijd voor zijn grote broer om eens flink aangepakt te worden. Daar de naam GLS uit 2015 stamt, is het stiekem gewoon een gefacelifte GL, die alweer een paar jaartjes ouder is dan dat. Verder heeft de GLS weinig introductie nodig: de naam zegt het al. Het is de Geländewagen op basis van de S-Klasse. Er zijn niet genoeg termen om grootte uit de drukken om een idee te krijgen van de GLS. Het ding is mega.
Het ding is overigens ook net volledig op de schop gegaan. Op de autoshow van New York presenteert Mercedes de compleet nieuwe GLS, niet geheel toevallig dat de VS ook de markt is waar de GLS het verschil moet maken. Met de Audi Q7 en de recent onthulde BMW X7 is het voor Mercedes moeilijker dan ooit om de koning te zijn in het segment der mega-SUVs. Hoe zorgt Mercedes ervoor dat de ietwat verouderde GLS weer de concurrentie vernedert? Wij zetten de nieuwe en de oude GLS naast elkaar.
Voor de duidelijkheid: bovenaan bij de afbeeldingen staat de nieuwe GLS (X167) en onder de oude GLS (X166).
Exterieur
Een Audi Q7 oogt lekker standaard, maar dat zorgt ervoor dat hij wat anoniem is. De X7 is allesbehalve anoniem, maar met de gargantueske nieren is het een vrij controversieel getekende auto. De GLS valt er een beetje tussenin. Het nieuwe Mercedes-familiegezicht is herkenbaar en ook ietwat controversieel, maar de grootte en statigheid van de auto is direct zichtbaar. Dat was bij de vorige GLS ook al zo. Het ‘nieuwe’ design van Mercedes moest haastig op de oude GL geschroefd worden en je kunt duidelijk zien dat het frontje niet perfect past bij de rest van de auto. De volledig opnieuw gebouwde GLS heeft dat probleem niet. De auto is van de grond af aan ontworpen om een passend design te hebben.
Voor wie dacht dat je met de oude GLS wel de limiet qua grootte had bereikt, mispoes. De nieuwe GLS is weer gegroeid, hij is 77 mm langer en 22 mm breder. Ook de wielbasis is 60 mm gegroeid, wat de beenruimte achterin ten goede komt. Want niet alleen de achterpassagiers zijn belangrijk in de GLS: ook de passagiers op de derde zitrij moeten zo goed als riant kunnen zitten. Overigens is er iets wat overeenkomt tussen de nieuwe en oude GLS: de auto lijkt op een soort GLE XL. Een duidelijk familiegezicht is één, maar de auto’s lijken nog steeds erg op elkaar.
Interieur
Wie wil er verrast worden? De nieuwe GLS krijgt een interieur met twee grote schermen, de rechter is een touchscreen en het systeem erachter heet MBUX. Totaal geen verrassingen dus: wel een goede zet. Het interieur van de oude GLS was al zo’n zeven jaar ongewijzigd gebleven, dus de tand des tijds heeft duidelijk zijn tol geëist. Het nieuwe Mercedes-interieur is daarom een goede toevoeging, maar een verrassing is het niet. Sterker nog: we hebben bij zowel de nieuwe als de oude GLS het interieur naast de nieuwe en oude GLE gezet. Voor beide generaties geldt: ze zijn krek eender. Op de laatste details na. Het is dus echt het ruimteaanbod waar de GLS het wint van de GLE.
Daardoor is het gras al een beetje voor de voeten weggemaaid door de GLE-vergelijking. In het kort: alles is digitaal, het middelste scherm (rechter scherm) is nu een touchscreen en de hooggeplaatste middenconsole heeft ook een touchpad waarmee je tijdens het rijden beter het scherm kunt bedienen. Modern, simpel en hightech. En zoals het eruit ziet in bijna elke Mercedes tegenwoordig.
Techniek
In de oude GLS kon je kiezen uit een diesel en twee benzine-aggregaten (de GLS 63 niet meetellend, want de nieuwe GLS 63 is er nog niet). De GLS 350d als goede compromis, maar de GLS 400 (3.0 V6) en de GLS 500 (4.7 V8) gebruikten relatief oude motoren, bovendien wil je in zo’n dikke trekschuit gewoon een diesel. In de nieuwe GLS krijg je als instapper een benzine V6, een stapje daarboven zit de GLS 580: dat is de 4.0 V8 met EQ-Power. 470 pk dus, maar omdat het geen G-Klasse is maakt dat helemaal niet uit. Je gaat toch geen potten breken met de auto qua snelheid, alleen relatief.
Qua diesels krijg je de GLS 350d met 286 pk en de motor die goed bij de GLS past: de GLS 400d. Met 330 pk is dat een smeuïge motor die ervoor zorgt dat de GLS een heerlijke reismobiel wordt. Met de Euro-6d milieueis van de EU mag je er ook nog alle milieuzones mee in. Gekoppeld aan de nieuwe 9G-Tronic automaat van Mercedes heb je keuze zat voor goed passende motoren in de GLS.
Conclusie
Het was hoog tijd voor de GLS om vervangen te worden door een nieuw model. Het resultaat is totaal niet verrassend, kijkend naar de recente nieuwe modellen van Das Haus. Die voorspelbaarheid is misschien wel de kracht van de GLS. Het is gewoon een Mercedes, waar toevallig je hele familie in past. Het gevecht met de ouder wordende Q7 en de BMW X7 is weer aan.
571ay zegt
Correctie: “Vergelijk de nieuwe softie vs oude mastodont.”
ghost zegt
Ik hoef ze allebei niet eigenlijk. Te groot, te log, ruimte die ik niet nodig heb, slecht verbruik, weinig toegevoegde waarde…anyway; het is weekend, gelukkig brouwen wij zelf ???
viezefreddyw zegt
@ghost: Laat mij jou even citeren wat je op de 15e van april hebt gezegd. 3 dagen terug dus. “Soort van grote GLK dit, maar ik vind ‘m lekker! Zeker in dit chique groene kleurtje. Bruin leder interieur, perfect!”
Beetje tegenstrijdig vriend.
ghost zegt
@viezefreddyw: ik de k dat ik Korsakoff heb??
drdre1 zegt
@viezefreddyw: ha, fake news @ghost! De Mueller (aka @viezefreddyw) van Autoblog heeft Trump (aka @ghost) in de spreekwoordelijke smiezen!
ghost zegt
@drdre1: fake news is de trend in deze tijden!
moveyourmind zegt
Twee punten waarom ik deze Mercedes zou laten staan ..
1. Lincoln ..
2. Navigator ..
berlinetta zegt
@moveyourmind: Ik tel toch echt 6 punten hoor!
moveyourmind zegt
@berlinetta: Dan heb je goed geteld ..
Is ook exacte wetenschap, tellen ..
drdre1 zegt
@berlinetta: tel er toch echt 8…
koekwaus zegt
@drdre1: ik 11
drdre1 zegt
@koekwaus: damn, scherp voor ’n koekwaus… ?
s62b50 zegt
@moveyourmind: maak m nou niet wakker ..
flatsixx zegt
@moveyourmind: eens, wat een prachtige wagen is dat.
dieselkameel zegt
@moveyourmind: Kenniseconoom…
shibby zegt
Als de volgende generatie nog groter wordt heb je straks een groot rijbewijs ervoor nodig
ddimi zegt
Wat een prachtige wagen!
Als ik de loterij-jackpot win zit deze er al zeker bij :)
madmarky zegt
“De grootste Mercedes is flink onder het mes gegaan.”
Das een grapje toch? De binnenkant is wezenlijk anders, maar aan de buitenkant kun je prima “zoek de tien verschillen” spelen. Al is dat wel een beetje flauw want je komt niet tot tien…
thomashofman1 zegt
Goede concurrent van de x7 ?
henk123456 zegt
Ik dacht dat de q7 in het straatje x5 en GLE valt?
erwh zegt
@henk123456: @720s is met 2 voeten in het trucje van Audi getrapt. Die hebben destijds naar BMW gekeken toen ze van de 80, 100 etc. benaming afwilden en alles +1 gedaan voor de A modellen en +2 voor de Q modellen. Vorsprung durch Marketing!
Loek zegt
@henk123456: ik vind dat lastig. Het is dat de GLE nu een derde zitrij heeft, want dat was het USP van de Q7. Bovendien is de Q7 qua afmetingen gewoon een stuk groter dan de X5 en GLE. Inderdaad, Audi heeft zich nog niet aan een Q9 gewaagd, maar ik vraag me af hoe groot het verschil tussen de Q7, X7 en GLS nou daadwerkelijk is, zowel prijstechnisch als qua grootte. Ik kan me een oude rijtest herinneren waar een GL X164 tegen de eerste Q7 gezet werd, de Q7 was daar de grotere van de twee. Beide auto’s zijn bepaald niet gekrompen, maar qua afmetingen vergelijkbaar met hun voorgangers volgens mij. Platform-technisch heb je gelijk, maar ik denk dat iemand die shopt in deze klasse de Q7 niet hoeft te laten staan vanwege gebrek aan ruimte.
Dutchdriftking zegt
Niet mijn auto. Maar wel mooier dan de X7. Q7 is geen concurrent die is een maatje kleiner. De eventuele Q9 welke er (nog) niet is zou dat zijn.
basr32 zegt
Interieur van de oude vond ik toch echt mooier. Komt misschien doordat ik analoge tellers altijd mooier vind…