Niks veranderd en toch compleet nieuw.
De vorige Mercedes GLE (W166) stamt uit 2015. Tenminste, de naam. De basis van de W166 kwam in 2011 uit als Mercedes M-Klasse generatie drie. Voor de GLE werd alleen de styling een beetje bijgewerkt naar de huisstijl, plus een paar kleine technische wijzigingen. De naamsverandering was vanwege de nieuwe tactiek om elke Mercedes logisch te rangschikken door de serie en basis in één type te verwerken (Geländewagen (GL) op E-Klasse (E) basis). Een beetje marketing dus. Het verhulde slecht dat de W166 al zeven jaar op de markt is. Tijd voor verandering.
Die verandering kwam vorige week, met de nieuwe GLE. Wat direct opvalt: zo anders is hij niet. De nieuwe styling cues van Mercedes lijken op de vorige en ook de kenmerkende vormen zoals de C-Stijl en de grote driehoekige achterlichten zijn precies wat we van een GLE gewend zijn. Toch verschilt hij op een aantal belangrijke punten ten opzichte van zijn voorganger. Eens kijken hoeveel precies.
Op de foto’s staat bovenaan de nieuwe GLE, onderaan de oude.
Exterieur
Zoals gezegd is het exterieur weer fris, maar niet radicaal anders. Toch past de auto weer helemaal in de styling van de nieuwe Mercedes huisstijl, bekend van de CLS en A-Klasse. Omdat de vorige GLE een knip-en-plak neusje had, lijkt het design van de nieuwe GLE meer te passen bij de rest van de auto.
De achterkant van de oude GLE was vreemd. De lampen leken bij de M-Klasse nog op de huisstijl, maar bij de GLE werden er nieuwe LED-units gemaakt die precies in het oude plaatwerk pasten. Het geheel oogt een beetje vreemd. Bij de nieuwe GLE lijkt er teruggegrepen te worden op die lampen, maar dat is raar, want ze lijken zo van de CLS te komen. Die driehoekige achterlichten tonen aan dat konten niet precies de sterke kant is van het nieuwe Mercedes, maar de GLE komt er nét mee weg. Deels vanwege de knipoog naar de M-Klasse, maar de lichten kunnen op zijn minst als controversieel bestempeld worden.
Interieur
In het interieur is er meer te melden. Wil je bewijs dat de GLE in basis een model uit twee generaties eerder is, werp dan een blik in het interieur. Ouderwetse klokken en veel plastic knoppen, om eens wat te noemen. Niks van dat in de nieuwe GLE, die zijn interieur bijna direct overneemt uit de CLS. Dat betekent geen klokken meer, maar twee gigantische schermen die de klokken en het infotainment digitaal projecteren. Het geeft het interieur net even die modernere touch die het nodig had. Wat blijft is de centrale armsteun met dubbel klapdeksel, de welbekende bediening van de stoelen boven de deurgreep en het Comand-systeem met draaiknop en touchpad, draaiend op de nieuwste versie van de Mercedes-interface. In de nieuwe GLE is het rechterscherm echter ook een touchscreen.
Aandrijflijn
Ook qua techniek komt de nieuwe GLE niet te laat. De techniek van de W166 rust op de in 2011 gelegde basis, waar in 2015 alleen wat plug-in aandrijflijnen aan zijn toegevoegd. Hij was er als 250d, 350d, 500, 500e en 63 AMG. Al die motoren ruimen het veld voor de enige motor in de nieuwe GLE: de 450 4MATIC met EQ-Boost, een kleine elektrische motor die voor extra kracht kan zorgen wanneer nodig. De 9G-Tronic automaat zat ook al in de oude GLE, maar is ook weer fris om in perfecte harmonie de GLE 450 de weg op te sturen.
Conclusie
De GLE was hoognodig toe aan vervanging. De nieuwe GLE doet dat met verve en begint met een compleet schone lei. En toch zijn er duidelijke overeenkomsten tussen de twee die ervoor zorgen dat de vertrouwde GLE-details niet achterwege gelaten worden. Vernieuwing voor wie graag op de vertrouwde weg wilt blijven. Nu hopen dat de AMG-versie ook de blubberdikke AMG GLE 63 S waardig kan opvolgen.
reactief zegt
De nieuwe neus is wat minder, maar met een ander pakket zou het zomaar wat meer in balans kunnen zijn.
Voor de rest zeer herkenbaar ML, maar meer één geheel, volgens de laatste Mercedes stijl, maar ook iets minder stoere werkpaard uitstraling.
vroaaar zegt
@reactief: ja, die met een ster in de grille is een stuk minder.
retsok zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
johnhert zegt
De “oude” vind ik vele malen minder lelijk dan de nieuwe.
Zal het ongetwijfeld goed doen bij de doelgroep…
wimof zegt
@johnhert: Ik wil nooit behoren bij zo een doelgroep.
tenaci zegt
@johnhert: goeie omschrijving! Minder lelijk. Verwoordt precies hoe ik het ook denk. Ik zou beiden niet missen.
stgp zegt
Voor mij blijft de 2e (?) generatie ML63 AMG een guilty pleasure… https://www.google.nl/search?q=mercedes+Ml63+amg&client=safari&hl=nl-nl&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiqk9DN8cfdAhXxz4UKHQY9BxAQ_AUIESgB&biw=375&bih=553#imgdii=GNoz94cHvXMQWM:&imgrc=f-8yFlgoeVVthM:
Homer55 zegt
@stgp: Inderdaad. Als het een SUV moet zijn dan zoiets. Ik heb verder niks met SUV, crossover, MPV en andere hoge ruimte wonders.
gilettelubbers zegt
Ik vind hem in geen enkel opzicht (behalve de prestaties) verbeterd. Door het ruime SUV-aanbod bij Mercedes echt een nietszeggend model.
87sandyd zegt
Oude exterieur met het nieuwe interieur pls :)
superhans zegt
Grappig, mij is het precies andersom
FB_1835551006461686 zegt
Waarom waarom waarom heeft iedere SUV tegenwoordig die GRAFlelijk plastic randen rond de wielkasten nodig. Ik snap het gewoon niet.
lecomte zegt
@FB_1835551006461686: Omdat je dan meestal een duur pakketje erbij moet nemen, zodat ze dan wel meegespoten zijn=kassa!
loserboi932 zegt
@fb_1835551006461686:
Ze hebben het allemaal, van Tiguan tot Bentayga. 10 jaar geleden hoefde het niet, nu opeens wel. En zelfs mee gespoten zit het er niet uit. Heb je zo’n extra naad in de carrosserie. Vooral als de naad van de randen bij de naad vd bumpers komt is het zeer storend vind ik.
raceface zegt
Nieuwe Koreaanse ontwerper in dienst bij mercedes ? Jezus wat zijn ze toch aan het doen in Duitsland… het wordt er allemaal niet mooier op.
Ja over een jaartje of wat is het ineens mooi omdat je niks anders meer gewend bent maar ik kan er niet vrolijk van worden op het moment.
wimof zegt
@raceface: OH OH bij Mercedes, het zal/kan wel degelijk zijn, maar enige vorm van stijl/klasse is (ik wilde schrijven ver zoek, maar) nergens
lecomte zegt
Ik ben blij voor Mercedes dat ze eindelijk een nieuw model hebben van dit type. Ik ben minder blij met het feit dat ze er iets van hebben gemaakt wat ik niet zo mooi vind.
superhans zegt
mooie comment!
simonferrari zegt
Ik heb dit altijd een beetje een nietszeggend model gevonden. En hellemaal met het huidige aanbod van Mercedes SUV’s vraag ik me echt de meerwaarde af. Het oogt daarnaast in mijn ogen te ‘soft’ en is eigenlijk niet bepaald verbeterd qua design.
wimof zegt
Mr Benz droomde dat ze het met de nieuwe beter gingen doen. Oh, een nieuw ontwerp zou niet beter moeten zijn maar een evolutie van de huisstijl aangepast, of een beetje voor aan de nieuwe smaak die zal komen.
Tiens, ik ben precies een grafrede voor Dh HORCH aan het schrijven wiens opvolgers perfect begrepen dat een stijl moet evolueren en niet van de hak op de tak moeten springen.
Als ik de oude Benz bekijk kan ik enkel zeggen dat elk gevoel van schoonheid hem vreemd was, maar de nieuwe , Dh Benz valt hierbij steendood en schrijdt zijn ogen uit.
RIP.
breakingpoint zegt
Wacht, wacht, wacht… BMW wordt verweten te druk te zijn met lijntjes en vouwtjes en hockeysticks. Mercedes gaat nu voor een cleaner ontwerp, en is het wéér niet goed?? Some people… :@
unknown32 zegt
Specs van die 450 motor? Diesel, benzine?…
Loek zegt
@unknown32: het is een 450, geen 450d. Benzine, dus. Hij levert zo’n 367 pk.
BaRa zegt
Ik was naar de beginprentjes aan het kijken, en kon echt op geen enkele manier uitmaken welke nu de nieuwe generatie was, en welke de oude. Of dat nu ligt aan het ontwerp, of aan het feit dat SUV’s me werkelijk helemaal niet interesseren: dat is me niet duidelijk.
mashell zegt
De nieuwe oogt een stuk minder lomp. Knap ontwerp. Geen AMG gedoe nemen en hebt een heel strakke wagen, aan die achterlichten wen je wel.
allesmetturbo zegt
Stuk lelijker dan voorheen. Het design van de lampen tegenwoordig vind ik echt totaal niet bij de rest van de auto passen. Gelukkig maakt het voor mij niet uit, ik zal er nooit een kopen
stuko zegt
Van brute beuker naar bange bambi… ik vind ‘m een beetje te lief geworden
user888 zegt
Dichte honingraat structuur op een premium auto… man man man. Maar sowieso niet mijn kopje thee.
toyotafortuner zegt
Veel en veel te soft geworden, de nieuwe GLE.
Ik kies wel voor de oude. Een donkerblauwe exemplaar, met een lichte interieur. Basically, die GLE van gerelateerd.
(https://www.autojunk.nl/2018/05/fijn-uitgevoerde-gle63s-amg?utm_medium=relevant_items) Zelf gespot
memyselfandi zegt
@toyotafortuner: eens, ik heb een zwarte 43 amg gekocht paar maanden geleden met 21″ wielen. Vind het een stoerder model dan de nieuwe. Interieur helemaal mee eens – is gedateerd.
saffie89 zegt
Hij is er – op het interieur na – niet bepaald op vooruit gegaan. Denk niet dat we deze veel gaan zien op de weg.
ronaldddvos zegt
Golf 7 achterlichten?