De saaiste Mercedes is niet meer. Hoe zit het nu precies met de verschillen? Tijd om het vergrootglas erbij te pakken.
De huidige generatie Mercedes B-klasse was zo’n beetje het laatste model onder de personenauto’s met de ‘oude’ genen van het merk. Terwijl de rest van het gamma van personenauto’s vernieuwd was, had je met de B-klasse nog de looks en interieur van een model van pakweg 7 jaar geleden. In Parijs trok Mercedes dan eindelijk het doek van de nieuwe B. Een vernieuwing die hard nodig was.
Bij de afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe B-klasse, onderaan de oude.
Exterieur
Nog voor de onthulling van het nieuwe model, was er weinig fantasie nodig om het nieuwe ontwerp voor de geest te halen. Het familiesnoetje van de A-klasse en de CLS heeft zijn intrede gemaakt op de B-klasse. De MPV-vormige lijnen zijn behouden gebleven en dat is niet erg. De nieuwe B-klasse is in elk geval een aantrekkelijkere verschijning in vergelijking met de BMW 2 Serie Active Disaster. De achterkant is een mix van A-klasse en de nieuwe GLE. De kans is klein dat Mercedes-AMG met een B 35 gaat komen, maar het zou het uiterlijk een boost kunnen geven. De auto oogt slanker door de dunnere achterlichten in vergelijking met zijn voorganger. De trapezium uitlaatsierstukken mogen nog een generatie blijven. Niet het allermooiste aan de B-klasse. Voor de rest heeft Mercedes de B de B gelaten. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld de kentekenplaat nog op dezelfde plek zit en de Duitse autofabrikant geen complete revolutie qua ontwerp heeft gedaan. Vermoedelijk een bewuste keuze, je wilt de B-klasse rijder niet choqueren. De doelgroep heeft vaak al genoeg te maken met gezondheidsklachten.
Interieur
Het interieur met de gekke ‘iPad’ is eindelijk exit. Mercedes nam met de nieuwe A-klasse al afscheid van het display in de middenconsole die er als het ware opgeplakt is. In plaats daarvan twee schermen die de bestuurder van allerlei informatie kan voorzien. De optionele kermisverlichting in de roosters en het dashboard zijn nu ook te verkrijgen op de B-klasse. Door de komst van de schermen zijn veel knoppen verdwenen. De bagageruimte is met een platte achterbank wat toegenomen. In de nieuwe B heb je met een platte bank 705 liter ruimte, dat was voorheen een duivelse 666 liter. Daarnaast heeft het moderne Mercedes-stuur zijn intrede gemaakt naar de nieuwe B. Al met al een zee aan verbeteringen. Aan de andere kant is er een kans dat dit interieur afschrikt. De digitalisering zal niet bij iedereen in de smaak vallen, zeker bij traditionele autorijders zullen de displays en vele knoppen op het stuur even wennen zijn. Gewoon Hey Mercedes roepen en de auto helpt je wel op weg. “Oke Henk, ik start de navigatie naar het huis van Connie.”
Techniek
De reeks aan motoren zijn in vergelijking met de oude B-klasse niet heel verrassend. Nieuw is de komst van een 8G-automaat. Waar de rest van het Mercedes-gamma het stelt met een 7- en 9-traps automaat, krijgt de nieuwe B-klasse een bak met acht verzetten. Deze nieuwe automaat gaan we ongetwijfeld terugzien bij andere modellen van het merk. Ook zal de nieuwe B-klasse, in tegenstelling tot het oude model, enkel leverbaar zijn met een automaat. Van de vorige B kwam later nog een Electric Drive. Dat zal nu, met de introductie van Mercedes EQ, niet het geval worden. De nieuwe B zal tevens als 4MATIC op de markt komen. Dit is pas in een later stadium bij de introductie van nieuwe motoren.
Conclusie
Minder saai dan ooit. Dat is misschien wel de beste omschrijving die bij de B-klasse past. Het nieuwe model is een stuk verbeterd in vergelijking met de vorige generaties, maar voor een sportiever randje zul je het nog steeds bij een ander model moeten zoeken. De Mercedes brengt je van A naar B in luxe, comfort en dat met een prima uiterlijk. Meer hoeven we ook niet van de B-klasse te verwachten. Doet precies wat ‘ie moet doen en is daar ook heel goed in. Volgens Mercedes is de nieuwe B wel degelijk een stuk sportiever qua rijgedrag. Of dat echt zo is zullen we met de rijtest moeten uitvinden.
viezefreddyw zegt
De saaiste Mercedes kan zomaar weer terugkomen. Ik ben benieuwd hoe het ding er uit ziet zonder AMG pakketjuuhh.
royaledeluxe zegt
@viezefreddyw: en met 16″ velgjes…
elemento zegt
@viezefreddyw: politie dan? Welke krijgen ze
peug206 zegt
@elemento: de 1.0 natuurlijk. Anders kunnen ze straks ook nog serieus rappe auto’s bijhouden met de 35 als ie er komt…
Erik zegt
@peug206: met lasergun is de topsnelheid op de kombaan bij de RDW Lelystad voor de B-klasse, volgeladen, vastgesteld op 183 km/u.
Als boeven sneller gaan dan 183 km/h bellen ze wel hun Audi collega’s denk ik zo ………….
fmgarcia zegt
@elemento: Alleen de instapversie heeft geen autonome ingrepen als je buiten de lijntjes gaat! Chipke gaat het sws worden dan. Voor de rest maken de strepen m 15% sneller.
ronnys zegt
Het zal aan mij liggen, maar met die rare smalle achterlichten en koplampen vind ik het oude model toch fijner op het netvlies liggen. Dat ziet er wat robuuster uit!
Bovendien met enkel automaat is ook geen vooruitgang.
garp zegt
@ronnys: ik heb de oude twee weken als huur auto gehad. Met handbak. Juist dat was vervelend. Boven de 1800rpm gaat er al een lampje knipperen om op te schakelen. Maar onder de 2500rpm hoor je niets. Dus je ziet óf de hele tijd dat lampje, óf je moet schakelen op de toerenteller. Want het schakel moment op gehoor bepalen was lastig. Ik wilde gewoon een automaat.
Überhaupt horen handbakken alleen in automobielen thuis, en niet in ‘voertuigen’ imho.
fmgarcia zegt
@garp: Helemaal eens! Als je nu jezelf nog gaat kwellen met een handbak voor dagelijks gebruik ben je gek toch! Leuk in je hot hatch of hobby auto, begrijp me niet verkeerd, maar de huidige dct’s ziin gewoon erg goed. Heb je ook handen over om nuttige dingen te doen zoals appen.
autodrome zegt
@ronnys: Ben je bejaard? Dan vind je het oude model waarschijnlijk beter ogen, dus het ligt idd aan je jou. Mijn suggestie is een ‘doormeet’ bezoekje aan de opticien en daaropvolgend dikke jampotten erop vermoed ik(van die hele dikkuh) …. Voor de overige kijkers; het lijnt en smoelt een stuk beter, dan het oude model. De ontbejaring is een feit, zelf jongeren worden weer blij van Mercedes(populairste merk onder jongeren). Goed bezig daar bij Mercedes …..
garp zegt
@autodrome: oud genoeg om geen handbak in een muesli mobiel te willen rijden. Maar jij bent jong en vindt dat natuurlijk een geweldig stoere skill, dat schakelen >:-)
autodrome zegt
@garp: Ben bang dat ik wat ouder dan jij bent … Geeft niks …. Hou van autorijden, met of zonder automaat, maar heb mijn portie schakelen zeker gehad … In een file wil je geen handbak, reuze irritant …. Merk je wel als je droog achter je oren bent …
qvdweide zegt
Al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
autodrome zegt
@qvdweide: Die heb je ook uit oma’s oude doos …… Ben geen Mercedes fanboy, maar ze hebben de boel toch redelijk omgegooid qua design de afgelopen vijf jaar. Van Turkije’s favoriet naar een merk wat voor iedereen wat te bieden heeft en ook weer heel aardig smoelt …
berlinetta zegt
@autodrome: Met de komst van de vorige A-klasse zijn ze juist pas echt ‘Turkije’s favoriet’ geworden. Als je tegenwoordig een A-klasse ziet rijden, is de kans groot dat er allochtoon in zit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: Dus?
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Dus zijn ze nog altijd Turkije’s favoriet.
menaz zegt
Slim van Mercedes om de oude voorraad nog even te slijten aan de Nederlandse politie.
rollingstoned zegt
“BMW 2 Serie Active Disaster…”
Is dat zo’n ramp op wielen dan? ?
karhengst zegt
@rollingstoned: Optisch gezien sowieso
porscheboy zegt
@rollingstoned: Voorwielaangedreven MPV van BMW … meer uitleg nodig?
sam84 zegt
Uiterlijk meer een facelift dan nieuw model. Dashboard minder premium dan de vorige en de auto rijdt ook nog eens op fossiele brandstof. 1 stap vooruit, twee achteruit ;-)
f40racer zegt
@sam84: Dashboard minder Premium? Heb je dat grote scherm niet gezien? Daarnaast is de voor en achterkant compleet anders, nog niet eens gesproken over de lijn in de zijkant.
garp zegt
Wat ik de grootste stap vind, en niet in het artikel staat: de onderkant raam lijn loop naar boven in plaats van als een banaan naar beneden. Zoals dit bij meerdere Mercedessen nog het geval is.
cloverleaf zegt
Geschikt voor taxi, politie en zelfkastijding..
lekkerlinksrijden zegt
@cloverleaf: demolition derby
berlinetta zegt
Voor een MPV issie niet verkeerd. Dat is dan ook alles in mijn ogen. Vind het maar een oninteressant segment.
jippie zegt
Het is wel goed om te zien dat Mercedes afstapt van het rommelige lijnenspel. Dat doet de nieuwe auto beslist goed.
thomasthomas zegt
Je koopt een Mercedes maar krijgt een Dacia diesel motor.
Reden genoeg om door te lopen.
fouadski zegt
@thomasthomas: Dacia heeft toch motoren van Renault?
autogedrocht zegt
Plak op de achterkant een Audi logo en ik geloof het ook.
loserboi932 zegt
Over 10 jaar wil niemand dat nieuwe ding meer. Als die schermen achterhaald zijn en dode pixels hebben. Buitenkant vind ik ook zeer trendgevoelig. Nu hot en hip en als de nieuwe uitkomst is deze oud en kut.
porscheboy zegt
@loserboi932: daar zeg je wat…. nog niet eerder over dat pixel probleem na gedacht
appeltaartislekker zegt
‘Premium auto’ met een opgeplakte Ipad op de dashboard. Wat een gedrocht.
appeltaartislekker zegt
Digitale toerentellers heb ik ook nooit begrepen, analoge tellers zijn veel betrouwbaarder en mooier. Biedt dat in ieder geval nog als optie aan, kun je daar nog eens geld op verdienen. Katjing.
karhengst zegt
@appeltaartislekker: Is in de E-klasse nog gewoon een optie. Persoonlijk vind ik het nog mooier ook.
appeltaartislekker zegt
@karhengst: ah, kiek. Dat is mooi!
pb_ zegt
Ah, de achterlichten van een golf erop geplakt