Wat is er nu allemaal anders aan de familievriendelijke Edelbrit?
Niet verwacht, toch gekomen: De Jaguar XF Sportbrake. Eergisteren vermelde waarde collega @RubenPriest dat de nieuwe stationwagon variant van Jaguars D-segmenter officieel is. Jaguar is al langer (voorzichtig) aan het zagen aan de poten van De Duitse Drie. Daarvoor heeft het merk wat consessies moeten doen. In de Amerika is een SUV onmisbaar in de showrooms en ondanks dat een SUV in Europa ook gretig aftrek vindt, is een goede stationwagon onontbeerlijk.
Het is pas de derde stationwagon van Jaguar. De eerste was de X-Type Estate. Niet direct een verkeerde auto, maar het was een krappe en chique Mondeo. De tweede stationwagon van Jaguar was de XF Sportbrake van de vorige generatie. Met die auto maken wij nu het vergelijk.
Design
Jaguar heeft niet te veel getornd aan het uiterlijk van de nieuwe XF sedan en dus ook niet aan dat van de Sportbrake. Dat is op zich vrij logisch, want de XF is nog altijd een bovenmodaal fraaie auto. Aan de voorkant zijn de veranderingen kleiner dan dat je zou kunnen voorstellen. De grille, lampen, bumpers: alles lijkt in grote lijnen gelijk te zijn. De voorhoudingen zijn wel iets anders, waardoor de XF Sportbrake (nog) iets zelfverzekerder de wereld inkijkt.
X250
X260
Aan de zijkant is het eigenlijk hetzelfde verhaal. De XF Sportbrake is niet compleet veranderd, alhoewel de D-stijl duidelijk afwijkt. De nieuwe lijkt een stuk gestrekter te zijn terwijl de oude wat ‘boller’ oogt.
X250
X260
De achterzijde van de XF Sportbrake is wel duidelijk anders. Het is een trend die je meer ziet bij andere merken, maar die gigantische grote en brede achterlichten, gecombineerd met de ietwat naar het midden staande uitlaten maakt de auto optisch smaller. Vreemd dat ze ervoor gekozen. Als ze de uitlaten verder uit elkaar zouden zetten en de achterlichten platter, zou de achterkant meer présence hebben. Zoals Hans Teeuwen zou zeggen: “Maar ja, het is mijn schip niet.”
X250
X260
Techniek
Technisch gezien leunt de nieuwe XF Sportbrake op de XF saloon, inclusief diens motorengamma. Dat klinkt heel erg logisch, maar dat was voorheen niet het geval. Je kon de vorige XF Sportbrake enkel diesels uitkiezen. Voor de meest fervente satan-sap-haters kwam Jaguar met een beperkte oplage van de XF-RS, inclusief een 5.0 supercharges V8 met 550 pk.
Dat is bij de nieuwe XF niet het geval. Uiteraard zal de hoofdmoot bestaan uit dieselmotoren. Er zijn drie viercilinders met 163, 180 of zelfs 240 pk. Mocht dat niet voldoende zijn is er zo’n volvette, romige, smeuïge V6 diesel met 300 pk. Zoals gezegd is er dan nu eindelijk ook voor de benzineliefhebber in de aanbieding. Een viercilinder met turbo (250 pk) of een zescilinder met compressor (380 pk). Inderdaad, die laatste kun je ook vinden in de F-Type. Goed om te weten: alle XF-modellen hebben standaard een automaat, op de instapdiesel na. Goed nieuws: de nieuwe XF is zo’n 60 kilogram lichter (afhankelijk van uitvoering).
Interieur
Het belangrijkste onderdeel van de nieuwe XF is natuurlijk: hoe groot is de bak? Welnu, met de bank omhoog bedraagt de inhoud van de oude 550 liter. Klap je de bank plat, dan ontstaat er een ruimte van 1.675 liter. Niet verkeerd, maar in zijn klasse ook niet schokkend. De nieuwe is uiteraard groter: 565 liter met bank omhoog en 1.700 liter met de bank naar beneden. Dat zijn geen schokkende waarden.
X250
X260
Prijzen
Goedkoop zal een Jaguar nooit worden, maar voor 55.680 euro staat er een XF Sportbrake voor de deur. Dat betreft dan een 2.0d E-Performance met de genoemde handbak. Die benzine variant is iets prijziger, maar heeft ook 87 pk meer én een automaat, dus dan valt de 63.940 euro nog enigszins mee te vallen. Opmerkelijk: een panoramadak is standaard op alle XF Sportbrakes. Dat maakt de behoorlijk hoge meerprijs ten opzichte van de sedan (bijna 7 mille!) een beetje goed.
viezefreddyw zegt
Niet echt bijster veel verschillen maar de nieuwe XF is er wel een stukje mooier op geworden. Het enige wat ik een stuk minder mooi vind is de plaatsing van de twee uitlaatpijpen. Die had ik wat verder van elkaar laten staan. De grootste vooruitgang is het interieur en dan met name het stuur en het infotainmentsysteem. En dat is maar goed ook want dat had hij nodig.
mgmgb zegt
Ik vond de oude al prachtig, en qua exterieur eigenlijk nog altijd mooier, maar vooral het dashboard van de nieuwe is een duidelijke verbetering. Ook opmerkelijk dat ik bij de nieuwe generatie de sportbrake duidelijk fraaier vind, terwijl me dat bij de oude XF wat om het even is.
berlinetta zegt
Die grote achterlichten kan ik wel aan wennen, maar die ielige uitlaatpijpjes en de plaatsing daarvan is echt een misser. Snap niet dat dat doorgevoerd is. Verder een hele knappe station.
2wheeler zegt
@berlinetta: eens! Heb hetzelfde met de F pace, ook van die kleine pijpjes. Doe AR met de Stelvio toch echt een stuk beter.
berlinetta zegt
@2wheeler: De XE ook. Allemaal missers.
dieselkameel zegt
Mooie auto, eens wat anders dan de typische Duitse 3. Al vind ik het lastig om aan te geven waarmee deze auto nu concurreert, volgensmij is hij kleiner dan een 5 serie en groter dan een 3 serie. Net als de Ford Mondeo en de eerdere Volvo V70. In het zwart (Het is een jaaaag) met een V6 diesel en mooie 19″ lichtmetalen velgen graag.
bmw1 zegt
Gadverdamme wat is die achterkant er op achteruit gegaan zeg, zeker met de zielige uitlaatjes.
bassx zegt
Aan alle kanten een vooruitgang. Vorige generatie vond ik een kleine beetje een Mondeo gehalte hebben. Dat heeft deze zeker niet.
doublechevron65 zegt
Kinners je koopt toch een auto niet omdat de uitlaat er sexy uit moet zien? Je zit toch achter het stuur? Die dingen zie je toch zelden…
rufctr01 zegt
Mooie auto! En de uitlaten vind ik te iel, dan maar 2 dikkere einddempers eronder schroeven.
Als dat het enige is dan kan ik daar prima mee leven!
leaper035t zegt
Heb de X250 altijd een van de mooiste in zijn klasse gevonden maar wat ziet die oude er plots gedateerd uit. Uitlaatpijpen hadden wat verder uit elkaar mogen liggen bij de nieuwe.
radeox zegt
Voorkant en zijkant van de nieuwe zijn mooier.
2-0 voor nieuw.
Dan over naar de achterkant.
De oude is mooier.
2-1 voor nieuw.
Dan over naar de punten in mindering; de achterkant van de nieuwe is zo foeilelijk, daarvoor 2 strafpunten.
Oud wint met 0-1,
Gefeliciteerd! Ik drink er een biertje op.
tenaci zegt
Grappig dat Jaguar met een half maantje in de bovenkant van de koplampen ooit enorm de plank hebben misgeslagen maar nu op steeds meer modellen met een half maantje aan de onderkant van de achterlichten een schitterend eigen herkenbaar designstatement heeft!
por100 zegt
Ik heb een hekel aan het ‘afknippen ‘ van de motorkap. Die hoort wat mij betreft door te lopen tot aan de grille.
De oude voor mij
dailydriver zegt
Kom maar op met een rijtest!!
toyotafortuner zegt
T oudere model. Met het nieuwe krijg je die lelijke achterlampen en minipijpjes
baserace zegt
D segment? E segment zul je bedoelen… zodra de XE-Sportbrake wordt aangekondigd ren ik naar de dealer…
elemli zegt
“Opmerkelijk: een panoramadak is standaard op alle XF Sportbrakes”. Dit klopt niet volgens configurator. Je moet echt nog €1428 dokken voor een panodak die overigens alleen licht geeft en niet open kan ???