Afgelopen week lag opeens de nieuwe 5-serie Touring op onze deurmat. Maar wat is er eigenlijk veranderd ten opzichte van de vorige vijf Touring?
De introductie van een nieuwe 5-serie is alle enkele generaties lang een groot evenement in de autowereld. Velen beschouwen de 5-serie überhaupt als de beste auto die er bestaat. Kijk alleen al naar de lovende worden die AB-lezer @john4545 vandaag over had voor de Fünfer onder het topic over de oude S-Klasse van Marco van Basten:
Nou ja John dat is wel héél erg positief. De nieuwe E-Klasse schijnt ook best goed te zijn. Zo goed zelfs dat BMW de noodzaak voelde met een totaal nieuw model te op de proppen te komen, om weer wat sterker te staan in de strijd om het E-segment. De belangrijkste vernieuwing lichtten we voor je uit.
Looks
Net als bij de sedan zet BMW voor het nieuwe model vooral in op evolutie in plaats van revolutie. Bij zo’n Touring is het natuurlijk ook lastig om met een geheel nieuw concept te komen. De dakkapel dicteert grotendeels de looks. Zelfs bij de E60/61 5-serie was de station eigenlijk heel conventioneel vormgegeven, terwijl het design van de sedan de tongen losmaakte.
Misschien zie ik het alleen, maar ik vind de 5-serie Touring nu iets meer op de 3-serie Touring lijken dan voorheen (aankoopadvies) het geval was. Waarschijnlijk komt dat puur door de vorm van de achterlichten. Over het dashboard kunnen we kort zijn: dat lijkt net als bij de sedan op dat van de nieuwe 7-serie. Ten opzichte van het vorige model betekent dat een iets minder ‘massieve’ aanblik en kekke lampjes die oplichten als het donker is.
Afmetingen en gewicht
De nieuwe 5-serie is vooral een stuk lichter geworden. Volgens BMW scheelt het maximaal honderd kilo, afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Daarbij moeten we wel aanmerken dat autofabrikanten wel eens een beetje goochelen met die cijfers. Een BMW 530i bijvoorbeeld had bij het vorige model nog een zespitter onder de kap, nu is dat een geblazen vierpitter. Soms maakt dat al een behoorlijk verschil.
Als we het hebben over stations en afmetingen moeten we natuurlijk nog wel even the business end van de auto bespreken. Jawel, tijd om die pakken melk tevoorschijn te halen en de kofferbakruimtes vol te laden. Mocht je dit daadwerkelijk doen, zal je ondervinden dat er iets meer pakken melk in de nieuwe Touring passen dan in de oude. Met de achterbank gewoon in positie scheelt het tien liter: 570 voor de nieuwe versus 560 voor de oude. Met de achterbank neergeklapt is het verschil dertig liter: 1.700 voor de nieuwe, 1.670 voor de oude.
Motoren
Ook in dit geval geldt voor de Touring ongeveer hetzelfde als voor de sedan. Hoewel we bij Fünfers natuurlijk wel altijd even af moeten wachten of er ook een échte M5 Touring komt. Zo niet zullen fans van snelle 5-serie’s zich tevreden moeten stellen met de M550i xDrive. Verder borduurt BMW qua motoren voort op de krachtbronnen die al onder de kap lagen in de facelift versie van de F10/F11. Dat model begon het leven nog met een stel atmosferische zespitters, maar helaas werden die al snel vervangen door turboblokjes met minder cilinders.
Bij de introductie van de Touring zal de M550i nog niet direct leverbaar zijn. We moeten het aanvankelijk zien te rooien met de 530i, 540i, 520d en 530d. De 530i (voorheen 528i) levert 252 pk (voorheen 245) uit een 2.0-liter grote vierpitter. De 540i (voorheen 535i) haalt 340 pk (voorheen 306) uit een geblazen zes-in-lijn. De diesels zijn praktisch gelijk gebleven.
Techniek
Naast de al aangehaalde gewichtsbesparing heeft BMW ook het iDrive-systeem verder verfijnd. Dit systeem functioneert nu ook draadloos met Apple CarPlay. Tevens kan je het scherm zo instellen dat je op een vlak de Apple CarPlay functionaliteit hebt en op een vlak daarnaast de gewone BMW-software kan weergeven, zoals je navigatie. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn om de apps op je head-up display te blazen. Hiermee zet BMW dus weer een stapje vooruit ten opzichte van de F11, maar ook ten opzichte van de concurrentie. Dat is echter voer voor een toekomstige ‘kies maar’.
rachid zegt
Ligt het aan mij? Of vind ik de 5-series snel ouder zien worden? …
laraki zegt
@rachid: Mee eens. A6 avant ziet er nog redelijk fris uit.
alassad zegt
Ik vind de nieuwe nauwelijks meerwaarde toevoegen tov de f11. Dus dat is degene waar ik voor ga. Wel de facelift versie, want dat stuur is veel mooier dan de prefacelift f10/f11
kareljansen zegt
@alassad: maar dan nog, zie erg weinig 5 series met een m sportstuur. Het standaard stuur vind ik wel echt lelijk.. Bij 3 serie heeft bijna elke dikke uitvoering een m sport stuur.
fconderkantlat zegt
@kareljansen: mee eens. En sportstuur ligt nog eens heerlijk in de hand, weet weinig dingen die nog beter in de hand liggen dan zon m sportstuur. het geld iig waard! Verder vind ik de F11 van buiten toch een stuk eleganter uitzien dan de opgepompte G31
lincoln zegt
De productie kosten zijn dus een stuk naar beneden getrokken ..
Begrijp dat ze dat bij BMW een “verbetering” noemen ..
Vooral nou de leasecontracten van de vorige een beetje aflopen ..
persian1 zegt
Schitterende wagen, de Duitsers zijn heer en meester in het E-segment en deze nieuwe vijf is daar weer het bewijs van. Naast de geslaagde E-klasse van Mercedes en de te verwachten nieuwe A6 (vlgd jaar) laat Duitsland zien waar het voor staat, perfectie. Daar komt geen S90 aan te pas, nooit niet voor wat betreft de techniek, niet voor wat betreft de rijeigenschappen, niet voor wat betreft de afwerking en betrouwbaarheid. Op al deze aspecten scoort de nieuwe Volvo onder de maat. Alleen Lexus komt in de buurt maar speelt op de Europese markt geen enkele rol van betekenis
lincoln zegt
@persian1:
Jaguar heeft veel meer pedigree ..
Alfa veel meer stuurbeleving ..
Volvo veel meer heritage ..
zesinline zegt
@lincoln: Alfa heeft geen model in deze klasse
dieselkameel zegt
@lincoln: jep….
Een BMW wil je na 5 jaar niet meer in gezien worden.
Bij Mercedes stappen mensen na 5 jaar nog steeds bij je in de auto die denken dat je een taxi bent.
Bij een Volvo is de auto na 5 jaar net ingereden.
lincoln zegt
@dieselkameel:
Tegen die tijd is de Alfa al volledig weggeroest ..
En staat de Jaguar al 3 jaar non-stop in de garage ..
dieselkameel zegt
@lincoln: sterker nog, ik denk dat er van de alfa niks meer terug te vinden is…
Ik vind de Bmw’s van tegenwoordig gewoon totaal niet indrukwekkend of mooi.
Net als Volvo begint BMW ook al hun charme kwijt te raken door over te schakelen naar 5 cilinders.
Ik heb vandaag de nieuwe V90 een keer van dichtbij mogen bekijken, wat een prachtige auto is dat geworden. Op basis van zen uiterlijk zal je denken dat die nog een klasse boven de 5 serie staat.
lincoln zegt
@dieselkameel:
Chique rustige en elegante verschijning idd ..
Lijken de Duitse dikke broertjes een beetje kinderachtig bij ..
lekkaah zegt
@lincoln: je bent ‘emotie’ vergeten
ko4n zegt
@lincoln: Volvo meer heritage dan dan BMW? grappig
mashell zegt
@lincoln: pedigree is toch hondenvoer?
thebob zegt
@persian1: jij hebt er echt veel verstand van..
persian1 zegt
@thebob: Dat klopt, dank je!
ck92 zegt
@persian1: kan je dat gedeelte over betrouwbaarheid t.o.v. Volvo ook onderbouwen? En dan niet met persoonlijke ervaring, dat moge duidelijk zijn ;)
persian1 zegt
Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Pannenstatistik’ van de ADAC. Het Duitse zusje van de ANWB rukte een aantal jaren geleden zo’n 3,8 miljoen keer uit voor pechgevallen met personenauto’s langs Duitse wegen. Wat opmerkelijk zijn de slechte cijfers van diverse types Vol- vo, terwijl het Zweedse merk toch als onverslijtbaar te boekstaat
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@persian1: Hahaha! Het over betrouwbaarheid van de Duitse merken hebben en dan met de ADAC aankomen… Je hebt wel humor!
persian1 zegt
@ck92: Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Pannenstatistik’ van de ADAC. Het Duitse zusje van de ANWB rukte een aantal jaren geleden zo’n 3,8 miljoen keer uit voor pechgevallen met personenauto’s langs Duitse wegen. Wat opmerkelijk zijn de slechte cijfers van diverse types Vol- vo, terwijl het Zweedse merk toch als onverslijtbaar te boekstaat
rufctr01 zegt
@persian1: en het gevalletje van VAG vergeten? De pechgevallencijfers van Vag produkten werd door ADAC naar beneden bijgesteld. Zo betrouwbaar is ADAC niet. VAG ook niet trouwens…
rufctr01 zegt
@persian1: betrouwbaarheid? Niet zo heel lang geleden roestte de E klasse onder je reet vandaan. Of verbruikte een A6 meer olie per kilometer dan een dan dat ze aan benzine gebruikten.
Ik denk dat Jaguar stijlvoller is, maar heel veel mensen kopen lekker veilig een Duitsertje. Ik denk dta de Volvo S90 heel wat beter in elkaar zit.
En eerlijk is eerlijk, BMW maakt schitterende auto’s.
autodrop zegt
@persian1: absoluut niet met je eens. Wat Volvo heeft gedurfd met de V90 is een compleet andere richting in te slaan qua design, zij zijn vele malen vernieuwender. De V90 straalt in mijn optiek dan ook veel meer klasse uit. BMW melkt een bestaand concept uit. Ik vind de auto weliswaar mooi, maar mooier dan een V90, nee.
olivier420 zegt
@autodrop: Het is toch heel simpel.
Volvo is zoekende naar een markt met dito design om zich definitief te vestigen in de gevestigde orde (BMW-Audi-Mercedes).
BMW doet precies wat een gevestigde orde doet: gevestigd blijven. Incrementele veranderingen; wat al goed is nog beter maken etc.
Want eerlijk is eerlijk, men vindt dat er weinig veranderingen hebben plaatsgevonden , maar dat neemt niet weg dat het gewoon een hele goede, mooie auto is. In iedergeval voor 90% van de leasende mensheid.
jochem99 zegt
Wel zo eerlijk als ze bij een vergelijking van de foto’s allebei een M-pakket zouden hebben ipv alleen de G31.
john4545 zegt
Hahaha :)
aeromax zegt
Helaas is BMW met het doortrekken van de koplampen de foute design kant in geslagen. Verder vind ik de kont van de de F11 vele malen mooier. Te veel lijntjes en dingetjes bij de nieuwe G31
SummerSky zegt
Geen eerlijke foto: nieuwe met M-sportpakket, de oude zonder. Toch is de oude ook dan al mooier dan de verchineesde versie. Designcrisis bij BMW.
henkhupelschoten zegt
Puur om de looks zou ik de V90 kiezen, zag hem vandaag rijden. Prachtbak. Wel een druk design geworden, die nieuwe 5. Vind de E een stuk rustiger en voor mij ook een stuk mooier.
schuiftrompet zegt
niet verassend dat jij mercedes mooier vind haha. Ik vind de C/E/S klasse saai en niet te onderscheiden.. helaas trekt bmw ook naar deze muffe design toe
dirkiii zegt
@schuiftrompet: wie had dat gedacht dat audi tegenwoordig de meest orginele auto’s maakt.
tjorque zegt
Kwil hem wel, maar… toch jammer van het erg beperkte 6L aanbod.
sjeppie156 zegt
Op een of andere manier vind ik de f10/11 mooier omdat hij nog een beetje zijn eigen smoel heeft
ThomasBol zegt
De f-lijn is klassiek. Klasse is wat een auto moet hebben in dit segment. De nieuwe is zo’n typisch model wat standaard, zal blikken, zonder knipperlichten maar mét voorrangneemfunctie geleverd wordt.
peug206 zegt
@thomasbol: de nieuwere bmw’s worden al zonder die functie geleverd. De nieuwe audi’s daarintegen…
mercedesw140 zegt
De F10 vind ik veel mooier. Ik vind de achterkant van de nieuwe 5er een beetje vreemd. Ik mis de F10 nu al…. ;)
dare2think zegt
Het lijkt wel een trend te zijn dat geen enkele auto in deze klasse echt vernieuwend is, behalve wat downsizing in het vooronder met blokken die voor het grootste deel al bestonden. Waar hebben die ingenieurs hun tijd en geld dan aan besteed? Er moet toch ergens iets overgebleven zijn van het niet gebruikte designgeld. Dat zou voor de Duitse 3 zomaar eens de ontwikkeling van een elektrische auto kunnen zijn die de Tesla op alle punten gaat verslaan.
kareljansen zegt
Ik heb al die nostalgische gevoelens nooit begrepen tot nu. De oude vind ik echt een heel stuk mooier dan het nieuwe model wat betreft exterieur. Die diffusor klopt voor m’n gevoel gewoon niet in combinatie met die trapezium uitlaten
Dutchdriftking zegt
Vooral het interieur is duidelijk niet op Audi/Mercedes niveau. Verder een geniale wagen.
dailydriver zegt
Het daahboard lijkt ouderwets. In de huidige mercedessen is het al meer futuristischer/ moderner.
lekbak zegt
Beide onmiskenbaar bmw, maar welke is nou de nieuwe? Wellicht komt het door mijn vermoeide lijf op dit moment maar ik zou het echt niet kunnen vertellen. Jammer…
nomar zegt
GAAAAAAAP, copy paste much?
mrrallycross zegt
Interieur is wel vooruit gegaan. De achterkant is een stuk drukker geworden.
jaso013 zegt
Mooi ding hoor. Voor diegene die mogen/kunnen kiezen in dit segment is het een kwestie van gevoel bij een bepaald merk. Slechte auto’s zitten daar niet tussen denk ik. En als je in de lease zit zal het je toch ook aan je anus oxideren of dat ding roest oid.
pinut187 zegt
@jaso013: en ze roesten ook niet meer
kara zegt
doe maar een V90 voor mij.
jbkleyn zegt
Mooie auto! Zal wel weer fantastisch rijden. Iedereen heeft het maar over die V90, ik vindt dat een lomp groot ogende lijkwagen in vergelijking met deze 5.
jack_abarth zegt
Het is en blijft een aardige facelift, niet meer en niet minder. Pak alle 5-series en allemaal waren het stuk voor stuk compleet nieuwe wagens. Ik denk dat deze nog heeeeel veel onderdelen zo deelt met de F10
mashell zegt
@jack_abarth: ik denk dat deze op wat motoren na heel weinig onderdelen deelt met de vorige maar heel veel met die huidige 7 serie.
zesinline zegt
Ze slapen echt niet bij BMW…..klant is koning en deze 5 is het antwoord uit München…..een sedan voorzien van een fabelachtig onderstel…electronisch het neusje van de zalm etc etc etc
arias12 zegt
Vind de nieuwe erg mooi en heel dik maar dat geld ook voor de oude dat blijft ook een fantastische auto maar als ik mocht. Ze hebben bij BMW toch overduidelijk een nieuw model neergezet als je het mij vraag.
e1000bmw zegt
Bij de G31 oogt de neus optisch wel een stuk korter a la E39. (duikt in een hoek weg)
mashell zegt
De F11 was mooi maar wel heel subtiel vormgegeven. Door de zachte lijnen kwam die wagen niet goed uit de verf in donkere kleuren. De nieuwe heeft wat meer karakter, kan meer hebben. Serieuze stap voorwaarts qua exterieur. En nu het dashboard niet meer zo massief is, zelfs een enorme stap voorwaarts in het interieur.
petrolicious zegt
Je vergelijkt toch geen M-sport met een andere generatie die dat niet heeft? Is een beetje iemand in trainingspak vergelijken met een maatpak.
iricky zegt
Hier thuis hebben we een mooi uitgeruste F10 M sport (wel de 528i 4 banger helaas, wat een inspiratieloze motor!) en een paar weken geleden de order geplaatst voor een G30 540i xDrive M sport plus. Hoewel de F10 ontegenzeggelijk nog altijd een schitterende en tijdloze auto is om te zien, zal de G30 hem toch doen verbleken qua technologie en verfijndheid.
Ook valt het mij op dat mensen elkaar hier toch wel met weinig respect op elkaar reageren. Ik zit op meerdere Belgische fora en daar wordt in het algemeen toch met meer respect omgegaan met de mening van een ander.
De V90 (mits uitgerust met R design) is een mooie auto, maar het feit dat Volvo alleen nog met inspiratieloze en karakterloze 4 bangers werkt steekt mij toch echt tegen hierin.
mpowerm3 zegt
OFF topic, ik zou voor een 7 serie gaan, die achterkant ziet er bij de sieben er wel geslaagd uit vind ik
iricky zegt
@mpowerm3: ik vind de achterkant van de 5 juist geslaagder. De bumper van de 7 is erg ‘bol’ en raar gevormd. De chromen strip op de koffer is ook niet ding.. maar smaken verschillen en dat is maar goed ook.
peke zegt
Waardeloze vergelijking:
-BMW zonder het M-pakket is over het algemeen saai
Evenals Mercedes zonder AMG pakket en Audi zonder S-line
En dan het nieuwe model met M-pakket vergelijken met de oude zonder…te makkelijk!
Wat betreft de types:
BMW laat wel steken vallen in het interieur, vind ik dan.
Het huidige interieur zit goed in elkaar, juist dat massieve vind ik wel mooi. Rij nu zelf de F11 520d m-pakket.
Maar het nieuwe interieur weinig vernieuwend.
Exterieur van de nieuwe: prachtig !!!