Alle verschillen op een rijtje.
Eergisteren konden we dan eindelijk officieel kennis maken met de nieuwe generatie BMW M5. Beter, sneller, sterker. Yadayada, je kent het wel. In vergelijking met de E60 M5 en de F10 M5 (rijtest) lijken de verschillen in eerste instantie veel kleiner. Toch zijn er een aantal belangrijke zaken fundamenteel anders.
Allereerst de fabriekscode. Vroeger was het leven simpeler. Een BMW E34 kon van alles zijn: sedan, stationwagon, ‘normaal’ of M. Dat is nu anders. De gewone BMW 5 Serie heet G30, de stationwagon heet G31 en deze M5 heet F90. Waarom? Geen idee, maar stiekem hopen we allemaal op een BMW F91. Bij de vorige M5 heette zowel de gewone 5 Serie als de M5 ‘F10’.
Bij de afbeeldingen hieronder zie je bovenin telkens het oude model, daaronder de nieuwe.
Het uiterlijk
We beginnen met het vooraanzicht. De nieuwe grille, koplampen en bumper laten meteen de verschillen zien. Zie je het écht niet, kijk dan naar het dak. In tegenstelling tot de F10 M5 heeft de F90 M5 een carbon dak.
Het zijaanzicht is iets lastiger, maar ook hier zijn verschillen te zien. Wat meteen opvalt is de wijziging hoe het M5-logo wordt gepresenteerd. Daarnaast lopen de achterlichten van de nieuwe M5 verder door. Dit geldt ook voor de koplampen.
Dan het onderdeel dat we het meeste zullen zien van de M5. De E34, E39, E60 en F10 kun je eenvoudig uit elkaar houden. Bij de F90 M5 en de F10 M5 wordt het al een stukje lastiger. De F90 M5 heeft een nieuwe diffuser en achterbumper. Je herkent de nieuwe M5 het snelst van achteren als je naar de achterlichten kijkt.
Techniek
BMW heeft ervoor gekozen om de 4.4 bi-turbo V8 verder door te ontwikkelen. Afgezien van wat nieuwe plofjes is het geluid uit de uitlaten bijna identiek aan de F10 M5. In de F10 M5 was het blok goed voor 560 pk en 680 Nm koppel. Later kwam er nog een F10 M5 30 Jahre (rijtest) met 600 pk. De nieuwe M5 heeft eveneens 600 pk. Het koppel is wel toegenomen in vergelijking met de 30 Jahre M5: van 700 Nm naar 750 Nm. Is dit niet genoeg, dan zul je geduld moeten hebben. BMW werkt vermoedelijk achter de schermen aan een hetere M5 CS met meer dan 600 pk.
De F90 M5 beschikt over nieuwe turbo’s en heeft een verhoogde druk van de brandstofinspuiting. Tevens beschikt de nieuwe M5 over een volledig variabele oliepomp. Dit betekent dat de auto ervoor zorgt dat de motor altijd voldoende oliedruk heeft.
De 560 pk sterke F10 M5 deed 0-100 in 4,4 seconden. De topsnelheid was, net als bij de nieuwe M5, 250 km/u of 305 km/u met het M Drivers Package. De 600 pk sterke F90 M5 snelt in slechts 3,4 seconden naar de honderd. De nieuwe versnellingsbak en de komst van vierwielaandrijving hebben hier natuurlijk mee te maken.
Zoals gezegd: de M5 beschikt over vierwielaandrijving. BMW noemt het M xDrive, dit is een nieuw intelligent systeem. Het systeem beschikt over een centraal differentieel met een lamellenkoppeling. Het vermogen is variabel en alle kracht kan met één druk op de knop naar achteren worden gestuurd. De nieuwe M5 is het eerste M GmbH-product dat beschikt over M xDrive.
De F90 M5 neemt afscheid van de M Double-Clutch Transmission (DCT). De versnellingsbak, die in 2008 werd geïntroduceerd op de E92 M3, heeft plaats moeten maken voor de M Steptronic automaat met acht versnellingen. De M Steptronic is al reeds te vinden in de BMW X5 M en de X6 M.
Interieur
Het was al geen straf om te vertoeven in de F10 M5. De F90 M5 gaat nog een stapje verder. De nieuwe M5 komt standaard met Merino-lederen interieurbekleding. Optioneel kun je ook vernieuwde M stoelen krijgen. Deze hebben een kuipstoelachtige vorm en moeten meer zijdelingse steun bieden.
Wat meteen opvalt zijn de nieuwe rode M1 en M2 knoppen op het stuurwiel. Met deze knoppen kan de bestuurder twee diverse setups instellen voor de motor, transmissie, wielophanging, M xDrive- en DSC-modus en de Head-Up Display. Daarnaast is ook de start-knop voortaan rood van kleur. Het haalt het zakelijke imago van de 5 Serie naar beneden en maakt de supersedan iets sportiever. Is het ook mooi? Nee, ik vind het eerlijk gezegd too much voor een auto als een 5 Serie.
Conclusie
De nieuwe BMW M5 is een sterke doorontwikkeling van zijn voorganger. Met de komst van vierwielaandrijving kan de M5 zich qua prestaties meten met de Mercedes-AMG E 63S 4MATIC+ (rijtest). De powersedan uit Affalterbach vermorzelde namelijk de F10 M5. Op papier staat BMW nu in elk geval weer gelijk met de AMG. Of dat in de praktijk ook zo gaat zijn moet nog blijken.
De F90 M5 staat in 2018 bij de dealer. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in Duitsland heb je het kanon vanaf 117.900 euro. Ter vergelijking: de F10 M5 was er in Duitsland vanaf 102.700 euro (september 2011). In Nederland kostte de F10 M5 bij lancering 132.250 euro.
ederooij zegt
De neus van de oude vind ik meer uitstralen, verder zijn alle andere delen aan de buitenzijde direct verouderd als je ze zo vergelijkt.
en wat is dat voor een lelijke knop op die automaat? wanstaltig ding!
ibssr zegt
@ederooij: Liever tijdloos gedateerd, dan lelijk. Als in de race bent voor een M5 zou ik dus kijken bij de BMW Premium Selection. Gebruikte Automobielen. Van het geld dat je bespaard kun je vast iemand blij maken.
lekkaah zegt
@ibssr: ook bij occasions (premium selection) betaal je bij de dealer een dikke premium
Gewoon lekker langs handelaartjes met een specifeke ervaren keurder
ederooij zegt
@ibssr: Helemaal eens. Ik vind de oude dan ook meer hebben, al vind ik de slankere flanken van de nieuwe wel mooi. Ben zelf ook niet vies van een mooi gebruikt exemplaar hoor, heb nu een z4 maar had hiervoor een e91 in Le Mans blauw, wat erg op deze hierboven lijkt. Begint dan automatisch weer te jeuken.
str8six zegt
@ederooij: het design spreekt me ook totaal niet, uberhaupt de nieuwe 5-serie niet maar verouderd vind ik het niet, het is geen product uit Ingolstadt.
viezefreddyw zegt
@str8six: Shake hands!
dolledries zegt
Toch maar de oude..
woudloper zegt
@dolledries: kan autoblog eens een artikel maken omtrent betrouwbaarheid van m5? De mensen die ik wist met een e60 v10 waren er echt niet over te spreken eigenlijk.
En deden hem snel weer weg
str8six zegt
@woudloper: wat dat betreft zou het wel interessant zijn om iets te lezen over betrouwbaarheid van alle high performace cars. Fikkende Ferrari’s, Lambo’s etc zien we regelmatig voorbij komen. Porsche staat hoog qua betrouwbaarheid. Denk dat het best wel verrassende resultaten zou kunnen opleveren.
zakar36 zegt
De andere fabriekscode voor de nieuwe M modellen hebben te maken met een totaal andere opbouw vanaf de blanco carrosserie dan de standaard modellen. Er schijnt zoveel anders te zijn dat ze het een andere code geven.(bron: van een technische BMW werknemer)
qoekje zegt
Kermis ding!
volvoturbo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvoturbo zegt
@volvoturbo: zelfs het hele artikel door.. Even aanpassen dus!
viezefreddyw zegt
Oooh wat is de F10 toch een fraaie auto zeg. Dat valt nu ik ze zo naast elkaar zie nog meer op.
De neus alleen al. De nieren van de F10 waren niet klein maar ook niet storend groot. De nieren van de G30 zijn gigantisch. Zo groot dat Bokito zich er achter kan opsluiten. Ze kijken nog groter door het chroom wat er omheen zit.
Nee, de G30 vind ik niets. Maar dat heb ik nu al zo vaak gezegd dat ik gewoon in herhaling val. Maar ik blijf het zeggen. Ik vind het echt een heel erg lelijke auto.
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: hondslelijk inderdaad…
bmwm3gtr zegt
@viezefreddyw: achter die nieren verschuilt bokito zich ook.
matter zegt
@viezefreddyw: eens. Ik vind de achterkant erg lelijk. Dit valt vooral op in het zij aanzicht. De vorige had nog een lekker kontje, de nieuwe mist enige vorm van rondingen.
fouadski zegt
Ik wil ze allebei wel. Kan iemand mij sponseren?
Rick-dos zegt
De achterkant van de nieuwe en de voorkant van de oude daar tussendoor is mij om het even.
Word er in ieder geval niet warm van van die nieuwe. Hoop dat de nieuwe designtaal van de nieuwe 8 serie en Z4 verder worden doorgevoerd wellicht wordt het dan weer wat.
viezefreddyw zegt
En ja, als het ding in Duitsland al 15.000 euro duurder is dan de F10… Gaat een leuk prijskaartje krijgen in NL ben ik bang.
pieterpoes zegt
@viezefreddyw: Ik gok op 150,000. Kan hij zich ook op dat vlak mooi meten met de concurrentie.
tvr1974 zegt
@pieterpoes: 149.995
RooieRick zegt
De oude vind ik beter van deze twee, al word ik van beide niet echt warm. Doe dan maar een generatie eerder.
sulobb zegt
Aan de reacties zie ik meteen dat de G30 niet echt in de smaak valt hier op AB. Helaas moet ik me ook bij het groepje toevoegen… De 5-serie van BMW is een model dat voor mij persoonlijk zeer van belang is (ben e39 fan) en telkens wanneer een nieuwe uitkomt zit ik met gekruiste vingers. De f10 vond ik heel fraai en zeer volwassen. Tip top in orde als het gaat om looks en de prestaties; ook niks mis mee. De M5 (f10) hoef je ook niet te vertellen. Mooi ogend bak (al had ik een wat agressievere gezicht verwacht), interieur is prima, verschillende versies, alsook de M550xd, dus weinig over te klagen als we het geluid buiten beschouwing laten.
De G30 heeft mij sinds het begin (vanaf toen de spyshots etc. lekten) teleurgesteld, want massieve achterlichtunits en koplampen, niet heel spannende of geestige bumpers en weinig van het BMW-karakter als je het mij vraagt. Het interieur ziet er best netjes uit, ook al oogt het bekend (aka ‘gedateerd’). En de lijn die door de zijdeuren gaat is veel te sterk getekend en vind het veel te agressief ogen voor een luxe/’premium’ sedan. Ik weet niet zeker of dat men dat over enkele jaren nog zal waarderen. Moesten ze dat meeleveren met een M-pakket, dan oké, maar zo vind ik ‘m niet leuk. Ooit was dat anders met de 5-serie.
Technologisch gezien goede vooruitgang geboekt en allerlei nieuwe snufjes zijn beschikbaar voor de consument, maar karakter verdwijnt stilaan… Ik geef de nieuwe F90 een 6/10 en een 6,5 voor de M5. Of deze veel beter rijdt dan de vorige, veiliger is, beschikt over een sportievere onderstel of meer tractie biedt omwille van vierwielaandrijving…het zegt me allemaal niets. Voor mij een E34, E39, E60 of een f10, maar een g30 komt mij garage nooit in…
gekketurbo zegt
Dezelfde motor als zijn voorganger; ohh, ohh, ohh. Wat benijd ik de jaren dat iedere M een unieke motor had. Waar iedere generatie een grootse juweel als verrassing onder de motorkap had…
Accountant spint er nu garen bij en verkopen doet het toch, dus is het enkel sentiment van een liefhebber. De magie van de M was al enige tijd verminderd, maar is bij deze voor mij echt dood… (gooit wat islay whisky over de vloer)
viezefreddyw zegt
@gekketurbo: Poor out a little liquor for your homies nigga.
jonathan1996 zegt
@gekketurbo: en zelfs de dct krijgen we er nu niet meer bij..
griffendahl zegt
X5 en X6 hebben toch ook xDrive?
RubenPriest zegt
@griffendahl: xDrive en M xDrive zijn twee verschillende systemen
fouadski zegt
@rubenpriest: vergeet de macdrive niet
griffendahl zegt
@rubenpriest: dan is het dus zelfs de eerste BMW met M xDrive.
Robert zegt
Als je ziet hoe klein de verschillen zijn tussen de oude en de nieuwe M5, zou je bijna kunnen concluderen dat Audi met z’n “nauwelijks-zichtbare-vernieuwing” trendsettend is geweest.
wimof zegt
@rrrobert: Hun standpunt was een grote technische evolutie zonder het model onmiddellijk als ou(t)(d) te gaan bestempelen.
jorden zegt
Waarom Xdrive? Had dan wat kilo’s gewicht bespaard, als je op vermogen toch de E63AMG niet voorbij gaat. Het is een mooie auto… maar heeft eigenlijk geen enkele USP, in vergelijking met welke concurrent ook.
jonathan1996 zegt
@jorden: geen xdrive maar m xdrive, een totaal ander systeem dan xdrive. en los daarvan is deze wagen nog steeds lichter dan zijn voorganger
bitteeinbit zegt
@jorden: op papier niet inderdaad.. wellicht de “driftmodus”? Maar toch denk ik dat deze m5 op rijeigenschappen de concurrentie voorbij gaat.. of je nu 600 of 650 pk hebt maakt denk ik niets uit.
cpp1 zegt
Dit artikel lijkt wel geschreven te zijn voor de gemiddelde huisvrouw. Ik mag toch aannemen dat een ieder hier met de ogen dicht de verschillen nog ziet of niet?
Ik vind de vorige trouwens vele malen mooier…in ieder opzicht.
kennone zegt
Wat mij opvalt is dat de remklauwen achter op een andere plek zitten. Heeft dit voor of na delen of is dit enkel omdat ze er anders geen plek voor hadden??
snolvos70 zegt
Als er een compleet artikel geschreven moet worden om de verschillen in kaart te brengen, verschillen ze in mijn ogen toch echt te weinig.
allesmetturbo zegt
Het nieuwe model klopt wel meer als geheel. De voorkant lijkt geen geknepen mondje maar als een echt performance model. De streepjes op de motorafdekking zorgen voor de vermogens upgrade, no doubt.
w0o0dy zegt
Herkennen is heel simpel… Denk je allejezus wat veel frutsels en lijntjes… Dan is het de nieuwe.
mashell zegt
@w0o0dy: ik vind de nieuwe juist veel strakker. Dat komt omdat de oude zulke zachte lijnen had. De was lief ipv stoer.
SimonMc zegt
Deze is wel heel erg in “your face” zeg . Als je ze naast elkaar zet, zie je pas hoe ingetogen de F10 was. Vind het ook stom dat ze niet op z’n minst de klant de keuze geven om enkel achterwielaangedreven of 4-wiel aangedreven te nemen.
Ja, ik weet het, 80% van het cliënteel kiest dan toch voor de 4-wiel aangedreven versie, want met die halve seconde verschil naar de 100, kan je niet opscheppen in de kroeg natuurlijk. Maar Mercedes doet ( deed?) het wel, en BMW heeft een veel sportiever imago.
En eerlijk gezegd, wat had het verschil maar geweest in sprinttijd? De M5 30 Jahre uitvoering, doet met z’n 600 pk 0-100 in 3,9 seconden. Amper 0,4 secondetjes langzamer en je hebt nog steeds een pure achterwielaandrijver. Is het omdat het cliënteel er naar vroeg? Hadden ze beter bij Mercedes of Audi gaan shoppen dan. Als deze trend zich voortzet, kunnen ze beter binnen een paar jaar allemaal fuseren, en het ontstane merk ” Neue Auto Union” noemen. Want hoe ben je als merk nog onderscheidend als je toch elkaar gaat na-apen.
toyotafortuner zegt
F10. Vooral in de kleur op de plaatjes, vind ik de F10 veel knapper
prop zegt
Normaal stuurt je onderbewustzijn bijv kippevel, hebberigheid en enthousiasme aan. Dat ontbreekt nu volledig.
… dat je wordt weggeblazen door de doordachtheid van de ingenieurs en de logische aanname dat het tijdperk waarin we nu leven giga technische doorontwikkelingen laat terugkomen in wat een nieuw M model normaliter als paradepaardje zou moeten krijgen. Weer niks …
Waar zijn de electrische turbo’s .. het 48 Volt netwerk om bijv actief het onderstel aan te sturen … KERS of ander technisch vernuft waar je het bestaan niet eens vanaf wist.
Een M 550i of dit, wat is het verschil nog. M is dood
Maar goed … de nieuwe 1-serie met een dwarsgeplaatste voorwielaangedreven 3-cyl laat gelukkig niet lang meer op zich wachten.
Dan maar Audi .. onderscheidend uiterlijk tussen de modellen. Een sterke postionering met S en RS. Dat spreekt tenminste nog aan.
Een RS 6 trap je ook in 3,5 sec naar de honderd. Audi roept alleen 3,9 om dit allemaal netjes aan te laten sluiten op hun overige R en RS modellen.
racerx zegt
Liever de F10, met de nieuwe (M)5 heeft BMW de plank aardig mis geslagen… waar de F10 een mooi clean en tijdloos ontwerp had, dat zelfs qua inborst een beetje aan de E39 deed denken, lijkt men bij de laatste de weg redelijk kwijt te zijn. Die lijn zet zich door naar de M5: teveel frutsels aan het exterieur, DCT bak wordt gedumpt, geen échte M motor meer (ok, die had de F10 ook niet) en als klap op de vuurpijl ‘M xDrive’. Right. De enige reden om zoiets te doen is omdat men op papier graag de 0-100 tijd van Mercedes en audi bij wil benen. Who fucking cares, hij moet gewoon het lekkerst sturen van allemaal.
4wd is niet nodig, ik heb een week in een M6 Gran Coupé gereden, geen enkel moment dacht ik “nou, wat is er toch weinig grip achter”.
En dan het verdwijnen van de DCT bak… Mijn ervaring met de M6 leerde me dat het de DCT ook in normale omstandigheden prima functioneert, maar bij het betere stuurwerk echt iets extra’s biedt. Hadden ze gewoon niet wat geld op die DCT stuk kunnen slaan om hem wat te versterken? Net zoals dat ze van de motor best wat specialers hadden mogen maken? Hadden ze die ‘M xDrive’ niet hoeven ontwikkelen van mij, maarja, de accountant is wel erg nadrukkelijk de baas nu. BMW M is aan het sterven, gelukkig hebben we de M2 nog.
Oh ja, doe mij maar een Alpina B5 Biturbo. Veel redenen om een M boven de Alpina te kiezen zijn er tegenwoordig niet meer wat mij betreft. Hij is nog stukken mooier ook, zeker de nieuwste.
Dutchdriftking zegt
Hoe sjiek is een e39 M5 facelift wel niet vergeleken bij dit apparaat!
Joost zegt
Less is more.
Liever de ‘cleane’ look van de vorige dan de nieuwe dus. Veel te veel frutsels…
azuli zegt
Alles aan de nieuwe M5 is beter of mooier dan zijn voorganger. Sowieso vind ik de F90serie er veel beter uitzien en rijden dan de F10.
Rhyo zegt
Als een van de weinige hier, vind ik dit echt een topwagen. Vooral de zij en achteraanzicht is een stuk beter!
Het interieur is ook aanzienlijk verbeterd. Ja, er komen wat blije rode kleuren naar voren. Misschien is dit te wijzigen in de optie lijst. Zo niet, dan maar voor een 550.
tvr1974 zegt
Persoonlijk vind ik m zeker niet onaardig maar ben altijd meer fan van een wolf in schaapskleren/sleepers; ofwel er uit zien als standaard en verschrikkelijk hard afgaan. Beetje wat bijv ook Maserati altijd was.
Wat ik trouwens een design-foutje vind is die 2 verticaal staande reflectoren op de achterkant. Das bij de oude toch echt even wat beter. Alles is horizontaal, waarom dan 2 reflectoren die verticaal staan???? Denk overigens dat de auto een klap duurder gaat worden als de oude.. 15k duurder in Duitsland is snel 30-35k duurder hier. En voor dat geld kun je ook een hoop ander leuk speelgoed kopen..
dr911 zegt
Het is wat mij betreft zo duidelijk: de accountants bij BMW krijgen meer en meer te vertellen. Ik heb een M5 F10 en ik vind het een heerlijke auto. Als reiswagen is hij heel erg goed, heel snel en comfortabel. Als ik alleen in de auto zit, is het een wilde auto. Heerlijk.
De nieuwe M5 is met de accountantsbril gemaakt. Geen hydraulische stuurbekrachtiging meer maar een electrische installatie, geen DCT bak meer maar een 8-traps automaat. Je wilt toch geen 8-traps automaat. Dat maakt de bak alleen maar langzamer bij het terugschakelen. De auto heeft genoeg koppel om met 6 of 7 versnellingen uit de voeten te kunnen. Vierwielaandrijving standaard. Vreselijk!! Wat kan mij de acceleratiecijfers van concurenten schelen. Ik wil graag het achterwielaandrijvinggevoel hebben. Voor vierwielaandrijving koop ik wel een Audi. Kinderachtige rode knoppen boven het stuurwiel. Dan hoeft BMW geen apart stuurwiel voor de M5 te maken. Aan alles zie je dat er bezuinigt, bezuinigt en nog eens bezuinigt wordt. Behalve de prijs. Die zal wel fors omhoog gaan.
Er wordt veel geklaagd over het geluid van de huidige M5 (F10). Ik heb in mijn M5 een apparaatje van Exhaustmeister laten plaatsen. Met de remote in de auto gaan de kleppen in de uitlaat open. Heel simpel en goedkoop. Ik denk niet dat er iemand is die vindt dat mijn auto te weinig geluid maakt.
Ook ik maak mij zorgen over de nieuwe M5. Hij maakt mij totaal niet hebberig. Ik heb in andere uitvoeringen van de nieuwe Fünfer gereden en vind de BMW’s alsmaar afstandelijker worden. De bestuurder wordt steeds minder bij het rijden betrokken. Ik denk dat BMW voor ons Europeanen hierin duidelijk het verkeerde pad ingeslagen is. Dat begon al met de M3/M4 met hun “universele” 6cylinder turbo motor. Het wachten is op de M5 met een 3 liter 6 cylinder turbo motor. Of zal BMW begrijpen dat dit echt verkeerd zou zijn?
Het probleem is dat de verkoopaantallen gelijk hebben. En zo lang de meerderheid van de automobilisten een auto kopen op basis van leaseprijs en kleur ;-) zullen de accountants van de fabrikanten een heel grote vinger in de pap houden.
mashell zegt
@dr911: nou nou. De wagen heeft 600pk. Dan past een dure (hoezo beparingen) vierwielaandrijving gewoon. Het is absurd in een zakensedan (het is immers geen 911 GT3) zoveel vermogen op alleen de achterwielen los te laten. Electronische stuurbekrachtiging is gewoon stand der techniek, die deelt de M5 met de andere 5 series. De autofabrikanten lijken terug te gaan naar conventionelere automaten. Die schakelen gewoon lekkerder. Ik denk dat inderdaad BMW terug zal keren naar 6 cilinder motoren, die zijn onder aan de streep ook gewoon sportiever. De M3 met V8 was een vergissing, aan de M5 met V10 wil BMW niet eens meer herinnert worden, dat ding was zo slecht. Lijkt mij dat BMW juist weer terug op de goede weg is. De M5 als topmodel van de 5 serie.
racerx zegt
@mashell: Wel eens mee gereden? Die paardjes zijn op de achterwielen prima te beteugelen, zeker met de uitstekende elektronische vangnetten van tegenwoordig. Het is idd een zakensedan, dus de 0-100 sprint is wat mij betreft volledig nietszeggend. Ik ben het verder volledig eens met de F10 M5 bezitter, de M is op deze manier gewoon niet meer speciaal genoeg.
dr911 zegt
@mashell: elektrische stuurbekrachtiging is niet de huidige stand der techniek. Het is goedkoper en zuiniger. En bij de Porsche 911 was dat de manier om de motor iets minder ver naar achteren te krijgen. Maar het stuurgevoel en de stuurnauwkeurigheid is lang niet zo goed als bij een hydraulische stuurbekrachtiging. Ik had vóór mijn M5 een F10 540i. Ik wist niet hoe snel ik deze weg moest doen. In het electrisch bekrachtigde stuur, zat heel erg weinig gevoel. Zeg maar geen gevoel. Bovendien “bevriezen” alle electrische stuurbekrachtigingen van BMW om het middelpunt. Vóór de facelift van de F10 was dit heel erg, daarna minder. Maar het is er nog steeds niet uit. Ook niet bij de huidige 1, 2, 3 en 4 series.
Vergelijk ook maar eens het stuurgevoel en de stuurprecisie van een Porsche 997 en een 991. Vooral in de eerste versies 991 was het stuurgevoel een drama. Ik ben in Finland gaan driften met Porsche. Je voelde in de 991 absoluut niet hoe de voorwielen stonden. Pas nu in de 991.2 GT3 schijnt het stuurgevoel op een aanvaardbaar niveau te komen. BMW is daar nog lang niet. Zelfs in de M140i van mijn echtgenote is het stuurgevoel uiterst matig. Ik houd mijn hart vast bij de nieuwe M5. Ik hoop er het beste van.
Natuurlijk gaan automobielfabrikanten over op conventionele automaten. Die kunnen ze bij ZF kopen. Is goedkoper en gemakkelijker. Maar in een M5 wil je geen koppelomvormer hebben. Heb je wel eens gedrift met een automaat met koppelomvormer? Waardeloos. Ik weet dat veel automaten in de hogere versnellingen een lock-up hebben. Maar bij een conventionele automaat heb je nooit een harde verbinding tussen motor en aangedreven wielen in tegenstelling tot een DCT. Bovendien kan je de huidige DCT bak vd M5 instellen zodat hij schakelt zoals je wenst. Van kleine crispy schakelmomentjes tot wilde en harde schakelacties. Dus ik blijf de bezuinigingen jammer vinden.
viezefreddyw zegt
@dr911: De discussie over de M5 even daargelaten (ik ben het met je eens), maar wat een leuke oprit heb je!
dr911 zegt
@viezefreddyw: Dank je!!
E34M5Touring zegt
Ik vind em wel dik zo. Goeie kleur ook. Nou nog in Touring, dan is ie wat mij betreft geslaagd. Geluid vond ik ook lekker hoor, weer echt V8 sound.
berlinetta zegt
Raar, de normale 5-serie vind ik echt een drol op wielen. Zag hem vanmorgen onderweg naar werk nog staan. Heb eens even goed gekeken, maar ben daarna hoofdschuddend verder gelopen. Maar als M5 vind ik hem opeens best wel geslaagd. Oke, het is nog altijd niet moeders mooiste maar het klopt allemaal opeens wel. Hij is wat minder uitbundig dan de E63, maar dat siert hem ook weer. De prestaties zijn dik in orde en het geluid vond ik ook wel prima.
thierryvth zegt
De M Power lol is er al vanaf sinds de begin jaren 90, koop een Alpina
arias12 zegt
Beide geweldige auto’s!
motherlover zegt
Jezus… BMW krijgt het met iedere generatie voor elkaar om hun wagens een steeds drukker en “gesmoltener” uiterlijk mee te geven…. Not my cup of tea..