De vergelijking waarvan je wist dat die komen ging is eindelijk daar. Wat vinden we van de nieuwe BMW 7-Serie ten opzichte van de oude BMW 7-Serie?
Aan de ene kant moet je het BMW nageven. Ooit was de BMW 7-Serie niet meer dan een vrij fors uitgevallen, ingetogen sportieve sedan met strak design. Niemand had er enorm heftige emoties bij, anders dan een soort stille waardering. Dat was ook exact de bedoeling. Dit was een zakensedan die de bestuurder moest behagen en eventuele klanten ruimte moest bieden indien er een stukje gereden moest worden. Maar het was vooral niet de bedoeling dat de auto teveel aandacht opeiste. Dat kan immers ook verkeerd vallen, zeker in Noord-Europa.
Maar de Siebener, wordt inmiddels al lang niet meer gemaakt voor Noord-Europa. Ze worden hier namelijk nog maar mondjesmaat verkocht. Nee, BMW moet het vooral hebben van de Amerikaanse en zeker ook Aziatisch markt voor het wegzetten van hun topmodel. En dat heeft zijn weerslag gehad op het design van de auto. Het niet meer willen opvallen, was in 2001 voorbij met de E65. Daarna is er een korte periode geweest met de F01/F02 en de prelift G11/G12 dat BMW op haar schreden terug leek te keren. Maar met de nieuwe G70 generatie, is alle voorzichtigheid weer overboord gegooid. Laten we dat eens illustreren door het te contrasteren met het vorige model.
Looks
Om maar te beginnen met hetgeen dat het meest in het oog springt: de looks. Nou moeten we zeggen, het is in dit geval een beetje wat je neemt als uitgangspunt. De G11/G12 7-Serie begon zijn leven namelijk als een relatief ingetogen BMW sedan. Je zou haast kunnen zeggen een BMW sedan ‘oude stijl’. Ja, de nieren waren redelijk fors. En ja, de koplampen sloten nu direct aan op die nieren. Toen was dat nog een ‘dingetje’, net als de ‘hockeystick’ op de flank. Als je nu kijkt naar de auto en ‘m vergelijkt met zijn opvolger, kan je je dat haast niet meer voorstellen.
Met de facelift van de G11/G12, veranderde er echter al het nodige. Een giga-grille deed zijn intrede. De Siebener werd haast een soort Rolls-Royce light. De mutatie was dus al ingezet. Maar wij vergelijken de nieuwe Siebener primair met de originele versie van de oude. Er is veel veranderd in de wereld sinds 2015, zoveel is duidelijk.
Over het front hoeven we het niet meer te hebben. Aan de zijkant hebben afgeronde vormen plaatsgemaakt voor wat rechthoekigere looks. Bijna met een vleugje Mercedes W140 erin. Ook is de frontoverhang voor een in basis achterwielaangedreven auto op het oog nodeloos fors. Maar dat heeft ook te maken met de hoge beltline die het gevolg is van regelgeving. Voor het mooie, zou die vijf centimeter lager moeten zijn. Haal er gewoon heel het stuk inclusief het bovenste deel van de gespleten koplampen uit en je hebt een fraaie auto. Aan de achterkant is er het minste veranderd. Die is nog steeds hoekig en strak met voor je gevoel iets te hoog geplaatste achterlichtunits.
Interieur
In het interieur heeft BMW eveneens een forse stap gemaakt, for better and for worse. iDrive 8 doet hier zijn intrede met twee grote (touch)screens. Gelukkig heb je nog wel steeds ook een controller op de middentunnel. Andere fysieke knoppen, zoals die voor de temperatuur, zijn echter verdwenen. De sfeer lijkt op die in de iX.
Het vorige 7-Serie interieur leek sterk op dat van de 5-Serie van dezelfde generatie. Nu komt de nieuwe 5-Serie pas volgend jaar op de markt, dus we weten nog niet of dat weer zo gaat zijn. We kunnen ons echter voorstellen, dat dat dit keer minder het geval is. Met de nieuwe 7-Serie, lijkt BMW de auto namelijk nog een stapje hoger in de markt te zetten. Dat zie je ook terug in het interieur, de ‘rijdende thuisbioscoop’ die je achterin kan laten monteren en de extra ruimte die je daar nu hebt. Dat laatste brengt ons op het volgende punt.
Formaat
Want jawel, de nieuwe Siebener is ook gewoon letterlijk een stapje groter dan voorheen. Daarbij komt: de korte versie van de Siebener staat niet meer op de kaart. Dit past in het beeld dat Europa niet meer de plek is voor de 7-Serie. Alleen ‘wij’ vonden het namelijk wel wat hebben, zo’n topmodel zonder gigantisch lange achterdeuren. In andere markten werd de G11 sowieso al niet meer aangeboden, louter de G12.
Maar dat is nog niet alles. De nieuwe G70 is met 5,37 meter namelijk nog dertien centimeter langer dan de lange versie van de vorige 7-Serie. Daarmee is ‘ie praktisch net zo lang als een nieuwe Rolls-Royce Ghost. Ter vergelijking: een korte E38 bleef nog net onder de vijf meter. Goed nieuws dus voor degenen die menen dat formaat ertoe doet. Maar bij de lokale Plus, wordt het wel wat lastiger parkeren…
Motoren
En dan natuurlijk nog de motoren. Ook daaraan is te merken dat er in dik zes jaar veel veranderd is. Zoals we allen inmiddels weten, verdwijnt de V12. Dat is toch iets om te noteren bij de 7-Serie. De E32 generatie was namelijk in 1987 de eerste Duitse dikbolide in decennia die een V12 onder de kap had. Er was zelfs ‘Projekt Goldfisch‘ waarbij BMW een V16 in de E32 lepelde. Die kwam echter nooit op de markt. Desalniettemin troefde BMW met de V12 aartsrivaal Mercedes af, dat halsoverkop aan de slag moest om een eigen V12 te ontwikkelen. Over Audi hoeven we het niet te hebben, dat schroefde destijds nog twee Golf GTI motoren aan elkaar om tot een V8 te komen voor de…euhm Audi V8.
Maar het nog grotere nieuws is natuurlijk dat de nieuwe 7-Serie er ook komt als volledig elektrisch model. Hier komen dan drie ‘smaakjes’ van op de markt, met louter aandrijving op de juiste wielen en met AWD. Gewone verbrandingsmotoren komen er wel, maar zullen zeker in Europa schaars zijn. Amerika krijgt een V8 en een benzine zes-in-lijn. Voor Europa staat momenteel alleen een zes-in-lijn op diesel in de planning. We kunnen ons voorstellen dat dat stiekem nog gaat veranderen. Maar het is duidelijk: Bayerische Motoren Werke gaat aan de elektromotor. Een Unique Selling Point dat verloren gaat?
Conclusie
BMW noemt de nieuwe 7-Serie nog geen 9-Serie, maar lijkt het met de 7-Serie wel nóg hogerop te zoeken. Behalve dan op het gebied van veelcilinders onder de kap. Vroeger was dat nog het ultieme statussymbool, tegenwoordig kijkt men er zeker in Europa met dédain naar. Zie het een beetje als de ontwikkeling die D66 heeft doorgemaakt met het referendum.
Door de (letterlijke) groei, lijkt nog duidelijker dat BMW de 7-Serie niet echt meer maakt voor de Europese markt. Tuurlijk, je kan er een kopen of je ermee laten vervoeren als je regelmatig op blauwe zetels plaatsneemt. Maar voor de doorsnee Europese Jan driemaal Modaal die een zakensedan nodig heeft, zal de 5-Serie vermoedelijk vrijwel altijd de betere optie zijn. Die kan je nog soort van kwijt op onze nauw bemeten parkeerplaatsen.
Zijn functie als vaandeldrager en topmodel uit het gamma, vervult de Siebener echter misschien wel meer dan ooit. Het model maakt de tongen los, laat mensen nadenken over BMW en is, hoe je het ook wendt of keert, toch indrukwekkend. Omdat marketing werkt, stappen mensen daardoor waarschijnlijk toch weer massaal in een 3-Serie of i4 in plaats van in een Mazda of KIA EV6. Koop dan?
racerx zegt
Nee, ik vind het uitgaande model beter smoelen, welke ik alweer minder mooi vond dan de F01…
De afmetingen zijn echt wel flink, inderdaad niet echt gemaakt voor deze contreien, ik vind de meeste parkeerplaatsen al krap voor mijn F11…
peterl zegt
Voor mij het oude design. Qua exterieur (nieuwe doet wat koreaans aan) én interieur (knopjes fijner dan alles touch, en wel echt heel kaal en te strak).
vaakbenjetebang zegt
Welke regelgeving dicteert dan die hoge schouderlijn? Komt dat niet vooral door de noodzaak om de batterijen onder de vbloer te plaatsen?
jaapiyo zegt
Voetgangersveiligheid. Maakt dat de motorkap hoger moet liggen en dat trekken de designers dan maar door om er geen gekke banaan van te maken.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Onzin. Pertinente onzin. Er worden genoeg auto’s geïntroduceerd met significant lagere motorkapranden dan dit gedrocht en de betreffende regeltjes zijn voor iedereen gelijk. Wat wel een feit is, is dat het voor de voetgangersveiligheid gunstiger is om een bepaalde vorm aan een ‘neus’ te geven en de motorkap op een bepaalde manier in de body te laten liggen (let hiervoor op de vorm van de voorste rand). Dan is het natuurlijk ook zo dat het gunstiger is om wat ruinte tussen de kap en de harde delen van de motor te hebben zitten (hallo, nokenastandwiel, ik bedoel jou). Maar echt no way no how dat dit een onvermijdelijke uitkomst is. Je hoeft maar naar een nieuwe S-klasse te kijken voor het bewijs. Scheelt zomaar 4 centimeter in totale hoogte… ik heb nog niet met de rolmaat naast één van de twee auto’s gestaan maar als ik de gelegenheid krijg zal ik het niet nalaten om eens te kijken hoe veel te hoog de neus van deze monsterlijke BMW eigenlijk is.
jaapiyo zegt
Auto’s die met een lagere neus worden gelanceerd zijn auto’s waarbij ofwel de (dikste) motor lager ligt, zijn bespoke EV’s met zo’n erg laag neusje (die zo’n lage kap kunnen hebben omdat er niet direct motor onder ligt maar frunk), ofwel hebben een systeem met een airbag.
Het gevolg van deze regel zie je bijvoorbeeld goed terug in de BMW F30 met ‘miereneter’ neus. Daar hebben ze een compromis getroffen om het voorste deel van de neus relatief laag te houden en dan een flinke verhoging te doen boven de motor (die vervolgens als referentiepunt werkt voor de beltline).
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Voordat ik een enorme lap tekst ga typen doe ik de ‘executive summary’: onzin.
1) Een 3-serie vergelijken met een 7-serie is ook wat vreemd om de hoge motorkaplijn van die laatste te linken aan de regeltjes voor de voetgangersveiligheid. ‘If anything’ laat het zien dat de neus en volgens jouw logica dus ook de raamlijn van de 7 stukken lager had kunnen zijn. Immers, de F30 was er ook met een zes-in-lijn. Nu heb ik ook niet met een rolmaat naast de F30 340i gestaan, maar het zou me niet verbazen als het hoge deel van diens motorkap nog altijd een stuk lager ligt dan die van de nieuwe 7 en dat hetzelfde dus zal gelden voor de raamlijn.
2) Het argument van de lager liggende motor gaat ook niet op. Die ligt altijd wel zo’n beetje zo laag als-ie maar kan liggen, enerzijds omdat dat nogal invloed heeft op het rijgedrag, en anderzijds omdat bij een auto met de motor in de lengterichting de versnellingsbak anders op een onprettige hoogte het interieur in steekt en ook nog eens omdat het gewoon handig is als de uitgaande as van de bak grofweg op dezelfde hoogte ligt als het differentieel. En laten we wel wezen: als de in de basis identieke motoren in een vierwielaangedreven 5-serie laag genoeg kunnen liggen om daar geen idioot hoge raamlijn te dicteren, kan het in een 7-serie ook.
3) Het ‘airbag’-verhaal vind ik ook moeilijk. Toegegeven, ik houd het niet allemaal op de voet bij, maar de enige auto die me zo te binnen schiet met een airbag aan de buitenzijde is de Volvo V40, en daar is deze bedoeld om de A-stijlen af te schermen, en niet de motorkap. Motorkappen hebben vaak wel een liftsysteem met (bijvoorbeeld) pyro-elementen om wat extra ruimte te creëren tussen motrokap en cilinderkop – een W205 C-klasse heeft dat bijvoorbeeld. En als het qua kosten geen bezwaar was voor die auto, zou het dat voor een 7-serie al helemaal niet moeten zijn. Ook al geen reden dus om de motorkap niet lager te leggen.
4) Er is een reden dat ik specifiek de Mercedes S-klasse noem. Die is namelijk in heel veel opzichten vergelijkbaar met de 7 en heeft dus voor een groot deel dezelfde uitdagingen op het gebied van regelgeving enerzijds en het type auto en motoren anderzijds. We kunnen het er denk ik over eens zijn dat de S-klasse (los van zijn designtaal) een stuk ranker overkomt, dat de S-klassse een mm of 40 lager is en op zijn minst optisch een lager liggende raamlijn annex motorkap heeft. Je argument van ‘de (dikste) motoren’ gaat niet op, want de S is zelfs met een V12 leverbaar die zowel langer als waarschijnlijk hoger is dan een V8 (hoger ja, want kleinere blokhoek). Nu is in dit geval de ‘dikste’ motor misschien niet eens maatgevend, want beide komen ook met een 6-in-lijn, die qua lengte vergelijkbaar zal zijn met de V12, maar misschien nog wel hoger is. Immers, de cilinders staan rechtop en de (harde) kop ligt dus zo hoog als-ie maar kan liggen. Het grote verschil? Mercedes hoeft niet een accupakket onder de bodem van de S te proppen, omdat het ook een EQS bouwt. De hoge raamlijn van de 7 wordt waarschijnlijk juist daardoor bepaald. De vloer ligt hoger, omdat die ‘package protected’ is voor de i7. Vervolgens zet je daar een interieur bovenop, en dat dicteert hoe hoog het dak ligt. Dan ga je proberen om daarbinnen een beetje een knappe sedan te tekenen. Daar hoort een bepaalde verhouding tussen ramen en carrosserie bij. Als je die raamlijn dan tekent waar hij optisch het lekkerste ligt, kom je waarschijnlijk tet de conclusie dat die wat al te laag ligt ten opzichte van het interieur. De inizttenden zitten dan als het ware in een etalage, hetzelfde effect wat de vorruit van een Tesla Model 3 geeft. Daar zit natuurlijk geen potentiële 7-serie-koper opte wachten, dus de raamlijn gaat daarheen waar hij vanuit het interieur gezien hoort te liggen – en dat is van buitenaf gezien te hoog. Vervolgens moet je de motorkap maar zeker ook het kofferdeksel daarop laten aansluiten, en dan eindig je dus met een boel carrosserie die je moet ‘opvullen’ met sylingelementen zoals de koplampen.
jaapiyo zegt
De W223 is stiekem ook hoogneuziger dan je denkt. Alleen Mercedes heeft natuurlijk de omgekeerde banaan look die het een beetje maskeert (net als nadeel: de omgekeerde banaan look). En ze hebben een lijntje op de zijkant van de neus (lager dan de neus) die ze doortrekken als beltline (hetzelfde wat BMW heeft gedaan met de F30). Mercedes heeft het als het ware betere gecamoufleerd. Een beetje zoals BMW met de vorige generatie Siebener. BMW heeft het voor de nieuwe echter juist omarmt met een hele blokkige vierkante neus (beetje Rolls-Royceësque).
HelldogBE zegt
Mooie argumenten, maar je ziet in alle (BMW) modellen de heuplijn jaar na jaar groeien terwijl ook mijn F11 al zo’n voetgangerveilige motorkap met pyro-elemten om de scharnieren los te maken uitgerust is.
Vooral de nieuwe 4-serie in 2-deurscoupé heeft last van achterwielen die klein uitvallen.
Daarnaast lijkt het onvermijdelijk dat de nieuwe 7-serie met een gemengd platform voor ICE en BEV het slechtste van de 2 werelden combineert op vlak van underbody design, frunk space en interieurdesign met middeltunnel en vooral hoge vloer? De hoogte is met 5cm toegenomen. Dat lijkt niet veel, maar als motorkap en koffer evenveel stijgen merk je dat toch aan het design…
vaakbenjetebang zegt
-edit: dat is nu weer jammer. nutteloze bijdrage-
tjorque zegt
Ik weet dat antwoorden met smilies tegen de regels is maar, oud vs nieuw: 😙| 🤮
Het gaat echt de verkeerde kant uit bij bmw.
okdoei zegt
@tjorque: mee eens maar als ze door dit droevige design meer auto’s verkopen in landen buiten Europa, zullen ze complete dikke maling hebben aan wat wij er met z’n allen van vinden.
spidermann zegt
Ik treur nu al voor de 750xD met de quad turbo, of hoe ie ook heette.
vbarchetta zegt
De nieuwe maakt de oude gelijk ouderwets, maar toch lekker dik het nieuwe model. Wel ff die blauwe “Kia/EV” randjes van een ander kleurtje voorzien en dan is die wat mij betreft helemaal af…!
martinus.tussengas zegt
Wat hebben ze nou gedaan hè?! Ongekend wat lelijk.
vondick zegt
Wat betreft de buitenkant: Voor het eerst in jaren zie ik weer een super gave BMW! Het oude BMW (van voor 2000) zie ik er weer in terug. Maar toch verpakt in een heel nieuw jasje. Wat betreft de binnenkant: ik was al onder de indruk van de kaatste S-klasse, maar dit lijkt er nig even dik overheen te gaan. Wat een mooie materialen. Wat een mooie mix van moderne techniek met degelijke materiale en een fatsoenlijk klassiek auto interieur. Heel fraai!
moveyourmind zegt
Vind de oude sowieso erg mooi met zijn fraaie daklijn en neus waarbij de wielen lekker ver naar voren staan.
De nieuwe hangt een beetje af van de hoek waarmee hij op de foto’s staat, maar ik moet hem eerst in het echt zien. Nieuwe BMW’s ziien er in het echt vaak mooier uit dan op de foto.
petert zegt
Ziet er modern en statig uit. Het vorige model hoewel bij de tijd, ziet er meteen wat ouderwets uit naar verhouding. Prima design voor het segment.
mattr zegt
Grappig dat ze én het scherm én stuur van de VORIGE generatie S klasse hebben overgenomen
fastforward zegt
@mattr: tja. Dash screen is wel een verbetering.
wessel04 zegt
Uitgaande model vind ik persoonlijk veel mooier.
wessel04 zegt
@wessel04: overigens recent een dag rondgereden in een 2021 745 LE en dat liet weinig te wensen over.
kuip zegt
Weet niet wat ik erger vind. De voorkant of de achterkant met die totaal verkeerd geplaatste kenteken uitsparing.
Ik heb een groot BMW hart, maar dit trek ik niet meer.
Robert zegt
@kuip: ik vind juist die cleane achterzijde wel een stap vooruit. Als je ziet dat de befaamde ‘Hofmeisterknik’ een extra accentuering heeft gekregen met de scherper gesneden chroomlijst, dan is die kentekenpositie in de bumper ze gauw vergeven. Ik blijf vooral moeite houden met die koplamp en dagrijverlichting.
erwinlagcher1977 zegt
@kuip: Voor mij is een kenteken in de bumper altijd 1. Ik vind persoonlijk een plaat tussen de achterlichten helemaal niks.
erwinlagcher1977 zegt
@erwinlagcher1977: moet plus 1 zijn
Van Winteren zegt
Het begint op een Rolls te lijken. Wellicht heeft een designer zich vergist aan wel project hij werkte. 😉
Rick-dos zegt
Ik vind het een interessante weg waar BMW in is geslagen qua design. Ik vind het itt velen hier zeker niet lelijk. Ik ben benieuwd hoe deze designtaal zich gaat vertalen naar de andere modellen.
Wat ik wel afschuwelijk vind zijn die wielen. Ik zou dat weleens willen zien met wat andere velgen.
martingtv zegt
De oude is een beetje, maar de nieuwe is rommelig.
Mini Joe zegt
Het is en het blijft
Een CX look a like
HelldogBE zegt
Misschien was de facelift (G12 LCI) een beter vergelijk. Daar zie je al een sterke ommeslag in de designtaal met de overdreven grill en uitbundige achterlichten.
Die viel mij op foto enorm tegen, maar valt me in het echt (zeker met zwarte nieren) best mee.
Benieuwd of dit nieuwe gedrocht ook ooit went…
lebeaunl zegt
Batteriegetriebene Mobilitäts Werke?
On topic: niet mijn smaak en veel te lomp
mc96 zegt
Ik vind het front van de nieuwe zeven (en straks de X7) juist erg geslaagd. Ik zou willen dat de gespleten koplampen ook toegepast gaan worden op de goedkopere modellen. Maar helaas gaat dat niet gebeuren.
560pk zegt
Ik vind ‘m mooi, en in het echt zal hij waarschijnlijk nog mooier zijn (zoals hiervoor door anderen al aangehaald, gaat dat voor een hoop BMW’s op).
Alleen: mogen er weer “gewone”, ronde, klokken op het dashboard, geanimeerd voor mijn part. Ik rij regelmatig met zowel oudere als nieuwe BMW’s, en de nieuwe digitale meters zijn onmogelijk intuïtief af te lezen, waar de oude ronde klokken vanuit een ooghoek al alle info geven die je nodig hebt.
Ik heb niets tegen schermen, dus dat hyperscreen, of hoe het mag heten, is best, en het interieur van deze 7 is mooi, maar ik wil ronde, ouderwetse, klokken op m’n dash!
RiKe zegt
Wat een verschrikkelijk lelijk gedrocht vind ik die nieuwe (I)7. In mijn ogen komt deze behoorlijk hoog in de lijst van lelijkste BMW’s
wimof zegt
Het blijft één van mijn stokpaardjes, hier hebben ze er alles aan gedaan dat ik de opmerking nog een kan maken.
Het kleurverschil met (vooral) de achterste plastic afdekking is er ronduit over.
dunhozzie zegt
Verschrikkelijk. De varkensneus, gruwelijk lelijke velgen en een veel te drukke lelijke achterkant. Bah
karhengst zegt
Gewoon even wachten op de nieuwe generatie. Dan vind je deze mooi.
*denkt terug aan hoe walgelijk groot de neus van de oude 7 werd gevonden
antwaarpeneir zegt
De klasse is nu compleet weg