Een SQ5 met diesel mag weer. Wat zijn de verschillen met de voorganger?
De vorige generatie SQ5 kwam in eerste instantie als diesel op de markt. Later introduceerde Audi de SQ5 tevens met een TFSI-benzinemotor. In dit artikel vergelijken we de diesels met elkaar. Een SUV met een krachtige diesel blijft immers een fijne combinatie.
Bij de afbeeldingen staat de nieuwe Audi SQ5 TDI boven, de oude onder.
Exterieur
Voor een S-model heeft Audi toch wat ‘ingrijpende’ veranderingen doorgevoerd met de nieuwe SQ5 TDI. Waar het oude model de vier, voor een S-model, kenmerkende uitlaten had, heeft Audi gekozen om de uitlaatsierstukken bij de nieuwe SQ5 te verstoppen. We kennen deze designkeuze van reguliere Audi-modellen, maar bij een S-model is dit toch wat vreemd te noemen. Bovendien is de achterbumper zo vormgegeven dat het net moet lijken dat er vier uitlaten zitten. De enige die Audi hier lijkt te foppen is zichzelf. De grotere grille en LED-koplampen zijn belangrijke kenmerken voor de nieuwe SQ5 TDI in vergelijking met het oude model. Laat de badges echter weg en de Audi weet zich slecht te onderscheiden van een reguliere Q5. Een belangrijk punt van herkenning zijn de grotere remmen. Wat opvalt is dat op de achterkant alleen de badge ‘SQ5′ aanwezig is. De TDI-badge is achterwege gelaten. Wel kun je de modellen badge-wise onderscheiden door naar de zijkant te kijken. De SQ5 benzine heeft een V6 T-badge, de SQ5 TDI heeft geen badge. Het oude model had wel zo’n V6 T-badge.
Interieur
Een verschil van dag en nacht is in het interieur merkbaar. Het uiterlijk van de oude SQ5 komt vandaag de dag nog prima mee. Een blik in het interieur leert daarentegen dat de auto toch flink is verouderd. Het infotainmentscherm is fors kleiner en er is geen digitale klokkenwinkel. De oude SQ5 stamt nog uit een tijd waar Audi niet heel onderscheidend was op het gebied van interieurs.
De kloof met de nieuwe SQ5 is groot, maar niet immens. Waar de A6, A7 en A8 over dubbele displays beschikt en daarmee een stapje verder gaat, heeft de SQ5 nog een tablet-schermpje en veel fysieke knoppen. Qua ergonomie allemaal prima. Toch weet je dat Audi beter spul in huis heeft. Het is persoonlijk of je je hier aan stoort. De nieuwe Q3 heeft wél de laatste interieurstyling van Audi meegekregen. Audi-rijders die dit ervaren als een hekelpunt zullen voor de kleinere Q3 moeten opteren of toch wachten op een nieuwe generatie Q5, wat echt nog wel een aantal jaren zal duren.
Techniek
Met de facelift ging de SQ5 TDI van 313 pk naar 326 pk. De SQ5 kwam er ook als TDI Plus met 340 pk en 700 Nm koppels. De kleine verschillen in vermogen maakten voor eigenaren niet zozeer uit. Tuners en chipboeren wisten wel raad met de 3.0 V6 TDI en meer vermogen uit het blok halen vereiste geen rocket science. In de nieuwe SQ5 TDI is de diesel goed voor 347 pk en 700 Nm. Een kleine stijging ten opzichte van de TDI Plus. Het vorige model had een achttraps TipTronic automaat. De nieuwe komt met een S Tronic. Ook hier is er sprake van acht versnellingen.
Conclusie
Een SUV die alles kan, zonder dat ie van de daken schreeuwt dat ‘ie alles kan. Een Audi die heel saai samengesteld kan worden, terwijl 700 Nm klaarstaat om aangesproken te worden. Het zal niet ieders ding zijn wat Audi met de nieuwe SQ5 TDI heeft gedaan. Aangezien Porsche is gestopt met het aanbieden van diesels kunnen Macan dieselrijders deze SQ5 TDI overwegen. De nieuwe variant is een kleine vooruitgang op zijn voorganger. Het koppel is in vergelijking met de oude SQ5 TDI Plus gelijk gebleven en het interieur heeft ook geen megastappen gemaakt. Aan de andere kant valt het te prijzen dat Audi, ondanks de nasleep van het Volkswagen-dieselschandaal, de SQ5 weer een diesel geeft voor klanten die daar behoefte aan hebben.
berlinetta zegt
Geen verkeerde SUV, maar ook niet heel spannend verder. Concurrenten zoals een F-pace, Velar of X3 (al dan niet als Alpina) vind ik dan een stuk leuker.
gove zegt
dit in diesel moet toch zo’n beetje de perfecte auto zijn, snel genoeg, laag verbruik, niet zo lomp als de q7 dus je kunt overal parkeren, wel jammer dat door onze schijt overheid de auto waarschijnlijk over de 100k gaat, bij de oosterburen kost zo’n ding 70K das leuker geld
racerx zegt
@gove: Ik zou ‘m liever als A4 avant hebben eigenlijk… Rijdt net zo goed, zo niet beter, is zuiniger en volgens mij ook een tikkie ruimer.
gove zegt
@racerx: hoge instap is ook wel lekker
racerx zegt
@gove: daar heb je gelijk in, maar zo oud ben ik nog niet ;-).
appelvis zegt
Auto’s in deze klasse worden nooit spannend en kies je puur uit persoonlijke voorkeur. Ze zijn allemaal goed en allemaal net iets anders. Zeg dan gewoon dat deze je niet aanspreekt
bartteeuwen zegt
Lijkt net een bmw intieur.
romeoalfa zegt
@bartteeuwen: Ja het interieur van de oude SQ5 lijkt sprekend op die van een vlamnieuwe BMW.
elvino77 zegt
Hopelijk zijn de transmissies van een betere kwaliteit !
wahltiroler zegt
duidelijk verschillen…
de ene is groen, de andere blauw
Audi what else to expect
lekkerlinksrijden zegt
@wahltiroler: interieur is toch echt wel heel anders, laat je daar nou het meest naar kijken
wahltiroler zegt
@lekkerlinksrijden: net als bij de clio
baklava zegt
Wat een prachtige nep uitlaten. Straalt echf kwaliteit uit.
karhengst zegt
@baklava: Vooral lullig bij stoplichten. Ze zitten namelijk dusdanig hoog bij dergelijke modellen dat iedereen met een normale auto deze “sier”stukken vol belicht.
reggie-boy_rood zegt
Als je zegt dat die blauwe de nieuwe is dan geloof je het ook
birdnerd84 zegt
Joeppie.. weer een promotieartikel voor VAG..
guido93 zegt
De oude achterkant is veel beter gelukt!
jpoers zegt
@guido93: behalve de lampen, die vond ik bij de oude niet flitsend. Vind de mistlampen voor ook mooier bij de oude dan bij de nieuwe.
dromedaris zegt
“Bij de afbeeldingen staat de nieuwe Audi SQ5 TDI boven, de oude onder.”
Ik zou het anders écht niet zien… ?
wimof zegt
@dromedaris: Knip hen uit en leg ze op mekaar.
Dutchdriftking zegt
Helemaal niets mis mee natuurlijk, maar deze aandrijflijn in een A6 met S-line optiek zou toch mijn voorkeur zijn. Dat maakt ze bij Audi overigens niet uit, ik kan het toch niet betalen.
harrie zegt
Een tonnetje voor iets waar je niet echt enthousiast van wordt en ook geen goede investering is.
Mwah laat maar.
tarquesh zegt
Over het diesel verhaal, er is goed nieuws onder de zon voor de dieselfans! Voordat ik verder schrijf wil ik onderstrepen dat ik ook een dieselfan ben.
Of dit onpartijdig is… of niet, Mercedes heeft namelijk bij hun C220 cdi een NOX uitstoot behaald van 0 mg per kilometer. Het Duitse ADAC nam een stel dieselgestookte vrienden onder de loep met een WLTP test waarbij zoals bekend onder veel autonieuwslezers de toelatingstest voor nieuwe auto’s is. Dus geen test in een lab onder ideale omstandigheden met de zijspiegels van een auto erafgelaten en de deurnaden nauwkeurig met tape afgeplakt.
De scm nox killer werkt bij de Mercedes C klasse c220 als een tierelier, en ik geloof dat dit model de euro6D norm opzak heeft. De Co2 uitstoot is ook erg laag, en dan zit je in deze Mercedes dus groener als in menig Prius. Uit enthousiasme schets ik dit om te laten zien dat Mercedes goed bezig is. Het niet opgeven is het waarderen waard, Benz!
Maar over de twee Audies gesproken, ik zou voor de bovenste nieuwe Q5 kiezen, omdat ik groen als de echte autokleur beschouw en Audi groen metalic is mijn levenlang als de mooiste lak ooid op een auto. Audi is voor mij persoonlijk de oorzaak dat groen metalic op mijn auto moet. Nu heb ik een zwarte, maar ik heb 5 jaar lang met een donkergroene Volkswagen rondgereden. De kleur.
sntial zegt
@tarquesh: ok. En de uitlaten ?
karhengst zegt
@tarquesh: er is net een reusachtige terugroepactie aangekondigd voor diezelfde diesels omdat ze alleen de reiniging inschakelden bij bepaalde temperaturen.
Wat is waarheid?
emping zegt
Vind de achterkant van het vorige model mooier.
axelhensen zegt
Ik vind dat het interieur qua schermen wel heel veel verschilt ten opzichte van de topmodellen, het infotainment is hier nog steeds een beetje een vastgelijmde ipad
alassad zegt
ik vind die nieuwe Q5 echt zo’n gedrocht. Zonde hoe ze dat ontwerp zo hebben kunnen verpesten.
mpssmile zegt
Zie ik daar kleinere remschijven? Jammer hoor..
mpssmile zegt
Op de foto lijken de oude groter
michiel_vandelft zegt
Ik vind de oude toch echt mooier. Vooral van achter, echte uitlaten en eem mooie ronde “kunde” ipv dat hoekige
ghost zegt
Het oude model was leuker in elk opzicht!
wimof zegt
@ghost: Vrouwelijker, net zoals met de nieuwe A1.
ghost zegt
@wimof: de oude of de nieuwe? Ik vermoed die laatste?!
wimof zegt
@ghost: De oude versies zijn wat ronder, liever, minder stoer vandaar dat vrouwelijker.
tge1 zegt
Duffe bak.