De Q5 is in het nieuw gestoken. We pakten zijn voorganger en een vergrootglas erbij.
Audi koos Parijs als podium voor de nieuwe Q5. Het strakgetrokken model kreeg het nieuwe familiegezicht dat we onder andere kennen van de huidige Q7 (rijtest). Het model weegt minder in vergelijking met zijn voorganger en de auto is iets gegroeid. In tegenstelling tot de vorige Q5 en Q7 zijn de huidige Q5 en Q7 moeilijker uit elkaar te houden. Een trend die Audi al eerder heeft toegepast op het moment dat de A4 en A6 werden gefacelift.
Vorig jaar bleek de Q5 het best verkochte model van Audi. Van de 1.803.246 verkochte Audi’s waren er 220.767 stuks een Q5. Zullen de Duitsers uit Ingolstadt dit succes in stand weten te houden met het nieuwe model? We namen de nieuwe SUV onder de loep met het vorige model.
Front
Het vooraanzicht laat duidelijk zien dat je met de nieuwe Q5 te maken hebt. De SUV heeft nieuwe koplampen en een horizontale grille. De mistlampen zijn subtieler weggewerkt en de motorkap bestaat uit een nieuw ontwerp. In vergelijking met de oude is goed te zien dat de nieuwe Q5 een dikkere omlijsting bij de grille heeft gekregen.
Zijaanzicht
Kijken we naar de zijkant van beide Audi’s dan zien we niet extreem veel veranderingen. Het achterste ruitje is smaller geworden. Daarnaast hebben de zijskirts een nieuw design. Ook de wielkasten zijn licht gewijzigd.
De achterkant
Net als de voorkant heeft de achterkant het actuele gezicht van Audi meegekregen. Een nieuwe strakgetrokken achterbumper met een nieuw ontwerp voor de uitlaten. Tevens zijn de achterlichtunits nieuw en is de overhang tussen het kenteken en de bumper slanker en strakker.
Interieur
Een ingrijpende verandering heeft in het interieur plaatsgevonden. Een nieuw stuur, het nieuwe infotainmentsysteem met het ‘geplakte’ scherm boven de ventilatieroosters en de inmiddels welbekende digitale tellerunits.
Conclusie
De vergelijking laat zien dat de Q5 toe was aan een opfrisbeurt. Het uiterlijk van het oude model kan nog prima mee, maar de verschillen in het interieur geven aan dat de vorige Q5 toch niet meer helemaal fris was. De nieuwe Q5 staat begin 2017 bij de Audi-dealer.
daanzanting zegt
Ik vind die achterkant bij de nieuwe maar niks, vooral de uitlaten vind ik niks
Dutchdriftking zegt
@daanzanting: welke uitlaten? Is een sierstripje, ze zitten weggewerkt onder de bumper. Erg jammer want ik hou ook van ouderwets ronde uitlaten.
willeme zegt
@dutchdriftking: Audi heeft vooralsnog alleen afbeeldingen getoond van de Q5 met het optionele S-Line pakket, de boefjes.
Misschien dat de ‘gewone’ variant wel uitlaten heeft.
Dutchdriftking zegt
@willeme: En juist bij een ‘sportieve’ S-line verwacht je uitlaten….
daanzanting zegt
@dutchdriftking: oh ja nou zie ik het, wat jammer dat die dingen worden verborgen onder de bumper. ik vind dat zo’n uitlaat er gewoon bij hoort!
granlusso zegt
@daanzanting: mits het er twee zijn. Als het er eentje is, zoals voorheen bij BMW (op de dikkere motoren), en ook bij de huidige Q5 met 150pk dieselmotor, hoeft het voor mij niet.
Dus liever twee (2x links, 2x rechts, of 1x links en 1x rechts), en anders geen (zoals bij de S-klasse).
ko4n zegt
@granlusso: precies een uitlaatje oogt ook pielig. Ik zie het liefste 1 links 1 rechts
vroaaar zegt
@dutchdriftking: kunnen we alvast wennen aan het feit dat in de nabije toekomst waarschijnlijk geen enkele auto meer een uitlaat (nodig) heeft…
mrrallycross zegt
@daanzanting: die oude uitlaten vond ik ook niet echt geslaagd
boenderaar zegt
@daanzanting: mee eens, wat ook ik vind is dat achterbumber bij de nieuwe audi’s zo ver naar achteren lijkt te steken. Niet erg mooi, naar mijn mening.
janmetdelangeachternaam zegt
Vind m best prima gelukt eigenlijk
stijnn zegt
Mooie detail vergelijking. Is net even subtieler en strakker geworden. Niet wereldschokkend maar was ook geen reden voor. Goed gedaan!
maurice109 zegt
De foto van het interieur is van de allereerste Audi Q5 en niet van de laatste serie vanaf 2012. Dit is te herkennen aan o.a. het stuurwiel en bedieningspaneel van de klimaatbeheersing.
potjak zegt
Erg fraai geworden. Een face lift zoals deze bedoelt is. Mooi!
mercedesclk350 zegt
@potjak: maar dat is de grap, de Q3 bijv. is een facelift. Dit is een “nieuw model”.
drdre1 zegt
Opfrisbeurt of niet, ik vind de oude mooier dan de Marijke Helwegen-versie.
musclecar zegt
Die grijze q5 helemaal bovenaan die heeft dezelfde 5 spaakwielen die op de vorige generatie Mustang verkrijgbaar was. Waren zowel in het zilverkleur als zwart verkrijgbaar. Ze hebben weer wat kunnen jatten hoor bij de vag-bende.
iemanduitrotterdam1 zegt
Vind de oude qua exterieur een stuk mooier. Maar dan wel de versie met horizontale lijnen in de grill.
Het interieur van de nieuwe q5 is dan wel op alle fronten mooier.
mzonneveld zegt
Vind het toch wel “echt” een andere auto geworden.
floridos zegt
Het interieur is best netjes, maar geen wegklapbare navigatiescherm. Jammer hoor.. Ik kijk vooruit naar de XC60!
sjaakerdeknaak zegt
Net als de a5 dus niet erg veel veranderd, maar hij is er wel net mooier op geworden vind ik, vooral die klompen van spiegels het oude model zijn nu een stuk beter geworden.
deVia zegt
Tip voor de redactie: vermeld even of boven of onder de nieuwe is!
maxidyne zegt
Zijn geen mistlampen; dat zijn de sensoren van de radargestuurde cruise control.
Vind persoonlijk SUV’s niet echt mooi, deze ook niet. Doet mij weinig. Hoge en lompe dingen.
prop zegt
@maxidyne: mistlampen komen icm minimaal LED ook niet meer voor bij Audi. Dat heet All weather light en zit in de koplamp zelf verwerkt
willeme zegt
Eigenlijk de eerste Audi waarbij ik de nieuwe designtaal geslaagd vind. De nieuwe A5, Q7 en R8 zijn ten opzichte van hun voorgangers een stuk minder fraai.
De Q5 heeft meer sjeu aan de zijkant dan de Q7 (was ook niet moeilijk) en de neus lijkt nu ’te passen’. Bij de R8 detoneert het enorm.
Gewoon een prima tweede generatie qua design. Fraai interieur ook. Mooiste in zijn klasse. De F-Pace is overigens gewoon de vedette qua looks aan de buitenkant.
musclecar zegt
Wat een goedkoop interieur trouwens met die losse schermpjes. Bij Renault en Cadillac weten ze tenminste hoe je dat mooi kunt wegwerken. Ook achterin die schermpjes niet om aan te zien hoe lelijk. Goedkoopste in z’n klasse!!! Bij Renault zitten ze netjes in Hoofsteunen, zijn dan wel iets minder groot. En bij Cadillac zitten ze al netjes in de rugleuning weggewerkt. Electrisch in te klappen. Kijk dat is voorsprong door techniek in daden, en niet met gebakken lucht zoals bij vag.
potjak zegt
@musclecar: dat is echt een ‘smaak’ dingetje….
musclecar zegt
@potjak: Gaat wel iets verder dan een ‘smaak’ dingetje. Dat bij de Cadillac de Schermpjes electrisch in te klappen zijn heeft ook nuttige voordelen. Als je geparkeerd staat is het minder zichtbaar en daardoor ook minder diefstalgevoelig. Tevens vangen ze geen stof en vuil als je ze in kunt klappen bij geen gebruik. Tevens zitten ze ook net iets dichter tegen de stoel aan bij de Cadillac dus iets minder ruimte in beslag.
silenro zegt
@musclecar: Hoe word iets stoffig als je het niet gebruikt..?
bastiaano zegt
@musclecar: nee inderdaad, Franse en Amerikaanse interieurs zijn waarschijnlijk een stuk hoogwaardiger en mooier afgewerkt… Audi interieurs zijn bijna altijd de beste in zijn klasse.
musclecar zegt
@bastiaano: Ik heb het niet over Amerikaanse&Franse interieurs gehad dat die beter zijn. Dus roep geen dingen die ik niet geroepen heb. Ik heb 2 merken aangehaald die het weldegelijk beter voor elkaar hebben op dit moment dan een fabrikant die schermpjes er maar “los” in doet. Mag dat niet dan? En Mercedes heeft een eindcontrole gedaan bij de Talisman. Was dik in orde daar!
ko4n zegt
Ik vind de oude mooier. Ik zag en hoorde net een SQ5, blijft leuk
kapitein187 zegt
Ik vind hem best geslaagd. Alleen de nieuwe grill vind ik niks. Bij alle nieuwe modellen overigens.
Edge zegt
Hij is er toch wel flink op vooruit gegaan. Alles oogt net even wat strakker en met name de scherpere vouw op de flanken (beetje à la nieuwe A5) doet de auto veel goed. Het enige waar ik wat minder over te spreken ben zijn de uitlaten. Er is niks mis met een stel netjes afgewerkte pijpjes, eventueel met een sierstukje erop. Dat sierrandje wat een stel uitlaten moet voorstellen (terwijl de echte onder de bumper zijn weggewerkt) vind ik dan ook niet echt mooi.
Het interieur kon de opfrisbeurt ook goed gebruiken. Het oude interieur was absoluut niet slecht of lelijk, maar inmiddels is het wel aan de gedateerde kant.
Rob zegt
Het worden steeds meer minivans/mpv’s die zogenaamde SUV’s van Audi, maar dan met te kleine ramen.
Het zijn aanzicht is wel geinig trouwens. De nieuwe is haast exact een gesmolten variant van de oudere Q5.
jippie zegt
De voorkant is er op vooruit gegaan. Daarna onstond er blijkbaar een designers block. Dat is allemaal erg veel van hetzelfde. Interieur idem. Behalve dat ze met de laatste styling trend meegaan voor wat betreft het truttig bovenop het dashboard plaatsen van het beeldschermpje. Zelfs bij Hyundai doen ze dat tegenwoordig. Blijkbaar hip maar niet mooi.
MaartenD zegt
wow….indrukwekkend! ;-)
martijndh zegt
Ik vind Audi minder mooi dan een 5 à 10 jaar geleden. Mercedes is een heel nieuw design ingeslagen, BMW ook enigszins maar Audi blijft achter. Het lijkt allemaal vreselijk veel op elkaar en vind ook VW en Audi te veel op elkaar lijken.
dick1980 zegt
@RubenPriest: “de mistlampen zijn subtieler weggewerkt”… dat zijn geen mistlampen, maar de radar-units van de adaptieve cruise control.
taxman zegt
Met stip de saaiste audi. En dat zegt wat!
dolledries zegt
Stop met dat goedkoop scorende gezeur .. AB begint echt te kinderachtig te worden .. Jullie nemen of jezelf niet serieus meer of je ‘lezers’.
maho90 zegt
Wauw vernieuwend….
pinut187 zegt
Smoelt wat beter.