Wint de Q3 aan bestaansrecht?
Gisteren trok Audi het doek af van de tweede generatie Q3. De auto moet zijn voorganger doen vergeten. Cynici zullen zeggen dat dat geen heel zware taak is, want de oude Q3 leek in sommige opzichten een afterthought te zijn. Alsof men zich bij VAG realiseerde dat er nog ruimte was voor een Audi SUV onder de Q5 en voor een snelle fix even een Tiguan omkatte teneinde een alternatief te bieden voor de BMW X1.
Dat de Q3 (rijtest) niet de topper van het Audi-gamma is zag je bij het vorige model bijvoorbeeld aan het interieur. De auto werd gebouwd ‘bij SEAT’ in het Spaanse Martorell en het leek alsof Audi er voor het gemak ook maar een SEAT-middenconsole voor had ontworpen om de Spaanse arbeiders niet te verwarren. De cockpit is nou niet bepaald een oase van mooi design en boterzachte plastics te noemen.
Meer bewijs van cost cutting zag je uitgerekend bij de RS Q3 (rijtest), die in tegenstelling tot alle andere recente Audi RS-en níet twee enorme ovale stortkokers had aan beide kanten, maar slechts één unit aan de linkerkant. Eigenlijk zijn we een fan van dit gebrek aan uitlaatinflatie, maar onze OCD vereist dat het dan wel uniform moet worden doorgevoerd over het hele gamma. Nee, het is inderdaad nooit goed.
Wat mij betreft de laatste nagel aan de doodkist van de vorige Q3 was de prijs. Ondanks de tekortkomingen betaalde je er natuurlijk toch weer gewoon de hoofdprijs voor, want Audi en SUV. Met een optie of twee ging een 1.4tje al snel naar 50K en meer. Enfin, je proeft wellicht al een beetje dat ik persoonlijk niet zo overtuigd was van deze propositie, maar hoe zit het met de nieuwe troef?
Uiterlijk
Zoals altijd bij Audi lijkt het nieuwe model sterk op het oude, maar bij nadere bestudering zie je toch wel de nodige verschillen. De nieuwe is wat stoerder en hoekiger. Dat begint voor bij de grille die nog iets breder is. Op de flank heeft de typische heup die je tegenwoordig op alle VAG-SUV’s ziet ook zijn weg naar de Q3 gevonden. Tevens is het onderste bereik van de deuren wat minder druk en is de raamlijn wat afgevlakt. De Q3 heeft daardoor minder die oubollige ‘bolhoedje’-look. De achterkant is het minst veranderd.
Als je instapt betreed je echter een totaal nieuwe wereld. De bovenste helft van het dashboard met het grote infotainmentscherm lijkt veel op wat we inmiddels kennen van de A6, A7 en A8. Of de plastics ook op punt staan kunnen we vanaf de foto’s niet beoordelen. De onderkant van de middenconsole vinden we een tikje simpel ogen, maar goed, we durven wel te beweren dat het een vooruitgang is ten opzichte van het oude model.
Techniek
De vorige Q3 stond nog op het oude PQ35 platform dat ook de basis vormde voor onder andere de tweede generatie A3, eerste generatie Tiguan en de Škoda Yeti. De nieuwe Q3 maakt de overstap naar het MQB-platform. Dit betekent onder andere een flinke groei van de wielbasis met maar liefst 7,8 centimeter, wat ongetwijfeld ten goede komt aan de rij-eigenschappen en de ruimte van binnen.
Zoals collega @rubenpriest je gisteren reeds vertelde krijgt de Q3 de beschikking over nieuwerwetse goodies, maar niet over het hele arsenaal dat Audi te bieden heeft. Autonoom spul blijft bijvoorbeeld voorbehouden aan de grotere jongens uit het gamma. Onder de kap maakt de oude 1.4 TSI plaats voor de nieuwere 1.5 TSI die we al een tijdje kennen van andere VAG-producten. Dieselaars moeten het doen met de meest recente variant(en) van VAG’s 2.0 TDI aggregaat.
Conclusie
De Q3 maakt een welkom stapje waardoor de afstand met de Q2 weer wat groter wordt. De keerzijde daarvan is dat ‘ie voor het gemiddelde Nederlandse gezin de Q5 nu misschien weer overbodig maakt, maar ja, dat krijg je met 534 SUV’s in het gamma. We moeten nog even een stukje rijden met de nieuwe Q3 om definitieve conclusies te trekken, maar het lijkt op papier nu al een betere aanbieding dan de oude Q3 ooit was.
fendercd60 zegt
Meh.
toyotafortuner zegt
Het ziet er minder iel uit. En toch hoef ik m nog steeds noet
joppe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
patrickv283 zegt
Heerlijk, vooral de achterkant gaat nu ook meer richting de Q5. interieur ook echt super verbeterd. ik zeg goede zet van Audi
cpp1 zegt
Pas nou eindelijk eens die foto’s aan voor iPhone iOS
edjehaze zegt
@cpp1: !!!!!!!!!
dirkiii zegt
@cpp1: ik heb via de app geen last
lithiumion zegt
Had ik al iets positiefs gezegd over dat nieuwe hondenhok… ik bedoel gril voorop de Audi?
dijan zegt
@lithiumion: Geloof niet dat jij ook iets positiefs hebt gezegd of nog ooit zult zeggen over Vag. Haatgevoelens?
BaRa zegt
@dijan: Het blijft een vreemd fenomeen, kleinere motoren en grotere grilles. De enige modellen waarbij die grille op vlak van vormgeving ooit in balans is geweest zijn de TT en de R8. Op elk ander model van Audi is het altijd al een tang op een varken geweest.
dijan zegt
@bara: Ik heb een S3 sedan en ik vind de grille er perfect bij passen , Verschil van smaak?
tjongejongejonge zegt
@dijan: geeft niets dan praten we gewoon wat langzamer tegen je
monsieurleloure zegt
@dijan: Je kunt mensen haten, maar je kunt hoogstens een hekel hebben aan een merk.
En dat heb ik dan ook.
lithiumion zegt
@dijan: Nee, haatgevoelens jegens een merk, of groep, dat vind ik onzinnig. Er zijn genoeg producten van VAG, die ik wel waardeer. Maar zoals nu de gril van Audi aan het evolueren is, vind ik afgrijselijk. Doet me steeds meer denken aan de monsterlijke producten van Lamborghini. Geen greintje sierlijkheid of elegantie, dan alleen maar de bruutheid van een baksteen. Wellicht dat het de bedoeling is in hun modellenbeleid, maar mijn God, wat vind ik dat lelijk
bugboy zegt
@lithiumion: Heb 3 wagers uit de VAG groep, waaronder twee Audi’s. Maar het wordt steeds ordinairder. Die nieuwe grill is nepper en nog meer opgespoten dan de kont van Kim Kardashian. Doe mij maar de jaren 90 en 2000 modellen. Daar zit net wat meer stijl en elegantie in.
leaper035t zegt
Geeeeeeuuuw!
JamesBond007 zegt
Ik vind ‘m zeer geslaagd! Straks in het “eggie” nog mooier
roadster1976 zegt
Krijgen we ook deze vergelijking met de Macan, peugeot 508? Of mag dit item enkel met Audi?
Loek zegt
@roadster1976: zoek maar in het archief: https://www.autoblog.nl/auto/fiatvergelijkingen
De Macan is een facelift. Vergelijking met de oude: nieuwe LED-strip achter. Klaar.
mashell zegt
@720s: nee, nee, ook het navigatiescherm bij de Macan is nu wat groter. Ze hebben echte wel twee dingen aangepast bij de facelift.
Loek zegt
@mashell: shit, dan moeten we er direct een artikel over schrijven.
g60gti zegt
@roadster1976: https://www.autoblog.nl/nieuws/vergelijking-de-nieuwe-peugeot-508-sw-vs-de-oude-110040 wat bedoel je?
tjongejongejonge zegt
Zoek de verschillen…..
dijan zegt
@tjongejongejonge: Mijn kleinzoon van 5 jaar oud keek erna en zag aan de voorkant al 5 verschillen. Is mijn kleinzoon zo goed of…..
BaRa zegt
@dijan: eerste teken van autisme? Just kidding ;-)
tjongejongejonge zegt
@dijan: heeft hij een gave of een gebrek.
dijan zegt
@tjongejongejonge: Dat jij een gebrek hebt ,is wel duidelijk.
tjongejongejonge zegt
@dijan: misschien zie je verschillen als je een audibril hebt
E34M5Touring zegt
Stuk beter dan de eerste. Dat vond ik net een rijdende kindersurprise. Rare bolle vorm. De nieuwe is wat strakker.
niwi zegt
Welke is nu de nieuwe? Die blauwe?
utregcity zegt
@niwi: Precies! Autoblog, had dat er even bijgezet aub.
ronald zegt
Saai
porschepdk zegt
Waar heeft audi al die uitlaten gelaten?
ben2 zegt
Veel Audi haters mooi wagen laat maar komen
tjongejongejonge zegt
@ben2: ben geen audihater, heb er ook 1 gehad, bij Audi doet de dealer bijzonder goed aan klantenbinding, ik zat er hele dagen op mijn laptop te werken, van alles was kapot of ging kapot
monsieurleloure zegt
@tjongejongejonge: Neem aan dat ze gratis wifi hadden en lekkere koffie…
Het blijft zijn natuurlijke habitat, bochtige wegen houden ze niet zo van dan maar liever veilig een paar uur op de 4 kolombrug in de garage (-;
drommedaris zegt
+25k op het instapmodel om de Audi te voorzien van een fatsoenlijke motor en leuke opties
drommedaris zegt
@drommedaris: is toch veschrikkelijk een 1.5 in zo’n auto……
koentag zegt
Wat schouders op de c stijl toevoegen al niet van van verschil kan maken
intimrasiert zegt
Hij is wel echt een stuk mooier. Betere velgen eronder, en je hebt een gave bak. Benieuwd naar de RS-versie ervan.