Het Britse kanon is terug.
Afgelopen week trok Aston Martin het doek van de DBS Superleggera. En laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: ondergetekende vind hem bloedmooi. Even spelen met de verse configurator gaf aan dat een hoop kleuren uit het AM-pallet de auto geweldig staan, met Intense Blue als mooiste kleur. Jet Black verhult wat mij betreft echter het enige minpunt aan het design van de auto: de grote grille. Daarmee stuit je gelijk op een probleem van de nieuwe DBS: niet iedereen deelt mijn mening over het design. En inderdaad, er zitten wat frutsels en “sierdelen” aan de auto die misschien een beetje overdesigned zijn, zoals de gigantische grille.
Het allergrootste probleem met zowel de DBS als de Vantage als de DB11: hun voorgangers. De DB9, Vanquish en V8 Vantage kregen van Henrik Fisker een onvergetelijk design mee. Een deel van die auto’s zijn tot meer dan tien jaar na hun debuut nog op de markt gebleven in zeer licht gewijzigde vorm. Ze hoefden niet verder gewijzigd te worden want ze waren stuk voor stuk tijdloos. Zo ook de DBS, die het met zijn productiejaren van 2007 tot 2015 niet eens belachelijk lang heeft volgehouden. De namen rouleren en dus heet de DBS-opvolger in 2015 Vanquish (rijtest). Het bekende Fisker-front prijkt ook op deze nieuwkomer, maar toch zijn ze verschillend genoeg om duidelijk te zien met welke je te maken hebt. Bewijsstuk nummer drie dat Henrik Fisker puik werk heeft geleverd voor Aston Martin.
Daarom heeft de DBS Superleggera dezelfde taak als de DB11 en Vantage: een onvergetelijk, tijdloos design opvolgen. Net zoals zijn twee oudere broers doet de Superleggera dat door een beetje anders te zijn. Door hem naast de Vanquish te zetten vergelijken we hoe anders de nieuwkomer is.
Exterieur
Het Fisker-front is vervangen, maar de kenmerkende vorm van de Aston-grille blijft. Net zoals dat Alfa trouw blijft aan de Scudetto grille. Vergeleken met de Vanquish is hij wel een paar maten groter geworden. Dat pakt helaas niet geweldig uit, misschien dat een nummerbord erop wonderen doet (tenzij eigenaren weer ‘creatief‘ zijn). Aan de achterzijde begon de Vanquish, helemaal in S-trim, al wat drukker te worden. De DBS doet hier nog een schepje bovenop, maar blijft in grote lijnen gelijk. Behalve de achterlichten: geleend van Porsche of niet, het ziet er strakker uit dan de Vanquish.
Interieur
Het interieur van de Vanquish stamt in principe uit 2003. Toen was het waarschijnlijk hypermodern, nu begint die leeftijd wel een beetje te showen. Vooral wat betreft de techniek was een upgrade nodig, maar de DBS pakt net als zijn broers die techniek uit de schappen van Mercedes. Het design van het Vanquish-interieur is overigens net als de buitenkant: in grote lijnen totaal niet verouderd. Daarom is het positief dat de DBS die grote lijnen overneemt, met de AM-kenmerken nog steeds aanwezig. Het enige echte prominente verschil is het scherm: in de Vanquish een uitklapscherm, in de DBS een vaststaande unit.
Techniek
Bij de introductie peuterde Aston Martin zo’n 573 pk uit de zesliter V12 van de Vanquish. Door de jaren heen nam dit aantal toe naar ‘slechts’ 585 pk in de Vanquish S. Voor een GT-auto op zich prima, maar de DBS laat zien dat Aston Martin prima in staat is om meer te geven. Hij krijgt uiteraard dezelfde 5.2 liter V12 als de DB11, die het overigens met eenzelfde toename van ongeveer 15 pk moest doen, om uit te komen op 600 pk. De DBS krijgt 725 pk, en dendert daarmee hard richting het 812 Superfast-territorium der Super-GT’s. De DBS neigt meer naar de sportieve kant terwijl hij ook de GT kant probeert te beheren. Een gouden combinatie.
Conclusie
Het uitgaande design van Aston Martin zal de boeken in gaan als misschien wel de best ontworpen sportwagens van de ‘moderne jaren’. Logisch dus dat Aston Martin met geen mogelijkheid die tijdloosheid kan herhalen. Of de DBS dus tijdloos gaat worden, is nu niet bekend. Voor nu kunnen we alleen genieten van de eerste indruk van de DBS. De eerste auto dit jaar die bij mij op mijn scherm verscheen en een “wow!” moment veroorzaakte. Wat mij betreft een waardige opvolger, die het over een totaal andere boeg gooit dan de Vanquish.
1wan zegt
De nieuwe DBS is verfrissend, maar niet per se mooier en/of eleganter dan de oude IMHO. Interieur is er daarentegen wel vooruit op gegaan.
Beide mooie auto’s, ik zou de ‘oude’ kiezen ?.
rolov zegt
@1wan: im with him. Ik vind de oude mooier maar het interieur van de nieuwe mooier.
elemento zegt
@1wan: ik kreeg het gevoeldat op sommige punten de oude model beter uit zag
joost1990_2 zegt
Hoewel ik de nieuwe een ontzettend gaaf ding vind, zou ik toch voor die op basis van de eerste DB9 gaan. Puur en alleen vanwege de looks en natuurlijk de HANDBAK.
porschepdk zegt
@joost1990_2: absoluut, alleen hoef ik niet perse een handbak.
joost1990_2 zegt
@porschepdk: heb je wel dubbele trapondersteuning?
spykerboy zegt
@joost1990_2: jup, alleen dan geen handbak erin graag, gewoon de automaat met flippers :)
g60gti zegt
Allebei gewoon prachtige auto’s!
JamesBond007 zegt
Wat een fantastische auto’s. Wel gek om te zeggen dat de Vanquish een DBS is. Voor mij blijft de vorige DBS dit model, het model waar ik nog steeds van kwijl:
http://www.astonhire.co.uk/news/?p=39
redbeams zegt
@JamesBond007: Juist ja deze vind ik dus ook mooier en tijdlozer
MaartenD zegt
De oude is vele malen mooier
moveyourmind zegt
De door Fisker getekende Astons waren echt bloedmooi. Die man begreep tenminste waar Aston Martin voor staat. Sportief, maar tegelijk enorm stylish. Én direct herkenbaar als Aston Martin.
De nieuwe generatie is vernieuwend, maar vooral vernieuwend voor Aston Martin zelf. En heeft helaas een veel generieker design, alsof het merk zijn heritage ver achter zich wil laten. Erg jammer.
Terwijl een ontwerp ook erg fris kan zijn en tegelijk voldoende elementen uit het verleden in zich heeft. Maar dan met een blik naar de toekomst ontworpen. Neem bijvoorbeeld de huidige Mercedes S-klasse. Een heel ander segment, maar kijk eens hoe vernieuwend die eruit ziet, bijna in niets hetzelfde is als zijn voorgangers, maar toch van een kilometer afstand als een Mercedes Benz te herkennen is.
roberto zegt
Als dit ontwerp van een ander merk was geweest had ik het waarschijnlijk gaaf gevonden.. maar omdat het een AM is, vind ik m ineens overdesigned?
Sinds de DB11 trekken Aston Martins mij niet meer, en vind ik het meer Dinkytoy-achtige dingen..
Edge zegt
De nieuwe DBS vind ik mooier dan de DB11 en ook mooier dan de Vanquish S die hij vervangt, maar toch mis ik een bepaalde stijl en klasse die het model daarvoor (die ook in Casino Royale mocht opdraven) wel bleef behouden. Zeg nou zelf, dit is toch vele malen mooier dan beide opvolgers? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/2008_Aston_Martin_DBS_01.JPG
berlinetta zegt
@edge: Dat is inderdaad een van de mooiste auto’s die Aston ooit heeft gebouwd. Mooier dan dat gaat het in mijn ogen ook niet meer worden.
budha zegt
?
zwepp zegt
Weer zo’n rare bolling aan de voorkant van de motorkap. Nee, doe mij zijn voorganger maar.
enrique zegt
Ik vind het interieur van de oude haast moderner ogen.
quincy zegt
Ik heb voor mijn bruiloft vandaag een DB9 gehuurd en ik toen ik die gisteren in het echt zag wist ik weer precies waarom ik smoorverliefd op dat design ben! Prachtige auto, met geen lijn teveel en zo elegant! Voor mij de eerste keer dat ik er in mocht rijden en alhoewel het een 2007 model betreft, wat een machine. Het starten alleen is al bijzonder qua geluid. En rijden is niet comfortabel (vooral op lage snelheden), maar wel een beleving. Dat gemis aan comfort zou ik overigens elke dag voor lief nemen om er mee naar mijn werk te kunnen :-D Die grijns op mijn gezicht overtreft alles! Had ik al gezegd dat de DB9 (en de DBS uitvoering ook) mijn all-time favorite auto is qua design! Vandaag ben ik een gelukkig man :-D
berlinetta zegt
@quincy: Haha even AB checken op je bruiloft. Dan ben je een echte autoliefhebber. Geniet van je dag!
quincy zegt
@berlinetta: Tuurlijk! Ik moet prioriteiten stellen ?
volvonerdy70 zegt
@quincy: haha enjoy!
Je hebt goed weer uitgekozen ?
spykerboy zegt
De oude voor mij! die nieuwe word verknalt door die DB11 kont die ze erop gemaakt hebben
superhans zegt
AM maakt m.i. prachtige interieurs. Heb het wel altijd teleurstellend gevonden hoe de designstijl van de exterieurs op de Jaguar XK gebaseerd bleef. Dat lijken ze nu eindelijk los te laten, helaas met een Hyundai Coupe als resultaat. Maar goed. Smaken verschillen. Nu nog een eigen motor, met name in de F1.
volvonerdy70 zegt
Nee nee nee.
Die grill.. mwah oke dan.
Die achterkant.. fout!
Of het ligt aan het plaatje maar ik vind de kont er te hoog uitzien, hoort niet op een sportauto!
Elegant kan ik er helaas niet in terugzien. Voor mij de oude.
m550d zegt
De Vanquish S is de mooiste AM ooit in mijn optiek. Zeker in het donkerblauw met lichtblauwe accenten zoals de introductie. De nieuwe vind ik lelijk.
Vanquish zegt
Tja, je zou het niet verwachten met zo’n naam, maar ik vind de nieuwe design richting niet persé geslaagd. Vergeleken met veel concurrenten is het nog altijd mooier, maar ik zou 100% zeker voor de Vanquish gaan.
frank2b zegt
Ik heb nog nooit een auto zó verbaasd zien kijken. Deze DBS ligt werkelijk met z’n klus op het dek…
AstonMartinDriver zegt
Vind mijn “oude” DBS toch nog steeds mooier ??