Gaan we voor de mammoet of voor de olifant?
Een flauw begin, maar de twee modellen zijn zeker niet de fraaiste binnen het huidige gamma van Mercedes. Eind 2014 kwamen de Duitsers met de kolossale GLE Coupé en dit jaar maakten we kennis met zijn kleinere broertje. Gisteren onthulde Mercedes de voorlopige prijzen voor de kleinere SUV en diverse lezers waren wel benieuwd naar een vergelijking tussen de twee. Het is dus de hoogste tijd om beide modellen eens onder de loep te nemen. In hoeverre verschillen de Benzen van elkaar?
Mercedes GLE Coupé
De Merc voelde zich als een vis in het water tijdens zijn onthulling op de Detroit Motor Show in 2015. De X6-concurrent is 4,90 meter lang, 1,73 meter hoog en heeft een maximale kofferbakruimte van 1650 liter. De auto weegt 2.250 kilo. Het model is op dit moment leverbaar met één diesel en vier benzinevarianten.
- GLE 350 d 4MATIC – 92.600 euro
- GLE 400 4MATIC – 95.700 euro
- GLE 500 4MATIC – 133.600 euro
- Mercedes-AMG GLE 43 4MATIC – 108.600 euro
- Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC – 194.100 euro
Mercedes GLC Coupé
De GLC Coupé is in dit geval de concurrent van de BMW X4. De kleinere SUV is 4,73 meter lang, 1,60 meter hoog en biedt maximaal 1.600 liter aan bagageruimte. De auto weegt 1.710 kilo. De GLC Coupé is leverbaar met diverse diesel- en benzinemotoren.
- GLC 200d – n.n.b.
- GLC 250 4MATIC – 63.550 euro
- GLC 220 d 4MATIC – 66.550 euro
- GLC 250 d 4MATIC – 67.550 euro
- GLC 350 d 4MATIC – n.n.b.
- GLC 300 4MATIC – n.n.b.
- GLC 350 e 4MATIC – n.n.b.
- Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC – n.n.b
parttimeautospotter zegt
Ik heb persoonlijk dan toch liever de X6, of de X6 M. Wat een beest :)
87sandyd zegt
@parttimeautospotter: x6 of GLE coupé: x6
X4 of GLC coupé: GLC coupé
parttimeautospotter zegt
@87sandyd: ja
henkhupelschoten zegt
De gewone GLC, en het liefste als GLC350e. Innovatief en toch o zo mooi!
Tonnie zegt
Wat een gewichtsverschil in vergelijking met afmetingen ed! Ik vind zelf de glc mooier dan een x4 en mooier dan de gle, maar een x6 mooier dan de glc. En eerlijk gezegd zou ik misschien alleen de x6 overwegen, verder doet dit segment me weinig.
berlinetta zegt
Ik vind het echt de lelijkste auto’s uit het gamma van Mercedes, maar dat is mijn bescheiden mening. Ik zou een gewone GLC nemen, die is namelijk schitterend.
joostvis zegt
@berlinetta: Dat hele segment is een schande voor de auto industrie…
dawwg zegt
@joostvis: Eensch; met name door de kopers en bestuurders die het aantrekt. Patserauto’s die hun sportieve uiterlijk en/of bergruimte niet waarmaken … Het is geen X5 en geen M5; of in MB termen, geen E-klasse en geen GLE; maar het slechtste van beiden gecombineerd; niet het beste.
meneermandjegtav zegt
Doe dan toch maar de volvo xc40! Mijn favoriet in dit gebied
Edge zegt
@meneermandjegtav: Alleen bestaat er (nog) geen XC40, dus dat zal lastig gaan. Als je wel een XC40 wilt, zul je nog even moeten wachten en als je op die 40.1 en 40.2 concepts doelt ben ik het met je eens dat die wagens prachtig zijn. Of bedoel je toch de XC60, die qua formaat ook meer in lijn ligt met de GLC?
JamesBond007 zegt
Waarom kopen mensen toch die schildpadden op wielen… Lelijke hokken
dampu020 zegt
@jamesbond007: omdat schildpadden stevig ein veilig zijn
baap zegt
@dampu020: en minimaal 100 jaar oud worden!
mrrallycross zegt
Niet om aan te zien
Edge zegt
Als ik tussen deze twee moet kiezen ga ik voor de GLC Coupé. Ik ben en blijf nog steeds geen fan van de SUV coupés, maar de GLC Coupé oogt een stuk minder lomp dan de GLE Coupé, dus die zou dan mijn voorkeur genieten.
Maar goed, als ik wat meer keuze had zou ik het voorbeeld van @henkhupelschoten en @berlinetta volgen en gewoon een normale GLC nemen.
mashell zegt
Je ziet wel vaker dat het jongere zusje knapper is, zo ook hier.
viezefreddyw zegt
En voor de verandering ben ik het wéér eens eens met @berlinetta. Het zijn absoluut verschrikkelijke hokken. Allebei. Ook vind ik ze aardig aan de prijs. Nee, de F-Pace staat in dit segment absoluut op de eerste plek. Verreweg de mooiste in zijn segment. Tevens is hij ook nog eens goedkoper dan zowel de GLE en de GLC.
Ja, de F-Pace voor mij dus. Of in het blauw of in het rood. Eerder hier zei ik blauw dus nu zeg ik rood.
http://3.bp.blogspot.com/-yVo1XoAWM0E/VfcY9-O9CJI/AAAAAAAA-x0/x3Cdxe6thow/s1600/Jaguar-F-Pace-0.jpg
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik koos even voor de GLC om het toch maar bij Mercedes te houden, maar als we helemaal de vrije keus krijgen dan ren ik ook als een dolle stier naar de Jaguar-dealer. Die F-Pace is echt helemaal geslaagd.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ben jij soms mijn tweelingbroer?
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Lijkt er soms wel op zeg!
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Het begint bijna eng te worden…
E34M5Touring zegt
Ik vind ze beide erg lelijk. Sowieso de Jag ipv de GLC en een X5 ipv de GLE. Een X4 en X6 vind ik immers ook niet erg fraai…
gekketurbo zegt
Exact dezelfde auto’s, maar zo onder elkaar lijkt de GLC coupe iets minder last te hebben van lompheid. Maar ik ben het eens met onze viezefred. F-pace is de defacto keuze in dit segment, met de Macan en RR evoque als goede alternatieven.
Ben wel benieuwd wat Volvo gaat doen met de XC40, zij hebben naar mijn mening met de XC90 laten zien dat ze de benchmark in het hoogste SUV segment opnieuw kunnen definiëren.
martijn11 zegt
De velgen zijn verschillend
beemerc zegt
Bespottelijke wagens
misterdrogba zegt
Als we toch moeten kiezen een GLE 350d aub.
david36254 zegt
@misterdrogba: ja of een GLE 63 AMG als die zo goedkoop is. Staat volgens mij typfoutje in: 108k ipv 180 (denk ik?)
jippie zegt
Je mag ze allebei houden. Doe mij dan maar een Jaguar F-Pace. Of anders gewoon een of andere sedan.
willeme zegt
Ik vind anijshagel echt heel erg lekker. Zeker op een verse witte boterham van de bakker. Grandioos.
Curryketchup vind ik ook briljant, (zeker van Hela!). Ik kan het overal op doen. Maar niet op een broodje met anijshagel. Ik heb het eens geprobeerd. De mensen aan tafel niets laten merken van mijn innerlijke barf.
De daklijn is curryketchup. Past bijna overal op. Deze daklijn op een C-klasse om zo een A5 Sportback concurrent te krijgen? Ja graag! Dik! Voor een CLS ook prima. En zo’n daklijn zal ook geweldig staan op een vierdeurs S-klasse coupe achtige.
Een verhoogd SUV platform is anijshagel. Zoals gezegd is vers brood en een beetje voldoende. Alles erboven op gaat detoneren. Niet lekker. Dus een soort stationwagon achtige body met dikke neus is het devies. Ik vind de combi van coupe en SUV gewoon geen goede.
De Renault Avantime was ook een schrikbarende combinatie tussen de rijeigenschappen van een MPV met de ruimte van een Coupe, maar die auto had een charme. Een SUV is in principe altijd pretentieus en heeft bijna nooit charme.
Avantime met een ouwe E-klasse Estate dan maar ;-).
Gulli zegt
@willeme: wat een heerlijke metafoor, je zou er trek van krijgen
pomoek zegt
Jammer dat er geen interieurfoto van de GLC bij zit. Het interieur van de GLC is mooier dan dat van de GLE. Verder zul je mij, en dat beloof ik, nooit in een van beide zien.
aerohead zegt
Ik vind ze geen van beide mooi.
Doe mij maar een GLK, die heeft tenminste nog een beetje een stoer uiterlijk.
pomoek zegt
Voor de GLC bestellers onder ons: Vergeet bij het bestellen niet het vinkje bij die aluminium treeplank uit te zetten, de reflectie in het koetswerk is niet om aan te zien. Weet niet of de GLE die optie bied, vast wel, maar ben te lui om het uit te zoeken. Zo ja, zie bovenstaand advies.
eefie zegt
Doe de GLE Amg maar. Ik vind ze wel mooi itt X6
Dutchdriftking zegt
Mag ik ook gewoon een c-klasse?
Rick-dos zegt
Goh, kon toch zweren dat ik naar twee X6’en van de vorige generatie zat te kijken toen ik de topic foto zag.
dubcars zegt
Waarom geen GLC Coupe met 63 AMG?
ch26 zegt
@dubcars: die moet nog onthuld worden maar die komt zeker!
fconderkantlat zegt
F pace ftw
Forza zegt
Huh? Zijn er twee?
Gulli zegt
Waarom iemand in ’s hemelsnaam een concurrent voor de X4 zou willen maken gaat mijn pet volledig te boven
lekkerlinksrijden zegt
Ik vind het dashboard van de E-klasse schitterend, maar van de GLE een beetje teleurstellend. Lijkt net of ze op het laatste moment er nog een beeldscherm tussen hebben gezet. Erg jammer
wildbeest zegt
Ze kunnen in ieder geval dezelfde voor en achterkant gebruiken, lekker
vos115 zegt
Allebei gedrochten. Mercedes onwaardig.
Mercedes en BMW moeten gewoon allebei kappen met dit soort bedachte niches. Geldt dus ook voor de X4 en X6. Het doet je gewoon zeer aan de ogen en is – IMHO – een verspilling van je geld, ook al heb je er genoeg van.
mennok zegt
194k voor de 63.. Wat een geld. Ik vind het gat met die andere AMG echt belachelijk.
baardfiets zegt
Dit hele segment mag opgedoekt worden van mij deze hokken net als die lelijke apparaten op hoge poten van BMW. Het is allemaal niks.
yupyup zegt
‘Das beste oder nichts’ geldt in ieder geval niet voor het design bij deze wagens;)
piebepost zegt
Ik vind ze beiden echt wálgelijk…
Overigens denk ik dat het me niet eens op zou vallen als mijn buurman zijn GLE in zou ruilen voor een GLC in dezelfde kleur. Audi heeft een naam in het laten oprekken/krimpen van haar modellengamma maar hier zijn een paar ontwerpers wel heel erg lui geweest!