Wat is er eigenlijk overgebleven van Alfa’s originele concept-SUV?
Op de dag af élf jaar en drie maanden geleden hadden we het op deze site voor het eerst over de nieuwe SUV van Alfa Romeo. Toentertijd werd die in de wandelgangen nog Alfa Romeo Kamal genoemd. ‘Misschien gaat het er toch van komen’, spraken we hoopvol:
“Alfa heeft laten weten dat de motor een V6 met ongeveer 250pk zal zijn, verdere specs: 5 deuren, lengte 4,35 meter, breedte 1,86 meter, hoogte 1,62 meter. Dat klinkt definitief, misschien gaat het er dan toch van komen.”
Op dat moment waren de plannen voor de Kamal al zo’n drie jaar oud. We hebben er dus even op moeten wachten, maar nu is het moment daar: de productieversie van de Stelvio staat terwijl je dit leest te glimmen in Los Angeles. Volgend jaar kan je ‘m ook gewoon bestellen bij je lokale Alfa dealer. Hopelijk.
Enfin, nu Alfa deze mijlpaal bereikt heeft, leek het ons een goed moment om te kijken wat we nog terugzien van Alfa’s Kamal-concept in het productiemodel van de Stelvio. We grijpen terug op de officiële plaatjes bij ons bericht uit 2008 over de Kamal, die -zo werd ons beloofd- op dat moment volgens Alfa in 2010 dan toch écht definitief op de markt zou verschijnen.
Front:
De grille is hetzelfde. De rest niet. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Alfa’s SUV vooral de Amerikaanse markt ging bedienen en daarom wat hoger in de markt gezet zou worden. Dat aanvallen van de Amerikaanse markt is Alfa nog steeds van plan, maar de Stelvio baseert toch duidelijk op de Giulia en is zeker niet de X5/ML/Touareg/Cayenne concurrent die Alfa ooit van plan was te maken badge-engineeren. Daarvoor heeft de Italiaanse divisie van FCA inmiddels immers de Kubang Levante. Het sjieke front van de Kamal dat aan de 8C Competizione doet denken heeft daarom plaats gemaakt voor de tronie van de Giulia, maar dan op stelten.
Zijprofiel:
Wat vooral opvalt aan de zijkant van de Stelvio is dat de auto achter de achterdeur geen extra ruitje heeft. De Kamal had dat nog wel. Ook de Maserati Levante heeft als ‘grote broer’ van de Stelvio overigens maar een piepklein extra zijruitje dat nauwelijks opvalt, dus waarschijnlijk is het een bewuste keuze van de designers. Of het ook een goede keuze is, mag ieder voor zich bepalen. Persoonlijk vind ik dat de Stelvio er een beetje uitziet als een ‘hoog op de poten staande hatchback’. Een wat verder naar achteren toe doorlopende raampartij zoals bij de Kamal had ik waarschijnlijk mooier gevonden. Nou ja, op deze manier heeft Alfa wel een betere kans de Giulia Sportwagon een eigen gezicht te geven.
Achterkant:
Eigenlijk heel simpel: de Kamal bezigde nog de design-taal van de toenmalige generatie Alfa’s, terwijl de Stelvio modern Alfistisch spreekt. De achterkant van de Kamal lijkt sterk op bijvoorbeeld de Alfa Romeo 147 en andere Alfa’s van yesteryear met het V-vormige achterraam. De bips van de Stelvio is strak en heeft lichtunits die lijken op die van de Giulia. Aan de onderkant lijken de auto’s nog wel een beetje op elkaar: daar prijken vier uitlaten en dikke sloffen. Die zullen we echter niet altijd terugzien op de basis Stelvio’s.
Techniek:
Toen de Kamal nog luchtfietserij was werd er amper gerept over platforms en motoren. Ja, in ons eerder aangehaalde bericht werd er nog wel gesproken over een atmosferische (Busso?) V6. Maar de Stelvio heeft zo lang op zich doen wachten dat dat soort motoren inmiddels voor goed verleden tijd zijn. Het plannetje om een Alfa-SUV te gaan bouwen op Jeep-basis is ook niet doorgegaan: de Stelvio deelt zijn Giorgio-platform met de Giulia en (voorlopig) niet met de Jeep Cherokee.
Conclusie:
Eigenlijk heeft de Stelvio niet zoveel gemeen met geestelijk vader Kamal. Je zou kunnen zeggen dat Alfa de belofte die het deed met de Kamal alsnog inlost met de Stelvio, maar feitelijk behoort de Stelvio toe tot een hele nieuwe generatie Alfa’s. Wat de twee auto’s vooral delen is hun beoogde missie: Alfa weer op de kaart zetten in de Verenigde Staten en de productieaantallen van het merk flink opvoeren. Voor iedereen die uitgerust is met een Cuore Sportivo hopen wij dat die missie slaagt.
martinus zegt
Blij dat hij in de verste verte niet lijkt op het concept.
Wat was dat concept lelijk zeg.
danmar zegt
Die Kamal leek eigenlijk naar mijn idee toch meer op een hoog op de poten staande hachback (147): https://4.bp.blogspot.com/-zFqxe5WNIhM/VzSfJ0bx-8I/AAAAAAAAY00/zIo3SNoi5ukGHGpBtJXqlNzMVlmheqIUQCLcB/s1600/Alfa-Romeo-Kamal-5.jpg
Vind de Stelvio zo op de foto’s best te pruimen. Nu maar inderdaad voor Alfa hopen dat de Giulia Sportwagen snel komt.
pomoek zegt
@danmar: is dat een mule? Ik ken dat plaatje niet.
danmar zegt
@pomoek: ik herinnerde deze foto nog van jaren geleden. Hij ziet er wat merkwaardig uit, dus wie weet is het wel een mule. Er is een serie van en de voorkant lijkt sprekend op de studie van de Kamal. Gewoon ff image search in Google ?
pomoek zegt
@danmar: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=44903&sid=adce34db4b2364b8181b69a5a1ddf56c
danmar zegt
@pomoek: Mule of niet, uiteindelijk was het geen profuctiemodel (godzij dank).
Misschien zat de Giulietta wel onder de koets… of de Stelvio.
davelepeef zegt
@danmar: en de Stelvio is een verhoogde Giulietta…
acizane80 zegt
İk zit in een twee strijd, als ik een nieuwe auto nodig heb zou ik een Alfa overwegen?
Ja zeer zeker. İk vind het zeer mooie wagens. Een merk waarvan mijn hart altihd sneller door is gaan kloppen.
Maar zullen ze succes hebben? İk gun het ze wel. Maar de grootste twijfel is de prijs kwaliteit verhouding. Hoe gaan deze voertuigen staan tegenover de duitse drie ivm betrouwbaarheid, doorverkoopprijs, aankoop prijs en onderhouds kosten?
viezefreddyw zegt
@acizane80: Daar hoeven we een niet al te lang antwoord op te geven. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat de Giulia en Stelio twee betrouwbare auto’s zullen zijn. Tegenwoordig maken fabrikanten nou niet echt slechte auto’s meer. De Giulia wordt door de pers en kenners omschreven als een goede en degelijke auto met een mooi interieur. Qua afwerking zit het niet op de niveau als de Duitsers maar het nadert wel dat niveau. Qua rijden steekt de Giulia prima in elkaar. In de test van conculega Autovisie waren ze zeer te spreken over de Giulia. Hij werd naast de XE en de 3-serie gezet en de XE moest het ruimschoots afleggen tegen de Giulia. De 3-serie is de betere auto, zal dat ook altijd wel blijven. Maar de Giulia kwam toch akelig dicht in de buurt. De onderhoud van de Giulia zal gewoon prima zijn. Ik weet wel zeker dat het een prima auto is geworden wat dat betreft. De afschrijving zal wel wat hoger liggen vrees ik. Dat komt puur door het feit dat Alfa niet het imago (ik haat dat woord!!) heeft van de Duitse concurrentie.
Als je de Alfa Romeo een mooie auto vind en je er goed bij voelt, neem hem gewoon. Het leven is te kort om saaie auto’s te rijden. En de 3-serie is lang niet meer zo spannend wat het ooit geweest is.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Ok omdat jij het zegt. Maar ik kom wel voorrijden met mijn lekke radiator!
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ik fix hem voor je.
pinut187 zegt
@viezefreddyw: inderdaad een kort antwoord…
viezefreddyw zegt
@pinut187: Lekker bijdehand ben je weer.
desjonnies zegt
@acizane80:
Ik had een Passat B5 TDi fantastische wagen echt waar.
Nu een 159 JTDm en als ik eerlijk ben is de Alfa kwalitatief beter, de 159 werd afgekraakt omdat deze te zwaar zou zijn.
De betrouwbaarheid is beter, de Passat had nogal eens last van onbenullige storinkjes, waar je wel mee naar de garage moest, de Alfa heeft dat eigenlijk nooit.
De Alfa rijdt gewoon prettiger, is neutraler heeft geen kraakjes of rammeltjes, is nu 9 jaar oud en ziet eruit als nieuw. Geen roest, geen onderdelen die loskaten.
Prettige bijkomstigheid , het onderhoud is goedkoper.
87sandyd zegt
@desjonnies: Buiten het feit om dat de b5 een oud model was en de 159 nieuw (lees nieuwere techniek enz) kan ik met alle geloof van heel de wereld niet geloven dat de 159 geen kraakjes heeft. Ik heb echt meerdere malen mogen genieten van een 159, en daar zat er nooit 1 tussen die stil was of vrij van kleine probleempjes. Niet dat ik dat erg vond, dat hoort nou eenmaal bij die auto. Maar het begint al met kraakjes als je gaat zitten.
Daarnaast is de passat b5 de beste Passat die ooit gebouwd is. Het enige wat er van je verwacht werd is dat je om de 90k een nieuwe distributieriem erop zette, voor de rest bleven die dingen maar gaan. Heel Duitsland reed begin 2000 in een Passat, en ik kan het weten want ik heb er 17 jaar gewoond. En die dingen kwamen je standaard op de snelweg met 180 km/h voorbij, en dat kon in die tijd gewoon nog urenlang.
Objectief gezien (en ik rij geen VAG en ben toch wel liefhebber van Alfa als auto-enthousiast) is de Passat b5 echt een parel qua betrouwbaarheid en kwaliteit vergeleken met een 159.
toyotavenray zegt
Zeer mooie auto die stelvio. Zeker als er de Q versie is.
Dan komt ie meteen bij de aankoopadviezen.
W115 zegt
Heel jammer dat de Kamal er nooit gekomen is. De eerste Cayenne was ook geen schoonheid maar verkopen deed hij wel.
sanderm3 zegt
Die kamal ziet er niet uit in vergelijking met de stelvio.
rijnounsdoor zegt
Front van het concept doet me denken aan een BMW Z8.
JamesBond007 zegt
Toch mooi dat het een uniek model is als het ware. Uniek als in het feit dat het een Giulia XL is ipv een Alfa Romeo Cherokee
moveyourmind zegt
De Stelvio laat zien waarom het beter is dat de Kamal bij een concept is gebleven.
Wat een plaatje is de Stelvio. En in het echt komen de lijnen, net als bij de Giulia, vast nóg beter tot hun recht. Én al is Alfa Romeo rijkelijk laat met het betreden van dit segment, de Stelvio kon nog wel eens het onverwachte succes gaan worden dat Alfa Romeo weer in het zadel helpt.
ko4n zegt
@moveyourmind: net zoals als de Giulia , Giulietta en Mito die ook allen het succes moe(s)ten worden. Ik hoop het van harte maar zal het eerst moeten zien voordat ik het geloof.
rachid zegt
Kamal? Een Marokkaans-Arabische naam, interessant…
lekkaah zegt
@rachid: ding moet door t zand kunne he
kapiteinaudi zegt
Ik vind de Kamal wel iets hebben eigenlijk. Verder vind ik de Stelvio wel mooi, maar hij heeft een beetje hetzelfde probleem als de F-Pace. De F-Pace heeft de achterkant van een F-Type en deze de voorkant van de Giulia, dat werkt gewoon niet.
gezondverstand zegt
“Wat is er eigenlijk overgebleven van Alfa’s originele concept-SUV?”. Gelukkig niks. Wat een oubollig ding was die concept. Niet alleen oubollig maar ook bollig. En die eeuwige achterportieren zonder greep. Heeft Alfa dan wel uitgevonden dacht ik maar wat vind ik dat lelijk. Er zijn nog steeds merken die het blijven toepassen, helaas. Waarom, ik zou het niet weten. Het ziet er geamputeerd uit. En is onhandig. Passagiers zoeken naar de handgreep en moeten een onnatuurlijke beweging en houding gebruiken om het portier te openen. Bij een DS4 moet je ook nog uitkijken dat je niet tegen een uitstekende punt van het achterportier aanloopt.
Dutchdriftking zegt
is in iedergeval n stuk mooier!
Crosscabouter zegt
Helaas lijkt Alfa Romeo wel een beetje op mijzelf. Goede ideeën, maar durf ze niet altijd uit te voeren (lees Kamal vs. Cayenne).
Als ik eenmaal toch aan uitvoeren toekomst, loop ik achter de feiten aan…. (Lees Stelvio vs. Cayenne)
Misschien toch meer lef tonen en een idee gaan uitvoeren.
JJDW zegt
nou wat mooi, een opgeblazen Giulia. Maar omdat het Alfa is zou het wel heilig worden verklaard.
desjonnies zegt
Blah Bla Blah.
Boeit me niet.
Ik wil hem.
Punt.
Eindelijk zie ik een begeerlijke wagen.
pinut187 zegt
Jammer dat we er zolang op hebben zitten wachten..