Is de nieuwe 992 GT3 RS te extreem? We zetten hem even digitaal naast zijn voorganger, dan mag je zelf een oordeel vellen.
De GT3 RS is altijd extreem geweest, maar niet de overtreffende trap van de 911. Er was namelijk ook nog een GT2 en/of een GT2 RS. Met de 992 GT3 RS lijkt het er echter op alsof Porsche nu al alles uit de kast heeft getrokken. Dit is namelijk zo’n heftig apparaat dat we ons bijna niet voor kunnen stellen dat Porsche met een nog extremere versie komt.
Collega @rubenpriest heeft de nieuwe 992 GT3 RS eerder deze avond al uitgebreid aan jullie voorgesteld, maar we gaan de auto nu nog even naast zijn voorganger zetten. Is de 992 GT3 RS een mooie stap voorwaarts ten opzichte van de 991 GT3 RS? Of is het misschien toch iets teveel van het goede?
Aangezien we alle ins en outs al behandeld hebben in het vorige artikel, laten we vooral de plaatjes voor zich spreken. Wel zullen we nog even een aantal opvallende verschillen tussen de 991 GT3 RS en de 992 GT3 RS benoemen.
De nieuwe spoiler (mét DRS) springt natuurlijk het meest in het oog. Die van de 991 GT3 RS was al niet kinderachtig, maar het kan altijd groter, zo blijkt. Het effect blijft niet uit: de spoiler van de nieuwe GT3 RS genereert gewoon dubbel zoveel downforce als die van de 991 GT3 RS. Dat komt neer op 409 kg aan neerwaartse druk bij 200 km/u en maar liefst 860 kg bij 285 km/u.
Wat verder opvalt op het gebied van aerodynamica: op het dak zijn twee vinnen aangebracht, die de lucht uit de radiateur naar buiten toe geleiden. Ook zijn de ‘neusgaten’ op de motorkap flink gegroeid. Zelfs zodanig, dat de bagageruimte ervoor opgeofferd moest worden.
Verfrissend genoeg hebben we een keer te maken met een auto die niet sneller is dan zijn voorganger. Niet in een rechte lijn, althans. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u is namelijk nog steeds 3,2 seconden. De topsnelheid ligt zelfs lager. Waar de 991 GT3 RS nog 312 km/u haalde, komt de 992 GT3 RS niet verder dan 296 km/u. De nieuwe GT3 RS heeft ook maar 5 pk extra ten opzichte van zijn voorganger.
Uiteraard is snelheid in een rechte lijn ook helemaal niet het doel van deze auto. Als je zo snel mogelijk van A naar B wilt rijden moet je lekker een Turbo S kopen. Deze 992 GT3 RS is duidelijk gebouwd met een ander doel voor ogen: alles en iedereen zoek rijden op de Nordschleife. We weten dus pas echt wat de nieuwe GT3 RS in zijn mars heeft als Porsche een rondetijd heeft neergezet op de ‘Ring.
Remi Vingerhoedt zegt
Heeft techart soms geholpen bij het ontwikkelen? Ik vind hem persoonlijk te extreem.
HzR zegt
Dan koop je gewoon de GT3 zonder RS
hotze zegt
Die heeft ook al zo’n lelijke achterspoiler. Afzichtelijk die zwanenhals, de hele achterzijde gaat trouwens achteruit tov de 991. Zou voor een 991.2 GT3 gaan.
Robert zegt
Ik vraag me ook wel af of zo’n achterspoiler straatlegaal is. De regels m.b.t. het monteren van (in potentie) scherpe en uitstekende delen zijn idioot streng.
Porsche zou niet de eerste zijn die zo’n ding pas op de auto schroeft ná dat de auto op kenteken is gezet.
bitd zegt
Dus dan ga je voor de GT3 Touring
okdoei zegt
In het begin worden er 2 vragen gesteld op een manier waarvan ik denk: oh, dit wordt door jullie beantwoord. Maar nee. Is dit nu een goede stap voorwaarts? Is deze nu te extreem volgens jullie? Artikel lijkt niet af.
tortuga zegt
Ze weten het zelf niet
kniesoor zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
kniesoor zegt
Yep. Maar het hier vermelde acceleratie cijfer en de topsnelheid zijn die van de 991.2 RS. Dan moet je consequent blijven en dus ook het vermogen van die versie vermelden, vind ik.
flow82 zegt
Wat ik mij afvraag is hoe het mogelijk is dat ze een spoiler ontwikkelen die de dubbele hoeveelheid downforce ontwikkelt t.o.v. de vorige.
mashell zegt
Dat is toch niet zo vreemd? Zet er een betonnen muur achterop en je hebt nog veel meer downforce… en veel minder snelheid. Downforce is niet iets waar je zoveel mogelijk van wilt maar juist precies genoeg om de wielen voldoende op het wegdek te drukken zodat ze het vermogen kwijt kunnen maar niet teveel omdat het ook als rem functioneert.
De kunst bij zo’n GT3 is een indrukwekkende spoiler te maken die juist niet teveel downforce genereert.
Le-on wheels zegt
indrukwekkend is hier niet het doel, maximale ‘Ring performance voor een ‘straatauto’ is het doel. Dan neem je een racewagen spoiler en pas je die aan aan de wetgeving en het moet langer heel blijven.
leaper035t zegt
Ik vind het te extreem. De vorige zag je nog regelmatig in het straatbeeld, circuitauto of niet. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je hiermee vaak op de openbare weg mee wil rijden.
kniesoor zegt
Technisch gezien zijn er geen belemmeringen om er mee op de openbare weg te rijden, de 992 is daar – zeker als-ie voorzien is van een lift op de vooras – even geschikt voor als z’n voorganger. Maar je moet niet bang zijn voor een beetje aandacht. Die krijg je, zeker als de oto in zo’n uitgesproken kleurencombinatie is uitgevoerd als deze.
leaper035t zegt
Neen idd aandacht genoeg! Daarom dat ze vaker in drukke winkelstraten te zien waren dan op circuit :) Helemaal zwart ziet hij er wel bruut uit.
volvoturbo zegt
Het is niet voor niks een RS. Dus is alles functioneel en gericht op performance. Het uiterlijk is daar dan ondergeschikt aan.
leaper035t zegt
Klopt. Al denk ik dat eigenaars van de vorige er vaker mee op de weg of in drukke winkelstraten mee reden dan op circuit. Met de nieuwe lijkt me dat een grotere drempel dan met de oude. Gelukkig maar want zo doet ie waar ie bedoelt voor is: circuitgebruik.
Roskampies zegt
De vorige mooi chassis de nieuwe brr die afgesneden wielkasten voor en achterr en die neusgaten. too much voor mij. Kan dit toch never betalen dus… alleen op looks nee, de vorige graag.
antoonniels zegt
Qua looks zou ik liever de vorige generatie hebben, maar daar koop je een dergelijke auto niet voor neem ik aan. Of toch wel? Hoeveel RSén worden daadwerkelijk over het circuit geboenderd?
Daarnaast is het mooi dat de achterspoiler twee keer zoveel downforce levert, maar dan mag ik toch aannemen dat ze ook aan de voorkant iets hebben weten te realiseren, anders wordt het een speedboat. Gezien de gaten in de neus daar misschien ook iets over melden? Het is geen Pista achtige spoiler, maar ik neem toch aan dat dit niet alleen voor koeling is…
Le-on wheels zegt
De lucht die aan de voorkant naar binnen gaat, wordt afgebogen omhoog om door de gaten naar buiten te gaan. De weerstand die de lucht tegen dat afbuigen biedt, levert een kracht schuin omlaag op, een deel daarvan dus omlaag, dus downforce.
L zegt
Dan ben ik toch benieuwd. Is de 296km/u met DRS open of dicht??
917 Porsche + Audi zegt
Die nieuwe 992 GT3 RS vindt ik persoonlijk een te groot legobouwdoos gehalte hebben, Indien ik vermogend zou zijn voor mij zeker de 991.GT3 RS.