We leggen de twee grote Beierse SUV’s naast elkaar.
Het is een groots jaar voor de SUV’s van BMW. Na lang wachten hebben de Beieren eindelijk de doeken getrokken van de X7, de auto die voortaan gezien mag worden als BMW’s ultieme SUV-vlaggenschip. Daarmee verliest de BMW X5 deze titel na bijna twee decennia. Nu de X7 na een lange promotiecampagne eindelijk ter wereld is gekomen, kunnen we de wagens naast elkaar leggen, om uit te vinden in welke mate ze precies van elkaar afwijken.
Ter verduidelijking: op de bovenste foto kijk je naar de BMW X5, op de onderste foto zie je de volledig nieuwe BMW X7.
Exterieur
Eigenlijk willen we het niet direct aanhalen, maar het eerste dat opvalt wanneer je een blik werpt op beide auto’s, zijn die enorme nieren. Voor ons leken de nieren van de X7 aanvankelijk groter dan de exemplaren op de X5, maar nu we ze naast elkaar leggen, weten we dat niet zo zeker meer. De aard van de verwarring is eenvoudig te vinden; bij de X5 zijn ze breder en meer geschapen als een ovaal, bij de X7 zijn ze hoekiger en lijken het eerder vierkanten. Tegelijkertijd helpt de vorm van de koplampen niet mee. De X5 heeft vrij aanwezige LED-verlichting aan de voorzijde. BMW heeft de lampen van de X7 aan de voorkant voorzichtiger vormgegeven, want hier zijn ze juist smaller. Dat gezegd hebbende, bij het vlaggenschip lopen ze over in de barbecuegrille; dat doen ze bij de X5 niet.
Aan de achterkant lijkt het wel alsof BMW de lichten van de X7 heeft omgedraaid t.o.v. de lampen van de X5, en er een chromen aluminium strip doorheen heeft getrokken. Ondanks zijn enorme omvang lijkt de grotere SUV van het stel hier juist subtieler voor de dag te komen. Dit terwijl de wagen in werkelijkheid slechts 6 cm hoger is. Niet alleen is de lampenpartij wederom compacter, de gehele achterzijde van de X7 oogt strakker dan bij de X5. De uitlaatsierstukken van de grootste SUV zijn kleiner en daarbij ogen ook de verschillende kronkelingen in het plaatwerk minder storend. Qua dimensies scheelt het hier overigens nog minder dan bij de hoogte, want de X5 is niet meer dan 4 mm breder dan de X7
Kijken we naar de zijkant, dan bemerken we dat de bolides qua lengte vrij veel van elkaar verschillen. Niet geheel onlogisch, want de X7 heeft een volledige extra zitrij tot zijn beschikking. Daarnaast moet de grootste SUV van BMW ook daadwerkelijk (en zichtbaar) langer zijn dan de X5, om de klanten niet helemaal in verwarring te brengen. We willen immers geen overlap hebben, toch? Enfin, de wielbasis is slechts 13 centimeter langer, maar dit is niet zozeer te merken aan de ruimte binnenin de X7.
Interieur
Met het geklets over de interieurruimte hebben we een fraai bruggetje gebouwd om te praten over de binnenzijde. Kijken we naar de voorste stoelen, het dashboard en de cockpit en alle andere zaken waarmee de bestuurder mee te maken krijgt, dan herkennen we – vrij letterlijk – geen enkel verschil. Eerlijk waar, in de schema’s die BMW bij de persberichten heeft gevoegd, zien we zelfs dat de tekst precies overeenkomt. Natuurlijk, bij de X7 zullen er meer en nog exclusievere opties beschikbaar worden gesteld, in de basis is het interieur als twee druppels water. Het nieuwe Head-Up Display, de beide 12,3″ schermen, het nieuwe iDrive-systeem: waar je het ook zoekt, het is allemaal gelijk.
Dit betekent niet dat de rest van het interieur eveneens precies hetzelfde is. Wanneer we een blik werpen op de achterstoelen, bijvoorbeeld, dan zien we dat BMW de X7 meer ruimte en meer luxe kenmerken heeft gegeven. Zoals gezegd heeft de X7 eveneens een derde zitrij, in tegenstelling tot de twee zitrijen van de kleinere X5 – die je overigens wel met een derde zitrij kunt bestellen. Over zitrijen gesproken: wanneer je het juiste vakje aanvinkt op de optielijst, kun je de middelste rij van de X7 omtoveren tot een tweetal individuele zetels. Dat is niet mis. Helemaal achterin de auto vinden we de kofferbak. Waar de X5 beschikt over 645 liter (1.845 liter met zetels neer), moet de X7 het doen met slechts 326 liter. Echter, met de juiste handelingen is dit te veranderen in liefst 2.120 liter.
Techniek
Ook op het gebied van motoren zijn de verhalen van de SUV’s identiek. In beide gevallen krijgen de auto’s een viertal motoren: twee benzine- en twee dieselmotoren. In beide gevallen komt de krachtigste, meest smakelijke versie niet naar Europa. De 4,4-liter V8, die de xDrive50i 462 pk geeft, gaat aan onze neuzen voorbij. Hier in Nederland krijgen wij enkel de xDrive40i (340 pk), de xDrive30d (265 pk) en de M50d (400 pk). Dit zijn stuk voor stuk, voor beide modellen, drieliter zes-in-lijnmotoren. De X5 krijgt er wel nog een hybride versie bij: de 394 pk sterke xDrive45e iPerformance. Echter, ook voor de X7 zullen er nog hybride varianten aankomen. Voor wat betreft de transmissies is er eveneens weinig onderscheid te bekennen. Alle huidige modellen hebben de achttraps Steptronic automaat aan de krachtbron verbonden.
Conclusie
Kijken we naar de laatste twee onderdelen, dan ontdekken we dat je de keuze niet hoeft te baseren op de techniek of het interieur. Hierin komen de bolides op dusdanig veel vlakken overeen, dat je zou denken dat je over dezelfde auto aan het lezen bent. Heb je interesse in een van deze auto’s, dan zul je vooral het formaat van je portemonnee en je familie moeten controleren. Hoewel de prijzen van de X7 op het moment van schrijven nog niet bekend zijn gemaakt, kunnen we zonder twijfel zeggen dat het vlaggenschip een klap duurder zal zijn dan de X5. Is geld geen variabel bij je aankoop, dan kun je gemakkelijk voor de grotere X7 kiezen. Groter = beter.
Meer lezen? Bekijk HIER onze vergelijking tussen de oude en de nieuwe BMW X5.
s73phan zegt
Iets met anabolen…. véél anabolen!
viezefreddyw zegt
Godskolere, die nieren zijn echt veel te groot. Jammer want de X7 vind ik nog niet eens zo heel slecht verder.
Ja, ik ja.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: gaat het wel goed met je? Ik maak mij oprecht zorgen
cpp1 zegt
@lekkerlinksrijden: inderdaad zorgelijk…
autodidact zegt
@lekkerlinksrijden: someone call an ambulance!
ewoudhoed zegt
@viezefreddyw: Dan toch maar een mb GLS?
str8six zegt
@viezefreddyw: jij? Alweer?
rickross zegt
Ik ben het heel erg eens met die laatste zin. Ik vind kleine auto’s maar niks
karaya zegt
Ik wacht op de X9.
dwfc zegt
@karaya: Ik hou van je humor !! top :-)
hollow zegt
@karaya: de coupe versie dus
jaapies zegt
@hollow: logischerwijs zou die de X8 heten…
jochempie zegt
@karaya: die kun je waarschijnlijk op GSMwijzer vinden.
lpgbarrel zegt
Tja, als je nu een X5 koopt is het wel een gevalletje net niet.
peekaas zegt
@lpgbarrel: Doe mij de ‘net niet’ dan maar!
mashell zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
horza zegt
Die varkensneus kan ECHT niet!!!
???
grrrrommmmm zegt
De achterkant ziet er nog goed uit, en daar ben ik, als kontenman, toch blij mee….
Maar die voorgevel…. ?
Iets met Ferrari, maar ben ff de context kwijt…
intimrasiert zegt
Groter = zwaarder en dus per definitie minder leuk te rijden. De ‘ideale rijders-SUV’ (als zoiets al bestaat) is formaat Audi Q3/hooguit Q5 – de rest zijn gewoon comfortabele boten boor op de weg.
lpgbarrel zegt
@intimrasiert: comfortabele boot is toch ook het doel van een suv?
loserboi932 zegt
@intimrasiert: het zijn ook niet per definitie rijdersautos. Probeer maar eens met een rijders Q5 met 4 man en twee honden op wintersport te gaan. Succes met stouwen. Een X7 zal dat probleem niet snel hebben.
wetdualclutch zegt
Voorkant van die X7 doet mij op een of andere manier denken aan Takel (Mater) uit Cars…
jorden zegt
De achterkant van de X5 is echt zo verschrikkelijk suf/anoniem,dat je haast denkt dat het met opzet is… om de X7 te laten shinen in de showrooms.
vroom11 zegt
Wat zijn die dingen toch lelijk zeg… ?
cpp1 zegt
Ze hadden die achterkant van de X7 op de X5 moeten pleuren…
gillesvda zegt
In België moet je rekenen op 17k bovenop de X5.
zjos zegt
Als iemand mij verteld had dat dit de zoveelste Chineese kopie was van een echte BMW had ik hem meteen geloofd. Deze nieuw X7 heeft die typische aziatische wansmaak die je bij veel oosterse auto’s tegen komt. Ik denk dat dit een goede zet is van BMW. Deze gaat het in China helemaal maken en dat zal de marginale verkopen hier ruimschoots compenseren. Dit design geeft aan dat Europa eigenlijk minder belangrijk is geworden.
zwepp zegt
Aan de koplampen te zien is de X7 duidelijk op de Chinese markt gericht. –00–
ibssr zegt
Prijzen in Duitsland zijn 84 en 86k (resp. 30d en 40i). Dat is slechts 6 en 4k meer dan een vergelijkbaar gemotoriseerde X5. Het topmodel M50d start daar bij 110k. Ik zou in de Duitsland nu voor de X7 40i gaan. Maar moet je daar in Nederland je Range Rover voor inruilen? Als het nieuwtje er dadelijk vanaf is (en dat gaat met deze X7 sneller dan nu gedacht) dan… Een Range Rover is dan misschien toch tijdlozer.
bischero zegt
@ibssr: misschien? In mijn ogen wel degelijk tijdlozer!
aJackie zegt
I like them both a lot!!
vervelend zegt
Lijkt wel een benz met die chromenstrip op de achterkant
Dizono zegt
“Enfin, de wielbasis is slechts 13 centimeter langer, maar dit is niet zozeer te merken aan de ruimte binnenin de X7”.
Nou, ga eens achterin een auto zitten en denk dan 13 centimeter bij je beenruimte. Ik word daar wel blij van.
henk_he zegt
Niet mooi, en door mij niet te betalen. Next.
chriscross zegt
Scheelt wel vliegen schrobben in de zomer, verdwijnen gewoon in de motorruimte
87sandyd zegt
Schuin van achteren en schuin van voren zie je meteen wat er mis is met dit soort giganten zoals de x7 en de GLS.
Waar de x5 nog soort van mooi afloopt naar achteren kunnen de designers de achterkant niet mooi laten aflopen waardoor het lijkt op een flatgebouw.
Op de fotovergelijking met de x5 is schuin van achteren goed te zien wat ik bedoel. Je kan met zo’n tank gewoon geen mooi aflopende/mooi ogend aflopende daklijn creeeren.
tjaam zegt
Haha, als ik die neus zie denk ik weer aan Theo en Thea!
baardmijt zegt
De X5 is niet meer dan 4 mm breder dan de X7?
machiel zegt
De foto’s van de voorkant zijn niet goed in verhouding. Aan de hoogte ten opzichte van de breedte is geknutseld. Alsof AB de nieren extra wil accentueren. Is nergens voor nodig en ook geen objectieve journalistiek. Even foto’s van BMW zelf checken dus.
ikschrijfookoverautos zegt
@machiel: als dit zo lijkt, dan is dit niet onze bedoeling geweest. Behalve een klein beetje knipwerk, hebben we de foto’s niet aangepast. Voel je vrij het te controleren.
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0281455EN/the-all-new-bmw-x5:-the-prestige-sav-with-the-most-innovative-technologies
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0285836EN/the-first-ever-bmw-x7
Jorrit zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mout zegt
Da’s gewoon een gevalletje Scenic – Gran Scenic, of misschien beter (Gran) Espace.
Net wat langer om die derde zitrij beter te laten passen.
Maar echt geen klasse hoger.
thezwart zegt
Gaat BMW nu overal hetzelfde I terieyw monteren? Beetje lullig dat je als 8-serie of x7 koper tegen hetzelfde lelijke dashboard aankijkt als in een 3…
thezwart zegt
@thezwart: interieur*
lebeaunl zegt
Heb niets met SUV’s en SAV’s etc, maar doe mij maar de Q8 als ik er dan toch een moet kiezen. Wat zijn het toch wanstaltige dingen: X6/X7, Urus, Bentayga, die Rolls-Royce Cunnilingus, euh Cullinan.. wow, dat de Cauenne inmiddels bijna een subtiel mode is geworden in vergelijk tot de rest, zegt al genoeg.
autodidact zegt
@lebeaunl: Rolls Royce Cunnilingus :-)? Coitus Interruptus zou een passender naam zijn gezien het gevoel van teleurstelling dat je krijgt als je naar die auto kijkt.
vindik zegt
Bever met opgetrokken bovenlip heeft model gestaan voor de X7-grill.
Wel een auto; ben eigenlijk gewoon jaloers.
dare2think zegt
Door de nieren lijkt de auto een varkensneus te hebben. Jammer van de auto.
snowbird zegt
Gewoon die grille zwart maken (of de kleur van je X7) en het valt een stuk minder op…niet dat het mooi is trouwens……die grille is veel te groot ontworpen…
vondick zegt
Beetje jammer dat de enige uitvoering van dit model dat je zou willen hebben hier niet geleverd word. De rest gaat niet fatsoenlijk genoeg vooruit met dit gewicht.
niex zegt
Zag laatst dat boze varken in precies deze witte kleur aan komen rijden van voren. Dat was echt schrikken!! Dat bmw nu autos maakt waarvan je bijna over je nek gaat dat blijft wennen.