![Vergelijking: BMW 8 Serie Cabrio vs 6 Serie Cabrio](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/bmw-vergelijkingen-6-8-1.jpg)
Het nieuwe open vlaggenschip van BMW vergeleken met zijn voorganger.
Deze week was het dan eindelijk zover. BMW presenteerde de nieuwe 8 Serie Cabrio, die meteen een nieuw hoofdstuk inslaat. De 6 Serie Cabrio is namelijk met pensioen, althans qua benaming. De nieuwe benaming gaat gepaard met een compleet nieuwe auto, want de 8 Serie en de 6 Serie uit elkaar houden is niet zo heel moeilijk. Wat zijn nu precies de verschillen als het gaat om de open varianten?
Bij de afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe 8 Serie Cabrio, onderaan de oude 6 Serie Cabrio.
Exterieur
Beide BMW’s hebben het uiterlijk van een echte GT. Ze zijn groot, maar niet praktisch. Het uitgesproken uiterlijk van de 6 Serie Cabrio is bij de 8 Serie Cabrio meegenomen en met een factor tien vergroot. Neem bijvoorbeeld de uitlaten. Op sommige varianten van de 6 Serie kreeg je trapezium uitlaatsierstukken en bij de 8 Serie zijn deze flink gegroeid. Bij de 6 kon je bij wijze van spreken een kleine hand in het gat stoppen. De uitlaten van de 8 Serie eten pasgeboren baby’s als ontbijt.
Over dik gesproken. De achterlichten zijn wel slanker en langer geworden. Verder zijn de reflectoren en het kenteken een stukje naar boven gekomen. Aan de voorzijde een vergelijkbare strategie. De nieren zijn gegroeid, terwijl de koplampen juist zijn gekrompen. Ik kan me zo voorstellen dat de wat oudere BMW-rijder meer gecharmeerd is van het oude model, omdat de nieuwe 8 Serie Cabrio een veel hoger “kijk mij”-gehalte heeft.
Net als de 6 Serie Cabrio, heeft de 8 Serie Cabrio wederom een stoffen dak gekregen. In tegenstelling tot zijn voorganger, kan het dak optioneel in een kleurtje worden gestoken. Dat heeft BMW goed afgekeken bij Mercedes. Voor het gewicht maakt het weinig uit. Sterker nog, mede door de aanwezige vierwielaandrijving bij de M850i xDrive is er zelfs sprake van enige zwaarlijvigheid Deze enorme cabrio weegt bijna 2.100 kg. De zes-in-lijn 840d xDrive is zo’n 200 kg minder zwaar in vergelijking met de benzine V8-broer.
Interieur
In het interieur is sprake van evolutie in plaats van revolutie. De materialen zijn mooier geworden, al is de basis gelijk gebleven. De middenconsole en het iDrive systeem vergt weinig gewenning en werkt als vanouds. Wel nieuw is het digitale instrumentencluster dat de analoge klokken vervangt. Het ziet er allemaal prima uit en is perfect voor de automobilist die allergisch is voor touchscreens en haptisch geneuzel. Wie wél fan is van minder knoppen en meer schermen kan beter bij Audi of Mercedes shoppen. BMW heeft bewust voor een wat klassiekere samenstelling gekozen. Dat valt duidelijk te zien in deze vergelijking met de 6 Serie Cabrio.
Techniek
Het hele circus aan motoren moet nog komen. Voorlopig is er bij de 8 Serie Cabrio enkel keuze uit een 320 pk sterke 840d xDrive of de 530 pk sterke M850i xDrive. De 6 Serie Cabrio was er ook onder andere als 640d en als 650i. In dit geval is het M Performance sausje nieuw. Net als de 6 Serie Cabrio, zal de 8 Serie Cabrio louter met zes- en achtcilindermotoren op de markt verschijnen.
De achttraps Steptronic automaat mocht blijven. Waar de vorige M6 Cabrio het moest stellen met 560 pk, zal zijn opvolger 600 pk gaan leveren. Reken er echter op dat die M850i stiekem meer dan prima is. Met het flinke gewicht van de 8 Serie Cabrio zal het nooit een echte sportauto worden. De toekomstige BMW M8 Cabrio is naar alle waarschijnlijkheid meer een feestkanon voor op de Autobahn.
Conclusie
Met zijn uitgesproken voorkomen zal de nieuwe BMW 8 Serie Cabrio mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Of huidige 6 Serie Cabrio-rijders massaal naar de dealer rennen om de auto in te ruilen is nog maar de vraag. De 8 Serie Cabrio is voor mensen die niet bang zijn om gezien te worden. Nog wel even geduld hebben, in maart staat ‘ie bij de dealer.
Zonder twijfel prachtige auto geworden!
@parttimeautospotter: helemaal met je eens!
Ik vind de 6 vanuit elke hoek mooier. De 8 serie komt wat geforceerd over. Niet lelijk, maar “minder mooi”.
@sleepyj: die met het meeste Hyundai-sausje is de nieuwe.
De oude is echt in alle opzichten mooier!
@awesome: ik denk dat je het wel wat breder is dan het genoemde denigrerende Hyundai-sausje. Modern / Strak is denk een betere bewoording.
@deeberton: strak? Met al die vouwen en gleuven op de meest rare plekken? Nou nee…
@sleepyj: De laatste 6-serie kan wel eens klassieker worden. Vooral de 6 GC blijft een prachtige wagen!
@sleepyj: de 8 is best gaaf geworden, maar zo in vergelijking word ook ik hebberiger van de plaatjes van de ‘oude’ 6!
Goed dat het erbij staat welke de nieuwe is
@jelle166: goede grap maar in dit geval is het best duidelijk
@mick0210: Nou… Ik heb de oude misschien een keer in het wild gezien, en voor ik door het artikel ging scrollen probeerde ik het met de zij-foto’s. Pas toen ik me bedacht dat die sleuven bij het voorwiel een soort van nieuw zijn, had ik er voldoende vertrouwen in om het te checken.
@mick0210: was eigenlijk ook sarcastisch bedoeld..
Dit is geen waardige opvolger van de e31
Dat was juist elegant en slank.
Dat kan beter bmw
Wat best grappig is, ondanks de ‘grotere’ naam, is de nieuwe 8 Serie 4,5 centimeter korter dan de laatste 6 Serie, de wielbasisis zo’n 3,5 centimeter kleiner en alleen in de breedte groeide de auto een halve centimeter. In het geval van de Coupe is de nieuwe zo’n 45 kg zwaarder (650iXdrive versus 650iXdrive) en ging de bagageruimte er wat op achteruit.
@Dizono: dat zijn dus alleen maar nadelige veranderingen voor de 8serie tov 6 serie, jij zou een goede Mercedes verkoper kunnen zijn.
@vanfleppensteyn: nee bijna allemaal. Dat ‘ie breder is, is wel een verbetering #dickschiff.
Vanaf plaatjes vind ik de zes ook (veel) mooier, maar ik vermoed dat de 8 in het echt door zijn grotere breedte en geringere lengte sportiever/imposanter oogt in direct vergelijk.
@dizono: scherp! Het lijkt maar een kleinigheidje, maar ik ben van mening dat je als BMW met dit soort fratsen het vertrouwen in je merk beschaamt. Niemand zou het toch accepteren als een 5-serie korter is dan een 3-serie? Ik vraag me af hoe BMW’s hoogste marketingbaas, directielid Pieter Nota, daarover denkt.
@dizono: Gewichten kloppen niet, vergeleken volgens dezelfde* gewichtnorm (DIN):
M850i xdrive: 1890kg
650i xdrive: 1930kg
Daarbij komt dat de 650i wat kariger te kopen was, met opties hebben magazines hem gemeten op 1993kg, al zal de M850i met (nog meer verkrijgbare) opties in een gelijkaardig bedje ziek zijn.
*Waarschijnlijk komt de verwarring omdat de M850i gewichtsopgave incl. 75kg chauffeur is (EU norm).
Tja, de 6-serie was een prachtige auto, maar nu zo naast de 8-serie ziet die 6 er wat braaf en gedateerd uit.
@venividivici: ik wil het liever omdraaien, wat ziet de 6 er lekker clean uit en niet zo geforceerd als de nieuwe 8
@venividivici: Vind ik nu ook! Maar beide vind ik ze ook prachtig!
Eigenlijk het enige wat ik niet geslaagd vind zijn die rare meters als tellers. Ik blijf analoge klokken toch het mooist vinden. Bovendien vrees ik dat die schermpjes snel dateren en/of kapot gaan.
@lolikbenbol: Zou het niet mogelijk zijn om die software en die schermen om de zoveel jaar een update te geven bij de dealer? Ik neem aan dat ze daar wel over nadenken.
@berlinetta: natuurlijk is dat mogelijk, maar wie gaat dat betalen. Zo lang de processor het aan kan is het mogelijk. Tesla doet het ook met updates, alleen over the air
@lekkerlinksrijden: Haha ja de klant gaat dat betalen natuurlijk. Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen bij de premium merken.
@berlinetta: maarrr, dan rij je wel premium, het mag wat kosten toch
Mocht ik in dat segment mogen shoppen, het werd toch een Aston of een S coupe (niet de Hyundai)
@cossiekiller: die zijn veel duurder
De 6 serie ziet er nog steeds verdomd modern uit. Als de 6 serie een iets modernere BMW grill had dan kon die zo nog 6 jaar mee
Voorkant van de 6 is wel verouderd zeg
Met deze vergelijking wordt pijnlijk duidelijk hoe lelijk de nieuwe 8 serie daadwerkelijk is. De wagen oogt veel te hoog, veel te lomp en veel te zwaar. De 6 serie had dat minder, daar was nog wel wat elegantie ge bespeuren.
Maar als het opvolger is van de 6-series, waarom dan het geen 6-series meer noemen.
@baklava: Als je hem 8 serie noemt kan je er meer geld voor vragen.
Waarom zitten de reflectoren niet gewoon in de achterlichten verwerkt? Nooit begrepen.
En tijd dat BMW eens af stapt van dat ouderwets rijtje knoppen met 1-2-3-etc. Doen ze al 20 jaar volgens mij en snap niet zo goed wat je er mee moet (geen BMW gehad). Voor radiozenders?
@stfu: Die 1-2-3… knoppen zijn programmeerbare knoppen. Je kan er radiozenders achtersteken maar ook andere functionaliteit. Zo heb ik achter nr 8 GPS instellen om naar huis rijden zitten. Andere knoppen heb ik o.a. ingesteld om: performance dashboard tonen, de vrouw bellen, ipod muziek selectie, … Ik vind ze best handig die knoppen.
@w0ut: ah, dat verklaart het. Dank. Kan alsnog wel wat moderner denk ik maar goed, ik rij dan ook met een 17 inch scherm rond en vind daardoor elke navi die een merk levert al gauw ouderwets, klein of lastig te bedienen haha.
@stfu: een touchscreen bedienen tijdens het rijden vind ik helemaal vervelend en gevaarlijk ook nog.
Een knop op de middenconsole is veel relaxter. Dan kun je op de tast je radiozender veranderen, of de temperatuur wijzigen.
De navigatie instellen is dan wel weer prettiger met een touchscreen, als je stilstaat tenminste.
Maar de grootste reden dat fabrikanten overstappen naar een touchscreen is natuurlijk de prijs
@stfu: ik vind touchscreen vooral ouderwets in een auto. Beetje fatsoenlijk navi heeft beduening via een fysieke bediening. i-drive werkt ideaal mijn inziens. Het panoramische 10 inch scherm in mijn 5 is ook meer dan groot zat imo.
@stfu: sterkte van de koffie
@stfu: Is heel handig en gebruik het elke dag. Liever dat BMW fit aanhoudt want het is nog altijd sneller dan spraakbesturing.
@stfu: ik heb wel een BMW, maar weet ook niet goed wat ik er mee aanmoet. Alles is minstens zo handig via de iDrive te bedienen. Ik heb er wat radiozenders onder geprogrammeerd maar omdat ik niet houdt van pratende hoofden en slechte muziek luister ik nog maar zelden radio. Ik vind het dan ook goed dat BMW die knoppen een wat minder prominente plek geeft.
Als de uitlaten groter zijn dan de achterlichten, klopt er iets niet.
Zeker als de niet-M versie dat luchtrooster achter het voorwiel niet zou hebben, heeft de 8 de voorkeur. De 6 is duidelijk de oudere auto.
Het enige lichtpunt uit deze wagen vind ik dat BMW niet meegaat met Mercedes en Audi in al die gekke touchscreens. Het verkoopt misschien makkelijk, maar uiteindelijk werkt het gewoon lang niet zo fijn als mechanische knoppen.
@hugoe: ja tig keer aan zo’n draaiknop (iDrive) draaien en drukken is zoveel sneller dan snel het toetsenbord gebruiken van een touchscreen.. sterker nog: mijn navi kan ik ook invoeren vanaf mn mobiel als ik ri de auto loop.
@stfu: het fijne van een knop is dat je voelt wat je doet, en na een tijd vele functies kan bedienen zonder bijna te kijken. Fijner/veiliger.
@hugoe: jij hebt ook nog een 8-track in jouw auto?
@fouadski: heb jij je verblijfsvergunning al?
@hugoe: nee helaas. Afgewezen. Over 5 jaar mag ik het nog een keer proberen. Tenzij jij mij daarbij kan helpen?
@fouadski: Mij niet gezien, dank. Misschien dat het achter wegen laten van onzinnige comments je kansen vergroot.
@hugoe: jammer. Toch bedankt voor het meedenken. Fijn weekend.
Persoonlijk vind ik het interieur van de 6-serie er veel opgeruimder en strakker uitzien. Die glimmende zwarte en zilveren knoppen in de 8-serie zien er goedkoop uit en zitten bovendien niet allemaal recht in hun behuizing. Inderdaad wel positief dat BMW niet helemaal los gegaan is met touch-screens. Fysieke knoppen zijn voor gebruik tijdens het rijden echt veel beter, haptische feedback of niet.
Wat ik vooral interessant vind om te weten over de nieuwe:
– Kunnen er normale volwassenen mét benen enigszins comfortabel vanachter zitten
– Is het koetswerk stijver dan een slappe dweil, en valt er nog een beetje mee te sturen om een weg waar er mogelijks oneffenheden in voorkomen.
@Onehp: reed de 6 serie zo slecht? Waar vergelijk je m mee, A7, CLS of een ander BMW model?
Schiet mij maar een woord te binnen bij de nieuwe 8, namelijk: obesitas…
De 6 is naar mijn mening veel mooier gelijnd.
@punicaoase: Dat zul je dan waarschijnlijk bij bijna iedere moderne opvolger hebben?
Simpel, die 6- is een auto, die 8 een computer met wielen eronder.
@desjonnies: Dat was de 6 (Ook de E63) al. Een E24, dát was een auto?
BMW laat meer en meer het functionele design varen ten gunste van een fantasy design, gedreven door marketing en niet door engineering: waar zijn zulke uitlaatopeningen voor nodig? Dat is juist een functioneel element aan een auto, dit slaat nergens meer op. Hetzelfde verhaal voor fake motorgeluid uit de speakers, fake luchtroosters, fake uitlaatopeningen achter, etc. Kortom: meer show dan go -> #lamazitte
@intimrasiert: dat is natuurlijk omdat er uitlaatstaarders zijn, daarom zijn er grote uitlaat gaten. Omdat grote luchtinlaten sportief ogen volgens velen zijn er grote luchtinlaten. Omdat luchtroosters sportief zijn, worden ze gemonteerd. Het is gewoon omdat de klant er om vraagt.
@mashell: De engineer-nerd in mij vindt t gewoon jammer dat die designelementen niets meer met functie te maken hebben. Als we deze lijn doortrekken krijgen we kermisgevaartes met wielen. Oh, die hebben we al: SUVs
Ik vind de kont van de 6 mooier. Maar de 8 is ook gewoon een knappe kar.
Gadver wat een lillijk obsceen hok die 8. Zeker in vergelijking met de 6, de laatste presteert het voor het eerst om slank te ogen. De 850 is een beetje Barbie onder de BMW’s zeg maar. Maw, zou er best een rondje in kunnen
Ok, dus 6 serie wordt 8 serie. Liggen de prijzen ook 25% hoger?
Wat zal de huidige 6 serie gran coupé over een jaar of 5 doen in een mooie kleur zonder M pakket? Lijkt me een serieus fijne overweging!