Het Duitse Auto Motor und Sport had vorige week een bijzondere vergelijking van drie compleet uiteenlopende diesels. Deze week op de testbank drie potente jongens: twee Duitsers en één Japanner. In de arena staan de Audi S3, de Mazda 3 MPS en de BMW 130.
Als ik je zou vragen om het rijtje af te maken: Audi S3, BMW 130, … dan zou je waarschijnlijk niet aan de Mazda 3 MPS denken, toch? Mijn eerste reactie was dan ook: “wat doet die Japanner daar nu tussen?”, maar wanneer we naar de specs kijken, dan zien we dat de Mazda qua prestaties absoluut niet onder doet voor zijn Duitse collega’s. Bovendien is de Mazda een stuk voordeliger. Toch blijf ik het een beetje vreemde eend in de bijt vinden, maar dat is denk ik een kwestie van wennen.
De specificaties:
Audi S3: motor 2,0t / 265 pk / 350 Nm / acc. 5,7 / top 250 / € 49.530
Mazda 3 MPS: motor 2,3t / 260 pk / 380 Nm / acc 6,1 / top 250 / € 34.595
BMW 130: motor 3,0 / 265 pk / 315 Nm / acc. 6,1 / top 250 / € 43.350
De Nederlandse prijs voor de Audi S3 is net onder de 50K en komt op 49.530,- Euro, in Duitsland staat deze auto voor 35.150 euro op de lijst. Ter vergelijking: de Mazda kost daar 24.900 euro en de BMW 32.750.
AMS ging met de auto’s op pad en natuurlijk maakt de Duitse degelijkheid weer de dienst uit. Van de 650 punten die iedere auto kon verdienen, is de Audi S3 de winnaar met 470 punten. De vierwiel aangedreven S3 is de snelste in zijn klasse, maar de vering is aan de harde kant en hij is duur. Met 464 punten eindigt de BMW 130 vlak achter de S3. De BMW heeft een fraaie 6-cilinder en uitstekende handling. De vering en de tractie zijn z’n zwakke punten. Op de laatste plaatst eindigt de Mazda 3 MPS met 432 punten. Zijn onderstel en relatief lage prijs vielen in de smaak, maar de handling en zijn verbruik zijn z’n mindere punten.
Als geld geen rol zou spelen, voel ik toch het meest voor de S3, maar aangezien geld bij mij helaas altijd een rol speelt, zou ik eerder uitkomen op de Mazda 3 MPS. Ondanks hij in de test van AMS de minste punten scoort, denk ik dat het een serieuze concurrent is voor de Audi en de BMW.
De volledige test (in het Duits) staat op Auto Motor und Sport.
Nullius zegt
Die eerste foto is best wel indrukwekkend :)
Citrofiel zegt
Zo schuin rijden lijkt me f-ing eng…. Met de uitslag ben ik het niet helemaal eens. Ik vind dat 2 de Mazda is en 3 de BMW (SORRY MENSEN). De prijs verschilt zo erg dat de minpunten eigenlijk gecompenseerd worden, vind ik. En wie let er bij zulke auto’s nou op het verbruik? Koop dan een Cuore, als je zuinig wil zijn.
ruf rt12 zegt
Voor mij het is heel duidelijk audi s3 als ik het geld zou hebben tenminste misschien heb ik nogwel wat over voor een chipje erin ofzo?:-)
Mpower zegt
Prijsverschil tussen de jappaner en de duitsers is gewoon enorm. Een Audi S3 is gewoon mooier dan een 130i laat ik eerlijk zijn en mijn nick niet dienst doen.
Technisch gezien rij ik toch liever de BMW, achterwielaandrijving atmosferische 3 liter motor, handling… maar mijn rationele keus zou jammer genoeg voor de S3 zijn. Zwakke punten van de BMW vering en tractie, overlappen deze 2 aspecten in grote mate elkaar niet?
En die Mazda nog natuurlijk, tja het is voor die wagen al een grote compiment om tussen deze zware jongens te mogen poseren… De Mazda maakt echt niks los bij mij, maar daar is de prijs ook naar. Liever nog even doorsparen dus…
Kobey zegt
voor mij is de S3 Num3 en Bmw1
martijn zegt
voor mij ook BMW 1 (niet op uiterlijk) dat is de S3 dan weer maar die is weer 4wd en dus zwaarder en 4 cilinder turbo… tsjaa wel heel bruut allemaal maar dan liever 6 cilinders en achterwiel aandrijving…!!!
en tsjaa mazda… dat is voor mij niet eens een optie… ;-)
T.G zegt
Autovisie was zeer tevreden over de 3 MPS, in een vergelijkingstest met de Opel Astra GTC was de MPS beter dan de GTC.
Ik vind het erg knap dat Mazda de MPS, met 260 pk aangedreven door de voorwielen, een goed sturende auto heeft neergezet. Je kan namelijk nogal eens onderstuur krijgen met een voorwiel aangestuurde auto met veel pk. Hulde voor Mazda en zeker door de vriendelijke prijs een goed alternatief voor auto’s als de Leon en de Golf.
Rick dos zegt
Een quote van de CEO van BMW Norbert Reithofer;
“There is one car company in Germany that we know what they will do because they do exactly what we are doing. I will not mention the name.”
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061121/FREE/61120006/1024/EVENTS
En hij had het volgens mij niet over Mercedes. :) Als ik dan weer zo de PK´s in de Audi bekijk……. :)
Voor de rest maak ik mij alleen weer kwaad over de BPM hier in Nederland!
Audi S3 in Duitsland voor 35.150 euro! Nou ja, ik hoef jullie volgens mij niet uit te leggen, hoe schandalig duur dat is voor een Audi! :) GEINTJE! Hoe schandalig goedkoop dat is vergeleken met Nederland bedoel ik natuurlijk! ;)
route66 zegt
vind het ook niet kunnen eigenlijk , om 260pk op de voorwielen te gooien , das natuurlijk ook 1 van de redenen dat tie zo goedkoop is ( hand in hand met andere dingen zoals kwaliteit naam enz enz enz ) , maarja hij blijkt het toch aardig mee om te kunnen gaan dus ja
ik vind de S3 het beste van deze 2 , vind de bmw er te simpel en te standaard uitzien , misschien dat ze een wolf in schaapskleren wilden maken , maar een beetje netheid voor je geld is toch wel op ze plaats , en de audi 3 vind ik toch wel een mooie bescheiden auto , + uiteraard de 4wielaandrijving
Ivo zegt
De 130i hoor je te testen tegen een Audi A3 3.2 V6 en niet tegen een veel lichtere sportief uitgedoste 2.0 vier cilinder turbo. Een ALS je hem dan test tegen een S3, pak dan een 130i met het M-Sportpakket. Dan heb je het laatste zweempje onderstuur er uitgehaald. De geteste 130i is nml gewoon een huis tuin en keuken 1 Serie. GEK HE, dat ie dan niet meekomt met sportief afgestelde concurrenten.
De S3 biedt misschien meer grip door 4WD, echter bakken minder fun want met de 130i kun je spelen en het geluid is onweerstaanbaar…
Nee, voor mij de 130i!!!! Achterwielaandrijving is het enige juiste recept! Audi quattro is een goedkope oplossing voor mensen die geen sportieve auto kunnen besturen.
Stephan zegt
Doe mij maar de Focus ST en dan opvoeren tot 300 bhp bij pumabuild
BMW 323Ci zegt
Ik vind dat de S3 een ander categorie is dan de 130i, ze zouden een M1 moet maken voor een goede vergelijking te maken.
Voor mij is de BMW de winnaar.
En @Citrofiel-> ik vind je een zeveraar, BMW 3de astublieft seg!
Als BMW hier 3de eindigt dan staat citroën op de 50ste plaats, als je citroën een auto kunt noemen, die auto lijkt me alleen bruikbaar als wasmand om je kleren in te zetten na dat je ze gewassen heb!
m5 zegt
het blijft audi motor und sport natuurlijk was te verwachten he
Lampredi zegt
Nou, wat een verrassing he, die uitslag.
Sander zegt
1e foto idd leuk bedacht:) !! Score: Audi 1 BMW 2 ??? 3 Mazda 4..
w0o0dy zegt
hoe komen we erbij dat de prijs nog niet bekend is? “prijs van de S3 (ik hoop dat je stevig zit, anders sla je waarschijnlijk stijl achterover……) 49.530,- Euro’s welteverstaan……”
Dat heb ik 7 september al in de comments gezet toen het bericht naar buiten kwam. Zowel de BMW 130 als de Audi S3 vind ik belachelijk duur. Ja de auto’s zijn niet echt te vergelijken met de Mazda, maar als je zoveel geld uitgeeft dan ga je toch niet voor zo’n kleine auto?
schnitzerken zegt
S3 of de 130i, moeilijke keuze…
Ik zou er eens goed moeten over nadenken welke ik zou nemen.
Mazda vind ik persoonlijk qua uiterlijk alleen al iets minder
w0o0dy zegt
De C30 T5 lijkt me wel een redelijk interessant alternatief. Misschien wel iets langzamer, maar is verkrijgbaar vanaf 36.770…. lijkt me geen slechte auto voor dat geld. Een Alfa Romeo GT is dan wel geen praktiche auto en valt misschien daarom voor een aantal mensen af, maar zoveel mooier, meer uitstraling en een hele fijne V6…. Ook een Focus ST of een Leon Cupra zou ik eerder kopen dan deze 3. En voor het geld van de Audi en de 130 kun je zelfs een 325 of 330 bestellen…..laat die S3 en de 130 maar zitten.
autoblogger zegt
@w0o0dy: je hebt gelijk, we hebben het daar al eens over gehad. Ik had het bericht van Dennis nog niet goed gelezen maar heb het inmiddels aangepast.
Jesko zegt
die bmw 1 serie is ZO lelijk hè, maar ook ECHT lelijk! het lijkt wel een sloeb! niet in de zin van hij is groot en dik, neet.. het design, bah.
De audi vind ik er echt bruut uitzien, gwn supervet.
en die mazda… in ieder geval stukken mooier als die V6 peddelboot
Sammie zegt
BMW en Audi zijn lelijk. Mazda ook een beetje. Die audi ziet er superlief uit, helemaaaaal niet bruut: zo rond.
Maar die Mazda is toch geen concurrent voor audi en bmw. Ook al is het geen slechtere wagen en betere prijs-kwaliteit, mensen kopen wagens met een “naam”. Audi en BMW hebben de naam status te zijn. Helaas, want er zijn echt veel betere wagens te krijgen. (zeg, ook al heeft die slechts 220 pk, waarom geen Volvo C30 T5? Hij killt ze alledrie vast met grote voorsprong.)
Sammie zegt
de achterkant van audi doet me eerder denken aan een astra 10 jaar geleden.
Sammie zegt
Jesko zegt
nee sorry, daar lijkt hij niet op
m5 zegt
@ jesko hahaa v6 peddelboot in een bmw zit een 6 in lijn maarja
Supermug zegt
Nu effe iets anders. Als je kijkt dat bv een Audi in Nederland 49.530 euro’s kost en in Duitsland (of België) 35.150 euro. Ik snap niet dat julie dit blijven pikken.
Dat is 14.380 fucking euro’s. Daar koop je in België een kleine middenklasser voor.
BMW 323Ci zegt
Als de BMW 1-serie toch zo lelijk is, waarom vindt ik hem dan zo mooi, en al de anderen die een 1-serie kopen? weet je wat lelijk is? een DACIA! dat mag je lelijk noemen!
shivan zegt
weg met die duitse shit man ze worden gewoon aangepakt door mazda
de 6 mps doet het ook goed kennen jullie ook de 626 mps
harde chod voor jullie
Raveen zegt
haha die smerige duitsers worden sowieso hier al in eigen land vies gepompt:
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=5450
tevredenheidstrofee 2006 –> top 10 alleen maar Japanners
later he
Kobey zegt
wacht maar tot de 135i die maakt de S3 een gehakt van..!!
lexus zegt
bmw zijn goede autos, en mischien is de bmw ook wel beter dan de mazda. Maar 1 ding is voor mij wel zker die 1 serie zal ik nog niet kopen al staat er een pistol op me hoofd, dat ding vind ik zo lelijk. Totaal niet sportief nee Audi op 1 mazda op 2 en bmw op 3 als het op uiterlijk gaat
Bol zegt
‘Nu effe iets anders. Als je kijkt dat bv een Audi in Nederland 49.530 euro’s kost en in Duitsland (of België) 35.150 euro. Ik snap niet dat julie dit blijven pikken.
Dat is 14.380 fucking euro’s. Daar koop je in België een kleine middenklasser voor.’
Ik pik dit ook niet, mja op andere partijen stemmen helpt geen ene moer.. Duurt nog wel een paar jaar tot we onder druk van Europa die BPM af moeten schaffen. Misschien moeten we maar allemaal in België gaan wonen..
badboykiller zegt
die 1 reeks is echt een vieze auto
hier wint audi jammer genoeg
badboykiller zegt
@ BOL
NEEE blijf maar allemaal mooi in holland
er lopen al genoeg keeskoppe rond hier in limburg :-d
Kobey zegt
A3 echt een vieze tering auto BMW Numrr 1 MAzda 2 S3 100e..!!!
Lampredi zegt
@Kobey: Go gettem boy! :)
Dinobe zegt
Audi A3 = Golf met een veel te duur imago kleedje er rond
BMW 1 = Mooi autootje maar gewoon vééél te duur voor wat je krijgt. Voor alles, maar werkelijk voor alles moet je bijbetalen.
Geeft mij dan maar de goed uitgeruste en oerdegelijke Mazda…
jaap zegt
kobey waarom kom je niet met argumenten?
-edit-
Philip zegt
1 BMW (standaard ==> understatement, puur rijplezier, gedurfd en sportief design)
2 Audi (positief = 4-wielaandrijving, negatief = sjonnie uiterlijk)
3 Mazda (mindere afwerking, teveel kracht op voorwielen, herverkoopwaarde laag)
audifreak zegt
EXCUSEER maar een audi vergelijken met een VW is het simpele bewijs da je nog nooit met één van de twee gereden hebt . ik namelijk wel want heb zelf een A3 en bij onderhoud al een golfV gehad en op het motorblok na is da een wereld van verschil.
logischer wijs gaat mijn voorkeur hier dan ook naar de S3 uit al had hij voor mijn part wel wat meer pk’s mogen meekrijgen want het verschil met de 3.2 V6 is in mijn ogen te klein.
Euphoric zegt
@philip – Audi S3 – Sjonnie uiterlijk??? Sorry maar dan heb jij het echt niet begrepen. De Audi en de BMW zijn hier toch juist de understatements qua looks.
@Audifreak – de 2.0 tfsi in de S3 is algeheel versterkt en kan dus eenvoudig gechipped worden (denk rond de 300pk) zonder dat het materiaal het niet aan zou kunnen. Zie daar je verschil met de 3.2 quattro.
@Kobey – vrij zwak om iets te zeggen zonder iets te zeggen :P
@Kobey – 135i en de S3 is weer appels met peren vergelijken dus dan maar concreet uitspreken zodra de RS3 er is.
@Stephan – lekker 300 pk in je focus ST op je voorwielen :P
Voor mij duidelijk de S3 – compact en ik houd van de lijnen en de turbomotor.
De 130i lijkt me fantastisch rijden echter het design van de huidige BMW’s vind ik persoonlijk niet mooi dus alleen daarom valt deze af. De Mazda 3 MPS is natuurlijk qua prijs een goede keuze echter zo veel pk’s op de voorwielen en de jeugdigere look van de auto zijn niet mijn ding.
groeten