Is er nog wat veranderd of is het niets meer dan een facelift? Team AB zoekt het voor je uit.
Afgelopen dinsdag was een drukke dag op de redactie van AutoBlog, de nieuwe Bentley Continental GT én de nieuwe Porsche Cayenne werden onthuld. Twee corpulente kaskrakers op één avond. Gisteren hebben we de Bentley in detail bekeken en gezien wat de verschillen zijn met het uitgaande model. Vandaag nemen we de nieuwe Porsche Cayenne onder de loep.
De uitgaande Porsche Cayenne (958) was nog niets eens zo heel erg oud. De auto werd halverwege 2010 op de markt gebracht. Na de zomerstop in 2014 werd de Cayenne lichtjes opgefrist. In tegenstelling tot zijn voorganger (957) was deze generatie Cayenne een stuk minder polariserend. Het was gewoon een redelijk grote SUV van Porsche. Mede daardoor was de auto ook zeer belangrijk voor het Duitse merk. Daarom heeft Porsche waarschijnlijk niet te veel risico’s genomen met de nieuwe Cayenne.
Voor de goede orde:
Boven is de OUDE Cayenne
Onder is de NIEUWE Cayenne
Voorkant
Dat begint al aan de voorkant, want je moet echt even twee keer kijken wat er precies anders is. De koplampen zijn iets afwijkend en vorm van de grille is ook verschillend. Het feit dat je moet zeggen: ‘kijk naar de verticale spijlen, daar zie je het meteen aan’ geven al aan dat er niet heel veel verschil is qua lijnvoering. Maar net als bij de Bentley lijken de proporties wel iets anders te zijn. Iets dat we ook gaan ondervinden bij de rest van de auto.
Achterkant
Als je achter een Cayenne rijdt (en dat gebeurt vaak, anders zit ‘ie de hele tijd op je achterbumper), dan zijn de verschillen veel groter. De afgeronde achterlichtunits zijn overboord gegooid. Daarvoor in de plaats krijgt de Cayenne, in navolging van de Panamera, lage platte achterlichten die uit één stuk lijken te bestaan. Ergens doet het ook denken aan de Range Rover Velar, gek genoeg. Niet dat Porsche plagiaat heeft gepleegd (het design van de Cayenne stond al lang vast voordat de Velar uitkwam). Wat verder opvalt: de uitlaten staan minder ver uit elkaar. Daardoor lijkt de auto optisch iets minder breed, maar storend is het niet.
Zijkant
Aan de zijkant zie je duidelijk wat Macan-inlvoeden terugkomen. Bij Porsche lijken ze de Cayenne per generatie iets ingetogener te maken. Wat ook opvalt aan de zijkant is dat het minder een SUV lijkt te zien en meer een soort crossover. Nu kan het aan de beperkte hoeveelheid foto’s liggen die tot nu toe beschikbaar zijn. Voor de rest lijken ze erg op elkaar. Totdat je het even op je laat inwerken. De deuren bij de oude Cayenne lijken hoger en smaller (of bij de nieuwe breder en lager). Zeker ten opzichte van de raampartij.
Interieur
OK, de meeste mensen zullen niet aan de buitenkant zien dat het een compleet nieuwe Cayenne is. De eigenaren weten wel beter. Niet omdat ze een groot bedrag hebben uitgekeerd naar de firma Porsche om zo’n Cayenne in ontvangst te mogen nemen, maar vanwege het interieur. Dat is namelijk compleet vernieuwd. Uiteraard zien we heel veel terug van de Panamera. Wat het meeste opvalt is dat de grote hoeveelheid knopjes vervangen is door een soort touchscreen-achtige middenconsole. Ook het scherm van het navigatiesysteem is veel groter. 2010 lijkt nog niet zo lang geleden, maar toen was de iPhone 4 een uitstekende smartphone. De tijd gaat snel op het gebied van infotainment. Qua vormgeving missen de aluminium ornamenten voor de luchtroosters wel een beetje. Dat gaf het interieur toch een eigen smoel.
Techniek
Jazeker, er is ook wat gedaan aan de techniek. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer, want de meeste Porsche motoren gaan eruit. De atmosferische 3.6 V6 is al sinds 2016 uit productie, maar ook de V6 Biturbo en V8 Biturbo zullen we niet meer terug zien. De nieuwe instapper (‘Cayenne’) is de 3.0 turbo V6 (uit de S4) met 340 pk. Een stap hoger is de ‘Cayenne S’ met de 2.9 liter biturbo V6 (uit de RS5). Uiteraard zullen er meer varianten volgen, zoals de Cayenne Turbo (waarschijnlijk de V8 uit de S8). Of Porsche de Cayenne Diesel en Diesel S gaat voort zetten is onduidelijk. Op dit moment verkeert de diesel onder zeer zwaar weer. Het zou ons niet verbazen als Porsche de dieselmotor zo snel mogelijk de nek omdraait om in te zetten op hybride en elektrische aandrijving. De dieseluitvoeringen zijn alleen in Europa populair.
Prijzen
Meestal behandelen we de prijs niet, omdat deze vaak nog niet bekend zijn. Echter, in het geval van de Cayenne hebben we al twee prijzen van de importeur mogen ontvangen. De vanafprijs is een stuk hoger, maar je hebt ook meer vermogen.
Oud:
Cayenne (300 pk): 95.600 euro
Cayenne S (420 pk): 129.458 euro
Nieuw:
Cayenne (340 pk): 109.800 euro
Cayenne S (440 pk): 129.100 euro
Conclusie
Porsche heeft een logische stap gemaakt met de nieuwe Cayenne. Diverse renders die al rondzwierven op het internet, bleken uiteindelijk behoorlijk accuraat. De Cayenne is waarschijnlijk op alle meetbare punten een stuk beter geworden. Maar toen toen ik deze vergelijking aan het maken was, viel mij op dat ik eigenlijk de voorkeur heb voor de oude Cayenne. Misschien is het de uitvoering, misschien zijn het de specifieke foto’s, maar de oude lijkt iets meer smoel te hebben. Welke vind jij eigenlijk mooier? En vooral, waarom? Laat het weten, in de comments.
poes zegt
Voorkant: iets beter
Achterkant: minder
Silhouet: blijft gekunsteld
Interieur: grote klasse
pietertjep85d zegt
@poes: voor mij:
Voorkant: iets minder
Achterkant: stuk beter
Silhouet: niet Porsche waardig
Interieur: prachtig
alcantara zegt
Verschil tussen S en ‘gewoon’ nog maar 20k ipv 35k.
Heeft dat met belastingen te maken dat dit zo uitvalt of is de basisversie standaard al beter uitgevoerd waardoor het verschil tussen beide kleiner is geworden? Want 15k voor alleen 40pk extra is best wel duur.
vroaaar zegt
@alcantara: je bedoelt verschil tussen S en ‘gewoon’ nog ‘maar’ 100 (440-340) i.p.v. 120 pk (420-300). Ik vermoed dat hetzelfde geld voor je leessterkte ;)
vroaaar zegt
@alcantara: sorry, had zelf mijn leesbril niet op…. dacht dat je het over pk’s had maar begrijp nu dat je het over de prijs had. CO2 taks zal – als gevolg van de gestegen pk’s – inderdaad wel een extra spreekwoordelijke duit in het zakje hebben gedaan van de verkoopprijs.
nopetrolnofun zegt
Basisversie een 3.0 en de S de 2.9, lijkt de omgekeerde wereld tegenwoordig, gatver.
lebeaunl zegt
@nopetrolnofun: net zoals de Audi’s S5 en RS5..
ronnieboy zegt
Op die voorkant na begint het ergens op te lijken.
Interieur is top !
broodjan zegt
Dit is toch meer een facelift model
wetdualclutch zegt
@broodjan: precies, ik vind het ook net een 958.1 vs 958.2
viezefreddyw zegt
Een facelift noem ik dit. Een facelift zodat de auto weer bij de tijd is en vooral mee kan met de huidige designtaal van Porsche. Achterlichten bijvoorbeeld. De Panamera en 911 hebben dit ook zo. Het interieur komt van de Panamera. Wel erg mooi overigens.
Verder heb ik er echt niets mee. Dan liever een Panamera.
trustmeiamanengineer zegt
Worden er ook nog Porsche eigen blokken geleverd? Die V6 lijkt me gewoon het Audi blok…
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Beter lezen… (en meer koffie drinken).
Maar dus wel erg zonde hè, blijft heel weinig Porsche over zo… Alleen de diktste versies zijn nog “echte”.
gtporsche zegt
@trustmeiamanengineer: Hier maakt Autoblog een foutje. Het blok uit de RS5, de 2.9 is een Porsche blok (heb ik gelezen en gehoord in een filpmje). En het blok uit de panamera turbo is een nieuwe motor en niet het blok uit de Audi’s…
jorden zegt
Ik vind vooral de nieuwe instapprijs erg fors gestegen!! Inclusief het gebrek aan diesels zal het wel de exclusiviteit te goede komen.
mrdjm zegt
Ik vind alleen de achterlichten en het interieur er op vooruit gegaan, hij wordt verder steeds saaier en minder Porsche dus dankzij de Audi motoren. Jammer, gemiste kans…
JamesBond007 zegt
Ik vind de vorige Cayenne een stuk mooier dan de nieuwe. Wat een saaie ‘facelift’ zeg. Het interieur is wel echt stukken verbeterd!
prop zegt
Het interieur (dashboard) is uit een samenwerkingsverband ontstaan met de nieuwe VW Polo. Het is 1:1 uitwisselbaar.
mercedesbenzine zegt
@prop: nou zeg, daar doe je de polo wel erg tekort mee. XD
Arnoud zegt
Ik vind ‘m ronduit saai geworden. Het mag van mij wel wat meer ‘in your face!’ worden. De eerste Cayenne vond ik niet bepaald mooi maar die was juist heel erg onderscheidend. Dat heb ik dan nog liever dan deze grijze muis.
MoeWat zegt
Die achterkant is gewoon afschuwelijk lelijk. Doe toch maar de oude !
Interieur wel mooi
MaartenD zegt
Was lelijk…is lelijk..blijft lelijk
prop zegt
Tegenwoordig gaan fabrikanten toch echt meer voor een revolutie bij een nieuw model. Vrij apart dat ze dat deze keer bij Porsche niet hebben gedaan. De Cayenne was het model bij uitstek. Ben benieuwd wat de verkoopcijfers gaan vertellen
mashell zegt
@prop: maar fabrikanten gaan ook voor het “familie gezicht”. De nieuwe Panamera is een succes. De Macan ook, dat de Cayenne een mengeling tussen die twee zou worden is dus logisch. Ik denk dat deze ook een groot succes gaat worden. Het ordinaire dat de eerste Cayenne had is er inmiddels helemaal vanaf.
wjeurs zegt
Die achterkant ziet er heel kort en vreemd uit. Misschien omdat de bumper zo uitsteekt
sulobb zegt
Ik vind de nieuwe niet echt gelukt. De voorkant is wat strakgetrokken (mocht wat meer mee gedaan worden), de achterkant is gekopieerd van de Panamera en hierop geplakt, de zijkant geeft ‘m meer een crossover-look dan een SUV-look. Alleen het interieur lijkt sterk verbeterd. Zo ziet het er een stuk ‘rustiger’ uit en het (iets te) grote scherm lijkt handig voor de doelgroep… Ik vind de Cayenne sinds de eerste generatie wel een mooie grote SUV en het ontwerp is (naar mijn mening) heel volwassen. Spijtig dat geld ze meer interesseert dan ontwerp, maar dat is tegenwoordig geen nieuws…
barry355gtb zegt
deze facelift of nieuwe “kuch” Cayenne is prima voor mannen en vrouwen die graag even “genieten” van de hoge zit hebben wel weer een heel mooi interieur om in te vertoeven. Ik rijdt liever in de Panamera want betere wegligging en mooier imho.
jochem99 zegt
Waarom kunnen ze het nieuwe model niet meteen “goed” showen?! Zwart metallic, donker glas en 21 of 22″ komt de Cayenne direct wat beter uit de verf
mashell zegt
@jochem99: omdat het een Cayenne is en geen ZZP stukadoors bus. Zwart met donkere ramen op een grote SUV geeft een busjes effect. Dat wil je juist voorkomen.
jochem99 zegt
@mashell: oneens, foto 1 (oud type Cayenne) is ook op deze manier uitgevoerd. Vind ik heel mooi staan, snap niet hoe jij van een Porsche zo snel een ZZP busje wil maken?! Maargoed smaken verschillen, gelukkig
roeldriesvink zegt
Op alle vlakken een vooruitgang. Jammer dat de kans bestaat dat de diesels van het toneel verdwijnen.
jweelden zegt
Ben ik de enige? Ik vond tijdens de onthulling dat hij ergens op leek.
Slordige dag later kwam ik de Kia tegen, toen wist ik het zeker. Daar lijkt hij op!
https://res.cloudinary.com/carsguide/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg_hero_large/v1/editorial/2017-Kia-Sportage-Si-Premium-SUV-grey-press-image-%284%29.jpg
https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/kia-sportage-rt-2016-102.jpg?itok=LumBVuuo