Drie elektrische auto’s onder de dit jaar nog magische grens van €50.000, maar welke moet je kiezen? We namen ze alledrie mee om dit trio eens goed te kunnen vergelijken.
Bijtelling, het is een wonderlijk fenomeen. In een wereld waarin elektrische auto’s steeds bereikbaarder geprijsd worden kiezen we massaal voor datgene wat ons het minste raakt in de portemonnee. Neem bijvoorbeeld de Tesla Model 3, die recent de best verkochte auto in ons land werd. Dat is echt niet omdat het een auto is die massaal door particulieren wordt aangeschaft, het heeft alles te maken met zakelijke rijders die zo min mogelijk bijtelling willen betalen. Zo min mogelijk geld naar de schatkist, want dan kunnen we een weekendje per jaar extra naar Center Parcs.
Maar de voordelen gaan afgebouwd worden, de komende jaren gaan we langzaam maar zeker zien dat de elektrische auto belast gaat worden zoals nu auto’s met verbrandingsmotoren belast worden. De reden is simpel: die eerder genoemde schatkist moet wel vol blijven stromen. En als het volk gebruik maakt van de voordelen, betekent dat minder geld en dunnere blauwe enveloppen.
Wil je dus nog je voordeel doen met een bijtelling van 4% over de eerste €50.000 euro, dan zul je dit jaar nog een auto moeten gaan leasen. Nu zijn er best een paar alternatieven te bedenken voor dat geld, maar navraag bij onze vrienden van Mobility Service Nederland leert dat de populairste auto’s op dit moment de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro zijn. En dus zetten we die naast elkaar in dit vergelijk.
Om te beginnen de oude bekende, omdat dat de goedkoopste is van het stel. De Hyundai Kona Electric reden we eerder al eens. Met een aanschafprijs van €41.595 en een leaseprijs vanaf 498 euro (60 maanden, 10.000 kilometer per jaar) komt de netto bijtelling uit op minstens €53 per maand. Dat maakt de Kona Electric ook in maandlasten het goedkoopst. Eerlijk is eerlijk, dat merk je ook. Met name het interieur is niet het meest sexy interieur van dit trio elektrische auto’s.
Rijden doet de Hyundai Kona Electric prima. Niet superspannend, maar zeker vlot op de eerste meters en de auto voelt over het algemeen gewoon goed aan. Net zoals de Kia e-Niro dat doet trouwens. En dat is niet heel verwonderlijk, want technisch zijn de auto’s zeer nauw aan elkaar verwant. De aandrijflijn is zelfs identiek, met een 64 kWh batterij, gekoppeld aan een 150 kW / 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De 0-100 leg je af in 7,6 seconden met de Kona, de e-Niro is 0,2 seconden langzamer. De topsnelheid bedraagt 167 kilometer per uur voor beide Koreanen.
Ook de range is nagenoeg gelijk, de realistische range is ongeveer 400 kilometer, WLTP wordt er 449 opgegeven voor de Hyundai Kona Electric, terwijl de Kia e-Niro 455 kilometers zou moeten kunnen halen. Laden duurt wel iets langer met de Kia, 10,5 uur voor een volledig opgeladen accu versus 9,5 uur voor de Hyundai, als we uitgaan van een 32 ampere 7,4 kW thuisaansluiting. Snelladen van 10 naar 80% doet de Kia weer sneller, namelijk in net geen 45 minuten, terwijl de Hyundai daar net geen 55 minuten over doet. De verschillen zijn waarschijnlijk te zoeken in de softwarematige afstelling van de batterijen, en hoe Kia en Hyundai deze willen optimaliseren voor maximale levensduur.
De Kia e-Niro voelt met name in het interieur net even wat hoogwaardiger aan. Net iets minder grijs, hard plastic, net een wat fraaier stuurwiel, net iets fijnere bekleding, net iets meer premium dan de Hyundai. Dat is ook meteen het voornaamste verschil, en daardoor is de Kia e-Niro nét iets duurder dan de Hyundai. Vanaf €42.510 kun je de e-Niro kopen, leasen bij Mobility Service Nederland kan vanaf €579 euro gelijke contractduur als de Hyundai. De netto bijtelling bij tenaamstelling in 2019 komt neer op minstens €54 euro.
En dan is er nog die derde speler: de Tesla Model 3 is publiekslieveling op dit moment en het is ook wel een beetje te begrijpen dat dit het geval is. De vanafprijs van €49.998 euro voor een auto die standaard al aardig wat leuke goodies aan boord heeft, waaronder AutoPilot, is verleidelijk en valt net binnen de magische 4% grens. Leasen kun je de Model 3 vanaf €593 euro met een netto bijtelling dit jaar vanaf €84 euro per maand.
Ook rijden doet de Tesla goed. Om te beginnen is het onderstel iets verfijnder en een stuk dynamischer, maar de auto is ook sneller: naar 100 sprinten kost 5,6 seconden en de topsnelheid van de Model 3 is 225 km/u. Dat is te danken aan de iets hogere prestaties van de elektromotor die de achterwielen aandrijft: 175 kW en 238 pk zijn voorhanden. Het enige waar de Tesla het qua rijden moet afleggen is de range: de Standard Range Plus heeft een realistische range van ongeveer 350 kilometer (409 WLTP). De batterij is dan ook iets kleiner, met een bruikbare batterij van 50 kWh.
De Tesla Model 3 rijdt wel een stuk leuker en bovendien is de snellaadtijd flink korter: 80% batterij is een kwestie van 26 minuten wachten als je een snelle lader voorhanden hebt. De accu thuis volledig opladen kost 8 uur. Daar staat wel tegenover dat je met het bedienen via de tablet in het dashboard moet kunnen houden. Iets wat ik nog altijd lastig vind.
Welke moet je dan kiezen? Het antwoord is niet eenduidig. Eigenlijk is er voor ieder wat wils, afhankelijk van je eisen. Zo goedkoop mogelijk? Zo sportief mogelijk? Of liever een wat hoogwaardiger afwerking? Kijk de video om te ontdekken wat voor jou de beste keus is!
Met dank aan: Mobility Service
kreukelzone zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mikje90 zegt
Als ik tussen deze drie zou mogen kiezen, dan koos ik voor de Kona op 95 octaan.
WinkeB zegt
@mikje90: die staat er niet tussen
Loek zegt
@mikje90: goede keus!
drsjeroen zegt
@mikje90: wat zou Autoblog kiezen? Iets meer uitgesproken zijn en een conclusie trekken in de artikelen kan geen kwaad. Levert ook voer voor discussie op
flutterby zegt
Een nobrainer, alleen al omdat er maar ééntje dit jaar nog leverbaar is..
Als het budget te laag komt kan je altijd een eigen bijdrage proberen. Grote kans dat je dan netto hetzelfde betaalt voor een Model 3 van dit jaar dan een eNiro/Kona van volgend jaar.
chriscross zegt
Zo is deze week de pot met elektro blogs opengetrokken?
trasimo zegt
@chriscross: Ja, het is EV 10-daagse
antoonniels zegt
@chriscross: Ja dat lijkt mij logisch als ze dit als thema aankondigen…..
tinustussengas zegt
@antoonniels: of een aparte site er van maken… autoblog, site voor petrolheads… is het al lang niet meer, jammer.
florisje zegt
@tinustussengas: Er worden ook nog andere artikelen gepost hoor, loop niet zo te zeuren
tinustussengas zegt
@florisje: is ook zo, je hebt helemaal gelijk. Als er heul veel artikelen van (semi)EV’s worden geplaatst op een site voor PETROLheads, terwijl je daar misschien een eigen site voor die liefhebbers kan maken dan loop je te zeuren.
aschja zegt
@tinustussengas: het is AUTOblog, Zeiksnor. Dat gezeik over EVs altijd. Liever een EV, dan zo’n pauper in zn verlaagde Opel Corsa met Thunderdome sticker op de ruit.
jpoers zegt
Die Kia niro in ev is wel een hele nette uitvoering. Zowel qua bereik als gebruuksgemak. Oke laden kan iets sneller maar daar zijn ze ook mee bezig. De hybride is ruk door de erg trage aandrijflijn.
bisazza zegt
@jpoers: maar het is toch wel zo’n verschrikkelijke ANWB 65+ auto. De andere zijn overigens ook geen mooie auto’s. Nee, ik pas nog even
baserace zegt
Ik koos de Ford Focus ST en zeg ? tegen Greta, ? tegen die paar knaken bijtelling: YOLO
noodlesoup zegt
@baserace: Mooie keuze. Maar voor de meerderheid van de mensen geldt dat een auto een vervoermiddel is en/of ze €5000 netto verschil per jaar er niet voor over hebben. Toch 20K op een contractduur van 4 jaar. Maar ik ben blij dat mensen andere keuzes maken, kom je tenminste nog wat leuks tegen onderweg.
vroaaaaaaaaaar zegt
@baserace: jij hebt zeker geen kinderen?
baserace zegt
@vroaaaaaaaaaar: jawel: 2! Ik gun mijn dochters van 7 & 8 een duurzame planeet maar ik heb niet de illusie dat als we hier in NL of Europa allemaal aan de stekkerauto gaan het klimaatprobleem opgelost wordt. Zo’n Greta die boos loopt te schreeuwen terwijl China en de VS uberhaupt niet eens aanwezig zijn… kansloos. Noem het cynisme of realisme; de tijd zal het leren…
vroaaaaaaaaaar zegt
@baserace: juist die houding dat je niks hoeft te doen omdat andere ook niks doen, maakt dat we allemaal op andere zitten te wachten. En als er dan iemand probeert ons uit de passieve houding wakker te schreeuwen, ga we die persoonlijk aanvallen. Laffaards!
monsieurleloure zegt
@baserace: “This is all wrong. I shouldn’t be standing here. I should be back in school on the other side of the ocean. Yet you all come to me for hope? How dare you!
“You have stolen my dreams and my childhood with your empty words. And yet I’m one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing.
“We are in the beginning of a mass extinction. And all you can talk about is money and fairytales of eternal economic growth. How dare you!
“For more than 30 years the science has been crystal clear. How dare you continue to look away and come here saying that you are doing enough, when the politics and solutions needed are still nowhere in sight.
baserace zegt
@monsieurleloure: ze heeft helemaal gelijk. Maar zolang Trump en China niet eens aanwezig zijn schreeuwt ze tegen de landen die iig de intentie hebben iets aan het klimaatprobleem te doen…
wildewesten zegt
Leuk maar ze zijn alle drie niet meer leverbaar dit jaar
stfu zegt
@wildewesten: Tesla wel. Roep geen onzin.
mpgc zegt
Van deze drie spreekt de Tesla mij verreweg het meeste aan.
tenaci zegt
Ik snap eigenlijk die enorme run op de Kona niet zo goed. De Niro vind ik echt veel mooier!
str8six zegt
Is die 10-daagse al bijna voorbij?
olivier420 zegt
@str8six: Heerlijk ! Ik kan echt zo intens genieten van die twee uitersten hier de hele tijd.
De fansla’s en de boze oude mannen.
https://giphy.com/gifs/michael-jackson-comments-popcorn-pUeXcg80cO8I8
n0zem zegt
@olivier420: jammer van dat nietszeggende gifje. Verder heb je gelijk.
str8six zegt
@olivier420: meh, ben an sich niet tegen de techniek, maar de modellen zijn gewoon totaal oninteressant.
olivier420 zegt
@str8six: Dat is toch ook prima toch..! Waar ik me alleen over verbaas is dat er best wat hier zijn die het of geweldig vinden (EVs red.) of helemaal niks vanwege allerlei redenen. En beide dat hier door je strot heen duwen. En persoonlijk vind ik die laatste groep nog het meest fascinerend, want die zijn geen haar beter dan de klimaat(d)rammers in hun eikeltjespyjama.
Vooral ook omdat er een aantal prominenten (die steevast in de top 10 # reacties eindigen aan het einde vh jaar) het er zo doorheen drammen.
P.S. Er gaat ook niks boven een zesinlijn, met voor mij de S54B32 en M54B30 bovenaan :-).
ronaldotour zegt
Wat me ook opvalt is dat je eerst allemaal zwarte Model 3’s zag rijden en nu met het nieuwe kenteken allemaal witte omdat dat nu de standaard kleur is en een andere kleur over de 50.000,- meer bijtelling kost, 22% het is te kinderachtig voor woorden.
stephane8200 zegt
@ronaldotour: veel mensen kiezen ook een basiskleur op hun ICE auto omdat dat goedkoper is.
Verder denk ik dat veel mensen überhaupt weinig geven om een auto dus die vinden het wel best.
Als je het kunt betalen hoef je het nog niet uit te geven.
stfu zegt
@ronaldotour: allemaal Peug 308 rijders.
jeffrey_vanvegten zegt
@ronaldotour: daar heb je wel gelijk. Wel EV willen rijden maar nét niet due 20,00 meer per maand neerleggen voor knappe kleur. Terwijl hun ice 150,00 of neer bijtelling had gekost. Iig wel blij met de omslag die de Tm3 hiermee verzorgd. Over 3 jaar mooie ex leaserts op de markt. Wordt wel rennen voor de betere kleuren dan. ?
baklava zegt
Wat een kwelling deze 10 daagse
amsterdam zegt
Die Kona ev lijkt wel een soort half brakende suv met downsyndroom! Misschien wel de lelijkste auto van 2019. Zelfs Tesla model 3 lijkt mooi naast dit misbaksel.
subzero079 zegt
Ik zou toch zeggen dat voor een autoliefhebber die elektrisch wil gaan, deze keuze een no brainer is. De enige reden waarom ik zou kunnen bedenken dat iemand niet voor de M3 gaat, is dat ie houdt van hoger zitten (65+ alert) of geen kinderwagens enzo kwijt kan in de M3. Maarja als je al op dat niveau met auto’s bezig bent, dan kom he wsnlk ook niet op deze site.
tjorque zegt
@subzero079: als je je kinderwagen niet in de model 3 krijgt, heb je de verkeerde kinderwagen gekozen ?
flutterby zegt
@tjorque: met bijna 600L bagageruimte moet dat wel lukken! De officiële cijfers tellen niet de frunk en dubbele laadvloer mee omdat ze liever een Model S verkopen.
tjorque zegt
@flutterby: aha dat wist ik niet!
Het jammere is dat het geen liftback is.
De opening van de kofferklep is wel wat klein naar m’n zin. (En de deurklinken buitengaan vind ik lelijk)
Verder zou ik hem wel willen. ?