De oude Duster heeft in het stof gebeten. Tijd voor een nieuwe generatie!
Bump, bump, bump…Dacia schoot eind 2009 een schot in de roos met de eerste generatie van de Duster. Het Roemeense budgetmerk van Renault identificeerde precies waar wij Nederlanders op zaten te wachten: zo’n dikke vette SUV, alleen dan voor een kleine prijs. Voor circa 20 ruggen stapte je in zo’n no-nonsense flitser en velen deden dat dan ook, onder andere Kimi Raikkonen en de Nederlandse brandweer. Dat alles ondanks het feit dat de club van de gezellige windbreakers claimde dat de Duster helemaal niet veilig was.
Inmiddels is er een auto-levenscyclus verstreken en dus stond op de IAA van dit jaar een nieuwe Duster te shinen. Het recept is nog steeds hetzelfde: beproefde Renault techniek in een robuust (ogend) jasje, met een vriendelijk prijskaartje. Volgens Renault-honcho Laurens van de Acker heeft de Duster nog steeds geen concurrentie. Betekent dat ook dat Dacia niet de moeite heeft genomen de Duster een flinke opfrisbeurt te geven, of is er wel degelijk veel veranderd?
Looks
Dit lijkt in eerste instantie op een gevalletje ‘ontmoet de nieuwe Duster, hetzelfde als de oude Duster’. De stompe neus, de raamlijn met het karakteristieke achterruitje en de achterkant zijn zeer herkenbaar. Toch is het net allemaal wat anders dan voorheen. De voorruit staat bijvoorbeeld vlakker en is 100 millimeter naar voren geplaatst. Kijk, dat zijn toch veranderingen waar 911-liefhebbers wakker van liggen.
Het plaatwerk aan de achterkant oogt wat ronder dan voorheen en de ‘inkepingen’ naast de achterlampen is verdwenen. De achterruit daarentegen heeft juist scherpe hoeken gekregen, terwijl dat eerst niet het geval was. Een opvallende keuze. De achterlampjes tenslotte zijn niet langer goedkoop aandoende units die thuis leken te horen op een Renault Kangoo van 2001, maar van die kekke LED-dingetjes die doen denken aan de Jeep Renegade.
Tenslotte is er nog het interieur en daar is op het oog de meeste vooruitgang geboekt. Stapte je in de eerste Duster, dan wist je meteen waarom het ding ook alweer zo goedkoop was. De ronde ventilatieroosters konden niet verbloemen dat je in een omgeving van hard plastic zat dat niet heel geïnspireerd vormgegeven was. Verwacht in de nieuwe Duster ook geen botermalse aardolieproducten, maar het ziet er allemaal een stuk volwassener uit dan voorheen. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar het verschil in deurbekleding. Dan stap je toch wel van 1997 opeens in 2010. Qua looks doet het interieur in de verte zelfs een beetje denken aan de vorige generatie Land Rover Discovery. Alleen dan zonder hout en leder et cetera.
Techniek
Dat laatste past dan ook perfect bij het idee van de Duster. De techniek is een paar jaar oud, maar klanten kopen desalniettemin een nieuwe auto. Ja, die new car smell, zelf de kleur uitzoeken, dat is velen toch veel waard. Gelukkig maar, want de gemiddelde Dacia kent een pittige afschrijving. Logisch ook, want bij tweedehands Dacia’s (aankoopadvies) is hét USP (een nieuwe auto voor weinâg) niet meer van toepassing.
Enfin terug naar de tech. Toen de vorige Duster uitkwam, begonnen we net zo’n beetje aan downsizing en turbotorren. Dat wil zeggen dat de Duster, die wat ouder spul uit de schappen van Renault kreeg, bij de introductie nog níet zo’n geblazen blok onder de kap had. Tenminste niet als je voor de versie met benzinemotor koos. Je kreeg dan namelijk een 1.6je met 110 pk.
Bij de facelift van de vorige Duster kwam er al een geblazen 1.2 TCe beschikbaar met 125 pk. Nu kleine motoren met turbo’s al enkele jaren gemeengoed zijn, zet die ontwikkeling zich ook bij Dacia voort en is de atmosferische 1.6 totaal verdwenen uit het gamma. Je kan nu kiezen voor een SCe met 115 pk of een TCe met 125 pk. Over de inhoud van de motoren durft Dacia het niet eens meer te hebben. Voor dieselaars is er minder ‘vooruitgang’: zij krijgen als vanouds de 1.5 dCi voorgeschoteld in verschillende variaties qua vermogen. Voordeel (soort van): je kan zeggen dat je dezelfde motor hebt als sommige Mercedes-rijders.
Conclusie
De Duster heeft een prettige update gehad, maar het idee van de auto blijft hetzelfde. Daarom is het lastig om in te gaan op alle ‘nieuwe technieken’ van de Duster, want het is oude garnituur uit de schappen van Renault. Niet dat dat erg is, want Dacia kan hierdoor mensen wél iets unieks aanbieden. En dat er een markt bestaat voor de Duster, dat hebben ze al bewezen met het vorige model.
alfaroleo zegt
Mooi ding joh, voor dat geld. En een interieur uit 2010… Als je een smartphone kan koppelen ben je toch weer helemaal ’17?
granlusso zegt
@alfaroleo: Deze Duster is een beetje zoals de iPhone SE eigenlijk :)
alfaroleo zegt
@granlusso: Wat ook een prima ding is, aldus mijn vriendin.. En ik maar krom liggen voor die iPhone 7…
Loek zegt
@alfaroleo: tsja, je koopt dan iPhone ook eigenlijk voor de status….
*pakt popcorn*
alfaroleo zegt
@720s: Niet status, restwaarde en gebruiksvriendelijkheid. Is het zoete of zoute popcorn?
480turbo zegt
@alfaroleo: gebruiksvriendelijkheid XD dat vind ik een goeie. IOS kent voor mij alleen maar beperkingen ipv gebruiksvriendelijkheid. Android FtW
granlusso zegt
@480turbo: Nee hoor, ik heb jarenlang Android gehad en ben daar tevreden over geweest, alleen iOS is qua bediening en instellingen makkelijker te bedienen: als je dénkt dat een bepaalde instelling/functie ergens zot, dan zit ie daar altijd.
Bij Android was ik altijd eeuwen aan het zoeken, zowel op mijn Sony Xperia en mijn Samsung Galaxy S6 Edge Plus.
Qua overdracht en beheren van bestanden vind ik Android weer veel beter. Apple schermt gewoon je eigen gegevens af als je niet oppast, zodat je er nooit meer bijkomt…
Loek zegt
@alfaroleo: Zout, van zoet moet ik altijd overgeven.
eelco74 zegt
Achterlichten kennelijk gejat uit het FCA magazijn.
gezondverstand zegt
Het is een stuk beter, maar nog steeds een goedkoop ogend hok. De concurrentie heeft sinds 2009 niet stilgezeten, dus de achterstand blijft.
esprit84 zegt
@gezondverstand: heeft nog niet door hoe Dacia in de markt is gezet….
baasbas zegt
@gezondverstand: welke ‘de concurrentie’ bedoel je dan precies?
lekkerlinksrijden zegt
@baasbas: Dacia heeft geen concurrentie. Zelfde auto qua grootte bij een ander merk kost al gauw 10k meer
oemplus zegt
@lekkerlinksrijden: Het is ook niet voor niks dat andere auto’s 10k meer kosten. Prijsverschil moet ergens in zitten.
Boomer zegt
Ik vond de Duster altijd relatief weinig afschrijven. Een blik op marktplaats leert dat ik gelijk heb.
Verder vind ik het een leuke auto voor mijn vrouw om de boodschappen in te halen, helaas ziet zij dat anders en wil ze liever zo’n ‘hip’ vrouwen misbaksel als een 500 of een opel adam.
mercedesgl zegt
@airc: precies, ik werk zelf bij Renault en Dacia en juist Dacia schrijft relatief heel weinig af.. tweedehands is het erg goede handel
jaapiyo zegt
@mercedesgl: erg goede handel als in je koopt ze voor heel weinig (dikke afschrijving) en verkoopt ze voor meer?
mercedesgl zegt
@jaapiyo: met goede handel word bedoeld dat het snel weggaat.. als wij een dacia inruilen haalt hij vaak het internet niet eens.. en voor minder inkopen en voor meer verkopen is bij elk commercieel bedrijf en heeft in dit geval niks met goede of slechte handel te maken #vakjargon
jaapiyo zegt
@mercedesgl: misschien dat mijn beeld wat gekleurd is door de Logan die pleegt mee te doen aan de Junkyard Race.
piquet1986 zegt
Vind het meer een “uitkeping” dan een inkeping naast de achterlampen.
hollandbest zegt
Blijft een lelijke stuur…
ikbenmnzus zegt
@hollandbest: Blijft een lelijke taalgebruik.
Dutchdriftking zegt
Another one drives a Duster…
Edge zegt
Ik vind de Duster nou echt een geweldige wagen. Veel voor weinig, lekker no nonsense. Heel dat Dacia kan ik wel waarderen. Daar kan VAG met hun “budgetmerk” Skoda nog het nodige van leren.
ikbenmnzus zegt
@edge: Helemaal mee eens!
v6ti zegt
@Edge: mijn idee
Calimero zegt
Ziet er keurig uit. Ik kan niet anders zeggen.
Mooi werk van Renault ( Dacia)
Zal als Renault Duster op sommige markten ook wel een hit worden.
het gaat mij te ver om dit als een boodschappen auto te zien of auto voor “het vrouwtje”
Daarvoor koop je een 108 of Aygo achtige lijkt mij.
robert110 zegt
Het blijft gewoon een prima bak. Ik denk dat het met de sterkste diesel, 4×4 en een setje modderbanden een prima vervanger is voor mijn Feroza als daily. Voor de hobby zal die wel wat slechter presteren, toch ben ik wel benieuwd wat zo’n Duster nou eigenlijk kan in het terrein.
ricardostoute zegt
@robert110: Heb deze zomer heel Georgië doorgecrosst met een Duster 4×4. In 4wd lock-modus met de tractiecontrole uit kwam hij overal doorheen. De enorm korte eerste versnelling met het koppel bij lage toeren van de diesel maakte dat ik een lage gearing niet heb gemist. Iets minder comfortabel dan in een G-klasse, maar nauwelijks te stoppen!
Zie ook: https://youtu.be/t5nPt6cHIe8
boomhauwer zegt
Eigenlijk geen misse auto
O plaat zegt
Gewilde klassieker in wording. De Lada Niva van de 21ste eeuw.
toyotafortuner zegt
Ziet er nog steeds zeker niet verkeerd uit.
2wheeler zegt
Direct of indirect, elk bedrijf heeft concurrentie. Het is een beetje dommig om dit publiekelijk te zeggen dat je geen concurrenten hebt. De tweedehands markt is gewoon concurrentie.
pa045 zegt
Het is net of ik een vergelijk lees van een VAG product nieuw en oud. Alles is een klein beetje beter en ziet er beter uit. Hier wordt alleen erg minderwaardig over gedaan.
Waarom? Omdat Dacia niet premium pretendeert te zijn, kunnen jullie de auto daar in ieder geval niet op afvallen.
Waarom dan wel afvallen?
Ik vind hem simpelweg niet mooi en zou deze auto niet kopen. Maar ik kan zo 10 redenen bedenken waarom iemand anders deze auto liever nieuw koopt i.p.v. een Q3 van 5 jaar oud en 2 ton op de ribben. Of een Quasqai van 4 jaar oud met bijna een ton op de teller.
Het is niet alleen de nieuwe geur. Het is ook de garantie en dergelijke.
En laten we eerlijk zijn. 5 jaar rijden met een Q3 met 2 ton: financier het onderhoud en de afschrijving daar maar eens van. Kan je nog een 2e Dacia kopen.
henk_he zegt
@pa045: allemaal waar en feitelijk juist. Maar Henk en Ingrid willen liever dat de buurman ziet dat ze Audi kunnen rijden ipv Dacia. Je kunt zaken als ‘merkbeleving’ en ‘imago’ afdoen als marketingnonsens, maar de bewijzen tonen aan dat de wereld gewoon zo werkt. De gemiddelde Nederlander is geen rationeel denkend mens, maar gevoelig voor status en beïnvloeding door slimme paarse broeken.
ikbenmnzus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nopetrolnofun zegt
Ben ik de enige die liever de atmosferische 1.6 heeft dan de turbo 1.2?
jaso013 zegt
De enige vraag die er toe doet: wat is de prijs?