Nu moet er een lampje gaan branden.
Een groot voordeel van een elektrische auto is dat het onderhoud heel anders is dan bij een regulier voertuig. Er zijn veel minder draaiende componenten aanwezig , waardoor een onderhoudsbeurt ook anders in elkaar steekt. Regelmatig het olie peilen en deze eventueel bijvullen is er ook niet meer bij. Of toch wel? Bij Audi’s e-tron is iets vreemds aan de hand.
De elektrische SUV heeft een opvallende bug in de software van de auto. Het kan voorkomen dat de auto een melding geeft dat de olie binnenkort vervangen moet worden. Hilarisch, want de e-tron heeft natuurlijk geen olie aan boord. Tegenover Auto, Motor und Sport heeft een woordvoerder van Audi bevestigd dat het hier om een fout in de software gaat. Voor nu moeten eigenaren de melding negeren.
Nu hopen dat de bestuurder of bestuurster van de e-tron zo snugger is om te snappen dat de melding niet klopt. Zie je het al voor je. Iemand die stopt bij een tankstation, met de kap van de e-tron open en een jerrycan olie in de hand. Op zoek naar de oliedop die er niet zit.
Omdat de melding geen kwaad kan is Audi niet van plan een terugroepactie voor de e-tron te organiseren. In plaats daarvan voert het automerk een update uit aan de software als je met de auto langs komt voor een eerste beurt. In het geval van de e-tron is het zo dat de EV bij 30.000 kilometer toe is aan zijn eerste beurt, of na de eerste twee jaar.
De e-tron is overigens niet de enige elektrische auto met zo’n opvallende bug. Zo kan de BMW i3 een melding geven dat er een binnenkort een emissietest gedaan moet worden. En de POIs (points of interest) in het navigatiesysteem van de elektrische Renault Zoe kunnen aangeven waar het dichts bijzijnde benzinestation is.
Met dank aan Ruud voor de tip!
bcv92 zegt
Geen motor olie. Er zullen enkele liters aan olie in de reductiebak en diffs zitten.
antielectrischeautos zegt
“de elektrische Renault Zoe kunnen aangeven waar het dichts bijzijnde benzinestation is.” das toch positief, kan je je jerrycans vullen om je echte auto te vullen thuis
bernoulli zegt
@antielectrischeautos: dat is het Nouvel An-pakket. Wordt veel besteld in bepaalde delen van Den Haag.
mrducky zegt
@antielectrischeautos: zo gek vind ik dat nog niet van de Zoë…. Je kan bij een tankstation ook wat te eten halen of een zak chips laat op de avond of sigaretten.
blo3to3t zegt
@mrducky: of oplaadpunt, of wasserette etc…
drdre1 zegt
@antielectrischeautos: je echte auto ? ?
antielectrischeautos zegt
@drdre1: ja, zo een ev is in mijn ogen toch echt een dinky toy, antenne erop en je hebt een uit de kluiten gewassen RC car, die zijn immers net zo stil als die ev’s…
leaper035t zegt
@antielectrischeautos: Ben jij misschien tegen elektrische auto’s?!
rickthestig zegt
@leaper035t: Zoals de meesten hier. Tenzij je voor een appel en een ei een EV uit de lease kan rijden. Besef dan dat deze gesubsidieerd wordt door belastinggeld van hard werkende mensen die alleen maar mogen betalen maar nooit kunnen profiteren.
laptom zegt
@rickthestig: Haha, vroeger werd de gehele lease industrie gesubsidieerd. Nu krijgt de EV geen subsidie, maar hoeven ze minder te betalen.
por100 zegt
Blijft toch komisch: vag en het olielampje
katoenboer zegt
@por100: HAHA
tanzanitef30n zegt
@por100: ik vraag mij af of Lambo en Bugatti eigenaren ook eenzelfde euvel meemaken? Zit je daar dan met je Huracan met een klein huisprijs elk 1000 km 1 L olie bij te vullen
911targa zegt
@por100: ??? onverwacht.
rickthestig zegt
@por100: Nu balen ze ook nog dat het “ontdekt” is.
Dutchdriftking zegt
Tja het blijft een Audi natuurlijk….. Nee die is te makkelijk. De tankstation melding van Renault vind ik persoonlijk niet zo raar. Je kan toch ook moeten plassen, of zin hebben in slechte koffie en een slap broodje?
wimbers zegt
dit geeft maar aan dat ze nog steeds de elektrische auto niet met een greenfields aanpak hebben opgebouwd. het is een omgekatte brandstofauto waar alles is aangepast. software aangepast, hardware aangepast.
een merk als Audi heeft uiteraard heel erg veel ervaring liggen en het is zonde om dat niet te gebruiken, maar zaken als over the air software updates en software die vanaf de eerste regel is geschreven voor de ev zijn nu wel wat je mag verwachten van een autofabrikant die wil laten zien dat ze meekunnen met deze nieuwe markt.
cossiekiller zegt
Auto’s kunnen blijkbaar ook erfelijke factoren hebben. Eén en al emotie daar bij Audi dus!
crepito zegt
Eenvoudig te verhelpen met een OTA update… oh wacht… het is immers geen 2012 meer..
mcshine zegt
Een software update pas kunnen doorvoeren bij de dealer….Prachtige EV maar de bijbehorende merkslogan moet dringend aangepast worden….
mashell zegt
Als het veiligheidsrelevant is dan hoort dat alleen bij de dealer te kunnen. Alles online kunnen updaten is een te groot potentieel veiligheidsrisico. Dat snappen de wat meer ervaren fabrikanten beter dan de Amerikaanse cowboys.
mcshine zegt
@mashell: Want die dealer gaat zelf niet online tijdens updaten maar speelt één of andere grammofoonplaat naast de auto?
Wordt wakker…
Loek zegt
@mcshine: probeer maar eens met een update meer isolatiemateriaal toe te voegen zodat auto’s die af fabriek matig geïsoleerd zijn opgelost worden. Dát is pas iets waarvoor je naar de dealer moet. Ik blijf het gewoon een wanvergelijking vinden. Tesla gaat vol voor specs en dat is prima. Audi probeert je er nog een fijn afgewerkt interieur bij te geven. Die afwerkingsproblemen zijn er bij Tesla, en ze worden te makkelijk onder het tapijt geschoven door mensen die zich verkijken op specs. Als dat onze nieuwe standaard van auto’s bouwen is, dan richten we ons echt op verkeerde zaken. In mijn optiek.
monsieurleloure zegt
Blijft een heerlijk merk ?
caprio zegt
Hilarisch, wat een grap! En dan steeds maar weer hoog van de toren blazen dat ze Tesla voorbij zijn, VAG concern, met nieuwe sjoemel software in de E-tron
Loek zegt
@caprio: Porsche riep dat met de Taycan. Audi wil met de e-tron gewoon een elektrische auto bouwen en richt hun pijlen wat indirecter op Tesla. Fyi: de e-tron is 10 ruggen goedkoper dan de Model X. Over ‘ze blaten maar wat’ gesproken.
caprio zegt
@720s: VAG ceo had vorige week geroepen, voordat de Audi E-tron productieproblemen en E-tron software olie foutmelding in de publiciteit kwamen, dat ze Tesla voorbij waren, doelend op techniek elektrische auto’s en potentiële productie-aantallen.
Op Autoweek had Autoweek deze items van VAG Ceo en E-tron Productieproblemen echter heel snel gesloten voor commentaar. Ik heb daar een opmerking over gemaakt, zo van waarom sluiten voor commentaar en waar de onafhankelijke journalistiek blijft. Ik ben er nu uitgegooid bij Autoweek, jaja.
rxate zegt
https://media.giphy.com/media/kN0iwaWxR6KIw/giphy.gif
bmwe46m3balling zegt
@rxate: neeeeeeeee????
rufctr01 zegt
Ik wist niet dat Duitsers humoristisch konden zijn….
kevertje zegt
Ik blijf het dan toch een beetje vreemd vinden dat je al na 30000Km met een eTron binnen moeten rijden in de garage. Het fabeltje dat deze EV’s minder onderhoud nodig hebben en zo hun hogere aanschafwaarde goedmaken wil ik bij deze ook nog wel eens zien, zeker bij een premium-merk als Audi, waar het verleggen van de pen bij de receptioniste in goudwaarde wordt afgerekend.
simonbv zegt
@kevertje: een onderhoudsbeurt is toch veel meer dan olie + filter.
Ik neem aan dat hier ook een interieur filter in zit. De remvloeistof ook ververst moet worden. Remmen ook naar gekeken moet worden en eventueel alles loshaalt om schoon te maken. Banden goed afslijten. Aircoservice. Schanierpunten moet invetten. Nieuwe software updates en foutcodes uitlezen. Verbetering en terrugroepacties uit gaat voeren.
faalhaas zegt
@kevertje: Olie bijvullen, knipperlicht vloeistof, kentekenplaatlamp aftappen en natuurlijk dashboard uitlijning.
henkhekje zegt
Zo’n melding sjoemelen ze toch zo even weg?
Audi, voorsprong door falende techniek
nietcreatief zegt
Is dat ook niet zo’n voorwaarschuwing die na een x aantal kilometers de auto praktisch onbruikbaar maakt ter ‘bescherming’?
Stap 1: oranje lampje, stap 2: rood lampje en vmax naar 100, stap 3: vmax naar 50 ofzo?
kevertje zegt
Alle gekheid op een stokje… het zal in ieder geval geen gratis interventie zijn. En dus weerom, de illusie van goedkoper te rijden (als kost) blijkt dus maar een illusie, voor we het weten valt dit een paar keer zo duur uit als een klassieke auto met allerlei mooi woorden en terminologien. Ze zouden wel gek zijn, het personeel van hun dealers de werkloosheid in te sturen.
jupke zegt
GOED LEZEN EN DOORSTUREN!!!
Professor TH ontmaskerd de zwendel rond elektrische auto’s
Een professor aan de Technische Universiteit van Ingolstadt stelt de hype rond elektromobiliteit aan de kaak als een gigantische oplichterij die maar één doel dient: autofabrikanten willen hun wagenparkwaarden kunstmatig “schoon” rekenen om boetes van miljarden euro’s aan de EU te vermijden.
Jörg Wellnitz is hoogleraar aan de Technische Universiteit van Ingolstadt en heeft een hoogleraarschap in Melbourne. Hij rijdt zelf in een elektrische auto. Wellnitz heeft minutieus alle aspecten van e-mobiliteit behandeld. Zijn conclusie: het zal nooit komen zoals de industrie en de politiek voorspeld hebben. Voor hem is de hele zaak een alibi-oorlog, niets anders. De klant is daarbij een nevenkwestie.
Soms is het de moeite waard om urenlang op het net te surfen. Dan komt men een reeds enkele maanden oude bijdrage van prof. Jörg Wellnitz tegen, waarover verslag wordt uitgebracht door het nieuwsportaal ‘Ingoldstadt-Today.de’, een tot dusver onbekende digitale uitloper van de ‘Donaukurier’.
“In de ogen van het volk is e-mobiliteit een groot goed”, zegt de welbespraakte professor, “maar het heeft geen enkele zin als je naar alle aspecten van het onderwerp kijkt”.
In feite is er geen enkel aspect waarvoor Wellnitz geen ontnuchterende cijfers ter beschikking heeft, verbazingwekkende onderzoekstudies zou kunnen citeren of simpelweg met gezond mensenverstand één plus één bij elkaar optelt.
Autoverkeer slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de CO2-uitstoot
Uiteraard staan de milieuvoordelen die de e-auto-enthousiastelingen proclameren centraal in de analyse. Professor Wellnitz somt een ontnuchterende rekening op: Het autoverkeer is slechts verantwoordelijk voor 16 procent van de vermeende klimaatschadelijke uitstoot van kooldioxide. “De zwaarste aspecten zijn de massale veeteelt en de monostructuur van de landbouw – om nog maar te zwijgen van de grote containerschepen, cruiseschepen op de wereldzeeën en het luchtverkeer.
Voor één accupakket kan men met dezelfde milieuvervuiling acht jaar met een verbrandingsmotor rijden.
Maar zelfs zonder rekening te houden met deze CO2-katapult is Wellnitz van mening dat de e-auto totaal waardeloos zou zijn voor het verbeteren van de milieubalans. “Totdat de accu voor bijvoorbeeld Tesla compleet gebouwd is, kan men acht jaar lang een auto met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde milieuvervuiling te bereiken”, zegt Wellnitz. Hij noemt het verhaal van de nuluitstoot van de elektrische auto een absurditeit en maakt in één ademzucht een einde aan het sprookje van goedkoop rijden met elektriciteit.
Na acht jaar heeft de elektrische auto alleen nog maar schrootwaarde
Volgens Wellnitz is het slechts een kwestie van tijd voordat de elektriciteit die wordt gebruikt om de accu’s op te laden – die bovendien allesbehalve schoon is geproduceerd – op dezelfde manier wordt belast als benzine of diesel. En dan zouden de kosten van een elektrische auto ongeveer 800 euro per maand bedragen. En door de oplaadcycli van een accu zal deze in acht jaar slechts een schrootwaarde hebben.
En de auto-industrie weet dat niet allemaal?
“Iedereen weet het”, zegt Jörg Wellnitz, “maar het gaat niet om het milieu of de klanten. De reden waarom fabrikanten zoals Audi, BMW, VW en andere fabrikanten momenteel miljarden in de nieuwe technologie investeren, ligt elders.
Wellnitz: “Aan de ene kant kunnen miljarden EU-subsidies worden geïnd. Aan de andere kant besparen e-auto’s de grote fabrikanten boetes voor het niet halen van de Europese klimaatdoelstellingen, omdat het wagenpark met zogenaamde emissieloze modellen het naar beneden drukken. Natuurlijk gaat het ook om merkimago, een groene mantel en technologische controle. Men bouwt de e-auto’s in de wetenschap dat ze allesbehalve de auto van de toekomst zijn”. “Het doen is goedkoper dan het niet doen”, vertelde een automanager hem, “het is zinloos, maar het kost minder”.
Fabrikanten zijn alleen geïnteresseerd in meer verkopen
En – tussen haakjes – het gaat allemaal om de verkoop van nog meer auto’s. Vandaag de dag zijn er wereldwijd al 1,6 miljard voertuigen. 80 miljoen voertuigen worden jaarlijks geproduceerd. Dat zijn er evenveel als er nieuwe kinderen over de hele wereld geboren worden. Voor fabrikanten zijn e-auto’s geen vervanging voor verbrandingsmotoren, maar een extra bedrijvigheid om nog meer auto’s als tweede of derde voertuig te verkopen.
De kinderen van Afrika sturen hun groeten
Maar deze extra bedrijvigheid , volgens Wellnitz, bereikt zijn grens als het gaat om de grondstoffen die nodig zijn voor de bouw van de accu’s, waarvan de mijnbouw in Chili (lithium) en Centraal-Afrika (kobalt) zeer milieuonvriendelijk is en in grote delen geassocieerd wordt met onaanvaardbare kinderarbeid. Wellnitz: “Als Audi op grote schaal de A4 puur op elektriciteit zou bouwen, zou Audi de helft van de wereldmarkt voor kobalt moeten leegkopen.
VW had een dergelijke berekening al uit voorzorg opgesteld en was tot de conclusie gekomen dat het concern ongeveer 130.000 ton kobalt nodig zou hebben voor zijn productie van elektrische auto’s. De wereldproductie bedraagt momenteel echter 123.000 ton. De kinderen van Afrika sturen op dit punt hun hartelijke groeten naar VW-klanten!
7,5 kilo minder totaal gewicht, beter klimaat
Voor Wellnitz is de dieselmotor nog steeds de schoonste en milieuvriendelijkste aandrijving. De hoogleraar maakt ook nog een andere opmerkelijke berekening. Afgezien van het feit dat een autoaccu ongeveer 100 Watturen vermogen per kilogram gewicht levert (benzine 12.000 Watturen en waterstof, voor Wellnitz de brandstof van de toekomst, 33.000 Watturen), kunnen de klimaatdoelstellingen nu al gemakkelijk worden bereikt. En wel op deze manier:
Als elke automobilist het zonder onnodig meegedragen ballast van gemiddeld 7,5 kilogram zou stellen, “zouden we de Europese klimaatdoelstellingen al in het zicht hebben”.
De toekomst is waterstof
En als men een eerlijke ecologische balans zou opstellen op basis van prijs, installatieruimte en prestaties, dan zou “de diesel met daarachter de viertaktmotor eruit komen”, zegt Jörg Wellnitz, die overigens vertrouwt op een totaal andere toekomstige technologie die de Duitse autofabrikanten zich nu door de politieke E-specificaties verslapen: “De waterstofauto zal zeker komen”.
erce zegt
@jupke:
“Professor TH ontmaskerd de zwendel rond elektrische auto’s”
GOED LEZEN: Hoaxkettingbrief-rondstuurder heeft basisschool niet afgemaakt!
jupke zegt
@erce: het is geen hoax. Google deze professor maar eens.
mashell zegt
Wat leuk, een kettingbrief vol nepnieuws. Leuk hoe oud en nieuw zich vermengen.
jupke zegt
@mashell: het is geen kettingbrug en ook geen hoax! Google de professor maar eens!
fastfear zegt
Voorsprong in techniek ?blijkt weer dat vag van a tot z de zelfde interieur gebruikt. En dit heet Premium? ?