De Xpeng G6 is eigenlijk een Model Y, maar dan beter. En hij komt naar Nederland.
De populariteit van de Model Y lijkt geen grenzen te kennen. Vorig jaar was het met afstand de bestverkochte auto van Nederland. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat het ook afgelopen maand weer de grote bestseller was. Wie kan daar wat tegenover zetten…?
Elektrische marktleiders
Nou, Xpeng. Zij gaan in ieder geval een poging wagen, met de G6. Zij hebben daarmee naar eigen zeggen de “elektrische marktleiders” in het vizier. We schreven al een jaar geleden over deze auto, maar toen wisten we nog niet 100% zeker of ‘ie naar Nederland zou komen. Inmiddels weten we dat wel: de Xpeng G6 is in aantocht.
Afmetingen
Het is niet zo dat de Model Y er aan de haren bijgesleept wordt in dit artikel: de Xpeng G6 heeft bijna dezelfde afmetingen als een Model Y. Met zijn aflopende daklijn lijkt de G6 qua vorm ook heel erg op de razend populaire Tesla. Als dit geen directe rivaal is weten wij het ook niet meer.
800V
Qua specificaties doet de Xpeng ook niet onder voor de Tesla. Sterker nog: de G6 is op sommige punten zelfs superieur. Zo beschikt de Xpeng G6 over 800V-architectuur, iets wat we bij Tesla alleen nog op de Cybertruck hebben gezien.
Drie varianten
De G6 komt in drie varianten: de Standard Range, de Long Range en de Performance. Inderdaad, dat klinkt ons heel bekend in de oren. Een verschil met de Model Y is dat de Long Range bij Xpeng achterwielaangedreven is, in plaats van vierwielaangedreven.
Actieradius
Als je voor de Long Range gaat heb je een WLTP-actieradius van 570 km. Dat is meer dan de 533 km van de Model Y Long Range. Snelladen kan met 280 kW, wat ook sneller is dan de 250 kW van de Tesla.
De Standard Range heeft een kleinere accu (66 kWh in plaats van 87,5 kWh), waarmee je 435 km ver komt. Snelladen kan in dat geval met 215 kW. Dan is er nog de AWD Performance, die 550 km range heeft en in 4,1 seconden van 0 naar 100 kan sprinten. Dat laatste doet de Model Y Performance dan wel beter, ere wie ere toekomt.
De prijs?
Allemaal leuk, die specificaties, maar het enige cijfer wat er uiteindelijk toe doet is natuurlijk de prijs. Dat is immers de reden dat de Model Y zo populair is. Helaas weten we nog niet wat de Xpeng G6 gaat kosten in Nederland. We weten wel dat ‘ie vanaf mei te bestellen is en deze zomer leverbaar wordt.
rollingstoned zegt
“Qua specificaties doet de Xpeng ook niet onder voor de Tesla. Sterker nog: de G6 is op sommige punten zelfs superieur. Zo beschikt de Xpeng G6 over 800V-architectuur, iets wat we bij Tesla nog niet gezien hebben.”
Dat mag ook wel, aangezien de Model Y inmiddels al een jaar of vier op de markt is.
Dutchdriftking zegt
@Machielvdd: “Qua specificaties doet de Xpeng ook niet onder voor de Tesla. Sterker nog: de G6 is op sommige punten zelfs superieur. Zo beschikt de Xpeng G6 over 800V-architectuur, iets wat we bij Tesla nog niet gezien hebben.”
Ehmm, dit is het grote nieuws bij de Cybertruck. Niet het gekke uiterlijk of de 0-100 sprint, maar het 800v systeem gecombineerd met de nieuwe accu technologie. Als dit bij een volgende update ook nog eens doorgevoerd wordt naar andere Tesla modellen staan ze qua techniek weer ver bij de andere merken voor.
mashell zegt
Bijna, die accu techniek van de Cybertruck is niet zo bijzonder. Het hoog voltage systeem van 1000V en vooral het laag voltage systeem dat volledig 48V is zijn wel baanbrekend voor een personenwagen.
machielvdd zegt
Oh ja, die was er ook nog. Heb het aangepast!
mashell zegt
Beetje laat zijn ze wel met dit enorme paasei.
rollingstoned zegt
Als dit paasei ook een trilfunctie heeft, is het dan een soort van Satisfyer op wielen? 😁
mashell zegt
Met de “beleving” zit het dus wel goed met deze EV?
William zegt
Weer een product uit het fascistische China. Maar verdienen ze er geld mee? Financiele media berichten dat Xiaomi ongeveer 10.000 dollar zou verliezen per verkochte SU7. Of worden de verliezen gecompenseerd door de communistische partij?
In een poging Westerse bedrijven uit de markt te drukken.
geenidee1975 zegt
Precies dit. Zorg verdorrie eens voor je eigen continent. Neem verantwoordelijkheid.
geenidee1975 zegt
Kappen met het kopen van Chinese auto’s. We moeten collectief af van de verslaving aan Chinees spul. Je hebt geen benul van wat ze op strategisch niveau aan het doen zijn. Jah, ook van het VS-spul moeten we af, maar minder urgent dan Chinees-spul. Europees-spul kopen aub.
racerx zegt
Mee eens, decennia geleden heeft China hier in hun Grand Strategy al melding van gemaakt: strategische concurrentie afhankelijk maken van goedkope Chinese spullen, en op die manier macht/invloed uitoefenen. Is gewoon in de betere publicaties te vinden, net als de ‘grain of sand’ methode betreffende het vergaren van inlichtingen.
mashell zegt
Alle mensen in de rij voor de kassa bij de Action zijn het met jou oneens. Vrijhandel zorgt voor vrede, dat is de insteek van de EU maar geldt ook wereldwijd. Een oproep tot boycot van een ontwikkelingsland als China vind ik vooral ondoordacht.
geenidee1975 zegt
Van vrijhandel is geen sprake. Dat wat nu gebeurt, zorgt niet voor vrede, maar stelt oorlog uit. China is heerser van een extreem groot deel van de mondiale keten. Hier zit een heldere world domination strategie achter. Dat die mensen bij de Action dat niet zien, maakt het nóg belangrijker dat anderen wél nadenken en niets van Chinese komaf kopen. Mijn wifi-netwerk zal langzamerhand trouwens wel gehackt zijn ;).
racerx zegt
Dat wat dit merk momenteel op de markt brengt is best aan de prijs, deze zal ook wel weer Xpengsive worden…
… baduhm, tssshhh.
tommycooker zegt
En service en onderdelen kunnen leveren zal ook weer het bekende verhaal worden.
Nee, dank je
wimof zegt
Dus vergeet de Tesla van RR (rechts rakkertje) en koop een Chinese waar mensenrechten nog minder waard zijn.
wimof zegt
Asbak vol = weggooien, en als het de asbak niet is zal het wel iets anders zijn ( een koplamp bvb)
fritsvrolijk zegt
Klaar met die Chinese meuk liever een Tesla dan weet ik zeker dat de garantie goed zit en ik overal kan laden
Fernando zegt
Djezus wat een mislukte kopie van een lelijk paasei (Model Y).
kennone zegt
Voor het oog wil ik ze beide wel vergeten.
MarcoM zegt
Leuk allemaal, gewicht?