Wil de echte sportsedan alstublieft opstaan?
De BMW M5 was lange tijd dé vedette van zijn klasse. Althans, dat was een beetje de consensus onder het autojournaille, de kenners, boeren, burgers, heren en buitenlui. In de meeste gevallen refereren we dan aan codes als de E28, E34, E39 en de E60. Het huidige model -de zojuist geïntroduceerde G90 – ziet er blubberdik uit, maar is dat ook.
Het ding weegt namelijk tweeënhalf ton schoon aan de haak. Dat is simpelweg te veel om het predikaat sportsedan te mogen dragen. Nu zijn we uiteraard heel erg benieuwd naar hoe het rijdt, want wellicht dat de ingenieurs iets gevonden hebben om natuurwetten te omzeilen.
Precision Package
In plaats van wachten op de M5 kun je ook op een grijze manier deze echte sportsedan naar Nederland halen. De Cadillac CT5-V Blackwing. Dat was al een geweldige auto en deze is nu nog wat beter. Het is namelijk nog echte sportsedan: dus een enorme V8 in het vooronder, een handgeschakelde transmissie en achterwielaandrijving. Precies zoals de E39. Alleen heeft de CT5-V meer slagvolume (6.2 liter!) én een knoepert van een supercharger erop.
De CT5-V is voor 2025 nog wat beter geworden. Dat doet Cadillac middels het ‘Precision Package’. Dat is geen Doktor Bibberset voor GNK-studenten, maar zorgt ervoor dat de Cadillac beter rijdt. Zo zijn de veren ietsje stijver en zijn de rubbers minder sponzig. Aan de voorzijde is er een dikkere antirollbar.
Hoogtepuntje echte sportsedan
Ook de stuurinstallatie is aangepast en delen van de ophanging zijn anders. Volgens Cadillac is de CT5-V met Precision Package beter afgesteld voor het betere circuitwerk. Het hoogtepuntje van het Precision Package is dan ook de keramische remschijven.
De CT5-V kun je nu preciezer insturen met het pakketje. Ook het verlaten van een bocht gaat nu beter. Althans, sneller. Je kunt eerder op het gas omdat de auto ietsje stabieler is.
De motor is nog identiek aan de gewone CT5-V Blackwing. Dus een 6.2 liter V8 die er 668 pk en 893 Nm uitperst. Naast de handbak kun je ook kiezen voor een tientraps automaat.
Cadillac start de productie begin volgend jaar. Prijzen zijn niet bekend, maar in de VS kost de gewone CT5-V Blackwing al 94.980 dollar. Reken maar op een flinke CO2-boete als je dit op gele platen wil zetten. Maar hey, dan heb je wel de ultieme sportsedan!
ghost zegt
Alleen bang dat de afschrijving hier in Europa mega funest is, zie verder weinig beren op de weg.
anthwan zegt
Nog geen 95K€ voor een blubber dikke V8. Hier krijg je er nog geen civiele R voor.
Dutchdriftking zegt
Komt er ook een station?
bruintje beer zegt
Dat zou geen sportsedan meer zijn dan, of wel?
O plaat zegt
Dit moet een fenomenale machine zijn. Ik heb de instapper met slechts 270 pk en die is al één van de best rijdende sedans waar ik ooit inzat. Waarom je deze moet kiezen boven de Duitse concurrentie is simpel. Hierin zit een corvette V8. Alles kan je vervangen zonder dat de motor er uit hoeft. Meer zelf deze motor kan volledig uit één gehaald worden en terug in één gestoken worden door een analfabeet meet een naam als “Billy Bob” in een schuur in Kentucky. Terwijl BMW zonder te verpinken een paar duizend euro durft te vragen voor een alternator of startmotor.
AudiRS zegt
In NL richting of over de 2ton. Met dank aan de linkse kliek in Den Haag.
Ghiacciato zegt
De huidige of die van de afgelopen 14 jaar? Als je die links vindt ben ik een beetje bang te vragen hoe een goede politieke partij er volgens jou uitziet…
mrrobot zegt
32 exemplaren? https://youtu.be/9-pJFkg0zIY 1:12 min
cossiekiller zegt
Dit is toch echt veel leuker dan de Duitse 3 sportsedans