Je hebt geen achterbank, maar je rijdt wel in de dikste sedan van Nederland.
Het blijft eeuwig zonde dat Jaguar nooit een XE R heeft uitgebracht. Natuurlijk, iedereen zou alsnog een M3 gekocht hebben, maar toch hadden we graag een M3-rivaal van Jaguar gezien. Uiteindelijk is er wel een hete versie van de XE gekomen, maar die was meteen zo extreem en zo duur dat het geen M3-concurrent meer was.
Dat maakt het wel een waanzinnig vet apparaat. Met de XE SV Project 8 is Jaguar helemaal los gegaan. Een dikke V8, een nog dikkere widebody en een taartschep achterop: niks aan deze auto is subtiel. Dit exemplaar heeft ook nog de optie ‘geen achterbank’ waarmee het helemaal een knotsgekke auto is.
Waar de V8 in de dikste Jags (de XKR-S en de F-Type R) 550 pk leverde, gingen ze met de Project 8 nog een stapje verder. In dit apparaat levert de supercharged V8 maar liefst 600 pk. En dat in een D-segment sedan.
De eigenaar van dit exemplaar dacht ‘als je gek doet, dan moet je het ook goed doen’ en bestelde zijn Project 8 daarom in gifgroen. Bovendien heeft deze auto het Track Pack, wat betekent: een rolkooi in plaats van een achterbank en carbon kuipstoelen voor.
Het is op de foto’s niet te zien, maar deze auto staat gewoon op Nederlands kenteken. Er staat slechts één ander exemplaar op kenteken. Dat is een iets minder opvallende Touring-uitvoering, zonder spoiler en zonder stickers. We schreven onlangs ook nog over een oranje Project 8, maar die staat niet op kenteken.
Dit groene exemplaar wordt nu aangeboden op Marktplaats, met 19.923 km op de klok. De auto kan voor €229.450 de jouwe zijn. Dat is niet heel veel minder dan de nieuwprijs: die bedroeg €251755.
kniesoor zegt
Voor dergelijk geld koop je ook een 991 GT3 RS, die geniet dan de voorkeur. Maar eerlijk is eerlijk, deze Project 8 lijkt me ook een absoluut pretpakket. En een stuk zeldzamer dan voornoemde Porsche, dat zal sommigen extra aanspreken.
ghost zegt
Gelukkig had de eerste eigenaar beide in zijn schuurtje staan. Mooie vent, die we helaas moeten missen.. anyhow: wederom €5,- dit jaar in de loterij, dus helaas niet haalbaar voor moi.
maotje zegt
Voor dat geld niet te vergelijken met een m3
neymar zegt
Die niemand koopt ja 😂😂
isleofman zegt
Leuke kerel ook die eerste eigenaar. Echt een liefhebber. Ding doet het nog best redelijk op het circuit.
rikus zegt
“Doet het nog best redelijk op het circuit.”
De XE Project 8 heeft de snelste ronde ooit gereden voor een Jaguar op de Nordschleife, sneller dan alle vierdeurs productiesedans van andere merken en sneller dan veel vermaarde supercars. Just saying..
pechweg zegt
Wat naar mijn mening altijd knelt bij dit soort auto’s is dat de buitenkant zeer ‘racey’ is, maar dit in het interieur beperkt doorgetrokken wordt.
Ja, er zitten dikke kuipstoelen in en de achterbank mist. Maar waarom al die moderne luxe snufjes. Alsof de kopers van dit spul er dagelijks mee rijden. Naar mijn mening wordt de beleving compleet als het interieur ook lekker spartaans is!
Robert zegt
Zo’n ’track pack’ is negen van de tien keer wel dermate compromisloos, dat ik me serieus afvraag of dit als daily nog wel leuk is om te rijden.
Het ziet er wel geweldig uit allemaal.
vetnek zegt
Helaas is de voormalig eigenaar van deze auto niet meer maar als ik deze auto weer zo zie brengt hij mooie herinneringen naar boven.
citroen55 zegt
Oh… oud logo, dat maakt de automobiel weer een stuk bejaarder. Maar ik ben sowieso niet in de markt voor rugpijn.
escort77 zegt
Een 4deurs sedan zonder achterbank. Wel de lasten, niet de lusten. Doe mij dan maar een leuke coupe of cabriolet.
Jurgen zegt
Sowieso zou ik dan 100 x liever de M3 hebben, blijft er nog wat over voor een leuke Z4 voor die paar mooie zomerse dagen
DeWitteCondor zegt
Ik vind dit eigenlijk wel heel gaaf. Mooi dat er mensen zijn die dit bestellen. Ik had persoonlijk de stickerset achterwege gelaten en de spoiler liever in de carrosseriekleur. Verder top.
kennone zegt
Kooi er uit, bank er in dan zou ik hem wel willen.
M3 comp. zegt
6 jaar oud, import voor zo’n prijs 🤔. Denk dat ik dan maar voor een M5 CS ga. Meer vermogen (zeker als je hem laat re-mappen), sneller, achterbank en stukken goedkoper🤷♂️
Maar dat vind ik.
kniesoor zegt
Dat ‘sneller’ waag ik te betwijfelen als het om rondjes op het circuit gaat. Een M5 CS is inderdaad veel meer allround, maar heeft vermoedelijk niet de echte scherpte, die deze Project 8 wel heeft. Er is wat dat betreft een groot verschil tussen een hele snelle wagen voor dagelijks gebruik en een track tool als deze Jàààg.
isleofman zegt
Check net carwow; die jag wordt al zoekgereden door een standaard e63s. Zie net dat de m5 cs ook sneller over de ring gaat dan de jaag… veel uiterlijke vertoon dus maar resultaten vallen wat tegen. Dan kun je er net zo goed die achterbank weer in zetten 😂