En eigenlijk is het heel logisch dat er een V6 hybride aandrijving in de Ferrari F80 ligt.
We mochten deze week in Maranello kijken naar de onthulling van de nieuwe supercar van Ferrari. Naar aanleiding van het 80 jarig bestaan van het merk heeft de nieuwe supercar de naam F80 meegekregen. Nadat er eerst lang over werd gespeculeerd dat de interne productnaam (F250) gebruikt zou worden is er na de F40, de F50, de Enzo en de laFerrari nu de F80.
Bij binnenkomst in de streng afgeschermde ruimte in de nieuwe E-Factory van Ferrari stonden er 5 iconen, perfect uitgelicht, ons op te wachten. Want ook de 288 GTO mocht in het rijtje shinen tijdens de presentatie.
Een goede reminder ook voor ons dat Ferrari bijna elke 10 jaar met een icoon komt, maar dat dit niet altijd een V12 is. De F50 en de Enzo beschikken over een V12, maar de laFerrari heeft al een V12 Hybride aandrijflijn. De F40 en de 288 GTO deden het met een twinturbo V8.
De V6 Turbo Hybride aandrijflijn van de F80
Ferrari legt ook voor dit model de directe link met de motorsport. Zowel in F1 als in WEC zijn ze natuurlijk actief met een V6 turbo hybride aandrijflijn. Dus dat is wat we onder het rode bodywork (elke kleur is leverbaar in het Tailor Made programma) vinden. Een V6 achterin, of beter gezegd in het midden en de e-as aan de voorzijde met twee elektromotoren. Plus de MGU-K achter.
Laten we beginnen met de verbrandingsmotor, dat is een 3 liter 120 graden V6 (F163CF). Deze levert 900pk, dit maakt het de Ferrari motor met het hoogste specifieke vermogen: 300pk per liter. Daarnaast leveren de motoren op de vooras en de MGU-K nog eens 300pk extra. Het blok draait tot maximaal 9.200 tpm. 1.200pk totaal dus.
Het blok deelt zijn voornaamste architectuur met de Le Mans winnende 499P. Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden in de auto is de motor zo dicht mogelijk tegen de ‘undertray’ gemonteerd. In vergelijking met de Ferrari Hypercar, de 499P is er nog aan het gewicht van het blok geschaafd door gebruik van titanium en het herzien van bijvoorbeeld het cilinderblok en carter. Het resultaat mag er zijn. Het blok weegt daarmee evenveel als de V6 van de 296GTB, maar levert 237pk meer! De F80 brengt 1.525kg op de weegschaal. Los van de elektrische motoren in de vooras is de auto circa 75-100 kg lichter dan de RWD laFerrari.
Hoe die V6 klinkt? Deze video van Ferrari geeft een aardig idee.
Prestaties Ferrari F80
Wat natuurlijk belangrijk is om mee te pochen als je met de F80 in Sankt Moritz (4wd ftw!) komt aanrijden, zijn de prestaties. Voor de ‘normale’ roadtrip is de F80 ook met de logische ADAS systemen uitgerust: adaptive cruise control, lane departure, automatic emergency brake, etc.
De F80 raffelt het obligate 0-100 km/u sprintje af in 2,15s. Binnen de 6 seconde zit je op de 200 km/u (5,75s om precies te zijn). De topsnelheid is gelimiteerd op 350 km/u.
Minstens zo belangrijk in de onervaren handen van veel eigenaren zijn de remprestaties. De innovatieve CCM-R Plus technologie voor de carbon-keramische remmen (408mm voor en 390 mm achter) is ontwikkeld samen met Brembo, natuurlijk refereren ze hier weer aan de ervaring uit de motorsport. Door gebruik van langere carbon vezels is de sterkte met 100% toegenomen en gaan de remmen 300% beter om met hitte ten opzichte van de remmen van de laFerrari.
Het remoppervlak heeft een speciale coating, waardoor de remmen langer mee gaan. Ook de remblokken hebben een stevige update gehad om ook langdurig circuitgebruik te kunnen handlen. De F80 staat voor op 285/30 20 inch en achter op 345/30 in 21 inch.
Ferrari maakt elektrische motor in eigen huis
De lancering van het model vond plaats in de E-Factory. Een nieuwe fabriek die begin 2025 volledig in gebruik zal zijn en waar zowel ICE, als hybride als volledig elektrische auto’s gebouwd/geassembleerd gaan worden. Maar het zal ook de plek zijn waar Ferrari zelf elektromotoren en accu’s zal produceren. Want Ferrari gaf aan dat ze niet afhankelijk wil zijn van toeleveranciers.
Een duidelijk voorbeeld gaven ze met de laFerrari. Die hybride aandrijflijn is inmiddels 10 jaar oud, maar de auto zelf moet nog vele tientallen jaren meegaan. Dus Ferrari wil in staat zijn om in de ‘oude’ vormfactor van een Ferrari Hybride, ook over tien jaar nog een upgrade te kunnen aanbieden. Sterker nog. LaFerrari eigenaren zullen binnen afzienbare tijd hun 10 jaar oude accu’s en elektromotoren kunnen upgraden met techniek van nu. Een nieuw verdienmodel is weer geboren!
Maar de elektrische motoren van de F80 (de auto komt Q4 2025) zullen de eerste units zijn die ontwikkeld, getest en geproduceerd zijn in Maranello. De F80 kan overigens niet volledig elektrisch rijden. De elektromotoren zijn voornamelijk bedoeld om extra performance te kunnen leveren.
De basis van het hybride systeem is een door Ferrari zelf ontwikkelde 2,3 kWh batterij. De MGU-K die we kennen uit de F1 helpt de verbrandingsmotor starten, energie regenereren om de batterij op te laden en levert extra vermogen aan de verbrandingsmotor met maximaal 60 kW.
De vooras heeft twee elektromotoren die elk 142pk leveren en 121 Nm koppel. Ze wegen 12,9kg per stuk. Het moge duidelijk zijn. De lokale ferrari specialist waar je naartoe gaat met jouw 360 Modena of 550 Maranello heeft wel een paar cursussen nodig om je ook te ondersteunen mocht je ooit tegen technische problemen aanlopen met een 296GTB of F80.
Design van de Ferrari F80
Tijdens de presentatie kregen we zowel de visie van de engineers als de designers mee. Op het scheidsvlak daarvan kwamen de indrukwekkende aerodynamische prestaties. De F80 heeft een voorzijde die mede geïnspireerd is door wat Ferrari in WEC en F1 geleerd heeft. Het resultaat is 460kg downforce aan de voorzijde bij 250 km/u (topsnelheid is overigens 350 km/u). De achterzijde doet mee voor 590kg downforce bij 250 km/u. Waarbij de achtervleugel niet zoals bij de McLaren W1 uitschuift naar achteren, maar wel naar boven en om kan klappen voor remmende werking.
Overall zal elke lezer zelf bepalen wat ze van het design vinden. De zwarte doorlopende strook voorop is bedoeld om de auto nou eens NIET een menselijk gezicht te geven. De aanwezige designbaas beriep zich vooral op jaren 60/70 ruimtevaart als inspiratie. Ok..
Gevraagd waarom de F80, met zijn focus op aerodynamica, uitgerust is met ’traditionele velgen’ leken zijn ogen even vuur te schieten. Er was volgens hem niets traditioneels aan de velgen, want het was voor het eerst dat Ferrari in staat was om carbon velgen te maken met 5 in plaats van 10 spaken. Maar het viel ons ook op. Ferrari heeft zich niet laten verleiden om ‘EV-achtige’ dichte velgen te monteren.
Lopend rondom het model valt op dat vooral wanneer je langs de auto naar achteren kijkt, hij vrij recht en hoekig is. Zoals bij de voorwielen. Daar heeft de F80 ook wat hints van de McLaren Senna. Al ziet de F80 er duidelijk coherenter uit in onze ogen.
Interieur F80
Lekker provocerend haalt de design baas van Ferrari tijdens de persconferentie zijn ‘vriendelijke discussie’ met het management nog eens terug. Want waarom geen 1-zitter? Als we toch gaan voor ultieme performance, dan zou een 1-zitter logisch zijn, toch? Nee, natuurlijk niet! Maar die gedachte heeft wel het interieurconcept beïnvloed. De bestuurder is duidelijk nog meer dan normaal de belangrijkste persoon in de auto. De passagier zit een aantal cm’s verder naar achteren, waardoor de gehele cockpit een stuk smaller kon zijn dan de cockpit van de laFerrari. Het resultaat is dat de bestuurder meer in het midden zit dan voorheen.
Tijdens de presentatie hadden we ook even de gelegenheid om in de F80 plaats te nemen en inderdaad. Je zult niet snel last hebben van ’touching shoulders’. En voor de bestuurder is er beenruimte. Maar de passagier heeft (ja we gaan het gewoon zeggen) qua beenruimte toch een beetje een MX-5 ND ervaring. Het dashboard komt erg naar je toe en je benen zijn altijd verplicht gebogen. Ik met mijn 1.75m vond het al niet ruim. Laat staan wanneer je gewoon 1,85 of 1,95 bent, die mensen schijnen ook te bestaan. qua bagageruimte wordt er in de pressrelease gerept over een ruimte van 35 liter achter de bestuurder. Dan weten jullie genoeg. Je bagage laat je gewoon verschepen naar je bestemming. Koffers vervoeren is niet voor de rijken!
Logische vragen
Wat mooi is na een ingestudeerde presentatie door designers en engineers is de mogelijkheid om vragen te stellen. Ook Ferrari gaf daar de mogelijkheid voor aan het einde van de presentatie. Daar werden een aantal voor de hand liggende vragen gesteld. We zetten de antwoorden voor je op een rij
- Een Plug-in hybride is nooit overwogen, de toename van het gewicht heeft dat idee direct om zeep geholpen.
- Ferrari is vooralsnog niet van plan om een Nurburgring record te gaan breken met de auto
- De F80 komt niet alleen in rood zoals bijvoorbeeld de F40. Meerdere kleuren zijn leverbaar en ook het Tailor Made programma is opengesteld voor deze auto
- Er komt NU geen roadster/Aperta versie. Maar de veelbetekenende blik van de Ferrari mensen verraadt dat deze wel in de planning zit.
- De F80 batterij heeft dezelfde filosofie als de F1 accu, maar verschilt natuurlijk omdat die F1 accu minder lang mee hoeft te gaan.
- Net zoals de hele range kan ook de F80 nu al op e-fuel draaien.
- Ferrari denkt zelf dat de 1.200 pk en ruim 1000kg downforce teveel is voor de meeste klanten, maar dat is niet belangrijk, want klanten willen altijd meer.
En nu, kan je hem bestellen?
De Ferrari F80 heeft ook een prijs: € 3,6 miljoen euro in Italië inclusief BTW. Voor de Nederlandse prijs komt daar nog een ‘beetje’ BPM. Omdat de auto nog gehomologeerd moet worden is er nog geen uitstootwaarde beschikbaar, dus ook geen BPM. Maar als je nu nog niet gebeld bent door Ferrari dan heeft het toch geen zin. Alle 799 units zijn al gealloceerd.
We horen jullie denken, was de laFerrari niet gelimiteerd op 499 stuks, waarna er vervolgens nog een Aperta versie kwam waar er ook 499 van verkocht zijn? Dat klopt inderdaad. Maar het heerlijk ‘eerlijke’ antwoord van Ferrari tijdens de presentatie luidde dat er gewoon meer rijke mensen zijn dan 10 jaar geleden. En Ferrari wil minder mensen teleurstellen. Ondertussen zorgen die 300 auto’s extra ook voor een kleine 900 miljoen euro extra omzet (exclusief opties). Dat laatste zal waarschijnlijk ook een rol spelen.
Natuurlijk werd de vraag gesteld of er ook nog een XX en een Aperta versie op stapel staan. De veelbetekenende blik van het Ferrari management vertelde ons genoeg. Ja, die zullen ook een keer op het toneel verschijnen.
Moeilijk te voorspellen, maar gaat de Ferrari F80 volgens jullie dezelfde status krijgen als de LaFerrari, Enzo, F50, F40, 288 GTO? Of is de onlangs geïntroduceerde McLaren W1 aantrekkelijker?
nameless zegt
Wat een gedrocht.
Veels te veel design elementen waardoor het een ontzettend chaotische verschijning is.
LoutervanPlezier zegt
Gaan we op de man spelen? Doe even normaal man, weg met dit soort reacties. Het is gewoon een mening en als die jou niet bevalt, sla je hem over, of je reageert volwassen, met een eigen en andere visie, maar niet met dit soort onzinnige gedoe.
ttr6 zegt
Om op de laatste vraag een antwoord te geven: Ferrari is Ferrari, dat is altijd iconisch.
Je maakte je wat zorgen over die bagageruimte? Geen nood: er wordt zowiezo niet met deze auto gereden, dat is het perverse er aan. Honderden miljoenen aan ontwikkelings- en testwerk om vervolgens onder een doek in een verzameling te verdwijnen. Eeuwig zonde.
mashell zegt
De McLaren W1 is nu al weer vergeten. Deze F80 is een supergave wagen met totaal misplaatse Porsche Taycan Mission E wielen.
LoutervanPlezier zegt
Persoonlijk vind ik beide auto’s het vergeten waard, maar goed ik kan de huidige Ferrari en McLaren designtaal slecht op mijn netvlies verdragen en vergeet ze zo snel mogelijk weer.
Er zijn andere nieuwere merken, geen ev’s of chinese merken, die hun supersnelle auto’s beter vormgeven en daar houd ik mij dan maar aan vast, qua hoop voor de toekomst.
MaartenD zegt
Teleurstellend op allerlei fronten, maar met name het design…Mijn god wat mis ik Pininfarina. Daarnaast valt mij het gewicht en de presentaties erg tegen, zeker vergeleken met de McLaren W1….die heeft de V8 en weegt 1398kg en de F80 met V6 1525kg, hoe dan? Tot slot de presentaties…0-100 onder de 2 seconden niet mogelijk zoals zoveel andere hypercars? Nope, doe mij maar een F40 of F50gt.
Edge zegt
Zou je die zwarte strook ook in body color kunnen bestellen? Volgens mij lost dat al heel veel op, en krijg je daarmee een soort moderne F40 aan de voorkant.
michaelras zegt
dat is maar de vraag. De designbaas die aanwezig was wilde ook perse dat er contrast in kleur zou zijn tussen bodywork en undertray. Dus hij heeft ook vast een mening over die boevenbril voorop ;-)
flow82 zegt
Bij de 12Cillindri is het ook niet mogelijk, dus ik verwacht van niet.
LoutervanPlezier zegt
Het is straks vast wel mogelijk, maar niet via Ferrari af fabriek. En ja, wil je het dan nog, en hoe zit dat dan met onderhoud? Of je blijft bezig, of je doet het niet, denk ik zo. Het hoort uiteindelijk ook bij de auto en dat moet je leren waarderen misschien. Bij een ‘ferrari’ rode kleur auto, zou bordeaux al een verlichting van het aangezichtspijn zijn, maar ja, zelfs dat zal Ferrari niet echt waarderen, denk ik. Terwijl je toch het contrast houdt, maar minder boefjesbril, zal ik maar zeggen.
Misschien maar in het zwart bestellen, dan valt het het minst tegen.
R zegt
Heiligschennis die V6 / snap echt niet waarom ze er geen V8 / 12 in hebben gelegd. Maar wil m graag horen voor ik een eventueel vernietigend oordeel geef….
michaelras zegt
dat snap je wel, je wilt het alleen niet horen ;-)
We mochten hem tijdens de persconferentie al even horen. Klinkt prima en beter dan de 499P hypercar om eerlijk te zijn.
R zegt
Haha – thanks voor je reactie – uiteindelijk blijft t een rarri – dus ze zal als warme broodjes over de toonbank gaan ondanks t geluid
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem tof. Al zijn die Mission E (Porsche) wielen niet helemaal mijn ding. De zwarte balk aan de voorzijde kan deze auto ook veel beter hebben dan de 12 cilindri. Wel had ik een V8 IPV een V6 wat toffer gevonden, maar dat zal Ferrari weinig uitmaken.
Het restomod programma voor de LaFerrari is ook weer zo’n geniaal iets waar alleen Ferrari mee weg kan komen natuurlijk.
Voor ondergetekende wel liever een 12 cilindri of nog liever, een 812. Ik heb absoluut onvoldoende talent om een auto als deze écht goed te benutten, maar die 12 cilinder (zeker na een uitlaat modificatie) kan ik wel laten zingen.
EvilestFool zegt
Een lelijke AMG One Wannabee voor een miljoen meer en veel minder zeldzaam.
mashell zegt
De AMG One is zelf een McLaren F1 wannabee!
str8six zegt
Maar die AMG One is lelijk!
Jens_Roadster zegt
Ik ben geen fan, en jammer dat er geen V12 in zit.
S zegt
Jammer dat de V12 er niet in ligt. Die wielen zijn echt lelijk!
Doe maar de 12 cilindri!
Rick-dos zegt
“Binnen de 6 seconde zit je op de 200 km/u (5,75s om precies te zijn).”
Er was een tijd dat een supercar die tijd nam om naar de 100 te knallen en toen vond je het al snel. Nu knallen ze in minder dan 6 seconden naar de 200. Toen de M5 E60 uitkwam vond men het al indrukwekkend dat die van 0-200 in 13,5 seconden knalde.
Qua design ben ik nog niet helemaal overtuigd, maar lelijk vind ik ’t niet. Het overtreft in ieder geval niet de tijdloze schoonheid van de F40.
jarnobakker zegt
Doe dat maar eens een paar keer.
Dat houden die dingen niet lang vol.
ericc zegt
Een schaalmodel 1/18” kan ik wel aan mijn collectie toevoegen!
Aon zegt
4 kant hok, meer kan ik er niet van zeggen.
jarnobakker zegt
Als iemand 2 ton met zo’n ding rijdt ?
Dan pas ben ik onder de indruk.
De meeste hedendaagse Ferraries zijn kijk mij speeltjes en rijden nog geen 1000 kilometer per jaar.
Werk zelf met Italiaans spul.
Ook al had ik het geld.
Ik sla over 🤣
Geld trouwens niet alleen voor Ferrari.
grandmasterb zegt
Umm, je werkt met Italiaans spul, dus je bent waarschijnlijk pizzabakker!
Waarom moet je 2 ton ermee rijden, oh, ik begrijp het al, om pizza’s te bezorgen.
Een Ferrari eigenaar heeft altijd veel meer auto’s (dat i.t.t,. die arme porsche eigenaren) en rijdt de Ferrari dus alleen af te toe, meestal op speciale roadtrip-dagen.
anthwan zegt
Men kijkt niet naar Maserati of denken dat de klanten het bij hun wel accepteren, ben benieuwd.
De tijd zal het leren mensen.
Jacco zegt
Ligt het nu aan mij of heeft de design afdeling een plaatje van een eb110 boven hun bed hangen?
speedy1123 zegt
Een schande dat zoiets de legendarische voorgangers moet opvolgen. Het is gewoon een SF90 Stradale met een 12Cilindri neus. En dan ook nog een V6 die ook in het ‘instapmodel’ 296 GTB en ligt. Hier moet een V12 in zoals in de Purosangue!
intimrasiert zegt
Gemiste kans designwise. De ranking is voor mij:
1. F40
2. 288 GTO
3, Enzo
4. LaFe
…
(Hele tijd niks)
…
(Weer niks)
…
5. F50
6. F80
str8six zegt
Bedankt, heb het doorgegeven aan de Ferrari design dept. 👍🏻
rollingstoned zegt
Voor de liefhebbers, de SF80 bij Top Gear:
https://m.youtube.com/watch?v=p6gUbu9fSYs
Richmond zegt
F50 op 3 veel mooier dan de vierkante enzo en laffe arie
nofxke zegt
Heeft hij geen gas en rempedaal? Of zijn er renders gebruiks als officiële foto’s?
bietje zegt
Design vind ik aanzienlijk mooier dan de vreselijk lelijke Enzo en de weinig aantrekkelijke LaFerrari. Indrukwekkende auto’s qua prestaties, zal best, maar niet om aan te turen. Dan vind ik deze er echt wel beter uit zien, maar goed ik kan de Gumpert Apollo ook waarderen, dus tja… smaken verschilllen soms he ?!
Wel een beetje Ferrari meets Vision Gran Turismo maar dat is in dit geval erg gaaf.
Beetje jammer dat er inderdaad geen schreeuwende V12 in zit.
camber24 zegt
Ik vind dit ding dus echt geweldig! Designtaal van Ferrari van de laatste jaren kan me minder bekoren (na de 488 en GTC4 vind ik het maar ‘meh’). Gouden periode met een F355, 456 GT en 550 Maranello zal niet snel terugkomen, al is de Roma een redelijke comeback. Maar desondanks vind ik dit ding ronduit bruut. Lekker ordinair. Beetje als een opgespoten Italiaans wijf. Past wel bij een topmodel.
Overigens lijkt me dit wel de eerste Ferrari met een gelimiteerde topsnelheid? Die V6 ipv V12 of V8 boeit me niet. Een gelimiteerde top vind ik echter wel totaal niet bij het merk passen.
grandmasterb zegt
Heeft waarschijnlijk met de banden te maken, maar waar kun je sneller rijden op de openbare weg?
gwnbmw zegt
Hallelujah wat een afschuwelijk gedrocht. Een beetje een mix tussen lego en gta, dit is misschien wel de aller lelijkste ferrari ooit gemaakt. Gaat direct in het rijtje bij de nieuwe m5, de xm, de volledige huidige line up van mercedes, allemaal nipt achter de multipla. En dan ook nog is met een v6, en dan toch meer wegen als de bloedmooie w1. Op alle fronten de plank misgeslagen in mijn mening, maar goed; ik ben niet de doelmarkt. Gelukkig maar.
Ghiacciato zegt
Dit… of een F40 plus €1.600.000 overhouden. Ik weet het al.
kennone zegt
Ik ook! De F40 met huis en garage voor mij.
grandmasterb zegt
Minder fraai dan de F40, de Enzo en La Ferrari en de laatste 2 hebben de legendarische V12.