
Deze Aston Martin Vantage heeft de nodige afschrijving achter de rug.
Het voordeel van een gebruikte auto is dat de eerste eigenaar heeft moeten bukken voor de afschrijving zonder vaseline. De hardste klappen zijn gevallen. Natuurlijk gaat de afschrijving door, maar niet in het moordende tempo van de eerste jaren.

Dat brengt ons vandaag bij deze Aston Martin Vantage, met de nodige afschrijving, op Marktplaats. Voor het geld waar deze Brit te koop staat koop je ook een nette Porsche 991.2 GTS. Maar eerlijk, na een avondje Oud-Zuid komt de 911 je strot uit. Als je originaliteit wil uitstralen kies je voor wat anders, bijvoorbeeld zo’n Vantage.

Dat je het niet nieuw koopt kan ik me goed voorstellen. Zoals dit exemplaar uit 2019. De auto in kwestie verliet de showroom in dat jaar nadat er 234.300 euro werd overgemaakt naar de dealer. Dat is een sloot geld. Vandaag staat de Aston Martin Vantage met wat afschrijving te koop aangeboden op Marktplaats voor 119.950 euro.

Ja, nog steeds een klap geld. Maar je krijgt er ook wat voor terug. Een moderne koets, een biturbo 4.0 V8 met 510 pk en om koppel zit je ook niet verlegen. Met de facelift is het interieur wat ergonomischer geworden, er valt echter te leven met de look van de pre-facelift.

In zes jaar tijd heeft de Vantage meer dan een ton aan afschrijving doorstaan. Bij Aston Martin weten ze auto’s echter zo te tekenen dat ze vaak nog nieuw lijken. Die zes jaar is niet te zien op dit model.

Als daily driver heb je net zoveel luxe als in een 911, zo niet luxer .Stoelverwarming, memory stoelen, 360 graden camera. Voor de NAP-fetisjisten is het ook nog eens goed nieuws dat het hier om een origineel Nederlands geleverde auto gaat.
En toch is de kans dat dit exemplaar nog wel even te koop staat. Want uiteindelijk zijn we diezelfde stumper die on-origineel voor de 911 kiezen. Alleen al omdat het een zekerheidje is dat je er nog serieus geld voor terugkrijgt. Bij zo’n Vantage hangt er een groot vraagteken boven wat je nog mag vangen na drie jaar rijden. Dat is jammer, want het is een stoere verschijning.
Hoe verhoudt de kwaliteit zich met die van een 911?
6 jaar oud, helft eraf: lijkt mij te duur. (Verder wel heel begerenswaardig).
Zonder meer een gave bak, jammer van de zwaete velgen en ook erg donker van binnen.
En zou liever een manual willen. En liever, inderdaad, een 911.
Waarom zou je een auto willen waar de motor op de verkeerde plek zit ? Dat is wat ze al decennia doen bij Porsche, àlles optimaliseren om het onbalans eruit te halen / te corrigeren
Bij die AM zit hij toch ook op de verkeerde plek
Misschien valt het onbalans mee?
Ik vind deze generatie helemaal niet mooi, dan nog liever het vorige model met V12 en Handbak.
Eens.
Van buiten is de vorige generatie prachtig, van binnen iets minder bijzonder. Een V12 in zo’n handzame wagen is wel iets bijzonders uiteraard.
Afhankelijk van hoe courant een auto is gaat ie in principe in 3 a 4 jaar qua prijs door de helft.. Deze Vantage is echt te hoog geprijsd.. Saai grijs met zwarte velgen, rode klauwen en zwart interieur gaat ook niet helpen…
En hoe groter de auto, hoe sneller dat gaat. Dat had jij al grotendeels afgevangen door “courant” als input te nemen.
Zoals altijd bij de keuze ‘Porsche versus iets anders’, neig ik meteen naar het laatste. In de praktijk zou ik met allebei gaan rijden, vaststellen dat de Porsche vrijwel alles beter doet maar toch blijer worden van de andere auto en tegen beter weten in daar mijn goede geld aan uitgeven.
Ik zie best wel wat negatieve reacties ( iedereen zijn mening, dikke prima ) maar waarom een saaie 911 als je dit kan rijden, wat een plaatje!! Zet hier maar in de garage hoor
Ja echt he? Wat een gave wagen!
Ik keek snel naar de eerste foto en dacht echt dat het een MX-5 was.
Een 911 is toch ‘your daily sportscar’: betrouwbaar, solide, dat handige achterbankje, etc. Valt rationeel niets tegenin te brengen.
In een 911 kan je met 4 personen in (als ’t echt moet)… Niet echt vergelijkbaar dus