En dat is een positieve ontwikkeling.
Geregeld komen trends en gewoontes uit andere landen overwaaien naar Europa. Opeens moeten we hier Halloween gaan vieren en dat soort onzin. Soms brengt het overwaaien van zulke gewoontes en trends wel iets goeds met zich mee. Zo gaat het goed met de verkoop van stations in de Verenigde Staten. Gaan we hier in Europa nu ook kappen met die achterlijke crossover- en SUV-trend?
De verkoop van stations in de Verenigde Staten is met 29 procent toegenomen in vergelijking met vijf jaar geleden, aldus Bloomberg. In 2013 vonden 164.100 stations een bestemming bij de Amerikaan. In 2018 ging het om 211.600 verkopen. Vooral rijkere Amerikanen zien de stationwagen als een origineel alternatief op de SUV. In de VS heb je immers voor een appel en een ei een SUV of pickup op de stoep. Met een station ben je meer onderscheidend.
Het aanbod van de station is in de VS niet heel groot te noemen. Zeker in vergelijking met Europa. Een performancestation als de Audi RS 6 Avant kun je bijvoorbeeld in de VS niet krijgen. Gelukkig voor de Amerikanen is het aanbod wel groeiende. Volvo kwam bijvoorbeeld met de V90 en daar komt binnenkort de V60 bij. Dan zijn er nog de Volkswagen Golf SportWagon, de Buick Regal TourX, de Jaguar XF Sportbrake, de Porsche Panamera en de drie Duitse merken Audi, BMW, Mercedes en hun stations.
Er moet wel een kleine kanttekening worden geplaatst bij het Amerikaanse hosanna-bericht. Zo was 2017 een piekjaar voor de stationverkoop in de VS. In 2018 werden 26.000 minder stations verkocht in vergelijking met 2017. Dit jaar moet uitwijzen of stations inderdaad de harten van de (rijkere) Amerikaan hebben veroverd. Mocht er eind dit jaar weer sprake zijn van een kleine daling, dan gaat het helaas de andere kant op. Wellicht dat de nieuwe V60 de verkopen weer een zetje in de rug kan geven.
Met dank aan Wesley voor de tip!
JanJansen zegt
crossovers zijn voor babyboomers die nog weten wat DE-punten sparen is.
Jochempie zegt
@janjansen: Klopt, maar als het de lichamelijke gebreken compenseert, omdat je niet meer naar de grond hoeft te ploffen om in te stappen, snap ik het wel..
racerx zegt
@JanJansen: Och man, altijd hetzelfde volk dat uit hun Renault Captur stapt… wat een walgelijke auto vind ik dat, het is echt de go-to auto voor gepensioneerd Nederland, die dan ook nog eens meent een leuke hippe auto gekocht te hebben.
autodidact zegt
Fingers crossed!
T5Power zegt
In de US worden jaarlijks zo’n 17 miljoen auto’s verkocht. Het aandeel stations daarin is te verwaarlozen en blijft te verwaarlozen, namelijk ongeveer 1%. Nieuwswaarde is dus 0,0.
Dit “nieuws” was vooral een goede reden om maar weer eens plaatje van een RS6 (station) te tonen. En dat snap ik dan weer wel:-)
hotze zegt
@T5Power: je moet inderdaad in verhouding zien tot de verkoop van SUV’s. Als die nog harder stijgt schiet je er weinig mee op.
tjongejongen zegt
Eergisteren kwam ik langs een Lebara zaak en daar stond me toch een rs6 in een kek-kleurtje. Was niet dezelfde blauw als de blogpost. Ik moest wel even stoppen.
lekbak zegt
Niet zo gek, een stationwagen is in alle opzichten superieur tov een suv zolang je op verharde wegen blijft. Ik hoop dan ook dat dit doorzet en er de komende tijd steeds meer stationwagens verkocht worden. En als ze dan toch goed bezig zijn mag de echte coupé het van mij ook weer winnen van die belachelijke suv coupé dingen.
supercarrera zegt
Een station is over het algemeen ook maar een rijdende hondenkennel cq boodschappenkar.
lekbak zegt
@supercarrera: Het erge is: Een suv ook. Maar dan een hele, hele inefficiente. Zowel wat milieu betreft als wat ruimte en comfort betreft.
flutterby zegt
@lekbak: alle auto’s zijn inefficiënt, elektrisch een tikje beter, maar nog steeds inefficiënt vergeleken met een (elektrische) fiets, bus of trein.
flutterby zegt
@flutterby: zelfs een elektrische auto is hooguit efficiënt te noemen wanneer je vergelijk met een brandstof auto.
lekbak zegt
@flutterby: Uiteraard. Maar een auto is vaak ook noodzakelijk. En een suv is een heel stuk inefficienter dan een stationwagen.
bas2014 zegt
@supercarrera: idd, of we daar blij van moeten worden..
jack_abarth zegt
@supercarrera:
Een station is gewoon “best of both worlds” tussen een sedan en een MPV.
berrybentley zegt
@jack_abarth:
Over het algemeen een compromis met de vrouw des huizes. ?Allebei niet de mooiste.
lekbak zegt
@berrybentley: Ik vind een station vaak wel zo mooi als een sedan. Een mpv daarentegen…
mashell zegt
@lekbak: de Renault Scenic vind ik tegenwoordig een stuk mooier dan de Megane estate. Het kan dus wel.
Boomer zegt
Thank god. Ik roep het al jaren!
SUV’s en crossovers brengen niets dan ellende. Ze zijn lelijk onnodig onzuinig, rijden minder lekker en duurder. Daar staat een hogere zit tegenover, maar als iedereen een SUV/ Crossover heeft valt dat voordeel ook weg, Enige is dan nog instappen.
Dat is eigenlijk prima want zodra je niet meer in staat bent in een normale auto in te stappen vanwege lichamelijke ongemakken/ beperkingen ben je ook niet in staat om aan het verkeer deel te nemen. ;)
Dutchdriftking zegt
Komt het dan toch nog goed? Pssst, Fiat, een Alfa Romeo Gulia station, is dat wat voor Amerika? En lever deze dan meteen in Europa!
joejojo2012 zegt
@dutchdriftking: Dachten we samen tegelijk aan! Als dat zo zou zijn, dan staat ie op m’n lijstje :)
Dutchdriftking zegt
@joejojo2012: Echt wel, over een paar jaar een jong gebruikte oppikken!
geelbarrel zegt
@dutchdriftking: hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben hebben !!!!
Onehp zegt
@dutchdriftking: ook als Quadrifoglio mag ik hopen…
Dutchdriftking zegt
@Onehp: zou leuk zijn als imagobuilder. Maar als Veloce wellicht geschikter als daily.
joejojo2012 zegt
Zal er dan toch misschien een Giulia Station op de markt komen :)
kennone zegt
Was ik toch even de trent zetter met mijn (daar gaan we) vorige Volvo
lekkerlinksrijden zegt
@kennone: nu heb je een SUV?
kennone zegt
@lekkerlinksrijden: ja, maar puur omdat ik wet dat de SUV een comeback gaat maken
cloverleaf zegt
@kennone: haha! Nu snel je DE punten inleveren voor een servies
dare2think zegt
@kennone: Eerste keer dat je je 850 noemt [turf]
str8six zegt
Stations zijn nooit weggeweest.
arias zegt
Jullie weten toch, mag ik hopen dat een gros gedeelte van die 211.600 stationwagon verkopen in de VS. De Subaru Outback is, met (179.000 in 2018) en dat andere stations nauwelijks wat verkopen in de VS.
mrbasa zegt
@aria: dit is het juiste antwoord.
Zonder de redelijk goedkope Subaru kon je een compleet anders artikel schrijven: de station is officieel dood in Amerika.
Helaas maar waar.
willeme zegt
Leuk stukje van Bloomberg, en heel erg hoopvol, maar er klopt geen hout van. Het is meer een leuk verhaal om het verhaal.
Europeanen kijken compleet anders naar auto’s dan Amerikanen. Stationwagons zijn daar in heel beperkte kringen cool, omdat je in Duitsland struikelt over de dikke premium ‘Wagons met enorme motoren en luxe uitrusting en enorm aantal gadgets.
In de VS willen het grote publiek er gewoon niet meer aan. De Stationwagon heeft daar een compleet ander imago. Het is of een lijkenwagen, of voor de persoon die veel ruimte nodig heeft en weinig geld. Te weinig om een SUV, pick-up of zelfs minivan te kopen.
Auto’s de Vista Cruiser en Country Squire waren eigenlijk de voorgangers van die busjes. De carrosserievariant heeft daar altijd een zeer bedaagd imago gehad. Vergeet niet dat het verkochte aantal Wagons niet zo veel voorstelt: dat haalt Chrysler dus ook bijna met een trio zeer verouderde sedans + een coupe…
Audi verkoopt in Europa stationwagons, maar NIET in de VS. Te weinig vraag naar. Je kan bij BMW alleen de 330i xDrive Sports Wagon krijgen, bij de Sedan heb je meer keuze. De nieuwe generatie 3 Serie Wagon komt niet naar de VS. De 5 Serie is er in de VS alleen als sedan. Voor Bij Mercedes heb je daar de E450 en E63S Wagon, gelukkig. Het enige stationwagon-model dat nog een beetje verkoopt daar.
De reden dat de stationwagon goed verkoopt in de VS is niet het onderscheidende karakter, maar hoe ze in de markt worden gezet. Het zijn allemaal versufte stations als de V90 XC, Regel Tour X, Legacy Outback en dat soort auto’s. Die worden als Crossover aan de man gebracht, maar zijn technisch gezien (en volgens dit soort berichtgeving) gewoon stationwagons. Niets nieuws onder de zon. Gewoon crossovers dus. Meh.
berrybentley zegt
@willeme: niks meer aan toe te voegen!
desjonnies zegt
Alles is cyclisch en dit is de beste station ooit :
http://philippedossal.fr/wp-content/uploads/2015/07/Peugeot-504-Africa1.jpg
2wheeler zegt
Waarom bieden ze de RS6 daar eigenlijk niet aan? De vraag zal niet enorm zijn, maar het moet toch mogelijk zijn om hem daar op kenteken te krijgen?
spykerboy zegt
Hoezo positief? een station is in mijn ogen toch altijd een net-niet auto… en dat om het volgende:
een suv ofzo heeft meer ruimte
een sedan oogt mooier
en als we het over sportstations hebben, zijn ze nooit zo wendbaar en snel als een normale coupe of sportsedan is….
nee voor mij absoluut geen stations, als ik ruimte nodig heb (enige reden waarom je een station zou kopen lijkt mij) zou ik toch altijd voor een SUV gaan… just my 2 cents though
jje003 zegt
@spykerboy: de gemiddelde suv heeft toch nauwelijks ruimte? Met pijn en moeite 2 grote koffers erin terwijl je in een a4 makkelijk 4 kwijt komt.. Daarnaast zijn ze altijd nog sportiever en wendbaarder dan iedere andere suv..
spykerboy zegt
@jje003: als ik de ruimte nodig heb, ivm vele spullen erin, ga ik toch al niet sportief rijden meer…. dus dat is dan ook niet nodig in mijn optiek :)
mashell zegt
@spykerboy: ruimte in een SUV valt vaak vies tegen, die grote wielkasten met de lange veerwegen nemen veel interieurruimte weg.
tge1 zegt
Zowel de station als die crossover dingen mogen verdwijnen. Ruim baan voor de échte 4×4, sedan, hatchback en coupé.