Zelfs verstokte autoliefhebbers krijgen goeie zin van dit geweldige apparaat.
Nu en dan een uitstapje richting rappe tweewielers kan helemaal geen kwaad. We besteedden eerder al aandacht aan de Ducati Desmosedici RR, die straatlegale Honda MotoGP-racer en natuurlijk aan die dikke vette Norton, om maar een paar voorbeelden te noemen. Al die motoren zitten propvol racetechnieken die je stuk voor stuk je rijbewijs kosten, maar Aprilia gaat een stap verder.
De Italianen introduceren hun RSV4 R FW-GP. Een hele mond vol, maar het is dan ook een apparaat waar je U tegen zegt. Tussen de kuipdelen zit het blok uit de MotoGP-racer van 2015. Dat betekent dat de 1.000 cc goed is voor meer dan 250 briesende pk’s! Dit vermogen wordt mede mogelijk gemaakt door de pneumatische klepbediening. Dergelijke techniek maakt hogere toerentallen mogelijk en zo komt deze rijdende raket aan dat bizarre aantal pk’s. Probleempje: pneumatische klepbediening is “nogal” onderhoudsgevoelig, voor zover we weten is dit dan ook de eerste keer dat de techniek op een straatfiets wordt toegepast.
Ook het rijwielgedeelte is om je vingers bij af te likken. Öhlins verzorgde vering en demping, Brembo regelde een paar remmen waar je bang van wordt en om alle pk’s te beteugelen is de RSV4 R FW-GP voorzien van traction control, wheelie control en launch control. Kopers krijgen bovendien een dagje op het circuit met ingenieurs en monteurs om de boel naar wens af te stellen.
Diezelfde kopers zullen diepe zakken hebben. Prijzen zijn (nog) niet bekend, maar ga gerust uit van een paar ton. In euro’s ja.
UPDATE: we werden er terecht op gewezen in de comments, maar deze motorfiets is niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Dat is misschien maar beter ook.
Dank aan @racerx voor het tippen!
peug206 zegt
Had ik dit kunnen betalen dan had ik hem gelijk gekocht. Maar het zal wel bij de ouwe kawa van mn pa blijven voorlopig…
peug206 zegt
@peug206: (ik was nog niet klaar) wat een monster voor op de weg. Denk dat veel ziekenhuizen hier blij mee gaan worden, om over de officier van justitie nog maar niet te praten. 250pk is idioot veel. Zeker voor op de weg tijdens de spitsuren is het gewoon oppassen dat je niet de hendel te ver opendraait of je raakt al diegene voor je…
apriliarsv zegt
@peug206: dit is alleen voor op het circuit he
peug206 zegt
@apriliarsv: er staat in de text dat dit de eerste keer is dat pneumatische klepbediening is, op een straatfiets. Misschien dat @MauritsH dit kan en wil ophelderen? Komt inderdaad niet echt uit de text naar voren of het nu trackday is of straatlegaal…
Author zegt
@peug206: Goed punt! Het is (voor zover ik heb kunnen achterhalen) inderdaad een circuitfiets. Gaan we fixen!
apriliarsv zegt
@MauritsH: op zich zijn lampen een kentekenhouder natuurlijk niet lastig te monteren :)
peug206 zegt
@apriliarsv: maar die gashendel niet te ver openzetten een groter probleem.. niet dat iemand je bij kan houden maar toch…
wpgt zegt
@peug206: je kan de gevoeligheid gewoon aanpassen, zodat een grotere draai nodig is voor hetzelfde effect. Op circuit fietsen zit vaak zogenaamd ‘snelgas’, waarbij de pols minder gedraaid hoeft te worden.
Dutchdriftking zegt
Ja, dit is gaaf!
viezefreddyw zegt
Wat een dik ding, niet normaal.
Maar tippen aan mijn oude Aprilia SR kan hij echt niet. Met de Mercedesster in de achterlichten. Heeft deze niet. En hij had dik 70CC jonge!
dwersbongel zegt
@viezefreddyw: “klein” beetje opgevoerd :) Mijn Derbi FDS was een beetje opgevoerd door een prima uitlaat.
OT: ik ruil mijn R6 er graag op in! Ff sparen nog denk ik…
dwersbongel zegt
@dwersbongel: *proma uitlaat
viezefreddyw zegt
@dwersbongel: Echt maar een klein beetje inderdaad.
baske zegt
@viezefreddyw: had je de Ditech? Bijzonder onbetrouwbaar maar als ze het deden reed het super!
horza zegt
@baske: minarelli of Piaggio
baske zegt
@horza: piaggio lang, standaard 12 pen krukas kon gemakkelijk een 70cc aan.
kapitein187 zegt
@baske: wat een gezeik heb ik met de eerste generatie ditech gehad. Heb daarna ook nog de SR Factory gehad, die was al een stuk beter. Tunen met een Gameboy haha.
berlinetta zegt
@baske: Heb ook een Ditech gehad. Ding was nooit wat mee, maar ik onderhield hem wel erg goed. Reed heerlijk.
boxergt zegt
@viezefreddyw: ik had de playboy bunny in mijn achterlampen en kousen van mijn zus over de koplamp!
suheyl zegt
Wat een apparaat!
trustmeiamanengineer zegt
Geweldig ding! En sowieso is Aprilia het mooiste merk. Deze zal wel leuk staan naast mijn Pegaso, maar een “gewone” RSV4 wil ik ook best hebben.
rolov zegt
Voor een paar ton vind ik het teveel van het goede. Maar wel een dikke bike.
Dizono zegt
Ik sla over, de proporties kloppen niet echt naar mijn mening. Doe maar een R6, rap zat.
dwersbongel zegt
@dizono: had jij niet ook een Yamaha?
Dizono zegt
@dwersbongel: klopt. Maar ben niet eenkennig verder, heb alleen niet heel veel met de meeste nieuwe motoren. Een 996/748 of Triumph 595/955 staan hoog op de verlanglijst.
dwersbongel zegt
@Dizono: ik zou graag een oude caferacer willen. Eventueel zelf maken maar dan wordt het wel een meer jaren plan…
racerx zegt
@Dizono: 996 moet je snel bij zijn. Prijzen voor enigszins frisse exemplaren zijn aan het stijgen!
luittinke zegt
@racerx: Om over een 916 nog maar te zwijgen.
OT: Dit is echt geweldig! In mijn ogen de perfecte kruising tussen een MotoGP en SBKfiets. En dat V4 blok heeft Norton ook in hun straatracer (IoM TT, NorthWest200) gelepeld. Wat een machtig geluid zit daar in!
‘Helaas’ zal ik het de komende jaren maar bij m’n RSV uit 2001 moeten houden. Ook geen straf, dat Rotax v990 blok.
buutvrij zegt
Nu ook hopen dat die blokjes langer heel blijven dan de afstand van een aantal gp-race rondjes. De normale RSV4 was verre van betrouwbaar, althans, de eerste series..
Tuono zegt
@buutvrij: nou… Nee. Dit ding is gemaakt voor een paar circuitrondes en dan een revisie.
De straat v4 blokken zijn tegenwoordig prima betrouwbaar gelukkig :) eerste serie was inderdaad zwakjes maar ze moesten dan ook de onverwoestbare rotax v90’s opvolgen.
apriliarsv zegt
@Tuono: V65 ;)
Tuono zegt
@apriliarsv: oeps, 9tje vergeten. De blokken heten v990 met, inderdaad een 65 graden blokhoek :)
Tuono zegt
@tuono: 65 graden tussen de cilinders*
Tuono zegt
@apriliarsv: nog één edit dan… De v990 heeft een 60 graden blokhoek
apriliarsv zegt
@Tuono: iemand verkeerd verbeteren; ai ai ai; my bad
buutvrij zegt
@apriliarsv: heb nog eens gekwijld bij een prachtige nieuwe maar overjarige RSV1000 R. ‘helaas’ is het toen een fireblade geworden. Nooit spijt van de Honda gehad, maar wel spijtig dat ik toen niet de RSV gekozen heb. t was een van de laatsten die gemaakt is. 2010 dacht ik. Eeuwig zonde…
CriminalSausage zegt
@buutvrij: Ik ga er niet van uit dat dit bedoelt is om lang te houden zonder veel onderhoud/revisie.
Aangenomen dat dit blok 100Nm levert, zul je 17500 toeren moeten maken om het opgegeven vermogen te halen. Dat zal ook de pneumatische klepbediening verklaren.
redneckdarian zegt
Ik wil een aprilia RS 250.
2 TAKT!!!
Of beter nog Yamaha RD500
Robert zegt
@redneckdarian: een maat van me heeft er één gehad – een race-replica voor op de openbare weg. 70 pk uit een 250 cc blokje. Heel erg leuk spul, alleen na 15000 km in anderhalf jaar tijd was hij al toe aan een blokrevisie.
On topic: “remmen om bang van te worden” zou ik persoonlijk mijden. Op elk voertuig met twee of meer wielen. (Maar goed, ik begrijp de beeldspraak.)
redneckdarian zegt
@RRRobert: Tenzij je een nulletje teveel hebt getypt vind ik dat helemaal niet verkeerd voor zoveel vermogen. Voor betrouwbaarheid koop je immers een 4 cilinder of BMW R-serie
timberleek zegt
@rrrobert:
Tweetakt moet sowieso “snel” gereviseerd worden. Dat is de keerzijde van de techniek. Voordeel is wel dat het zeer simpele techniek is en de onderdelen normaliter redelijk goedkoop.
blata zegt
@timberleek: simpele techniek, licht gewicht en hoog vermogen realiseerbaar. Revisie is en dingetje, me kart moet iedere 20 uur een nieuwe zuiger
timberleek zegt
@blata: Klopt.
Tweetakt biedt heel veel voordelen, maar ook een stuk meer onderhoud.
Is een afweging.
Bij bijvoorbeeld die kart is dat de manier om veel power uit zo’n licht klein blokje te halen.
Over het algemeen heb je de volgende afweging:
veel vermogen/inhoud
betrouwbaar/onderhoudsvriendelijk
betaalbaar
Je mag er 2 kiezen.
Bij tweetakt doe je de concessie over het algemeen op onderhoud. Het voordeel is wel dat het amper werk is om die dingen te reviseren.
Tuono zegt
Is het een straatlegale fiets? Ik dacht dat het een circuitspeeltje was ala rsv4 rf.
Hoop dat aprilia komend jaar mooie resultaten kan boeken in de gp. Op mijn tank prijkt nog een trotse “world championship moto gp” sticker
michaelb zegt
Leuk voor de goodwill
desjonnies zegt
Ik herinner me die Rothmans Honda’s nog. Ik geloof een 350cc, in de livery van de sigarettenfabrikant met Freddy Spencer als fabrieks rijder.
D.fl 4250 bij motorhuus safe toen.
En honderd keer cooler dan dit ding.
En dan voor dat geld, nog steeds spijt dat ik toen niet zo’n ding heb gekocht, misschien wel omdat ik wist dat ik me deaud zou rijden op een motorfiets.
luittinke zegt
@desjonnies: Oh, daar gaan we weer. “Ik rij mezelf hartstikke dood”, jup, jij wel…
http://www.motor.nl/nieuws/opinie-ik-rijd-mezelf-hartstikke-dood/
desjonnies zegt
@luittinke:
Jij weet helemaal niets over mij en ik toevallig wel
En ik weet dat ik met een Laverda 750SF even de top zou rijden omdat de eigenaar het niet durfde en ik wel en het deed.
Daarna het record in de dorpsstraat verpulverd op een Benelli 500, kroop stiekem op de Kawasaki Z900 van Oom Wim
Er is een vrij lange periode in mijn leven geweest dat ik totaal geen angst had voor snelheid en één van die randdebielen was die je met 180 plus tussen de vangrail en de auto op de linkerbaan inhaalde
Ooit op de van Brienenoordbrug mijn motor gedraaid en gaan spookrijden omdat de politie achter me aanzat want ik was te jong en had geen rijbewijs
Nogmaals ik weet van mezelf hoe ik ooit was dus begin niet tegen mij over dooddoeners ik was die gozer die wel top durfde re rijden met jouw wagen als je datzelf nief durfde.
luittinke zegt
@desjonnies: Goed verhaal. Wil je nu een lollie?
Het enige dat ik in je (sterke) verhaal lees is dat je een ongelooflijke klapmongool was (en vooral op rechte stukken gas kan geven. Dat is niet zo extreem lastig…). Dat wat rest is de hoop dat je om welke reden dan ook wijzer bent geworden, en je nu dus wel zo’n machine aan zou kunnen. Of beweer jij met droge ogen dat jij de uitzondering op regel bent, dat jij wèl die kerel met doodsverachting en geen respect voor de dood en daarmee ook het leven bent? Dan heb ik een tip voor je; ga eens praten met een echte straatracer (Irish roadracing, IRRC). Het zal je verbazen hoe ontzettend veel ontzag die jongen en meiden voor de dood en het leven hebben. Misschien leer je daar iets van.
En ja, ik weet ook dat je marshall bent (was?) bij de langebaanracerij en dat je al behoorlijk wat gezien hebt, maar als ik zo de toon van je reactie goed peil, durf ik niet met zekerheid te zeggen of je daar iets van geleerd hebt.
Heb zelf ook genoeg gekkigheid op m’n motor uitgehaald (o.a 275+km/u en dan ternauwernood een inhalende vrachtwagen kunnen ontwijken, door de stromende regen met 160 laverend tussen Engelsen zónder licht, met een zicht van nog geen 10 meter), ben dus ook zeker niet heilig qua rare capriolen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en je kunt het bewust opzoeken, maar onder de streep wil jij ook niet dood. Want zou je dat wel willen, dan zijn er veel eenvoudigere en betrouwbaardere manieren om dat voor elkaar te krijgen.
En ik begon niet over dooddoeners, dat deed je zelf.
allesmetturbo zegt
Niet mooi maar wel erg mooie techniek
ruben83 zegt
Ik had 17 jaar terug een watergekoelde zip met 70 cc mallossi, 21 mm cab en technigas uitlaat. Gauw maar verkocht aan team die er in de scooterraces beter mee omkonden gaan. Zag er ook niet uit een gozer van 187 met 100 kg gewicht op zo’n klein knal apparaat. Liep destijds 125 geeikte km. Nu besef ik zeker dat zeker niet slim was. Vooral toen we nog het fietspad op moesten. Maar ja je bent puber en wilt wat. Gelukkig is de snelheid tegenwoordig wat lager bij de jeugd. Onverantwoord zeker was dat toen
racerx zegt
Heerlijke brommer! KTM komt volgend jaar ook met iets soortgelijks: een GP bike voor vermogende trackdayliefhebbers.
kennone zegt
Graag eentje met een rood voorwiel en zwart achter.. Ben je toch net ff anders he
lekbak zegt
Er word gezegd dat er pneumatische klepbediening is om hogere toerentallen te kunnen maken, maar dit zat toch geen 20.000 rpm maken? Dat is namelijk wel wat sommige oude honda’s met 250cc doen. Nou is dat wel een wat kleiner blokje maar toch, de kleppen moeten wel op en neer.
blata zegt
@lekbak: dat waren 2 takt blokken. Die hebben geen kleppen
lekbak zegt
@blata: nee hoor, 4takt. Honda heeft ik geloof in de jaren ’80 en ’90 een paar kleine 250cc motoren gehad die hun piekvermogen op bijna 19000rpm hadden en ze konden nog iets verder voordat de begrenzer erin kwam. Ik ben niet meer zeker welke dat waren maar volgens mij waren dat kleine 4 cilinders. Ik wel ff op zoek naar welke dat waren.
lekbak zegt
@blata: volgens het internet heeft de Honda cbr250rr een redline van 20k en een kawa 250 uit dezelfde periode ook (eind jaren ’80 tot halverwege ’90).
boomhauwer zegt
@blata: Honda rc166 is een 6 cilinder 4T. Moet je eens de zuigers Googlen
timberleek zegt
@lekbak:
De kleppen moeten wel op en neer, maar je toerental wordt vooral bepaald door de bewegende massa.
Een oude amerikaanse v8 met rollercams en 2 grote kleppen per cilinder heeft veel te veel bewegende massa voor hoge toerentallen.
Mijn kawasaki 900cc L4 heeft 4 kleinere kleppen, tuimelaars ingeruild voor shim-under-bucket en dohc en doet ineens 12-13k rpm.
Bij die kleinere blokken 400cc L4’s of zelfs kleiner wordt de bewegende massa alleen maar minder en kunnen de toerentallen nog verder omhoog.
Bij een groot blok is het juist moeilijk, dan kom je op extremere systemen uit. Ducati’s desmo systeem lost het systeem van trage klepveren op, maar voegt wel een hoop bewegende massa toe. Pneumatische bediening heeft dat veel minder.
boomhauwer zegt
Liever de nieuwe ktm 790