De auto komt uit onverwachte hoek. Moet
Het is enorm lastig om de Gevestigde Orde in het segment der luxe limo’s te verstoren. We hebben het nu niet eens over de ‘Duitse Drie’, want de Mercedes-Benz S-Klasse is in deze klasse schier ongenaakbaar. Ondanks dat het huidige model flink op leeftijd is, verkoop Mercedes er zo’n 14.000 tot 15.000 van op jaarbasis in Europa.
Zelfs merken als Audi en BMW komen daar bij lange na niet aan. De BMW 7 Serie zit zo rond de 10 jaarlijks en Audi is blij wanneer ze 6.000 A8’s verkopen. Jaguar is (voorlopig) gestopt in dit segment en de rest mag het met de kruimels doen, denk aan de Lexus LS en Cadillac CT6.
Wellicht komt daar binnenkort een nieuw model bij. Hyundai broedt namelijk op het plan om Genesis te gaan voeren in Europa. Waarschijnlijk niet om enorme verkoopcijfers te noteren. Het luxe segment scoort voornamelijk als SUV en Infiniti heeft bewezen dat enkel een goed product niet voldoende is. Als Hyundai de Genesis G90 in Europa gaat leveren, zou dat tevens een enorme kroon zijn op het harde werken. De Zuid-Koreanen zijn immers al jarenlang aan de weg aan het timmeren. Zeker als het om luxe limousines gaat. Dit zijn de voorlopers van de Genesis G90:
Hyundai Dynasty (LX)
1996 – 2005
Hyundai heeft al langere tijd ervaring met het bouwen van grote sedans. Zo bouwde het de Ford Granada in licentie en werd deze opgevolgd door de Hyundai Grandeur, een naam net zo hoopvol doch misplaatst als de Mitsubishi Carisma. Overigens had de Hyundai Grandeur géén charisma (of grandeur), maar was het wél een Mitsubishi, namelijk een Debonair met andere badges.
De Grandeur was echter een E-Klasse concurrent. De Dynasty was bedoeld voor de Captains of Industry. Ondanks dat de auto tot wel 5,13 meter lang was, had de auto enkel een V6 (2,5 3 of 3,5 liter) en voorwielaandrijving. Overigens was de Dynasty ontwikkeld in samenwerking met Mitsubishi, want de Mitsubishi Proudia was exact dezelfde auto.
Hyundai Equus (LZ)
1999 – 2009
In 1999 arriveert het nieuwe absolute topmodel van Hyundai in de vorm van de Hyundai Equus. Wederom in samenwerking met Mitsubishi, dat de limo wederom vermarkt onder de naam Proudia. Aziaten en naamgevingen is altijd een leuke combinatie. De Hyundai Equus is voornamelijk bedoeld voor de eigen markt. In Zuid-Korea had het merk een zeer sterk imago, terwijl in Europa en de Verenigde Staten Hyundai meer een value-for-money merk was dan een luxe autobouwer.
Wederom waren er een hoop zescilinders leverbaar (3.0, 3.3, 3.5 én 3.8 liter), maar kon je ook opteren voor een dikke 4.5 liter V8. Let wel, deze dreef de voorwielen aan, puur en alleen om bepaalde Autoblog-redacteuren een hak te zetten. De Equus was leverbaar met een korte wielbasis of als verlengde ‘Limousine’. Ook worden er een paar ‘Phaeton’-cabriolets gebouwd. In 2003 word het model strakgetrokken.
Hyundai Equus (VI)
2009 – 2016
In 20009 pakt Hyundai goed uit en lanceren ze de tweede generatie van de Equus. Ditmaal werkt Hyundai niet samen met Mitsubishi, maar doen ze het zélf. Hyundai kiest ervoor om het statige doch generieke design te laten varen. In plaats daarvan is de tweede generatie Equus een stuk moderner en bijna Europees te noemen. Natuurlijk heeft een Hyundai-grille niet de status van die van een Jaguar, Lexus of Mercedes-Benz, maar de auto misstaat zeker niet in dat gezelschap.
Groot verschil is dat de auto nu wél achterwielaandrijving heeft. Ook begint het nu bij een bijna 300 pk sterke V6 en zijn er twee dikke achtcilinders (4.6 en 5.0) leverbaar. Ook bijzonder is de verlengde uitvoering.
Normaal gesproken is zo’n limo namelijk al groot zat. De meeste ‘L’ uitvoeringen doen er zo’n 10 to 15 cm bij, een beetje afhankelijk per auto. Bij de Equus Limousine ging Hyundai ervan uit dat er véél meer binnenruimte gewenst en was de wielbasis maar liefst 30 cm langer. Er was ook een sportieve versie ontwikkeld met RMR (Rhys Millen Racing), maar die zag het levenslicht helaas niet, het zou bij een concept blijven. In 2014 wordt de gehele lineup voorzien van een subtiele facelift.
Genesis G90 (HI)
2016 – 2018
De opvolger van de Equus lanceert Hyundai in 2015. In plaats van wederom voor dezelfde naam te kiezen, wordt er gebruik gemaakt van een nieuw merk: Genesis. In eerste instantie is de auto meer van hetzelfde. Mercedes-achtige looks, relatief ingetogen lijnen en een statig voorkomen. Gewoon een nette doch traditionele sedan. Maar daar zijn er natuurlijk voldoende van. In de Verenigde Staten kun je namelijk ook kiezen voor een Acura RLX, Cadillac CT6, Infiniti Q70L, Lexus LS en Lincoln Continental. Om maar te zwijgen van de Europese aanbiedingen.
Hyundai G90 (facelift)_
Hyundai schudt daarom in 2018 het schroom van zich af en voorziet de auto van een flinke facelift. Is er wel sprake van een facelift? Want het lijkt een compleet andere auto te zijn. In technische zin is er niet veel veranderd. De auto staat op dezelfde basis en de motoren zijn gelijk. Ook qua afmetingen zijn er weinig verschillen. Wel heeft de auto een veel assertievere uitstraling. Ook heeft Hyundai ervoor gekozen om volledig de luxe kant op te gaan.
Geen faux-sportieve elementen, geen N-Line sportpaketjes of ‘blackline’ raamstijlen. Nee, gewoon veel geborsteld aluminium en opgepoetst chroom. Een sedan waar je weer trots op kan zijn, in plaats van een vierdeurs waarmee je je anoniem voort kan bewegen in het verkeer. Er is keuze uit een 3.3 V6 met turbo, goed voor 370 pk en 509 Nm. Een motor die we kennen van de Kia Stinger. Een andere optie is een V8 met 420 pk en 519 Nm. Deze is geheel atmosferisch, wat vrij uniek is voor deze klasse.
Dan rest de vraag: gaan ze verkocht worden in Europa? Waarschijnlijk niet zo veel. Het segment is niet populair en wordt gedomineerd door één speler en een paar subtoppers. Het verleden heeft aangetoond dat het heel erg lastig is om daar tussenin te komen.
Wellicht dat we anders naar de Genesis G90 moeten kijken. Ten eerste geeft de auto deze klasse nu weer de nodige appeal, iets wat sinds het verdwijnen van de Jaguar XJ in deze klasse hard nodig was. Ten tweede is de G90 een soort reminder om te laten zien waartoe de Zuid-Koreanen in staat zijn. 20 jaar geleden waren het nog verlengde Mitsubishi’s met nephout en een gouden badge. Tegenwoordig schurken ze al dicht tegen de gevestigde orde aan. We zijn erg benieuwd hoe de Genesis G90 er in 2039 uitziet.
hotze zegt
Duitse grote drie? Grote vier is meer van toepassing. Hoewel geen sedan, de Panamera vist toch in ’t zelfde segment.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@hotze: nee in mijn ogen niet. De Panamera is toch echt een maatje kleiner. Zie het als een “PreMiUM” M5 of E63.
hotze zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ietsie kleiner dan. Qua status zit ie toch in de hoogste klasse, wat mij betreft iig.
karaya zegt
@hotze: Gaat niet om status, gaat om het segment.
Dutchdriftking zegt
@hotze: Een Panamera rij je zelf, in een S-klasse wordt je gereden. Wereld van verschil. De vierde en vijfde “Duitser” zijn de Flying Spur en de Ghost. Al opereren deze wel een segment hoger.
mr27 zegt
@hotze: Heb je ooit in een Panamera gezeten? Het is echt klein, gewoon een iets verlengde 911.
hiostu zegt
Jammer van de grill. Die verpest het compleet voor mij en maakt het clowneske.
porsche928 zegt
@hiostu: dat vindt ik ook, veel te groot.
560pk zegt
@hiostu: ken ik er nog een paar van ;)
hotze zegt
@560pk: en ’t is niet de S-klasse.
vroaaaaaaaaaar zegt
@560pk: maar die zijn niet zo 1-dimensionaal.
bisazza zegt
Toch zijn de lijnen of modellen niet of nooit vernieuwend. Ze varen qua ontwerpen en technologische vernieuwingen enkel op de Duitse ‘concurrenten’ en blijft een allegaartje. Het zijn ongetwijfeld geen verkeerde auto’s maar het blijft een ‘leuk’ alternatief voor een veel lagere investering. Het is het naar mijn mening allemaal nèt niet. Wellicht is mijn mening over 15 jaar achterhaald want de ontwikkeling is allerminst indrukwekkend. Nu de stap durven te zetten om zelf innovatief te zijn. Benieuwd of ze dan nog steeds voordeliger kunnen zijn dan de daadwerkelijk gevestigde orde want de investeringen die BMW en Mercedes op dat vlak doen is echt van een andere orde.
autodrome zegt
Is dit nou een kwestie van de mijne is groter dan de jouwe? Het zijn rijdende staatsbordelen, te protsterig en lelijk om je in te laten zien en het stuurt ook nog eens als een uitgerekte tractor … Nee, dank u, voor het geld een mooie Masser, Alfa, Audi ken net … Bentley mag ook nog …
evdw zegt
Ik heb een deja vu bij dit artikel.
willeme zegt
@evdw: als het om de nieuwe G90 gaat: die is al iets langer bekend. Voor dit artikel vonden we het een leuk idee om voor de afwisseling eens iets dieper in de geschiedenis van het model in te gaan.
frank2b zegt
Prachtkar! Er is gewoon te weinig keuze in dat segment. Voor wie origineel durft te zijn.
Andere grille er op en klaar.
BaRa zegt
Das Beste oder Nichts in gedachten, zou ik toch eerder doorsparen voor een RR Phantom EWB of een Toyota Century. I know, compleet niet dezelfde prijsklasse, maar qua appeal (vormgeving) is zo’n Genesis G90 het toch niet echt. ’t Zelfde geldt trouwens voor de S-klasse, dat is momenteel ook niet meteen moeder’s mooiste, eerder de ideale schoonzoon: betrouwbaar, voorspelbaar, tikje saai. Conservatief, een beetje voor mensen zonder automotive verbeelding.
johnwaters zegt
Mooie auto, spijtig dat de boer niet eet wat hij niet kent.
raoufff zegt
Dikke bak! Hier in Den Haag rijdt er een Equus en Genesis rond op CD-platen.
donjunior zegt
Die gril.. dat i s al niks.. maar dan ook nog zo’n plastic kapje, waarachter de radar zich verschuilt, met hetzelfde ogende patroon als de gril. Dat vind ik zo gruwelijk lelijk. Dat ziet er vanuit één hoek ‘ok’ uit (dat is precies recht van voren) maar voor de rest zie je het altijd. Als je dit soort trucjes moet gaan bedenken is het design van je gril gewoon niet goed (mijn mening)
mopar zegt
@donjunior: Dat doen Mercedes en Jaguar ook precies zo met plastic kapjes. Vind hun grille designs best goed. Tis dat het hier goed opvalt omdat dat ding zo gigantisch is.
donjunior zegt
@mopar: Maar bij Jaguar en Mercedes zit er nog een logo wat de boel nog een beetje verhult. Dat is bij deze Hyundai niet het geval. Nah maakt toch niets uit.. we gaan die dingen hier toch nooit zien (gelukkig)
mopar zegt
@donjunior: bij Mercedes zit die ster op de grille, niet op die plastic afdekplaat. Als je de AMG uitvoeringen/pakket neemt dan is die ster idd de sensor. Maar bij de luxe uitvoeringen zit de ster op de motorkap en zit er wel tegelijk zo’n afgrijselijk afdekplaatje: https://www-motortrend-com.cdn.ampproject.org/i/s/www.motortrend.com/uploads/sites/5/2014/09/2015-Mercedes-Benz-S550-Plug-In-Hybrid-front-motion-view-down-road1.jpg?fit=around%7C800:450
donjunior zegt
@mopar: Ah zo.. dat wist ik niet. Maar inderdaad.. dat vind ik echt geen porum.
vroaaaaaaaaaar zegt
@donjunior: nou, dat ruitjes patroon op de grille was blijkbaar favoriet bij de ontwerper, want is te pas en to onpas toegepast (pun intended).
mopar zegt
In de klasse van de mass market luxury wagens (S, 7, A8, etc.) is dit toch een van de betere. Kan Hyundai waarschijnlijk ook geen zak schelen hoe die in Europa verkoopt aangezien de markten die er echt toe doen (China, VS en mindere mate het midden oosten) dit soort wagens -mits redelijk geprijsd- wel gewoon omarmen.
Europa is een status markt voor ze, om een beetje de Duitsers te laten zien dat ze het ook kunnen flikken om luxe wagens in hun achtertuin te slijten. Een verkooptopper zal het hier toch nooit worden, dat bombastische design gecombineerd met een naam zonder “historie” (voor Europeanen dan) en geen diesels of Hybride uitvoering maakt het hier vrijwel onmogelijk.
E550 zegt
@mopar: in Europa, op precies te zijn Rusland, verkoopt de G90 (L) best goed.
Hupke zegt
Ik heb hem in Korea eens gehad. Het is geen s-klasse, zelfs geen 5-serie qua afwerking. Maar het is wel een leuk ding en daar alleszins veel goedkoper.
tmenges zegt
Die grille is me net iets te groot , voor de rest mooie kar, ook die velgen trouwens.
Dutchdriftking zegt
Modern jaren “80. Ballonbanden, spaak-velgen, vierspaaks-stuur en heel veel chrome. Heerlijk!
rezi zegt
Leuk artikel! Ik ben in 2015 tijdens een vakantie in Zuid Korea eens naar een hotel gebracht achterin zo’n eerste generatie Equus. Beetje kitscherig ding, maar het zat wel prima en het gaf je wel het gevoel dat je in iets bijzonders zat. Die modernere Genesis modellen zijn wel serieus indrukwekkend.