En dit keer zijn ze super cereal…
Het is de tactiek die we vroeger allemaal bezigden toen we kinderen waren: als we onze zin niet kregen werden we recalcitrant, obstinaat en balorig. Op het moment dat je erachter komt dat je deelname van enig belang is (familiefotootje, bruiloftje, je eigen verjaardag) kun je zelfs gaan dreigen om niet mee te doen. Moeder met de blauwhelm op bewaakt de goede vrede, geeft je je zin en tadaa: compleet tegen alle logica in heb je bereikt wat je wilde bereiken.
Normaliter ebt deze eigenschap weg naarmate de zindelijkheid toeneemt, maar niet bij elk individu. Met name bij het F1 team van het altijd eerlijke Red Bull Racing hanteren ze deze strategie maar wat graag. Een tijdje terug gaven ze al aan niet mee te willen doen als de reglementen niet zouden veranderen. We zijn nu een maandje verder, de Red Bulls zijn niet heel erg competitief en ja hoor, ze gaan weer dreigen.
Ditmaal is het Hulmut Marko, de ontdekker van Max Verstappen. Naar verluidt kreeg de jonge Hollander een contract aangeboden nadat hij op miraculeuze won van maar liefst driehonderd miljoen zaadjes. Tegen de Spaanse toppublicatie El Confidencial weet Marko het volgende eisenpakket te melden:
- De motoren moeten weer veel kabaal maken
- De motoren moeten tussen de 15 en 20 miljoen euro kosten
- De elektrische motor en het KERS systeem moeten eenvoudiger
- Minimaal 1.000 pk
Mocht je denken dat dat het enige was, neen. Helmut Marko wil namelijk dat elke fabrikant dit type motor enigszins eenvoudig kan construeren, zodat Cosworth (bijvoorbeeld) ook weer competitief kan zijn. Als laatste eis moet niet die motor de doorslaggevende factor zijn van een raceauto, maar de coureur. Tsja, als je toppers als Verstappen (die volgens Marko dit jaar wereldkampioen kan worden) en Ricciardo in een matige auto zet, is dat makkelijk roepen. Marko is er kennelijk nog altijd verbolgen over dat de topconcurrenten Ferrari en Mercedes geen motor wilden leveren en dat Renault door Ecclestone gedwongen werd om de Red Bulls (wederom) van een potenter-dan-verwachte Renault motor te voorzien. Als de eisen niet ingewilligd gaan worden, bestaat de mogelijkheid voor Red Bull dat ze stoppen met de Formule 1.
In mijn beleving is Formule 1 de top van autosport. En in de autosport is het inherent dat de techniek een enorm belangrijke factor is. Toen Vettel WK na WK binnenhaalde (2010, 2011, 2012 en 2013) was er overigens niets aan de hand… Beroepsfilosoof Arie Van Benen kon het niet mooier verwoorden.
cossiekiller zegt
Soms kan ik moeilijk geloven dat Marko ooit de snelste is geweest van miljoenen zaadjes.
jeroenwz zegt
@cossiekiller: misschien was hij wel 2e of 3e, maar heeft ‘ie net zo lang zitten drammen tot ze hem lieten gaan. Om maar van zijn gezeur af te zijn.
rijnounsdoor zegt
@jeroenwz: De rest hoefde dat ei niet.
p993 zegt
@cossiekiller: dan doe je hem tekort, want hij heeft later ook nog eens le mans gewonnen, met ‘onze’ Gijs nog wel!
fiestacruizer zegt
De F1 is een autosport.
En RedBull heeft als probleem dat ze geen automerk zijn, geen eigen motor ontwikkelen maar er gewoon eentje moeten afnemen.
Dat willen combineren met het zijn van een winnend top-team wordt steeds moeilijker. Dit omdat je als topteam gewoon een voordeel hebt als je chasisteam en motor goed geintregeerd zijn voor ideale samenwerking in plaats van dat het twee losse clubs zijn.
berlinetta zegt
@fiestacruizer: Maar Red Bull heeft geld. Ze kunnen ook mensen aannemen die een motor kunnen bouwen.
viezefreddyw zegt
Slechte verliezers. Je komt ze overal tegen, in elke sport. Alleen sommigen zijn nog slechtere verliezers dan anderen, dat laat Red Bull nu wel erg vaak zien.
jeroenwz zegt
Ach ja. Ferrari is ook niet onbekend met dit verongelijkte gedrag. Wanneer ik voor iedere keer dat zij gedreigd hebben de F1 te verlaten 1.000 euro zou krijgen had ik nu een 488 kunnen kopen. Een echte, en geen schaalmodel…
On topic: is en blijft kinderachtig gedrag.
arii zegt
Ga maar lekker, tis elk jaar weer hetzelfde liedje
pjjmv zegt
Mooi geschreven wederom. Na enkele zinnen lezen is meteen duidelijk, wie de auteur is, complimenten.
lekkerlinksrijden zegt
@pjjmv: ik word een beetje moe van het gejank van het Red Bull team. Niet zeuren en huilen, gewoon met je ballen aan het werk en het gat dichten
elemento zegt
Puberale gedrag… dan moet je met.goeie ingenieurs maar goed motor ontwikkelen en niet van renault laguna motoren afhankelijk zijn ( jajaj renault kan ook bouwen maar nooit top. Vroeger mercedes ferrarie mclaren) ze hebben toch geld zat
c3po zegt
Slap dat het weer op deze manier moet maarja ergens hebben ze wel een punt. Het bevordert dan ook de aantrekkelijkheid voor kleinere teams om in de F1 te stappen. De kijker wil meer geluid en beleving, die krijgt hij/zij dan waarschijnlijk. Liberty Media kan alvast naar de kleermaker om grotere zakken in hun broeken te laten maken omdat ze er gewoon meer door gaan spekken en hopelijk bevordert het de concurrentie op het veld want ook bij de mindere teams rijden topcoureurs alleen komt hun potentie gewoon niet tot z’n recht nu. Maar om dan te dreigen met stoppen… man man man..
breakingpoint zegt
Een motor met minimaal 1000 PK moet toch geen 15-20 miljoen kosten? Zelfs met ontwikkelkosten inbegrepen… als ze eens zouden stoppen met motoren met de cilinderinhoud van een fles melk rond te rijden
lekbak zegt
@breakingpoint: die dingen hebben een rendement van meer dan 50%. Daar zitten de ware kosten.
breakingpoint zegt
@lekbak: ja maar ik zeg ook niet dat het zo níet is. Sterk staaltje engineering, ook al zijn de blokken niet allemaal even betrouwbaar.
En de gemiddelde kijker heeft geen boodschap aan een rendementsvolle 1.6l. Ze weten amper het verschil tussen een I6 en V6…
sbmmaxx zegt
Red Bull gaf je toch vleugels, nou gebruik ze dan eens ouwe zeur zak Marko!
Verder lijkt het me goed dat ze het toneel verlaten. Bied weer kansen voor anderen. Max komt wel ergens anders te rijden.
Edge zegt
@sbmmaxx: Mij niet. Los van een eventuele voorkeur voor Max en de sympathie voor Ricciardo is Red Bull een ontzettend belangrijke speler in de Formule 1. Het is een van de weinige bedrijven bedrijven waar ze de interesse hebben en ook het geld hebben om met een budget à la Ferrari of Mercedes te werken. Als Red Bull vertrekt zal daar ongetwijfeld een ander team voor in de plaats komen, maar tenzij er een grote autofabrikant voor in de plaats komt krijgen we er hooguit een middenmoter bij.
pomoek zegt
Voor de race in Australië zei Horner dat Newey zijn Mojo terug had. Een paar weken geleden gaf Newey zelf aaan pas na Australië daadwerkelijk met de auto aan de slag te zijn gegaan. Red Bull is het dit jaar pas een keer gelukt beide auto’s aan de finish te brengen, 14 punten per race. Ik zou zeggen dat RB wat meer tijd aan interne communicatie moet besteden en voorlopig dit soort proefballonnetjes maar even moet laten voor wat ze zijn.
rob5nismo zegt
Ik denk dat het WEC er meer aanspraak op mag maken koningsklasse als je de 6uur van spa zag hoe hard er gevochten werd
yipikaye zegt
Heeft hij dat echt gezegd?
Eerst een betrouwbare bronvermelding zien voordat we allemaal elkaar na gaan roepen.
Liefst een video-opnamen.
En het eisenpakket?
Voor de competitie kan dit alleen maar beter zijn, dat begrijpt elke F1 supporter.
toniominestrone zegt
Ik zou zeggen: inpakken en wegwezen! , zoveelste dreigement van deze verwende gladjakkers.
str8six zegt
@toniominestrone: verwende gladjakkers? Ok..
Edge zegt
De motoren moeten weer veel kabaal maken
Ze maken nog steeds vrij veel kabaal. Zoek maar eens wat amateurbeelden van de huidige generatie auto’s op. Toegegeven, het geluid is bij lange na niet zo mooi en hoogtoerig als dat van een V8, V10 of V12 maar het is nog steeds lawaaierig. Het grote probleem is dat de audioapparatuur langs de baan het geluid op de een of andere manier dempt. Met verbeterde apparatuur kun je de kijker nog tijdens deze motorenformule een intensere ervaring geven. Nogmaals, het zal niet in de buurt komen van het gejank van een atmosferische veelcilinder, maar het is wel al ééns stap in de goede richting.
De motoren moeten tussen de 15 en 20 miljoen euro kosten
Dat proces is op dit moment al gaande. De prijzen worden de komende jaren stapsgewijs verlaagd tot er een prijsniveau van 12 miljoen euro per seizoen bereikt is. Dat Marko dat alsnog aanhaalt verbaast mij dan ook.
De elektrische motor en het KERS systeem moeten eenvoudiger
Dit vind ik een lastig punt. De F1 staat bekend als de top van de autosport en daar hoort ook hoogstaande technologie. De sport zal echter een belangrijke beslissing moeten maken; stelt men de relevantie met straatauto’s als prioriteit of kiest men voor spektakel en entertainment. Als ze voor dat eerste kiezen, kunnen ze onmogelijk terug naar eenvoudige elektrische systemen en zal de complexiteit in de toekomst alleen maar toenemen. Kies je voor de entertainmentkant, dan kun je naar hartenlust tien- en twaalfcilinders terugbrengen en systemen als ERS en KERS dumpen.
Minimaal 1.000 pk
Yes please! Helemaal niks tegenin te brengen. Meer power betekent meer snelheid en betekent ook dat er meer kwaliteit van de coureurs wordt gevraagd.
quincy zegt
@Edge: Maar wordt hoogstaande technologie nu niet beperkt door de regelgevingen? En die regelgevingen zijn er mede om het interessant te houden qua budgetten voor de kleinere teams toch?
Ik denk dat daar ook een deel van het probleem zit: een gevuld veld willen hebben, maar dat lijkt alleen te kunnen met teams die niet tegen de grote jongens op kunnen. Zie nu: Red Bull heeft een beduidend minder auto dan de top, Maar rijdt alsnog behoorlijk ver voor de rest van het veld.
Alhoewel ik een Max en Red Bull fan ben (niet door Max, volg het ook al de jaren voor hem), begin ik dit gezeur (als het waar is) wel zat te worden. Topsport is incasseren, verbeteren en doorgaan voor de winst. Als dat dit seizoen niet lukt, dan leg je je focus alvast op volgend seizoen (zoals Mercedes in het jaar voor de V6 turbo introductie heel slim gedaan heeft). Altijd opvallend dat als het goed gaat (zoals de jaren van Red Bull met Vettel, wat hetzelfde was als Mercedes afgelopen seizoenen had) je niemand hoort. Dan had Helmut toen ook zo wijs moeten zijn en zeggen dat ze een belachelijk voordeel hadden en er veranderingen hadden moeten komen. Dan zie je dat de sport teveel om geld en politiek draait en te weinig om de echte sport. Wat dat betreft zijn er leukere race klasses om te kijken en begint de F1 minder te voelen als de koningsklasse en meer als het zeikerige kind dat pretendeert de beste te zijn, maar het in realiteit niet is.
cloverleaf zegt
Hij heeft wel een punt. F1 mag dan wel de top van de autosport zijn, het valt en staat bij de kijkers. Dus moet je als organisatie er alles aan doen om de koningskasse tot een waar spektakel te maken. Daar schort t vaak aan.
Edge zegt
Absoluut. De sport zal ergens een middenweg moeten vinden tussen de betaalbaarheid voor de kleine teams en de technologische ontwikkeling en relevantie voor de grote teams. Je kunt ze wel veel meer vrijheid geven, maar dan vallen de kleine teams met bosjes om. Ga je die juist enorm tegemoet komen door bijv. het verplichten van standaardonderdelen, dan jaag je de fabrikanten juist weg.
Gelukkig hebben we nu Ross Brawn als sportief directeur. Hij heeft genoeg kennis, kunde en ervaring in huis om een goede middenweg te vinden.
En wat dat klagen betreft ben ik het volledig met je eens. Maar goed, Red Bull heeft veel te veel geinvesteerd in de sport om er zomaar mee op te houden. Lekker laten lullen dus.
Edge zegt
@edge: whoops, daar had eigenlijk nog een @quincy voor gemoeten.
ikschrijfookoverautos zegt
Het Harrie Jekkers gehalte in dit artikel is gigantisch. Heerlijk!
willeme zegt
@ikschrijfookoverautos: eindelijk iemand die het doorheeft!! Dacht dat het juist te opvallend was: ik had niet niet een koekje voor Beatrix benoemd ;)
ikschrijfookoverautos zegt
@willeme: mja, ik was ook aardig verbaasd toen ik door de comments scrollde! Dat laatste zou wel héél opvallend zijn geweest inderdaad ;) Heb trouwens, ondanks dat ik al jaren op deze website zit, speciaal hiervoor een account aangemaakt. Zoiets mag niet onopgemerkt blijven kerel! Gotta give credit where it’s due.
p993 zegt
I’m geuing heueueum!!
LaLancia zegt
Ik hoop dat Red Bull gaat stoppen. Zijn we eindelijk verlost van dat gezeur.
HZW zegt
Red Bull was er vanuit gegaan om dit jaar om de wereld titel te strijden, wat niet het geval is tot op heden.
Een ander probleem voor Red Bull is, tot wanneer staan de coureurs water dicht onder contract.
Ik zou niet raar opkijken als Ricciardo naar Ferrari zou gaan en Max naar Mercedes. (Bottas heeft maar een éénjarig contract op dit moment)
Ik verwacht ook dat Ricciardo langzamerhand een gooi naar de wereld titel wil doen.