
Ondanks eerdere protesten van grootmachten als Oostenrijk en Nederland heeft de Duitse regering de aangepaste doch immer nog omstreden tolwet vandaag goedgekeurd.
Dat betekent dat wij Nachbarn van Duitsland vanaf 2019 er echt aan zullen moeten geloven: we gaan tol betalen op de Duitse snelwegen. Tenminste, mits het Duitse parlement de beslissing van hun regering goedkeurt, maar dat lijkt op dit moment een formaliteit te zijn.
De tolwet is omstreden binnen de EU, omdat de Duitse staat ervoor zorgt dat de inheemse burgers (deels) gecompenseerd worden voor de extra kosten die ze voor hun kiezen krijgen dankzij de tol. Voor buitenlanders geldt die compensatie uiteraard niet. In principe een logische gedachtengang, daar wij ook geen belasting betalen om de Duitse wegen te laten bouwen. Aan de andere kant rijden Duitsers ook op onze wegen en hoeven ze daar voorlopig geen tol voor te betalen.
De wet is dan ook een doorn in het oog van Europa, dat (meestal) tegen wetgeving is die de ene Europese burger discrimineert ten opzichte van de andere. Als we één Europa willen zijn moeten we elkaar niet een oor aannaaien voor een paar grijpstuivers volgens de EU-bonzen.
Eerder gaven Nederland en Oostenrijk al aan dat ze de tolwet aan zouden vechten, mocht die er daadwerkelijk komen. Dit ondanks de aanpassingen die de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt al doorvoerde aan de wet. Door de aanpassingen vallen de kosten voor een sporadisch bezoek aan Duitsland veel lager uit dan voorheen de bedoeling was. Secundaire wegen blijven bijvoorbeeld vrij van tol.
Nu de wet dus goedgekeurd is door de Bundesregierung, is het afwachten op de reacties van de omliggende landen. Oostenrijk heeft al haar onvrede te kennen gegeven met het besluit. Of minister Melanie de grote broek aan gaat trekken die ze beloofd heeft aan te trekken moeten we nog even afwachten. Vandaag worden de buurlanden ingelicht over het Duitse besluit in Brussel.
Scheisse!
Ze moeten toch ergens het vreten voor die “vluchtelingen” van betalen. En natuurlijk is ondermeer de Nederlandse burger weer het haasje. “Wir schaffen das”. Abgetyft!
@str8six: https://mobile.twitter.com/BozeWitteMan_
@bussie88: ja want ras heeft met vluchtelingen te maken … Ik mis ‘m even.
@str8six: als je wilt kun je de stripjes waarnaar de link verwijst een keer checken, misschien vind je het grappig. Je comment deed me eraan denken, that’s all.
@bussie88: zit op m’n telefoon en kon de strips niet zo goed lezen. Bij nader inspectie; geinig ja. *gniffel*
@str8six: als je maar lekker door kunt rijden dan maken die paar tientjes niet uit. En als het er rustiger van wordt helemaal niet. Prima dus.
@roeldriesvink: Duitsland en lekker doorrijden… Daar rij je desondanks de autobahn nog gemiddeld trager dan in België.
@str8six: Ocherm… Ze moeten áltijd jou hebben… En je houdt al nauwelijks het hoofd boven water.
Knap dat je ondanks al dat onrecht dat je wordt aangedaan het nog voor elkaar krijgt je zo beschaafd te verwoorden. Goed zo!
@baardmijt: bedankt, graag gedaan.
@str8six: Maak je geen zorgen hoor, als Wilders straks aan de macht is (ongetwijfeld mede dankzij jou) gaan de grenzen dicht en komt er een grote dikke muur om het land heen, dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken om tol in Duitsland.
@felixf: dan twijfel je verkeerd. Geert/PVV krijgt mijn stem niet.
@str8six: Ik zie het even niet, maar ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld was. Zo niet, dan heb ik (aan het aantal duimpjes op je post te zien) even gemist dat autoblog is overgenomen door TMG inclusief achterban.
Wir schaffen das. Nicht.
@9114life: Wir Zahlen das. Nicht?
Ik zou zeggen laten we Duitsland met tanks binnenvallen maar dan moeten we ze eerst in Duitsland ophalen en Defensie heeft het budget niet om de tol te betalen.
Nou, gezien het gemak waarmee Duitsers een zitplaats opeisen in een bushokje (voor degenen die dat gezien hebben vandaag of gisteren), durf ik er liever niet tegenin te gaan.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het stoort me op de een of andere manier niet dat ik wel moet betalen en zij niet, dus voor mij zou het geen probleem zijn. Het zou mooi zijn als er mogelijkheden tot korting zijn voor mensen die meer kilometers maken in Duitsland dan andere, maar dan wordt de vergelijking helemaal krom, want in principe geldt natuurlijk hoe meer kilometers je rijdt, des te meer je betaalt.
@granlusso: welke AB lezer gaat er nu in bushokjes zitten..
@granlusso: het stoort je om ergens voor te betalen wanneer je er gebruik van wil maken??
Klinkt als de gemiddelde Albert Heijn klant..
@lekkaah: Stoort me NIET ;)
@granlusso: “Boehoe ik moet betalen en zij niet, huilie huilie”, veel verder komen de meesten niet. In Frankrijk betaalt half Holland toch ook netjes elke zomer op weg naar de Camping? Daardoor is voor Fransen de wegenbelasting ook minder, maar dat vinden we niet erg omdat wie die overgang niet bewust meegemaakt hebben.
Dus gezeur om niks, stel dat ze nu in Nederland met een tol zouden komen om buitenlanders mee te laten betalen. Dan zouden we toch ook verwachten dat we minder uitgemolken zouden worden bij de wegenbelasting?
@felixf: Ik vind het ook niet zo spannend allemaal, maar granlusso geeft juist aan er geen moeite mee te hebben als hij of zij wel moet betalen en een ander niet.
@baardmijt: Ik onderstreep zijn punt ook alleen.
@felixf: Dan las ik ‘m verkeerd inderdaad. My bad.
Al die klote stickers op je auto…. Die achterlijke milieusticker voor Duitse steden is ook al zo kansloos, vrijwel elke auto krijgt een groene en mag dus overal gewoon rijden. Alleen zit je wel met zo’n enorm plakkaat op je raam. Daarnaast nog de Vignetten voor Oostenrijk en Zwitserland en straks Duitsland en je kunt niet eens meer door je raam kijken…
@trustmeiamanengineer:
Waarom denk je dat vrachtwagens zo’ n enorme voorruit hebben, die zijn nog 10 keer meer het lul dan de personenwagen.
@trustmeiamanengineer: Precies. Ik zou de volgende gewoon op de kentekenplaat plakken
@trustmeiamanengineer: Ik krijg enkel een rode sticker.
@trustmeiamanengineer: Oostenrijk gaat gelukkig overstappen op een elektronisch vignet.
Het is niet prettig, maar ik heb er geen problemen mee om 5-15€ te betalen om een weeklang te gassen in Duitsland. Zolang de inkomens maar goed gebruikt worden om de wegen te herstellen.
@misterdrogba:
Aan de wegen gaan ze het zeker niet uitgeven.
Lees het onderstaande maar eens.
Voor 2016 kost de vluchtelingecrisis het land zo’n 22 miljard euro. In 2017 komt er nog eens bijna 28 miljard euro bij. Als de verwachtingen werkelijkheid worden, betekent dit dat de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble (CDU) uiterlijk in 2017 nieuwe leningen moet afsluiten, analyseert het instituut.
@misterdrogba:
“Het duurste tien-dagenvignet gaat geen 20 maar 35 euro kosten, het tweemaandsvignet gaat van 40 naar maximaal 50 euro.
Nieuw voorstel
De Duitse Verkeersminister Alexander Dobrindt hoopt zo jaarlijks nog 36 miljoen extra op te halen bij buitenlandse gebruikers van de Duitse snelwegen. Volgens de Süddeutsche Zeitung staan de opgetrokken bedragen in een nieuw wetsvoorstel dat volgende week uitkomt en dat de minister nog voor de verkiezingen dit najaar door de Bondsdag wil jassen. “
Mooi ..
Discriminatie is prima zolang buitenlanders zich daar mee bezig houden ..
En Melanie gaat/kan/wil daar helemaal nix tegen doen ..
Die is daar veel te slap voor ..
Verreken het maar met de openstaande rekening van de fietsen van m’n opa en oma. Die hebben ze meer dan 70 jaar later nog steeds niet vergoed gekregen.
@edge: Ik wilde het net zeggen: We hebben nog een vordering op een aantal fietsen. Ook op auto’s trouwens, vergeet die ook niet!
Die meuk is nu antiek en dus – gezien de huidige marktwaarde van young- en oldtimers – goud waard!
@Edge:
@edge: Houd toch eens op met die onzin man… Iedereen die hier op AB zit heeft niks meer met de WOII te maken gehad. Sterker nog, de meeste Duitsers ook niet meer. Blijf niet zo op het verleden hangen met al die flauwe grapjes man.
Ach, als het voor minder baustellen zorgt…..
I told you so…..verder wordt het een heel stuk duurder dan eerst werd beweerd, omdat men fors moest toeleggen op de tol voor korte periodes.
Dit soort maatregelen zijn voer voor patriotten die minder EU willen of dd EU willen verlaten (iets wat schier inmogelijk is, zie de Britten )
Ik kan deze gevoelens dan ook 100% begrijpen, Duitsland is BAAS van de EU en heeft schaffen das aan alles en iedereen.
Het is dom en arrogant om dit in te voeren juist nu de anti-EU sentimenten zichtbaar in veel landen aanwezig zijn.
NB: ik gebruik het word populist bewust niet, omdat iedere politicus dat is en dit niet een exclusief recht van Wilders is.
@desjonnies: ehm, dit laat wederom zien dat de EU zelfs dit niet ‘aankan’. Maar dat moet ook helemaal niet, want de EU is een fantasie die enkel in sprookjesboeken tot een goed einde zou kunnen komen.
RIP eu
Ps. Die britten redden zich prima, maar blijf vooral wegkijken
@lekkaah: de Britten redden zich prima omdat ze gewoon lid van de EU zijn. Nog zeker 2 jaar. Over de tijd daarna heeft mevrouw May gezegd, dat het wel wat minder met de Britse economie zal gaan maar dat is wat de Britten blijkbaar willen. Zelfs de Britse regering zegt dus gewoon openlijk dat de Brexit geen goed idee is. Kun je nagaan wat ramp het zou zijn voor een land als Nederland dat altijd actief meedeed en voor zijn economie afhankelijk is van de doorvoer/export naar de buurlanden. De EU is misschien niet dat wat het zou moeten zijn maar het is wel het bestaansrecht van Nederland.
@mashell: goh wat ben ik bang, je lijkt de NPO wel
@mashell:
Een zgn Brexit is net zo haalbaar als ademen onder water.
Dat wordt flink aanpoten met tolhuisjes bouwen dan. Lang leven de files!
een europa. me r….t!!!
Dan ook geen wegwerkzaamheden meer!!!!
@jumpman: dat geld is juist nodig om de werkzaamheden uit te breiden. Al die Autobahn bruggen die op instorten staan moeten vervangen worden. Er zijn er nu heel veel met een Baustelle erop om het verkeer ander te leiden zodat er vibraties de brug minder beschadingen. Het duurt nog tientallen jaren voordat al die bruggen vervangen zijn en die Baustelles weg zijn.
Zolang de B wegen in de Eiffel maar vrij blijven van de tol.
@snorrie: ik kom regelmatig in de Eiffel, zo rondom Adenau, maar als je daar vlotjes naar toe wil, en niet 2 uur extra reistijd wil incalculeren, zul je toch over de Autobahn moeten.
Tering moet ik straks nog betalen ook om een gigantisch land te mogen doorkruizen met mn sleurhut, eens per jaar.. beetje geld vragen om mij comfortabel met 100km/h naar de andere kant van Europa te laten… echt schandalig.. ik lig hier dus gewoon wakker van..
@lekkaah: of binnendoor(sluipwegen) de grens oversteken om vervolgens ergens der Autobahn op te gaan. En zo minder of geen tol hoeven te betalen.
@dailydriver: controle vindt niet alleen aan de grenzen plaats…
@lekkaah: Voor die mensen maakt het geen drol uit nee. Het is vooral vervelend voor de mensen in het grensgebied.
Dan bedoel ik de Duitse kant, de ondernemers daar gaan flink omzet verliezen van ‘dagjes mensen’ die eventjes gaan shoppen in Duitsland en na invoering van de tol een extra drempel hebben om te gaan.
@yupyup: tenzij die dagjesmensen de autobahn vermijden en dat zullen de meesten ook wel doen.
Waarom is het zo erg dat Duitsland tol gaat heffen, terwijl er in landen zoals Frankrijk dit al tientallen jaren wordt gedaan met overigens nog belachelijke tarieven ook..
@jamessb6:
Omdat je daar kan kiezen.
@jamessb6: dat is erg omdat het in Frankrijk niet om wegen gaat die met belastingeld zijn aangelegd maar die door commerciele bedrijven zijn aangelegd, daarom ook die hoge tarieven in Frankrijk.
Duitsland heeft de afgelopen de vele belastinginkomsten van accijns en wegenbelasting aan van alles en nog wat uitgegeven maar niet aan het onderhoud van de wegen. En dat noodzakelijke geld willen ze nu over de rug van hun buurlanden en het Europese vrije verkeer van personen en goederen alsnog gaan ophalen.
@jamessb6:
Diepe zucht, dit is hier op deze site een vrij stomme opmerking, dit us al zooo vaak uitgelegd : De Franse tolwegen zijn private ondernemingen. En biedt Frankrijk de Route Nationale en Departementale als kosteloos alternatief.
@desjonnies: En waarom is dat geprivatiseerd? Juist, omdat als Frankrijk zelf die wegen aan had moeten leggen, dat belastingcenten had gekost. Die hadden wie wegenbelasting weer teruggehaald moeten worden bij de bevolking. Zij hebben dus meteen voor een ‘eerlijker’ de gebruiker betaalt systeem gekozen. Net zoals Duitsland nu doet.
@desjonnies: Nee joh, dat had ik ook al begrepen. Mij gaat het er alleen om dat het in mijn ogen net zo vervelend is om in Frankrijk als in Duitsland tol te betalen of het nou naar een private onderneming gaat of naar de staat. Wat voor de rest achterliggende redenen mogen zijn zal mij verder een worst wezen.
In mijn visie moet een land altijd verantwoordelijk zijn voor de eigen infrastructuur, wel of niet uitbesteed maakt niet uit.
En bovendien de genoemde ‘alternatieven’ in Frankrijk, noem ik geen alternatieven wanneer je richting Spanje rijdt en dat nog een ‘beetje’ vlot wilt doen.
Dit is vast per auto, en niet op naam natuurlijk…
Mja dat wordt dan maar secundair naar de ring rijden zeker? Voor dat kleine stukje…
Het enige positieve is dat we weer een stapje dichterbij zijn bij de val van Europese Unie op deze wijze. Dat kan ik als enige toejuichen hiervan.
Nu Merkel bloed aan haar handen heeft nav de aanslagen zal dit ook tevens haar laatste actie zijn.
Ik zie t uiteindelijk wel goedkomen allemaal
En zo gaan we langzaam maar zeker steeds meer en meer betalen… niemand die er wat van zal zeggen of zal protesteren. En dan heb ik het niet over ”met een spandoek voor een gebouw staan schreeuwen”.
We moeten de Duitsers laten betalen over elke zandkorrel die ze hier op Nederlandse stranden gebruiken