Vroeger was het allemaal veel makkelijker: als je veel geld te makken had, kocht je een BMW als je van sportiviteit hield, een Mercedes als je pure luxe wilde en een Audi als je een combinatie van deze twee wenste. Had je wat minder geld, dan kocht je een Alfa voor de sportiviteit, een Volvo voor z’n veiligheid en ‘goede imago’ en veiligheid en een Saab voor eveneens z’n veiligheid maar ook voor een vleugje sportiviteit. Dat tijden veranderen bleek bij de introductie van de XC90. Zo’n patserige asobak hoort toch niet bij een Volvo? Gelukkig zorgde Volvo er wel voor dat de XC90 een tamelijk behouden vormgegeven SUV werd.
Echter, door de komst van een SUV in het gamma, verandert ongetwijfeld ook het cliëntèle van Volvo. Mensen die anders gaan voor een X5 of M-klasse, kunnen nu ook opteren voor zo’n stoere Zweed. En dus moet ook dat uiterlijk eraan geloven. Wèg subtiliteit! Eerst was er de XC90 Sport. Blijkbaar was deze echter nog niet Duits dik genoeg, dus komt Volvo nu met de XC90 R-Design. Is Volvo dan toch Duits? Je merkt het waarschijnlijk wel, erg opgewonden word ik er niet van…
De XC90 R-design bevat vrijwel alle dingetjes die de XC90 Sport ook ontsiert. Wat ‘em verder ‘aantrekkelijker’ maakt kun je hieronder zien en lezen:
“R-Design brings a whole new expressive dimension with 19-inch alloy wheels as standard with an option to upgrade to 20-inch, dual exhaust pipes, skid-plate, the R-Design badge in the grille and rear view mirror caps in silk matt finish. To further accentuate the sporty nature and to create a sleeker appearance, the car is not fitted with roof rails, although these are still available as an option.
Inside the car, the seats are covered in off-black Flex-Tec with the seat cushion and backrest in contrasting cream-coloured leather; the perforated leather and sports seats with additional lateral cushioning support the driver even in faster cornering. The R-Design logo embossed on the backrest and the contrasting stitching reinforce the interior’s sporty appearance. Other R-Design interior details include the leather-trim steering wheel with its R-Design logo, aluminium pedals, specially designed aluminium centre stack and door inlays, gear selector and tufted dark sport floor mats with contrasting leather piping.”
b2bHAns zegt
ik zie niet echt wat er veranderd is, een beetje meer chroom…
vla zegt
heerlijk!!
-edit: en tevens behoorlijk nutteloze bijdrage-
W1ck3D zegt
Ik rij regelmatig met een XC90, als ik er nog maar aan denk is mijn dag al verpest. Geef me dan liever een X5, Cayenne of ML.
k0walsk zegt
ik heb de XC90 altijd als een van de mooiere en beschaafdere suv’s beschouwd, maar hier word ik niet warm of koud van. niet alleen vind ik de kleur lelijk, ook bijvoorbeeld die luchtinlaatjes onder de koplampen.
vla zegt
@ edit
zal er op letten, ik dacht dat eigenlijk ook maar dat was na ik het had gepost :)
maar ik zie de subtiele aanpassingen (ik vind ze toch subtiel) eerder als een soort verfijning, een M is een stuk minder subtiel, om het nog maar niet te hebben over een RS of een AGM! kindjes lopen ervan weg, volwassenen kwijlen ze onder ;) tijd voor een kindervriend, tijd voor de Volvo R-reeks baby!
btw linkje naar de enige S60R die ik ooit gevonden heb op een site rijk aan 603 tweedehands Volvo’s: http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=2453288&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ
maar ik kan van geluk spreken dat ik er al eens eentje van dichtbij heb mogen bewonderen :)
Bol zegt
Euh kan iemand mij het verschil vertellen tussen deze XC90 R en onderstaande XC90 sport?
Die was er al een tijdje namelijk..
Jeroen zegt
Dam’n de XC 90 is de meest beroerde SUV waar ik ooit in heb gereden. Die kun je niet vergelijken met de duitsers. Ik vind de Koreanen meer in de buurt komen.
hans zegt
“Als je veel geld te makken had, kocht je een BMW als je van sportiviteit hield. Had je wat minder geld, dan kocht je een Alfa voor de sportiviteit.” Begrijp ik niet zo.Volvo was vroeger ook a way of life. Mercedes een heel andere doelgroep
bram zegt
Hij is wel mooi vind ik, een volvo is stoerder dan een duitser. En toch ingetogener:)
johan zegt
geef me dan maar een veilige saab met een vleugje sport
Alec zegt
@bol
de “zilveren” spiegels
Dit is gewoon een R-pakket wat op elke ander volvo ook te krijgen is,
niet echt schokkend, wel meer richting de vraag van de klant.
Jampa zegt
De xc90 is gewoon een super wagen, iedereen die het hier niet mee eens is, heeft gewoonweg geen geld om er zelf een te kopen..oooee jaloerse bloggertjes!
marek zegt
great mooie creatie!
Frasker zegt
Te normaal vind ik.
floryn zegt
volvo moet niet zo half sportief willen zijn nee de 850 T5-R dat was iets en de echte R modellen waren wat. Dit is helemaal nilks en het is nog lelijk ook een echte volvo is onopvallend chic en snel.
Robin zegt
@floryn
Daar sla jij de spijker wel op de kop
MRTN zegt
de enige mensen die hier opgewonden van worden zijn al die huisvrouwen uit het gooi die eerst massaal de xc90 kochten (de andere blijven trouw aan de bmw x5, auidi q7 en “nieuwe” merc glk)
Thomaz zegt
@ Jampa:
Nounou wat een superwagen, wij hebben er twee jaar in rondgereden en dat ding waggelt van de naar de andere kant van de weg. Ook is de D5 eigenlijk ondergemotoriseerd. (Óók de 185PK versie die wij hadden. Nee, nu wij donderdag onze nieuwe XC70 hebben gekregen besef je je eigenlijk pas watvoor Amerikaans interieur er ook in zat… Nee een XC70 bijvoorbeeld is in alle opzichten de betere auto qua afwerking, weggedrag, de zitpositie voor én achterin etc. en het scheelt ook nog eens duizenden euro’s. Of je moet natuurlijk perse je kinderen willen mishandelen op de derde zitrij, dan kom je toch bij een XC90 uit…
Citrofiel zegt
Zelfs in deze ‘sportieve’ uitvoering vind ik het een grote zeecontainer. De XC90 lijkt om de een of andere reden veel groter dan bijvoorbeeld de X5 of de ML… :?
Jelle zegt
Volvo moet gewoon afstappen van de XC90, het was niks, is niks en zal ook wat worden. Dit zeg ik overigens als Volvo-adept.
xander zegt
Het is nog steeds duidelijk: een nieuwe BMW als vrienden je niet interesseren, een tweedehands als je een crimineel bent, een nieuwe Mercedes als je oud en moe bent, een tweedehands als je ermee naar Turkije moet in de zomervakantie, een Audi als je wilt aangeven dat anderen minder bereikt hebben dan jij, een VW als je geen Audi kan betalen, een Fransoos als je sympathiek bent en eigenlijk geen verstand hebt van auto`s, een Jappanner of een Skoda als je protestants verstandig bent, een Chinees als andere zelfmoordpogingen mislukt zijn en een Alfa als je jouw definitieve keuze nog niet gemaakt hebt.
jampa zegt
@ Thomas
Uiteraard is het bij een SUV wel de bedoeling om de echte versie overal van te rijden, dat is dus met de V8!
Rick zegt
@ Jeroen: “Dam’n de XC 90 is de meest beroerde SUV waar ik ooit in heb gereden. Die kun je niet vergelijken met de duitsers. Ik vind de Koreanen meer in de buurt komen.”
Wat een onzin..?
Heb je überhaupt een rijbewijs?
IlCuoreSportivo zegt
Die jampa toch,
ik heb nog nooit iets goeds over de XC90 gehoord, behalve dat er zeven zitplaatsen zijn, das zijn enige troef, naast zijn goedkopere prijs.
Maar rijden doet hij naar het schijnt echt slecht.
Smaken verschillen, maar ik zit liever laag bij de grond en zal zowieso nooit en suv kopen.
Waarom vind jij het dan zo een geweldige wagen?
Probeer ze misschien te overtuigen.
Dat het zo erg was dat de Koreanen zelfs beter doen (zoals ik hierboven lees) is ook niet bepaald reclame, want die vormen voor mij na china toch echt wel de bodem van de autoindustrie.
Tim zegt
Ik vind de XC90 persoonlijk helemaal geen slechte wagen, ik snap niet waar iedereen het over heeft. Wij hebben zelf ondertussen onze 3de XC90 en het bevalt prima. Ik rijdt er zelf behoorlijk vaak in, maar ik vind hem prima. Comfortabel, vrij rap, perfecte geluidsinstallatie, goede ergonomie. Nee, dan de BMW x5, dan vind ik dat toch een stukken slechtere auto, stug geveerd, slechte ergonomie. Okee, het rijdt een stuk rapper, dat wel. Maar een SUV koop je meestal toch niet om met 80 door haarspeldbochten te rijden….en zelfs hard door bochten kan met de XC90…!
Maar ach, ieder zo zijn keus, me dunkt. Maar om nou te zeggen dat de XC90 een belabberde auto is, nee, dat vind ik toch wel wat ver gaan eigenlijk…
O, en zeggen dat de koreanen en dergelijken betere auto’s maken? Dan weet je absoluut niet waar je het over hebt….Wel eens in een sorento gereden? Die steekt toch zeer zéér zwakjes af tegen de XC90.
Overigens ben ik het wel eens met dat deze r-versie nergens over gaat.
W. Vink zegt
Ik rijd de tweede VOLVO XC90 diesel. De eerste reed perfect, de tweede veel minder. Het comfort is beduidend slechter. De aandrijflijn heeft een fout, die we volgens volvo nederland gewoon moeten vinden. Een bocht naar links geeft een ratelend geluid in de aandrijving, een bocht naar rechts niet. Bij het rechtuit rijden rond de 140 trilt de auto behoorlijk en is het rijden geen plezier meer. Jammer van zo’n aardige auto.
Pierre zegt
Inmiddels ben ik dan -eindelijk- in de XC90 V8 beland. Ooit reed ik er proef mee en was op slag veliefd, op de power, het comfort, de compleetheid, ruimte. Op alles.
In 1989 begon ik met een Volvo 740 Estate, in 1992 gevolgd door een Volvo 850, in 1993 een station versie, toen een 960, en vervolgens in 1996 een van de eerste V70’s. Helemaal leuk. En toen kwam de XC90. Eerst in een T6 uitvoering op bezine; nix mis mee. Toen een XC90 D5 (doe ik nooit meer. Te saai, in diesel).
En nu… [zuchtje] die V8. De ultieme Volvo. Ik kan het weten. Mijn leven is compleet, nix meer t beleven, alles meegemaakt…
[stapt in, start… en rijdt de wijde wereld in]
Meer:
http://www.youtube.com/watch?v=vKFQrhO7Eko
http://www.youtube.com/watch?v=2_HYV4ERVS8
http://www.youtube.com/watch?v=QUAiwqJAWhM
http://www.youtube.com/watch?v=rm9Xq8fzm0Y