Toyota Corolla gaat Tesla Model 3 voorbij.
De autoverkoop ligt op zijn gat maar er is een verdubbeling in het marktaandeel van nieuwe hybrides. Ook de verkoop van volledig elektrische auto’s blijft ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Vijftien procent van de nieuw verkochte auto’s in de eerste vier maanden van dit jaar zijn hybrides. Goed nieuws voor autofabrikanten, want die moeten aan strenge CO2-doelstellingen voldoen.
Top 5 elektrisch
De Tesla Model 3 blijft de populairste EV en werd het eerste kwartaal 1.814 keer geregistreerd. Kia doet het met de e-Niro met 1.539 ook nog steeds goed. De e-Golf (1.390) wordt op zijn hielen gezeten door de Ampera-E (1.282). Gevolgd door de Kona met 819 stuks. Het totaal aantal nieuwe auto’s in 2019 kwam uit op 10.776. Dit jaar bleef dat bijna gelijk met 10.233 auto’s.
Top 5 hybride: verdubbeling nieuwe hybrides
Hybrides blijken toch iets meer in trek. Er was een verdubbeling van het aantal nieuwe hybrides in het eerste kwartaal. Geen investering voor een laadpaal (tenzij je kiest voor plug-in), automaat en zuinig rijden zijn zaken die Nederlanders aanspreken. Bij sommige merken zijn bijna alle modellen verkrijgbaar als hybride, denk bijvoorbeeld aan Kia en Toyota. Het is dan ook niet gek dat deze merken veel hybrides verkopen/
- Kia Niro 2.072 stuks
- Toyota Corolla 1.832 stuks
- Toyota Yaris 1.353 stuks
- Toyota C-HR 1.138 stuks
- Mazda CX-30 972 stuks
Verdubbeling nieuwe hybrides positief
De verdubbeling van het marktaandeel nieuwe hybrides is positief voor de autofabrikanten. Het eerste kwartaal van vorig jaar werden er nog 10.661 hybrides verkocht, dit jaar 17.445. Autofabrikanten moeten emissies terugdringen en proberen om kopers in modellen met een lage uitstoot te krijgen. Reclames voor EV’s en stunten met hybrides kan de oplossing zijn. Niet zonder reden want in 2021 mogen nieuwe Europese auto’s gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voldoen ze hier niet aan krijgen ze 96 euro boete per gram per nieuwe auto.
Doelstellingen halen
De doelstellingen halen is voor sommige merken makkelijker dan anderen. Toyota presteert dan ook het best. Het merk heeft hun imago als voordeel, zij staan bekend om hun hybrides met weinig uitstoot en de Mirai (waterstof). Jaguar Land Rover doet het slecht. Klanten zijn in hun showrooms juist op zoek naar grote zware auto’s met veel vermogen en dus meer uitstoot.
Bron: BOVAG
fanboy zegt
Iemand die ik ken is zo’n Kia Niro hybrid gaan private leasen. Prima auto verder hoor. Maar waarom hij dan niet de Plugin hybrid heeft genomen is me een raadsel, want ja, die is ietsje duurder, maar dat verdien je dan makkelijk terug gezien hij er elke dag elektrisch mee naar zijn werk kan rijden. Zeker met bijna gratis laden op je werk.
meetsysteem zegt
‘(Plug-in) hybrides beste tussenoplossing, zelfs als de solid-state accu er over vijf jaar is’
Lichter en flexibeler dan EV.
meetsysteem zegt
Ik ben meetsysteem en ik onderschrijf deze boodschap ?
HyperTeHK zegt
Onzin, die verbrandingsmotor gebruik je of nooit of nog teveel lees elektrisch te weinig.
Dubbele onderhoudkosten. Incidenteel snelladen is echt niet zo’n probleem.
En als je thuis en op werk niet kan laden kan je beter een normale hybride nemen.
Plugin hybrides zijn de discmans van deze tijd.
meetsysteem zegt
Zo zeg, wat ben jij duidelijk. Goed onderbouwd ook! Vijf plusjes. Ik zou solliciteren bij het RIVM of de WHO.
sleepyj zegt
@meetsysteem: waar heb jij last van? Heb je je dag niet?
meetsysteem zegt
Bedankt voor je belangstelling! ?
chrisvis zegt
In België gisterenavond nog een volledige garage (garage de linde in Boom) afgebrand toen er op de bovenverdieping een hybride fiat in brand vloog… achteraf moest het brandende voertuig in een container gestoken worden om volledig geblust te geraken. Vraag me af of dit dan de “ecologische” oplossing is die ons gaat redden???
frank2b zegt
Koop dan ook een hybride Toyota. Al miljoenen van verkocht en nog nooit in brand gevlogen.
chrisvis zegt
@frank2b: als ze niet verkocht worden vliegen ze niet in brand ook niet he(tenzij in de showroom). Ben nog geen 65+ dus Toyota gaat totaal aan mij voorbij. Zelfs de nieuwe supra(z4) zegt me niets…
frank2b zegt
Je moet uiteraard wél eerst je rijbewijs mogen halen.
chrisvis zegt
@frank2b: op mijn 40 dan toch eindelijk gelukt!!!