Sinds 2021 zijn er bijna twee keer zoveel elektrische auto’s in Nederland.
Het is hard gegaan. Waar de eerste ‘Priussen’ niet om aan te gluren waren, hebben we nu mooi gevormde EV’s. Denk bijvoorbeeld aan een Porsche Taycan. Echter, ook wat betaalbaardere modellen vinden gretig aftrek. Dit blijkt uit de verkoopcijfers: sinds vorig jaar is het aantal elektrische auto’s in ons kikkerlandje bijna verdubbeld.
Verdubbeling elektrische auto’s in Nederland
Dat zijn mooie cijfers, blijkt uit de gegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) opgevraagd door de Volkskrant. Ten grondslag hieraan liggen natuurlijk veel redenen. Denk aan de oplopende energieprijzen, de subsidies op allerlei duurzame technieken waarmee je auto’s kan opladen maar ook de techniek dat steeds meer een alternatief is voor de benzine auto. Dit alles zorgt ervoor dat steeds meer mensen overstappen naar een elektrische auto. Of een hybride.
We moeten ook wel. Vanaf 2035 moeten alle nieuwe auto’s uitstootvrij zijn, en dat is best snel al. Nu is 21% van auto’s die nieuw verkocht worden uitstootvrij. Er is dus nog een lange weg te gaan. Zeker als je kijkt naar het totale wagenpark van Nederland. Wij hebben altijd een vrij oud wagenpark gehad (omdat de auto’s zo duur zijn door de belastingen!!) en dat zie je terug bij de emissieloze auto’s. Nog maar 3,3% van het alle auto’s in Nederland is dat.
Goed, terug dan naar het goede nieuws. Mensen kiezen dus steeds vaker voor een elektrische auto. Er rijden nu in totaal bijna 310.000 elektrische auto’s rond. Verleden jaar waren dit er 136.000 minder. Tevens zien we een stijging van de verkoop van hybride auto’s. Tot nu toe zijn er in 2022 3.700 hybride auto’s verkocht.
Cijfers
Uit de cijfers blijkt ook dat in Almere de meeste elektrische auto’s rondrijden (15% van alle voertuigen in de gemeente). Dat kan er mee te maken hebben dat veel bewoners daar een eigen oprit hebben en dus op eigen terrein kunnen laden. Een groot voordeel als je elke dat naar je werk moet rijden met een EV. Tevens zit er een vestiging van een leasebedrijf in de buurt, dat een rol kan spelen.
Al met al klinkende cijfers op papier. Maar willen we de doelen halen die gesteld zijn voor 2035, dan is er nog wel wat werk aan de winkel.
audirs3 zegt
Elk jaar verdubbeld het percentage nieuw verkochte EV’s. Ik denk dat we in NL ruim voor 2030 al op de 100% zouden kunnen zitten qua verkoop. Voordat je dan alle oudere ICE hebt vervangen zit je op 2050 ofzo.
En Almere is vooral een forensen stad, veel lease auto’s denk ik. Eigen oprit is denk ik niet eens zo’n groot argument, dan zouden ze het in het Gooi, Wassenaar of ver buiten de Randstad beter moeten doen dan Almere.
1000bochten zegt
Ik denk dat de zakelijk aangeschafte auto’s / lease-auto’s al voor 2030 wel grotendeels elektrisch zijn. Zeker als je kijkt naar hoe hard het laadnetwerk uitbreidt, waardoor onderweg bijladen steeds makkelijker en sneller gaat. Dat gezegd hebbende, moet er voor particulieren nog wel wat gebeuren om dat te bereiken. Dat heeft met name te maken met de prijzen van elektrische auto’s. Mijn broer wilde graag een elektrische auto kopen, want hij ziet dat als de toekomst. Het liep toch anders toen hij in de showroom stond om te kijken naar een Peugeot 208 (omdat zijn oude auto op het punt van instorten stond). De benzineversie van de 208 kostte 21k en was direct leverbaar. De elektrische 208 had een levertijd van vele maanden en kostte 31k (50% / 10k meer!!). Hij is echt wel begaan bij het milieu, maar dit verschil is als particulier niet misselijk. Met de huidige prijzen van brandstof en elektriciteit is de prijs per km ongeveer gelijk. Ik begrijp dat hij uiteindelijk toch voor de benzine versie is gegaan.
audirs3 zegt
Ja die 10k extra is nu wel een forse hobbel. Daar moet toch eigenlijk wat meer subsidie bij.
Qua gebruik denk ik wel dat je met een EV zo 1000-1500 per jaar bespaard aan wegenbelasting. En als je alleen kijkt naar snellaadtarieven dan is EV idd net zo duur als ICE, maar meeste langzamere palen betaal je 30 cent per kW, dus voor 15 euro heb je een ‘volle tank’, toch aanzienlijk goedkoper dan benzine waar je nu voor 40L benzine toch wel vaak 80 euro kwijt bent.
berlinetta zegt
Het probleem zit hem volgens mij vooral in het feit dat het gros van de mensen niet even 30k heeft liggen om een auto te kopen. En voor die 30k heb je dan ook nog een B-segmenter. Kan die auto nog wel zo goedkoop zijn in gebruik, maar daarmee komt hij nog niet voor de deur van de particulier te staan. Zonder lease of een andere financieringsconstructie is het voor veel mensen onbereikbaar.
pomoek zegt
Ik las dat een EV tot wel 50% van zijn bereik kan verliezen bij koud weer. Even, een beetje arbitrair, moet je met een “volwaardige” auto toch zeker 100km enkele reisafstand kunnen afleggen en ’s avonds ook weer terug kunnen rijden zonder laden. Dat houdt dus in dat een normale “volwaardige” auto minstens 400km onder warme omstandigheden moet kunnen rijden. Dan heb je het dus over auto’s van ten minste 48k. Er zijn genoeg goedkopere ev’s te vinden. Maar die zie ik niet als een volwaardige vervanger van “de” gezinsauto. Een Dacia Spring kost iets meer dan 20k, maar heeft een bereik van 155km. Dat is in de winter dus optimistisch 80km. Als je méér dan 40km van je werk af woont en je op je werk niet kan laden dan heb je hier weinig aan.
b00st zegt
Waar las je dat?
Bij -40° mss, en als je hem 10min laat voorverwarmen om dan 10km snelweg te rijden.
utregcity zegt
Wat het fijn maak, is dat we in Nederland al jaren geen “echte winter” meer hebben en, leve de klimaatverandering, ook niet meer echt zullen krijgen, dus 50% verlies in de winter is gel*l. (Eigen ervaring)
audirs3 zegt
Eens, een aangezien je niet graag je tank helemaal leeg wil rijden, en toch nog wat reserve wil hebben, is een LWTP van 500km toch wel gewenst. En dan >200kw snelladen voor op vakantie. Alles minder dan dat is voor de meeste mensen een achteruitgang.
banderas zegt
Tot wel 50%… En een benzineauto kan wel TOT 1 op 4 rijden. Betekent niet dat het ook altijd zo is. Ik haal met mijn EV zomers rond de 400 km (veel snelwegkilometers) en ’s winters rond de 320 km. En mijn auto is +/- 40.000.
En ik ben op vakantie geweest, geen centje pijn. Ook niet met 90 kw-snelladen. Echt, word een beetje moe van al die niet-EV rijders die even vertellen hoe rot EV rijden is..
Tom zegt
Athlon en Leaseplan zijn beide gevestigd in Almere en registreren de auto’s dan ook in die gemeente.
rogerzz zegt
Klopt, ik moest hard lachen toen ik de ‘uitleg’ las. De wegenbelasting is blijkbaar daar laag, en aangezien ze daar geregistreerd staan profiteren de leasemaatschappijen daarvan inderdaad.
mashell zegt
Klopt, mijn lease EV staat ook in Almere geregistreerd, maar is er nog nooit geweest.
Habanero zegt
Ik blijf hierbij aannemen dat Nederland een uitzondering is. Hoe zuidelijker je gaat, hoe meer electrische auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. In Belgie trekt de verkoop van een Tesla Y nog een beetje aan omdat er zoveel bedrijfswagens zijn (die eigenlijk als extra verloning acteren) en de overheid de regels richting ‘vergroening’ hebben bijgesteld. Alles zit in een zeer ongemakkelijk evenwicht ook, omdat BEV’s in zowat de hele EU onder ander fiscaal regime zitten t.o.v. ICE’s maar het omslagpunt nadert dat dit gaat veranderen – overheden gaan deze broodnoodzakelijke inkomstenpost niet eeuwig blijven ontzien. Komt erbij dat de dure electriciteit het gebruik boven de kost van een brandstof-equivalent getild heeft en niet alleen de bouwsector begint te klagen over teruglopende orders. Wat ik daarmee eigenlijk wil zeggen, het kan best zijn dat volgend jaar het plaatje er helemaal anders uitziet.
techniekmeneer zegt
Dat word straks ruzie maken om het opladen..
steephh zegt
@techniekmeneer
Logisch natuurlijk, iedereen maakt ook altijd ruzie bij het tankstation.
JW zegt
Zag filmpje bij jp performance, bizar ding
werf76 zegt
Echt leuk hier dat er altijd zo venijnig gereageert moet worden op elkaar. Helemaal met dit soort onderwerpen. Sneu.