5 voorbeelden van 5 totaal verschillende auto’s. Wat betekent het verdubbelen van de BPM voor de prijs?
Een nieuwe auto kopen is al een dure hobby en eigenlijk niet weggelegd voor de meeste particulieren. Het is dan ook geen wonder dat de autoverkoop van nieuwe auto’s zich grotendeels concentreert rond de zakelijke markt. Auto’s zijn gewoon duur in Nederland, maar wat klimaatminister Jetten betreft kan er nog wel een tandje bij.
Klimaatdoelstellingen
Zoals je gisteren kon lezen heeft Jetten de absolute ambitie om de gestelde klimaatdoelen te halen. Het kabinet overweegt daarbij zaken als de brandstofprijs nog duurder te maken en de aanschafbelasting op benzineauto’s te verhogen. Een paar centen meer betalen bij de pomp voel je direct. Men spreekt over een mogelijke verdubbeling van de BPM. We doken in de prijslijsten om eens concreet te krijgen wat dit betekent voor nieuwe auto’s in Nederland.
Rijksinkomsten BPM
De BPM is slechts een onderdeel van wat de Rijksoverheid allemaal binnenharkt aan inkomsten. In 2022 lag de raming voor inkomsten op BPM volgens de RAI Vereniging op 2 miljard euro. Neem je de verdubbeling in acht, dan pakt het kabinet dus 2 miljard euro extra mee. Als je dacht dat BPM de overheid het meeste oplevert dan heb je het mis. De accijnzen op brandstoffen en motorrijtuigenbelasting levert dubbel (4 miljard euro) zoveel op. Met de hervormingen van de autobelastingen, de komst van rekeningrijden en het eventueel vervallen van de MRB heeft een toekomstig kabinet er nog een gigantische puzzel te leggen om begrotingstekorten te voorkomen. Zeker als er straks alleen maar nieuwe EV’s verkocht worden en er dus geen BPM-inkomsten zijn.
5 voorbeelden
Vijf voorbeelden. Van auto’s die al te maken hebben met een heftige BPM tot auto’s die nauwelijks te maken hebben met BPM (PHEVs), tot de goedkoopste auto’s van het land. Wat krijg je dan? Het volgende.
1. Mitsubishi Space Star + €3.239
We beginnen met de goedkoopste nieuwe auto van Nederland, de Mitsubishi Space Star. Staat op dit moment in de prijslijsten met een vanafprijs van 16.490 euro. Daarvan bedraagt 3.239 euro de BPM. Met de voorgestelde regel van Jetten gaat de goedkoopste auto van Nederland van 16.490 euro naar 19.729 euro. Voor een kale auto, met wat opties erbij blijf je niet onder de 20 mille.
3. Volkswagen Polo + €3.984
Een 1.0 95 pk Polo. Dat begint anno 2023 bij 26.890 euro. Ja, stevig. Daarvan bedraagt € 3.984 de BPM. Met een verdubbeling gaat een Polo door de 30.000 euro. Het kan zomaar de realiteit worden. De ooit bereikbare auto voor Jan Modaal begint zo meer een luxe aanschaf te worden.
2. BMW M340i xDrive + €18.485
Een auto die we op de redactie een warm hart toedragen. Een sedan (of Touring), een zes-in-lijn turbo benzinemotor en een puik onderstel. De BMW M340i xDrive is een toppertje in de prijslijsten van BMW. Maar met de BPM-plannen is dit snoepje een peperdure aangelegenheid. De M340i xDrive begint momenteel bij € 89.244, waarvan € 18.458 de BPM bedraagt. Dat betekent dat de M340i met wat simpele opties de 110.000 euro voorbij kruipt. Wauw.
4. Mercedes-AMG GT 63 S E Performance +€27.506
Dit is een plug-in hybride. Toch harkt de BPM er behoorlijk in. Laat staan een verdubbeling. De nieuwprijs ligt op 239.541 euro, met een BPM verdubbeling hebben we het over 267.047 euro. Dat is wel heel erg veel geld voor een verbouwde E63 AMG.
5. Bugatti Chiron + €192.477
Dan het meest absurde voorbeeld. Een Bugatti Chiron heeft in Nederland een nieuwprijs van ongeveer 3,6 miljoen euro. Daarvan is de BPM zeer heftig. Zestien cilinders blaffen nu eenmaal veel CO2 uit. De BPM op een Chiron bedraagt 192.477 euro. Met een verdubbeling kost een nieuwe Chiron meer dan 3,8 miljoen euro. Je maakt de schatkist dan wel blij.
William zegt
-edit: probeer het nu eens vriendelijk, dankjewel!-
mashell zegt
Is het gebruik van het woord hautain niet ook al hautain?
Het vervormen van een naam van een partij is kinderachtig en het aanvallen van iemand op zijn geaardheid al helemaal onprofessioneel, doe je gewoon niet.
We kopen in Nederland 300.000 nieuwe auto’s per jaar en er rijden er ruim 8 miljoen rond. Hoewel k werk in de auto-industrie en nieuw verkopen van auto’s voor mij van belang zijn kan ik op basis van deze cijfers niet beweren dat autorijden in Nederland onbetaalbaar of duur is en we meer nieuw verkopen zouden moeten willen.
steephh zegt
@089vlierbes Wellicht is het voordat je dingen roept (die ook nog eens vooral op de man zijn, maar niet op de inhoud) goed om je éérst eens te verdiepen in de cijfers.
De afgelopen 10 jaar werden er gemiddeld 445.000 auto’s per jaar verkocht, in 2022 werden er 313.609 nieuwe auto’s verkocht, zo’n 70% van het gemiddelde van de afgelopen 10 jaren. Zie: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/
Weinig zijn het er wel, vergeleken met de voorgaande jaren, maar uiterst minimaal? Dit is alsof je op een stapavond ipv 14 biertjes nog maar 10 biertjes drinkt en dan zegt dat je maar een uiterst minimale drinker bent haha.. Trapt niemand in natuurlijk. ;-)
Oorzaken zijn talrijk, maar belangrijk onder andere de leveringsproblemen van chips. Het gaat namelijk over auto’s die geregistreerd zijn. In het eerste kwartaal zijn al zo’n 98.425 auto’s geregistreerd, dus gaan we dit extrapoleren een vergelijken met jaren waarin er meer auto’s verkocht zijn dan gaat 2023 er nog niet zo slecht uit zien. ;-)
Alfarobert zegt
Ze moeten die Jetten z’n dikke BMW7 serie afpakken.Die wordt net als hijzelf door ONZE belastingeuro’s betaald he. Ze zijn compleet doorgedraaid in Den Haag. Is er een ander land waar ze zo idioot bezig zijn? Meeste mensen verdienen hun brood met de auto he. Hoe kom je s’morgens voor 6uur op je werk zonder auto? Rijdt geen bus hoor tegen die tijd.Iedereen moet torenhoge schulden hebben behalve de miljonairs natuurlijk. Die worden dik gesubsidieerd met hun electrische leasebakken en zonnepanelen op hun huis.
christian85 zegt
Je zin eindigen met he is niet best
pramm zegt
Misschien moeten we eens wat minder klagen. Wil je meer, dan zal je moeten kijken hoe je zelf harder of meer kan werken. Nederlanders werken relatief weinig, klagen enorm veel, maar zijn wel een van de rijkste inwoners van de EU!
https://www.telegraaf.nl/financieel/724186185/nederlander-rijkste-inwoner-van-europese-unie
dawwg zegt
Nee, we hebben die ‘status’ juist bereikt door kritisch & mondig te zijn en ons juist niet in slaap laten sussen !
El_Bastardo zegt
maw, de mensen die het geld hebben voor een dure auto merken het amper en de mensen die net een instappertje kunnen betalen, moeten meer dan een maandloon extra betalen voor een auto.
pramm zegt
T gros van de consumenten koopt op dit moment toch al geen nieuwe auto. Door deze stimulering worden nog meer leaseauto’s een BEV, deze komen later mooi tegen een acceptabele prijs bij de particulier.
mark997gt3 zegt
En zo is het. We zullen het moeten accepteren dat rijden op fossiel alleen voor de rijken zal worden. De rest zal over moeten op EV.
Goedkopere tweedehands EV’s komen eraan. Op dit moment ook nog genoeg betaalbare fossiele auto’s die prima voldoen.
Het is allemaal geen drama. Ik wil zelf ook geen EV, maar het zal wel moeten. De uiteindelijke kosten zullen voor mij dan zelfs goedkoper zijn dan een vergelijkbare fossiele auto.
dawwg zegt
Uhmm, nieuwe EVs zijn al helemaal niet te betalen voor Jan Modaal; dat is juist het idiote aan het NL systeem… En 2e hands zullen ICE auto’s voorlopig ook veel aantrekkelijker zijn – bekend terrein + trackrecord + groter aanbod. Je ziet nu al heel veel elektronische problemen met wat oudere PHEVs /BEVs die moeilijk tot niet te verhelpen zijn; dat vormt ook een grote dreiging voor de 2e hands markt.
flow82 zegt
Leuker kunnen ze het niet maken. Wel vervelender.
pramm zegt
Zo vervelend gaat het toch niet in Nederland? We zijn een van de rijkste landen (per inwoner) van de wereld!
acavs zegt
Dat het niet zo vervelend in Nederland gaat is geen reden om het vervelender in Nederland te maken. Het is altijd vervelend om iets vervelender te maken :)
berlinetta zegt
Ik vraag me echt af hoe de overheid denkt dat mensen hierdoor nog duurdere EV’s gaan kopen. De meeste mensen kunnen een nieuwe auto al betalen en door het nog duurder te maken, wordt dat nog erger. EV’s zijn daarnaast nog duurder dan nieuwe brandstofauto’s en dat gaat niet veranderen.
mashell zegt
Goedkoopste Tesla Model 3 €41k, goedkoopste BMW 318i 56k. Dan kun je toch niet beweren dat EV’s duur zijn?
Er zijn geen echt goedkppe EV’s maar in de marktsegmenten waar ze wel beschikbaar zijn, daar zijn niet goedkoper of niet duurder dan de verbrandingsmodellen.
berlinetta zegt
Hoeveel mensen kunnen dat betalen denk je? En dan niet via een leaseconstructie.
mashell zegt
Gemiddeld heeft de Nederland €40k aan spaargeld, dus als je kortzichtig denkt kan de gemiddelde Nederlander dit betalen. Natuurlijk is het voor niemand verstandig om al je spaargeld aan een nieuwe auto uit te geven.
Nu ligt de mediaan qua spaargeld ook maar bij €13k, dat klinkt dramatisch maar als je bedenkt dat kinderen amper spaargeld hebben en bejaarden inmiddels best veel is het zo gek niet. Maar om je vraag “hoeveel mensen kunnen dat betalen” te beantwoorden is het antwoord “best wel veel”.
rollingstoned zegt
Leuk die gemiddelden, en makkelijk praten, maar als je bedenkt dat er al bijna één miljoen mensen in Nederland zijn die op of onder de armoedegrens leven, dan ligt het allemaal toch wel iets gecompliceerder en genuanceerder dan dat.
https://www.parool.nl/nederland/op-weg-naar-1-miljoen-armen-bij-dit-inkomen-leef-je-volgens-de-overheid-in-armoede~b9c9b7ed/
steephh zegt
@rollingstoned
Om het nog complexer te maken, een kwart van huishoudens in Nederland heeft niet eens een auto. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/autobezit-in-nederland-blijft-toenemen/ en ondanks dat de kosten stijgen, neemt het autobezit nog wel steeds toe.
En om het nóg complexer te maken (of juist eenvoudiger): een groot gedeelte van de Nederlanders kopen een auto niet nieuw, maar 2e/3e/4e/5e hands. De mensen die het spaargeld voor een nieuwe auto hebben liggen kochten de brandstofauto al nooit nieuw, dus gaan de EV ook nooit nieuw kopen, maar wel 2e/3e/4e/5e hands.
Wat je wil vergelijken is nieuw met nieuw. En daar zijn de verschillen niet extreem groot meer.
berlinetta zegt
Maar door nieuwe auto’s nog duurder te maken, worden occassions ook duurder. Dus die mensen waar jij het over hebt, gaan dan op zoek naar een nog goedkopere (lees: oudere) auto zodra ze een nieuwe nodig hebben.
pramm zegt
Kijk eens hoeveel geld er wordt uitgegeven aan vakanties, etentjes, smartphones etc. Je kan niet alles het duurste en nieuwste willen hebben!
berlinetta zegt
Dat is allemaal een eigen keuze. Een auto is voor veel mensen bittere noodzaak. En de voorgestelde kostenverhoging komen heel veel mensen niet onderuit.
pa045 zegt
Volgens mij ben jij zo een eng d66’ertje met jouw opmerkingen. Vele politici, vaak de linkse kant, menen dat Jan Modaal €100.000 per jaar verdient. Maar dat is niet zo. De meeste arbeiders en medewerkers in bedrijven tikken de €40000 bruto nog niet aan. En daarvan moeten ze het de boodschappen doen, huur of hypotheek betalen, belastingen en verzekeringen en de auto die ze nodig hebben om 3 dorpen verderop iedere dag medewerkertje kunnen spelen. Geloof mij nu eens dat die mensen niks overhouden per maand.
En nu willen ze alles nog eens duurder maken. Reken eens uit hoe die mensen dat kunnen betalen. Ik zal het je vertellen: dat kunnen ze niet.
De volgende stap is: auto weg doen en op een flatje gaan zitten naast hun werkplek.
cloverleaf zegt
Basisprijs? Iemand moet de staatskas spekken…
karhengst zegt
Op deze manier wordt de EV natuurlijk ook relatief goedkoper, omdat je er geen Polo van 25k tegenover kunt zetten. Wel zo belangrijk als een elektrische 208 pas bij de 35k begint. 5k aan aanschafkosten zijn met de Nederlandse MRB en brandstofkosten mogelijk wel vrij snel terugverdiend. Sowieso twee keer zo snel als 10k.
Bijkomend voordeel is dat het de restwaarde van de huidige auto verhoogt (nieuw vervangen is immers duurder), waardoor het wellicht makkelijker is een gebruikte EV te kopen. Al zal dat, als het plan werkt, ook een duurdere handeling worden, de vraag stijgt immers.
Ik vraag me vooral af waarom men dit nu nog doet, wanneer men juist ter kennen heeft gegeven betalen naar bezit af te willen bouwen, om betalen naar gebruik te introduceren.
potver7 zegt
De MRB-vrijstelling voor EV’s geldt t/m 2024, daarna moet voor EV’s dus gewoon belasting betaald worden, tenzij die plannen in de tussentijd gewijzigd worden. De terugverdientijd wordt dus langer.
pramm zegt
De meeste mensen kan nu al geen nieuwe auto betalen, maar kopen een gebruikte. Met dit soort maatregelen kopen ze straks voor ongeveer hetzelfde bedrag als nu een gebruikte BEV. Prima toch?
berlinetta zegt
Waarschijnlijk blijven mensen hierdoor nog langer doorrijden in het oude grut dat al op de oprit staat en houden ze minder geld over omdat de benzine duurder wordt. Ik denk dat die tweedehands EV dus nog lang niet op de oprit van die mensen staat, als ze überhaupt al een oprit hebben.
Jetlag zegt
@RubenPriest: “Het kabinet overweegt daarbij zaken als de brandstofprijs nog duurder te maken…”.
Ik zou willen zeggen dat ik de brandstofprijs (dan) niet koop. ;-)
Maw: Het kabinet overweegt OF de BRANDSTOF nog duurder te maken, OF de brandstofprijs nog HOGER te maken (te verhogen, dus).
OT: Belachelijk proefballonnetje, wat helemaal niks met “klimaatdoelen bereiken” te maken heeft (dat is eventueel een bijkomstigheid), maar alles met de staatskas laten spekken door de burger.
Als dhr Jetten echt zo begaan is met het milieu en de doelstellingen met vlag en wimpel wil behalen, dan is het effectiever om oa met Tata Steel, Shell, de scheep- en luchtvaart sector, en/of Schiphol in gesprek te gaan over milieutaks (verdubbeling)…
pramm zegt
Vertel eens… Wat is de staatskas spekken? Zorgen dat er voldoende geld binnenkomt opdat de wegen, steden etc er netjes uit blijven zien? Mensen die niet kunnen werken een normale uitkering krijgen etc? We klagen veel, maar hebben het hier in Nederland echt niet slecht!
tristant zegt
@pramm: Wil jij niet onze BPM betalen? Zo kunnen wij rijden in de auto die we willen, en maak jij de wereld beter. Win-win!
Jetlag zegt
@pramm: De vraag stellen, is ‘m beantwoorden.
Je zegt het zelf: geld genereren voor het verbeteren van verschillende sociale voorzieningen.
En daar heb ik niets op tegen, maar dan moet je het verdubbelen van de bpm niet aan me verkopen alszijnde bedoeld voor het behalen van de milieudoelstellingen, want dat is het niet.
Komt bij, dat zolang vliegtuigen grotere vervuilers (blijken te) zijn en er geen accijns over kerosine geheven wordt, in mijn optiek dáár eerst naar gekeken dient te worden omdat daar de ruimte ligt om de vervuiling te compenseren.
Idem dito voor de scheepvaart en (buitenlandse) multinationals à la Shell, die geen winstbelasting, of helemáál geen belastingen betalen, maar wel ons milieu vervuilen.
rwdftw zegt
En zo, lieve kijkbuiskindertjes, wordt de schatkist wat extra gevuld door degenen die het kunnen en willen betalen. Degenen die dat niet kunnen of willen, kopen een oudere, meer vervuilende auto met minder veiligheidsvoorzieningen.
Bijna de helft (49%) van ons wagenpark is ouder dan 10 jaar, met een gemiddelde van 11.5 jaar. Dat wil zeggen dat 50% van ons wagenpark niet verder komt dan Euro 5. Als je iets aan het milieu wil doen in plaats van het begrotingstekort aanvullen, dan moet je zorgen dat die oude hokken verdwijnen. Dat betekent ook dat je voor die groep berijders een jongere auto betaalbaar moet maken zodat ze die kunnen kopen.
T A X M E N zegt
Toch weer een sterk staaltje belastingpolitiek. Bij een Space Star bedraagt straks 32% (afgerond) van de auto BPM, bij een Bugatti slechts 10%. Ik schrok er eerlijk gezegd wel van, dit lijkt wel de omgekeerde wereld…
dawwg zegt
Jetten is niet gehinderd door enige kennis, ervaring of realiteitszin. Heeft nog nooit van z’n leven een echte baan gehad; net zoals dat GL figuur met z’n grachtengordelpand en papadag. Wereldvreemd en angstig ver weg van de maatschappij; ondermijnt het vertrouwen in de politiek alleen maar verder. M.i. genoeg reden om dat labiele figuur af te laten treden, maar goed …
rollingstoned zegt
Zoals een groot en wijs man ooit al zei:
“In politics stupidity is not a handicap.”
mashell zegt
Je moet het wel in balans houden. Aan de andere kant van het politieke spectrum heb je Forum, dat zijn ook grachtengordel figuren die geen afscheid kunnen nemen van het studentenverengingsleven en dat gewoon verder leven als politieke partij. En daar stemmen dan ook nog echt mensen voor.
steephh zegt
@dawwg Hahaha, iets vinden van papadagen, over wereldvreemd gesproken. ;-) Vrijwel alle mannen die ik ken met een kleine hebben er tegenwoordig een, in welke sector ze ook werken. Sterker nog: ouderschapsverlof is tegenwoordig al bij wet geregeld.
Mag ik vragen waarom jij dat wereldvreemd en angstig ver weg van de maatschappij vindt? ;-)
pramm zegt
Misschien even linked bekijken voordat je dit zo hard roept. Het werk bij Prorail was toch echt wel een normale echte baan. https://www.linkedin.com/in/rob-jetten/?originalSubdomain=nl
flatsix010 zegt
Openbaar vervoer inperken en dan autorijden onaantrekkelijk maken, super beleid.
Ook vreemd dat ze op deze manier willen verdienen aan verduurzamen terwijl het op andere plekken gesubsidieerd wordt (warmtepomp, isolatie etc). Maar laten we vooral die gesubsidieerde bbboeren met rust laten, kunnen zij lekker blijven uitstoten zonder dat ze bijdrage aan de staatskas, werkgelegenheid en maatschappij.
PunicaOase zegt
Het zijn PLANNEN van de klimaatminister die ZIJN taak/doelen wil halen. Ook is al duidelijk dat het kabinet dit NIET ziet zitten. Kortom: flink hoog ingezet door de klimaatminister om na flinke onderhandelingen met wat realistischers te eindigen. (Als hij laag inzet bereikt hij minder.. en dat is minder voor z’n carrière).. Althans dit is wat ik er nu van maak..
Edge zegt
Je hebt een goed punt, maar de conclusie zal dan worden dat de BPM niet met 100% omhoog gaat maar er ergens op 25% een compromis gesloten wordt. En dat is nog steeds een probleem, want Jetten, en in de bredere zin dit hele kabinet, blijven maar vasthouden aan die mindset dat de enige manier om brandstofauto’s minder kilometers te laten rijden het duurder maken van de aanschaf, het bezit en het gebruik van die auto is. In plaats van de brandstofauto onaantrekkelijk te maken, kun je ook proberen het alternatief juist aantrekkelijk te maken. Steek wat tijd, geld en moeite in het goedkoper en beter maken van het OV zodat het ook (zeker voor de mensen buiten de Randstad) een volwaardig en goedkoper alternatief voor de auto is. Verdubbel de EV-subsidie zodat elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar wordt. Subsidieer elektrische fietsen zodat mensen die op een acceptabele afstand van het werk wonen alleen nog van de auto afhankelijk zijn als het slecht weer is.
Who_carez zegt
Te bedenken dat ze wekelijks afval importeren vanuit Italië om dat hier in Nederland dan in de verbrandingsoven te steken. Dat dat meer CO2 uitstoot dan een gemiddeld dorp maakt niet uit.
Krijg je toch niet uitgelegd?!
maxidyne zegt
Vind het echt belachelijk dat ze je dit allemaal door de strot duwen. Paar elitaire figuren die voor jou gaan bepalen waar jij in gaat rijden. Democratisch hoor. Jarenlang hard gewerkt voor de auto’s die ik heb, en nu pakken ze dat in een vingerknip van je af. Communistisch bewind, een vrij land is dit allang niet meer.
mashell zegt
Zolang je dit soort nonsens kunt spuien zijn we gewoon een vrij land. Vergeet niet dat niks wordt afgepakt en dit slechts voorstellen zijn die nog door allerlei parlementen goedgekeurd moeten worden. Je eet de soep nu direct uit de pan, tja dan is die heet, maar zo eten we in de praktijk geen soep.
por100 zegt
En jij bent vrij totdat je de arbeider zover hebt onderdrukt dat ze in opstand komt. En dan hebben wij het niet over een demonstratie ofzo, nee opstand, anarchie van de motor van de samenleving.
Je moet straks miljonair zijn om met de caravan op vakantie te kunnen, nou dan weet ik dat de huidige student straks geen dienstbaar beroep gaat uitoefenen, maar gewoon lekker gaat ondernemen. Moet je eens kijken wat je dan nog voor elkaar krijgt.
Maxidyne snijdt hier juist een heel belangrijk onderwerp aan: vroeger kon je een leuke 6 cilinder rijden (of dus met de caravan op vakantie) en toch een dienstbaar beroep uitoefenen. Als dat niet meer kan dan gaan mensen hun dromen niet opgeven, dan gaan ze gewoon een commercieel beroep uitoefenen. Of een dienstbaar beroep commercieel uitmelken.
Rob Jetten kan brandstof ook rantsoeneren. Gewoon maximaal 5000liter peut per jaar per persoon en maximaal 10.000km per jaar vliegen. Voldoe je ook nog aan artikel 1 van de Grondwet, is maar een artikeltje
O plaat zegt
Dan is het hier in België nog zo slecht niet. Trouwens je zelf op offeren in de hoop het weer te bepalen is wat de Maya’s deden. Het hielp daar ook niet.
por100 zegt
Heerlijk :D
Dergelijk cynisme ik wel waarderen bij zulke idiote overheidsbelissingen
b088y zegt
1 op de 8 woningen zijn in België niet op het riool aangesloten en slechtse wegen van West-Europa. Is maar waar je prio ligt ;-)
O plaat zegt
Klopt, mijn woning onderandere. De riool loopt langst de overkant van het straat en er staan aan mijn kant slechts twee woningen. Dus zien ze geen reden om de riool onder het baanvak door te trekken. De internet provider (privé bedrijf) had hier echter geen probleem mee.
viezefreddyw zegt
Als dit er ook maar voor een deel doorkomt, dan ga ik occasion boer worden. De prijzen van occasions zullen hierdoor ook flink stijgen!
steephh zegt
@viezefreddyw Wil je dan wel alsjeblieft dezelfde naam houden voor je autobedrijf? Lijkt me geweldig, een occassie auto van Vieze Freddy. Zie de mensen al kijken naar de naam op de nummerbordhouder haha.
viezefreddyw zegt
@steephh: Tuurlijk man! Toch mooi? “Een Vieze Freddy Auto”.
rollingstoned zegt
Ik zeg doen! :-)
steephh zegt
@viezefreddyw
HELD! Laat even weten wanneer de opening is, ik ben er bij! <3
Svenska II zegt
Hahaha! Geniaal ja
Wolflow zegt
NL heeft niet voor niets nu al het oudste wagenpark van de hele EU
PunicaOase zegt
Zeker niet! Hoe kom je daarbij? Het wagenpark van bijv. Griekenland is 6 jaar ouder dan de onze. Sowieso geldt dat voor de meeste zuidelijke landen. Duitsland en Frankrijk schelen maar een (1) jaartje met ons..
MarcoM zegt
Tja, de V70R blijft. Volgens mij weet alleen de BBB wat er leeft in ons land.
karhengst zegt
BBB, de partij die jou 100km/h laat rijden zodat een handjevol veehouders vooral ongeremd door kan gaan varkens te fokken voor China?
Tenzij John Deere je merk is, heb je daar als automobilist net zoveel te zoeken als een Marokkaan bij de PVV.
pa045 zegt
Ow. Heeft de BBB die 100 km/h verzonnen?
Welke partij in onze politiek is, volgens jou, een partij voor autoliefhebbers?
karhengst zegt
Heeft het BBB in het partijprogramma opgenomen iets voor de automobilist te doen?
Het antwoordt hierop luidt nee. Het BBB is er enkel om er voor te zorgen dat de landbouw geen strobreed in de weg gelegd wordt. Als er iets voor het milieu gedaan zal moeten worden, omdat ook zij niet gevrijwaard zijn van internationale verdragen en milieuafspraken, gaat de automobilist gewoon voor de bijl om de agrarische sector te ontzien.
Er is overigens geen partij voor de autoliefhebber. Enkel de VVD die pretendeert dit te zijn om naïeve kiezers te lokken.
pa045 zegt
Conclusie: BBB heeft er niks mee te maken en alle andere partijen doen ook niks. Precies zoals ik al zei.
karhengst zegt
Je hebt helemaal niks gezegd. Enkel twee irrelevante vragen gesteld. Maar toch bedankt voor het meespelen.
Edge zegt
Als je wil dat mensen hun vervuilende auto’s laten staan kun je twee kanten op. Je kunt er wat tijd en moeite in steken en alternatieven aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld EV’s (nieuwe en tweedehandse) nóg verder te subsidiëren, je kunt een subsidiepot maken voor de elektrische fiets zodat die forens alleen nog op dagen met slecht weer de auto pakt, je kunt het OV flink subsidiëren zodat de kwaliteit omhoog kan en de prijs omlaag kan.
Of je pakt gewoon al die paupers aan geen EV kunnen betalen en maakt het autorijden aanzienlijk duurder. Want wat kan die arme Rob Jetten eraan doen dat al die plebeijers te arm zijn om een nieuwere, schonere (PH)EV te kopen? Hadden ze maar bij rijkere ouders geboren moeten worden, slimmer moeten zijn, harder moeten werken, meer geld moeten erven of een rijke partner aan de haak moeten slaan.
audirs3 zegt
@Edge waarom zou iedereen een auto moeten hebben? Alsof elke Nederlander een boot kan betalen, of een prive jet? Ik juich het alleen maar toe, auto rijden voor de happy few, lekker rustige wegen en minder files.
Edge zegt
@audirs3: Omdat de alternatieven vaak ronduit kut zijn. Als alles hier in Nederland zo geweldig geregeld was dat de auto daadwerkelijk een luxeproduct is, dan had ik daar nog wel in kunnen komen. Maar de realiteit is dat wij voor zo’n modern en rijk land een OV hebben dat Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is. Er zijn regelmatig (terechte) stakingen in het OV, en als het OV wel rijdt zijn vertragingen vaker de regel dan de uitzondering. In de kleinere dorpen rijdt vaak maar eens per uur een bus en er zijn nog genoeg dorpen waar in het weekend zelfs helemaal geen OV komt. Zolang dat niet significant verbeterd wordt, is de auto voor veel mensen geen luxeproduct zoals een boot of privéjet dat vrijwel altijd is, maar is het hebben van een auto een keihard noodzaak.
audirs3 zegt
@Edge Maar je noemt nu eigenlijk de uitzondering, mensen in kleine dorpen met slechte OV verbindingen. Maar de meerderheid van de Nederlanders woont gewoon in treurige Vinex wijken in de randstad, dagelijks in de file tussen Almere en Amsterdam, terwijl daar echt wel elk uur meerdere bussen en treinen heen gaan.
berlinetta zegt
Heb je wel iets meegekregen van de kriteik op de regering van de laatste tijd? Een van de kritiekpunten is dat de regering er maar voor een deel van het volk is en dat complete regio’s worden genegeerd. Die regio’s gaan zich steeds meer afkeren en dat gaat op den duur een serieus probleem worden. Waarom denk je dat BBB opeens zo groot is geworden. Dat is een signaal dat je niet kunt missen.
gregorius zegt
Dus de overheid wil CO2 terugdringen.
De overheid is ook van mening dat nieuwe auto’s gemiddeld zuiniger zijn. Echter, kunnen een hoop mensen gewoon simpelweg geen nieuwe EV betalen.
Dus wat ga je doen: je maakt de BPM 2x zo duur.
Gevolg: nog meer mensen zullen hun oude (vuilere) auto behouden.
En nog meer mensen zullen vieze oude auto’s invoeren, omdat hier weinig bpm over betaald hoeft te worden; resultaat: nog altijd veel oude viezere auto’s op de weg.
Wat kan je nog meer doen? Boeren aanpakken (die vlees voor het buitenland aan het produceren zijn, gevoed door geimpoorteerde regenwoud soja); maar nee, dat snapt het volk niet. Dan maar bijna 100% belasting op een Mitsubishi Spacestar.
pramm zegt
De meeste mensen kunnen nu toch al geen nieuwe auto kopen. De markt voor nieuwe auto’s wordt grotendeels gestuurd door de leasemarkt. Deze auto’s vinden later hun weg naar de consumenten. Dus prima dat door dit soort maatregelen de leasemarkt wordt gestuurd naar EV’s, komen die later mooi naar de consument.
zjos zegt
De Massa kan ook geen tweedehand ev betalen. De massa woont 10 hoog zonder eigen oprit met laadstation, zonder eigen zonnepanelen en rijdt een 3 hands Peugeotje 205 of Dacia met 150.000 op de teller bij aanschaf en het onderhoudt gebeurt door handige Harry om de hoek.
Die rijden straks geen auto meer. En juist zij die het hardst een auto nodig hebben om nog ergens te kunnen komen (ouderen gehandicapten ) met vaak lage inkomens rijden straks ook geen auto meer.
steephh zegt
@zjos Voor ouderen is het juist niet hard nodig om ergens te kunnen komen, die werken immers niet meer. Gehandicapten rijden ook vaak niet zelf en in het geval dat men dat wel doet zijn er verschilllende vrijstellingen zoals het terugkrijgen van de BPM of korting op belasting.
Ja, een deel van autorijdend NL rijdt een oude auto met een hoge km stand omdat ze niet meer betalen kunnen maar de auto wel nodig hebben, voor hen zal er weinig veranderen door deze regels. Zij blijven 2e/3e/4e/5e hands auto’s kopen en hoeven helemaal niet persé direct een EV te kopen. En mocht je het niet weten: 2e of meerderhands betaal je geen BPM over je aanschaf. ;-)
berlinetta zegt
Fijn dat jij even bepaalt dat ouderen geen auto meer nodig hebben, omdat ze toch niet meer werken. Misschien kun je de politiek in. Daar zetten meer mensen zoals jij die blijkbaar niet weten wat er in de samenleving speelt.
En tuurlijk verandert er wat voor mensen die een EV niet kunnen betalen: ze gaan meer betalen voor brandstof zodat jij lekker in je EV kunt rondzoemen. En de prijzen van occasions zullen ook stijgen, want de BPM gaat omhoog. Dat werkt ook door in de occasionmarkt.
steephh zegt
@berlinetta Ik zeg helemaal niet dat ze geen auto meer nodig hebben. Ik zeg enkel dat ouderen en gehandicapten in deze niet de belangrijkste groep zijn. Zjos zei namelijk dat de genoemde groep de auto het hardst nodig hebben. En daar was ik het niet mee eens.
Mensen die naar hun werk moeten en waarvoor een andere vorm van vervoer niet realistisch is, díe hebben hun auto hard nodig. Mensen die een bedrijf hebben en naar hun klanten moeten rijden (al dan niet met een collectie gereedschap/onderdelen), díe hebben hun auto hard nodig. Ik vind het vreemd dat wanneer ik een prioterising aanbreng mijn woorden vervolgens verdraaid worden en dáárna tegen me gebruikt. Why?
Wat je verder stelt: klopt helemaal mee eens, mensen gaan wel meer betalen voor brandstof, dus daar voelt men wel direct de impact. Maar ik had het voornamelijk over de aanschaf.
Mijn kijk op het BPM verhaal met tweedehands auto’s: prijzen van brandstof occasions inderdaad zullen wel stijgen, maar een 5e hands, 15 jaar oude benzineauto zal niet extreem veel duurder worden over 10 jaar, waar een 2 jaar oude benzineauto over 10 jaar natuurlijk wel een heel stuk duurder is (al is het maar omdat deze waarschijnlijk privé gekocht is en dat doen maar weinig mensen).
Blijft natuurlijk wel dat dat ook maar is hoe mijn kijk er op is, ik ben geen financieel analist, laat staan dat ik zo’n scenario fatsoenlijk op grote schaal kan doorrekenen. Ik hoop echter dat men – voor dit plan er überhaupt doorheen gaat – e.e.a. is doorgelicht door mensen die hier veel meer verstand van hebben dan ik. :)
Thanks voor je kritische houding iig!
berlinetta zegt
Ja ik ben ook helemaal niet tegen het plan om alle auto’s schoner te krijgen, maar de manier waarop ze dit willen doen werkt in mijn ogen averechts. Mensen gaan niet minder rijden als de brandstof duurder wordt. Dat heeft de geschiedenis al bewezen. Zelfs in 2022, toen de benzine op z’n duurst ooit was, zijn we er volgens mij geen kilometer minder door gaan rijden. Voor veel mensen is de auto dan ook een bittere noodzaak en doordat dit duurder wordt, houden ze minder geld over voor andere dingen. Zo ook voor de aanschaf van een nieuwere duurdere auto. En de occasions die nu op de markt zijn, zullen inderdaad niet per direct duurder worden. Je hebt gelijk dat de BPM-verhoging daar niet doorwerkt. Maar dat zijn dan ook net de auto’s die de overheid niet op de weg wil zien. Oude, vervuilende brandstofauto’s. De nieuwere en schonere auto’s zullen wel duurder worden en worden daarmee nog meer onbereikbaar voor mensen.
Ik begrijp wel dat rijkere mensen hierdoor sneller geneigd zijn een EV aan te schaffen ipv een brandstofauto en dat die EV vroeg of laat wel op de markt gaat komen en daarmee ooit bereikbaar wordt voor jan modaal, maar dat gaat een hele lange periode overheen. In de tussentijd betaalt jan modaal wel voor de EV van de persoon die het financieel beter voor elkaar heeft. Ik vind het gewoon een hele domme zet van de overheid. Ze kunnen deze maatregel beter invoeren voor auto’s vanaf 50k o.i.d. Maakt brandstofauto’s vanaf 50k financieel onaantrekkelijk en EV’s aantrekkelijk. Laat jan modaal met rust en zadel hem niet op met extra kosten waar hij totaal geen enkele invloed op heeft.
steephh zegt
@berlinetta Helemaal mee eens dat er niet minder om gereden gaat worden! Dat zag je bij de hoge benzineprijzen wel.
Mag ik even zeggen dat ik het wel een heel mooi idee vind om deze maatregel in te voeren voor auto’s vanaf een bepaalde cataloguswaarde? Brandstofauto’s blijven er toch nog wel even en daarmee blijft het wel betaalbaar voor de onderkant van de samenleving.
jlvanleeuwen zegt
edit: nou nou nou nou nou nou, rustig maar!
steephh zegt
@jlvanleeuwen Ah, de verborgen agenda. Misschien iets minder complotwebsites lezen? ;-) Ze zijn eenvoudig te herkennen hoor. Alle complottheorieën hebben min of meer dezelfde structuur:
– Er is een kleine, machtige groep mensen
– Deze groep mensen heeft een geheim plan
– Het plan is voordelig voor de kleine groep
– Het plan is nadelig voor veel andere mensen
Bron: https://www.mediawijs.be/nl/artikels/zo-herken-je-een-complottheorie
audirs3 zegt
Hoe duurder de ICE hoe beter. En ik vind deze prijs stijging eigenlijk wel meevallen, zelfs voor een Bugatti (alsof het voor die mensen uitmaakt of het 3,6 of 3,8 miljoen kost?). En daarnaast vind ik het slimmer om een ICE duurder te maken dan een EV goedkoper te maken met subsidies, wat weer heel veel geld kost.
por100 zegt
BMW M2 nu in Duitsland €73.000,-
BMW M2 nu in Nederland €119.000,- (waarvan €33.000,- BPM),
BMW M2 straks in Nederland €152.000,- (waarvan €66.000,- BPM)
Verder één Europa hoor …
AC zegt
Dit. En dan kijken wij natuurlijk naar dit soort toffe auto’s, maar als je in Duitsland een Dacia Sandero voor 11,3k kunt meenemen en hier straks 20k moet meenemen voor de goedkoopste Mitsu/auto (ok idd eerst verhaal soep en opdienen afwachten), dan voelt dat toch heel erg ‘niet oké’.
Wat me meeste nog stoort: kap een keer met het ophangen aan de milieu- of welke kapstok dan ook, welke politicus durft een keer te zeggen dat het ze gewoon om het geld te doen is (ergens helaas weer begrijpelijk, maar deze mate lijkt nogal absurd).
simonbv zegt
Zouden ze op het ministerie nou zo slecht over deze plannen nadenken. Paar maanden geleden voor de verkiezingen nog korting geven op de accijns en nu moet er nog zelfs extra bij op. Misschien voor Autoblog eens idee om een artikel te schrijven over biobrandstof. Klinkt meer een boekhoudkundige truk om de uitstoot omlaag te krijgen.
En de Bpm omhoog. Kleine en relatief zuinige auto’s met de zoveelste verhoging. De snelle en echt vervuilende auto’s massaal gebruikt importeren met flinke korting op de bpm. De 2.5 ton grote hybride suv’s maar een paar duizend bpm. Vaak minder dan een picanto.
En elektrisch is leuk. Maar het stroomnetwerk kraakt en piept. In de steden zijn ze er zeker nog niet klaar voor. In het buitenland is het al helemaal drama. Waarom moet dit dan zo geforceerd.
m00s zegt
Hoezo wordt al het “foute” maar bestraft? Door brandstof auto’s duurder te maken krijgen mensen niet ineens meer geld voor een elektrische auto. Ik had voorheen een diesel van 2003 waarvoor ik extra dieseltoeslag moest betalen. Ik had daardoor niet ineens meer geld voor een andere auto… Maak dan de alternatieven goedkoper! Trein goedkoper, elektrische auto’s goedkoper.
zjos zegt
Onder het mom van klimaat wordt de Nederlandse autorijder weer zwaarder belast. Nu weer met BPM en biobrandstoffen. Auto rijden wordt straks net als vroeger een luxe alleen voor de rijken. Met groeten van D66.
‘ Elk volk krijgt de leiders die het verdient’
Gulli zegt
Ik dacht dat de BPM illegaal was bevonden door de EU, gaan we hem straks gewoon omhoog gooien? Gekke mensen daar