Tja, in München houden ze zich nu eenmaal liever bezig met voorwielaangedreven SUV’s dan met leuke sportieve modellen die ‘Freude am fahren’ écht waarmaken.
Om de discussie voor- of achterwielaandrijving gelijk maar even de kop in te drukken, volgens de vergevorderde plannen zou ook de BMW Z2 -die op de planning stond voor 2016- voorwielaandrijving krijgen. De plannen waren namelijk om de auto (denk aan +/- 30.000-35.000 euro) op hetzelfde platform als de MINI, de onlangs gepresenteerde BMW X1 en de volgende 1 Serie te zetten en die hebben nu eenmaal de economisch veel verantwoorde aandrijving op de voorwielen.
Wie wel eens in een New MINI heeft gereden, weet dat voorwielaandrijving niet per definitie het recept is voor saai weggedrag. Integendeel, de MINI hoekt uitstekend en BMW kennende hadden ze de Z2 nog wat verder fijngeslepen. Maar zo ver gaat het dus helemaal niet komen.
BMW heeft naar het schijnt meer interesse in SUV’s en crossover’s en ziet blijkbaar geen valide businesscase om van de Z2 een financieel succesje te maken. Het is niet eens de eerste keer dat de Z2 wordt afgeschoten, in 2009 leek het namelijk al vrijwel zeker dat de Z2 in 2012 zou komen, terwijl de eerste geruchten zelfs al uit 2006 stammen. In 2011 presenteerde BMW in Geneve nog de Vision ConnectedDrive, maar ook die bleek geen voorbode van een kleine roadster. Gelukkig hebben we de nog kersverse Mazda MX-5 nog en naar het schijnt werken ook Fiat en Alfa Romeo nog aan een betaalbare open sportwagen.
Foto bovenaan dit artikel: de heerlijke BMW Z4 Zagato Roadster Concept uit 2012, die er ook niet komt.
jrk68 zegt
Wat is er gaande bij mijn landgenoten, zijn ze zover doorgeschoten in hun rendementsdenken dat ze nu echt al hun waarden bij het grofvuil zetten?
Het heeft er alle schijn van, onze na oorlogse nederigheid maakt plaats grootheidswaanzin, nu maar hopen dat we op tijd tot inkeer komen.
berlinetta zegt
@jrk68: Jullie leren het ook nooit he? Na WO I en WO II opnieuw die expansiedrift? ;)
OT:
Ik vraag me steeds vaker af waarom ik ook alweer BMW-liefhebber ben. Ik ben dit namelijk geworden, omdat ze auto’s bouwden die hun slogan waar maakten. Tegenwoordig maken ze auto’s waarvan de broekjes van de aandeelhouders bol komen te staan. Zodra ik het me kan veroorloven om een auto te kopen, verwacht ik dat er tegen die tijd geen blauw-witte propellor op mijn motorkap staat, maar een grommende jaguar.
jrk68 zegt
@berlinetta:
Tja, welk Duits merk maakt zijn slogan nog waar, allemaal holle marketingretoriek en zolang het gepeupel het vreet gaan we daar nog even mee door.
Maar de klap zal komen, wanneer, ik kan het niet zeggen maar dat hij er stevig in gaat hakken, dat durf ik wel aan.
bofkont zegt
@jrk68: Mercedes is toch nog steeds wel een klasse apart tov de andere Duitsers vind ik.
En dan heb ik het niet over simpele C’s maar over de S en SL en AMG divisie.
jaapiyo zegt
@jrk68: het aparte is Mercedes heeft al een flink klapje gehad nadat bleek dat de kostenbesparingaronde die ze medio jaren ’90 doorgevoerd hebben wel degelijk tot wat matige producten geleid had.
Maar ze willen kennelijk echt die grens opzoeken van met hoe weinig premium je weg kan komen voordat mensen zeggen ‘ok dan betalen we de premium prijs ook maar niet meer’. Mercedes doet het met de FWD Renault tech, Audi verkoopt natuurlijk letterlijk al jaren VWs met gebakken lucht en nu vervalt BMW ook langzaam steeds verder, wellicht omdat ze zien dat het bij de anderen ook ‘werkt’.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat is ok, mooie kans voor merken als Jaaaag en Alfa of wie weet wie nog anders.
jrk68 zegt
@jaapiyo:
Begin van deze eeuw was alles wat er uit mijn Heimat kwam crap.
Qua elektronica op het niveau van BL aan het einde van de 70er jaren, alsof ze Lucas hadden overgenomen.
Een maatje van me zat destijds bij MB Nederland op de garantie afdeling, als ik hem er nu aan herinner gaat hij weer hele rare stuiptrekkingen vertonen.
Het mooie is dat ze destijds de deksel op de doofpot hebben kunnen houden en iedereen bleef geloven in het sprookje van Duitse degelijkheid terwijl de net zo matige Laguna Renault een imago heeft gegeven waar ze nu nog last van hebben.
De menselijke perceptie zit soms raar in elkaar.
lambo4all zegt
@jrk68: een paar slechte jaren van een decennia lang betrouwbaar merk geven niet hetzelfde imago als een merk met paar goede jaren en decennia slechte jaren..
undifined1 zegt
@jrk68: ik vraag me af of dat zo is. Kijk naar de bmw e39 en e46 geenzins slechte autos. Weinig last van roest en nagenoeg geen elektro problemen. Het zijn nog steeds goede autos. En voor het geld wat ze tegenwoordig kosten koop je amper wat beters. Het is niet voor niks dat je ze nog zo veel ziet rijen
jrk68 zegt
@undifined1:
Ik ben niet zo heel toed in de e-nummers maar het gaat hier over auto’s die ze aan het begin van deze eeuw introduceerde, niet over de uitloopmodellen.
Met name de Bangle 5 is op zijn zachtst gezegd technisch geen toppertje. Legio aan electrische gremlins en die V10 uit de M5 waar iedereen hier zo mee dweept mag dan magistraal klinken maar zelf zou je het gekkenhuis indraaien als je het onderhoud moet betalen.
Maar ik zal proberen in het vervolg iets concreter te zijn om de fans niet op hun lange tenen te trappen.
Ps: de E46 vind ik persoonlijk het mooiste dat ze gemaakt hebben.
Jammer dat ze zolangzamerhand allemaal naar z’n grootje geholpen worden.?
drivingpleasure zegt
@jrk68: Inderdaad, BMW en Audi in ieder geval niet…
erwh zegt
@berlinetta: helemaal met je eens. Over een paar maanden ga ik na jaren rijplezier m’n e46 330ci de deur uit doen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er een BMW voor terug komt. De financiële afdeling heeft het helaas nu ook bij dit merk voor het zeggen gekregen, wat zich uit in focus op shareholder value en korte termijn winstbejag, en zeker niet meer op kwalitatief goed gebouwde auto’s die verdomd lekker sturen, een prachtige aandrijflijn hebben, ergonomisch perfect in elkaar steken en net wat minder praktisch zijn dan de concurrent.
bofkont zegt
@erwh: Ah zonde, wat wordt de opvolger?
De E46 330ci facelift in M trim is een wagen die ik nog wel eens zou kunnen kopen, de E46 coupe blijft voor mij de mooiste bmw ooit, heb in het verleden al een E46 328ci gehad, ook geweldig.
kapitein zegt
@jrk68: Ach, die waarden hadden ze met de 2-serie active tourer al bij het grof vuil gezet. Geen verrassing als je het mij vraagt.
dirkiii zegt
Jammer maar denk dat er meer markt is voor een leuke cabrio van €20.000 a €25.000
clarkson zegt
@dirkiii: Fiat 500c?
scottishcarspotter2000 zegt
@clarkson: MX5?
jrk68 zegt
@scottishcarspotter2000:
Was het maar zo’n feest, de MX5 is leverbaar vanaf €29k.
Dat blijft hier een lastige markt, alleen de echte liefhebbers kopen hem dan. Hij is immers te onpraktisch als enige auto en te goedkoop om mee te patsen.
e1000bmw zegt
@dirkiii, @clarkson, @scottishcarspotter2000, @jrk68: voor €20.000,- à €25.000,-? Het origineel: de Z1. Geen computermeuk. Geen ESP, etc. O, en gave deurtjes.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: En ja, een Lotus Elise kan natuurlijk ook…
rs6issnel zegt
Is ook te gewaagd voor bmw van tegenwoordig. Een active tourer dat is pas een echte bmw van deze tijd.
lincoln zegt
@rs6issnel: hele stabiele leasemarktmeuk .. Daar kan je een lopende band voor inrichten en personeel voor klaarstomen voor de eerste 2 jaar ..
e38ossie zegt
Heel jammer. BMW moet eigenlijk weer een leuke (lichte) roadster gaan bouwen zoals de Z1. Dan maak je een hele groep kopers blij.
jrk68 zegt
@e38ossie:
Die groep maakten ze destijds blij met een dode mus.
Gaaf ding hoor zo’n Z1, ik zou er zo eentje kopen, als ik het me kon veroorloven.
Dat is waar het mis ging met de Z1, dat ding kostte in Euro’s 75k.
Dat zou nu dus meer dan een ton nieuw zijn en zie daar de reden dat BMW zich na 7000 exemplaren genoodzaakt zag om de stekker eruit te trekken.
e38ossie zegt
@jrk68: 8016. Waarvan 12 voorserie. Inderdaad de prijs was hoog, maar het concept was top. En daar dus een betaalbare versie van.
jrk68 zegt
@e38ossie:
Fijn dat je het precieze aantal van het tijdloze Harmen Lagaay ontwerp er even bij gezocht hebt.
Kreeg net mog een paar mooie foto’s van de Z1 van een kennis, maar weer eens bellen voor een mooi ritje over de Brabantse dreven.
gtwillem zegt
BMW: Freude Am Sparen.
purepet9000 zegt
@gtwillem*knip, schreeuwen hoeft niet*
Hoeveel autoliefhebbers/puristen hier hebben genoeg geld om die auto te kopen en zou ‘m kopen?
lincoln zegt
30/35.000 euro heb je een hele knappe 2de hands Z4 voor .. Tevens een onleasebaar ding .. Dus voor BMW klanten niet aantrekkelijk ..
erik64 zegt
Ik zou het wel erg top vinden als er zo’n Z2 zou komen.
Maar wel even wachten tot 2017 of 2018 graag, ik heb net deze week de koop rond gemaakt bij Mazda voor de MX-5
lincoln zegt
@erik64: mijn oprecht jaloerse felicitaties ..
erik64 zegt
@lincoln: Dank u, nu is alleen de tijd aangebroken van het wachten….Zucht, niet mijn sterkste punt.
lincoln zegt
@erik64: ach joh .. maak van wachten gewoon verwachten .. Nuance verschilletje ..
SCscreamGT2 zegt
@lincoln: is dit het eerste positieve bericht van Lincoln sinds ooit?
sr20det zegt
@erik64: vind ik helemaal leuk!
jochempie zegt
@erik64: Oooooohhhhh you lucky bastard! Super gaaf, may you bask in enjoyment!
spidermann zegt
Lichter
Lichter
Lichter
Hoe meer ik erover denk, hoe duidelijker het wordt. Ik begrijp dat sommige accessoires inclusief moeten zijn (ABS/EBS/AIRCO/NAVI) maar de rest kan achetrwege blijven in een BMW “4C”/MX5 concurrent.
e1000bmw zegt
@spidermann: Waarom zou je airco nodig hebben in een roadster…? En navi heeft iedereen toch op z’n telefoon tegenwoordig? Scheelt ook weer gewicht als je dat weglaat…
Dutchdriftking zegt
Iedere niche vullen, maar deze leeg laten. Slechte zaak BMW!
clarkson zegt
Bmw is goeiende kolen op ons hoofd aan het leggen :(
clarkson zegt
@clarkson: gloeiende*
jaapiyo zegt
Geen slecht nieuws want was toch een non-BMW met FWD geworden. Hoe minder er daarvan zijn hoe beter.
jochempie zegt
Ik snap het wel, ze hebben bij BMW een rondje in de nieuwe MX-5 gereden, en zagen in dat de ontwikkeling van een concurrent verspilde moeite is.
Shaw zegt
‘De klap zal komen’ zei iemand hierboven. Probleem is dat er geen alternatieven zijn voor Mercedes BMW en Audi. En kom niet aan met Jag, die F-Type daargelaten is ook bij Jaguar het marketingspook gaan waren. Volvo dan? Ha.
carmasterr zegt
Dus een BMW Barchetta?
Nee, niks gemist dus.
uselessblogger zegt
Wie een beetje Bimmerpost volgt weet dat dit bericht niet geheel klopt. Scott26 (een insider bij BMW die geregeld informatie geeft) schreef enkele maanden geleden hetvolgende: bmw wilt de z-reeks nieuw leven inblazen en verschillende modellen brengen: een z1 fwd, een z3 rwd en een z5 rwd, de coupevormen ervan zouden even nummers krijgen. Als dit bericht klopt gaat het dus enkel over de z1 die er niet gaat komen. In mini vorm komt die er echter wel, nl. de productieversie van de concept roadster die we zagen.
kaasdevies zegt
Melkkoe
mrrallycross zegt
Die beslissingen die bmw nu maakt komen de naam bmw niet echt ten goede
gremalibur zegt
Mensen die een 2 active tjourer kopen: nu rijd ik in een auto die gemaakt is door dezelfde geniale technici die de m3 en m5 hebben ontwikkeld.
M5 en m3 kopers (nieuw, géén tweedehands): ik heb de mooiste auto van het hele modellengamma en van zijn klasse. Rozengeur en maneschijn…Totdat je voor een stoplicht naast die 2 active tjourer met 7 bejaarden komt te staan. Dat zuigt. Deze m5 rijder gaat niet nog eens naar bmw. Maar waar kan hij tegenwoordig dan nog wel naartoe…?
uselessblogger zegt
@gremalibur: Waar slaagt dat nu op? Het merk dat je rijdt maakt toevallig ook een premium familiewagen die er eigenlijk nog vrij goed uitziet (voor een wagen van zijn klasse) en daarom zou je volgende auto geen BMW meer zijn? Rare gedachtekronkel.. Het enige wat ik je dan nog kan aanraden is Ferrari, voor de rest kan je zo goed als alles uitsluiten dan.
mashell zegt
@uselessblogger: Veel BMW rijders kopen ook helemaal geen BMW vanwege de techniek en de rijeigenschappen. Ze kopen de auto vanwege het imago en de lifestyle. Voor hen is de 2AT natuurlijk wel een enorme klap in het gezicht. Immers het door hen gewenste imago wordt geweld aangedaan.
Mensen een BMW kopen vanwege de techniek en de rijeigenschappen die lachen vriendelijk naar de 2AT rijders en denken “Dank u wel, u betaalt voor de R&D van mijn plezier”. Immers aan de eigenschappen van hun auto veranderd door de 2AT helemaal niets.
Zelfde bij Porsche, de Boxster, Cayman of 911 liefhebbers zijn de Cayenne en Macan rijders vooral dankbaar dat ze zorgen voor voortbestaan van het merk.
uselessblogger zegt
@mashell: Ik begrijp het probleem niet helemaal met de 2AT, ik weet dat de auto geliefd is om haat op af te vuren op deze blog maar in werkelijkheid is het gewoon een premium wagen in een ander segment dan wat we gekend zijn van bmw. Op de voorwielaandrijving na is er helemaal niks over te klagen. Bovendien zijn de mensen die een bmw kopen voor hun imago zich meestal niet bewust van de achterwielaandrijving dus is dat gedoe over “een klap in het gezicht” allemaal een beetje overdreven.
mashell zegt
@uselessblogger: mooi kan ik de 2AT niet vinden. Het oogt allemaal wat Koreaans. De wagen heeft een prachtig interieur, dat snapt BMW inmiddels goed. Maar is wel heel erg premium geprijsd. De voorwielaandrijving is helemaal geen probleem. Als we 2 generaties verder zijn heeft ook de 3 serie voorwielaandrijving. Voor een auto van dat formaat gewoon de beste keuze.
uselessblogger zegt
@mashell: Ja maar om ‘mooi’ draait het toch helemaal niet? de vorige generatie x1 of de pre-facelift 1 reeks waren, om het zacht uit te drukken, niet om aan te zien. Toch zeurde niemand over ‘een klap in het gezicht voor mijn premium bmw hier op de oprit’. De 2AT is premium geprijsd, heeft een premium interieur en ziet er beter uit dan anderen in zijn klasse. Ik vind het flauwekul nu te zeggen dat je volgende auto geen bmw meer zal zijn omdat er 2AT’s rondrijden. (daar doel ik niet mee naar jou maar naar de persoon die dat hierboven schreef)
lekbak zegt
@gremalibur: wat moet jij dan in een kleine wereld leven zeg…
Wat mij betreft rij ik in een auto van een nagellakmerk. Als dat de auto is die goed rijdt en mooi is dan is dat de auto die ik rij. Wat boeit een naam of een badge. Het gaat nog altijd om de inhoud. Voor het stoplicht ben je toch wel de lachende derde, jij rijdt dan immers in de leukste auto!