Driewerf hoera, de ‘concrete jungle’ is weer wat uitgebreid!
Heugelijk nieuws vandaag uit het Haagse, of uit 010, dat ligt eraan hoe je het wil bekijken. Er is weer meer asfalt bijgekomen in Nederland, waar we onze geliefde auto’s op kunnen uitlaten. Eerder vandaag opende minster van Infrastructuur en Milieu Melanie Henriëtte Schultz ‘130‘ van Haegen-Maas Geesteranus officieel de verbrede A15.
Doel van de werkzaamheden was het verbeteren van de doorstroming en het terugdringen van file’s in het gebied rondom de Rotterdamse haven. Dat het verkeer daar een beetje lekker doorrolt is natuurlijk extreem belangrijk voor ’s lands economie, daar stilstaande trucks en medewerkers elk jaar ettelijke miljoenen kosten aan verloren tijd en efficiëntie.
Ietwat minder blij met de gang van zaken zal overigens cementgigant Ballast Nedam zijn geweest. Het project is het grootste dat Rijkswaterstaat ooit in één keer heeft aanbesteed en Ballast heeft er zich bijna aan vertild. Zoals altijd liepen de daadwerkelijke kosten (zo’n 1,3 miljard) voor het project veel hoger op dan oorspronkelijk geraamd en die last werd bijna te zwaar voor Ballast Nedam. Uiteindelijk heeft dit volgens RTV Rijnmond geleid tot de overname van het bedrijf door het Turkse Renaissance Construction.
Maar goed, de automobilist die zich vaak in deze contreien bevindt zal dit alles worst zijn als hij/zij dat prachtige beeld voor zich ziet; een snelweg met ruimte om lekker door te blazen. Take that, boomknuffelaars.
oranje123456789 zegt
Had ik even ”kamikazepoort” gelezen op dat bord, waar zit ik weer in mijn hersenpan? Of er buiten.
thefmanl zegt
@oranje123456789: komt nog niet eens dichtbij
dutchneon zegt
@oranje123456789: Ben consultant, rij het hele land door Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp, Tilburg, Breda, Arnhem…. maar nog nooit heb ik zo’n rot traject gehad als de 40km die ik nu dagelijks doe naar Rotterdam. Veruit de kortste afstand, maar werkelijk bijna elke dag in onbenullige files op dat dubbele karrenspoor wat A15 heet. Ja nu het laatste stuk breder, maar wanneer komt het stuk nijmegen gorinchem aan de beurt??????
vtechlover zegt
Ben benieuwd of het daadwerkelijk gaat helpen!
lekbak zegt
Mooi dat die weg nu klaar is. Maar was er nou echt geen manier om dat te doen zonder dat het een mooi Nederland bedrijf kost?
moveyourmind zegt
@lekbak: Ik weet wel een manier…
Je gaat met de andere jongens in het wegenbouwwereldje om gezellig bij Van Der Valk om tafel zitten om een beetje bij te babbelen. Gewoon oude jongens krentenbrood…
Met als resultaat dat niet alleen degene die de opdracht krijgt er fors aan verdient, maar ook de bedrijven die de opdracht niet gegund krijgen. Met als resultaat dat de opdrachtgever veel te veel betaalt, zeker als er op basis van nacalculatie gefactureerd kan worden.
Het geeft mij weer een heel klein beetje vertrouwen dat het overschrijden van de begroting nu voor rekening komt van het bouwbedrijf in plaats van Rijkswaterstaat…
csx3000 zegt
@moveyourmind: Waarom regelt de opdrachtgever dan geen fixed price,
Omdat Rijkswaterstaat ook weer geld opstrijkt van de wegenbouwer, maar dan onder de tafel.
e1000bmw zegt
@moveyourmind: inderdaad. Tenslotte heeft heel die bouwfraude (kartelvorming eigenlijk) ons Nederlanders heel wat meer centen gekost…
lekbak zegt
@moveyourmind: ik heb het nu niet over de bouwfraude. Ik vind het gewoon zonde dat Nederlandse bedrijven massaal opgekocht worden door het buitenland. En ja, ik betaal liever wat meer belasting dan dat de bedrijven weg gekocht worden. Iets met trots enzo. Helaas zal de realiteit zijn dat die extra belasting dan naar een onzinnig kunstzinnig project gaat, maar dat is weer een hele andere discussie.
frisian1206 zegt
@lekbak: de Nederlandse bouwwereld heeft jarenlang gelobbyet dat ze meer verantwoordelijkheid, meer ruimte voor slimme oplossingen die zij konden bedenken. Geen bestekken meer afdraaien, maar mooie geïntegreerde contracten waarbij ze zelf geld konden besparen door het efficiënt afstemmen van ontwerp, bouw en onderhoud. Dat hebben ze gekregen van RWS. En de A15 is een voorbeeld waar de Nederlandse bouwwereld zich aan deze megacontracten heeft vertild. Dat is jammer, maar het is wel een samenwerkingsvorm met RWS waar ze jarenlang om gevraagd hebben. Jou bericht legt de val van Ballast bij RWS neer. dat is wat mij betreft onterecht.
thefmanl zegt
Ik kom er nooit en dat zal de komende 10 jaar niet veranderen helaas.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor. Altijd fijn zo`n verbreding.
scottishcarspotter2000 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
csx3000 zegt
Alle files worden meestal veroorzaakt door ongelukken is meer asfalt dan de enige oplossing?
e1000bmw zegt
@csx3000: Nope, de onveiligheden op de A15 kwamen vooral door dat het verdomd smal was op een aantal punten.
parker zegt
@csx3000: ja
martinus zegt
@csx3000: ja.
martinus zegt
Toch mooi om te zien dat ik mijn jaarlijkse VVD lidmaatschap niet voor niets betaal.