Dat gaat snel! In 2030 zijn alle auto’s met verbrandingsmotoren verboden in de showrooms aan de andere kant van de Noordzee! What’s gibt?
De opkomst van de elektrische auto is niet te stuiten. Vandaag is er toevallig weer een Battery Day, waarbij Elon Musk op Apple-esque wijze allerlei nieuwe revolutionaire dingen gaat aankondigen om ooit in productie te nemen. Er zullen meer merken dit soort evenementen moeten gaan organiseren, want een van de belangrijkste automarkten gaat er binnenkort een punt achter zetten.
Verbrandingsmotoren verboden in UK
Daarmee bedoelen we een punt achter de verbrandingsmotor. Deze mogen voor nu nog even verkocht worden, maar in 2030 zal het bij de wet verboden zijn om een nieuwe auto met ICE te kopen of verkopen. Dat meldt de ietwat links-progressieve kwaliteitspublicatie ‘The Guardian‘. Deze herfst zal Boris Johnson bekend maken dat het gehele traject tien jaar wordt vervroegd.
Coronavirus grootste aanleiding
De grootste aanleiding tot de vervroeging van het verbod is het coronavirus. Met (onder andere) deze ingreep hoopt het Verenigd Koninkrijk een groene, economische boost te kunnen bewerkstelligen. Het zit er toch wel aan te komen, dus waarom niet alles vervroegen? Aanvankelijk was het de bedoeling om het verbod in 2040 te laten gelden.
Dat werd s dus al vervroegd naar 2035. Met het aanscherpen van de deadline komt het Verenigd Koninkrijk op gelijke hoogte te staan met Ierland, Duitsland en ons eigen Nederland. Frankrijk doet juist wat rustiger aan: die verbieden de verbrandingsmotor pas in 2040. Het land dat het snelste een dergelijk verbod invoert is Noorwegen. Daar zijn petrolheads vanaf 2025 niet meer in staat om een nieuwe auto te kopen.
Struikelblok verbod verbrandingsmotor
Een groot struikelblok voor het verbod op de verbrandingsmotor in het VK voor 2030 was de infrastructuur. Deze zou in eerste instantie niet op orde zijn, maar dankzij nieuwe informatie is het blijkbaar toch mogelijk om het moment te vervroegen. Dat komt ook wel goed uit voor de Britten, want in 2050 moet het gehele eiland CO2-neutraal zijn.
Met dank aan @jaapiyo voor de tip!
Fotocredit: Bugatti Veyron SS WRE, geschoten door @gwnfinn via Autojunk.
dees zegt
Kun je vergeten. Zo mogen blij zijn wanneer het aantal verkochte auto’s met verbrandingsmotor onder de 50% ligt tegen die tijd
mashell zegt
Het gaat om dat wat vanaf 2030 op de markt komt. Dus de laatste golf wagens met verbrandingsmotor die in 2029 wordt gelanceerd kan zelfs nog wel een marktaandeel van 80% hebben in 2030 en toch kan het VK de doelstelling van alleen nog elektrisch vanaf 2030 halen. Door het zo te spelen weten ze zeker dat er in 2040 vrijwel niks meer met een verbrandingsmotor te koop is. Ik denk trouwens dat het anders loopt, vanaf 2025 wordt het aanbod aan wagens met verbrandingsmotor al dun, er wordt immers nu al niet meer aan ontwikkeld.
Edge zegt
Yeah right…. Alsof dat gaat lukken. De UK heeft echt wel langer dan acht jaar nodig om het volledige wegennet klaar te maken voor elektrificatie, en ik denk ook niet dat de autoindustrie in alle segmenten tijdig een elektrische auto kan aanbieden. Vooral de kopers van traditioneel gezien goedkopere, kleine auto’s zullen het haasje zijn.
dalmore zegt
@Edge: Eens. Ik vraag me sterk af of er tegen die tijd ook een elektrische Picanto is voor een gelijkwaardige prijs als die nu is. Zolang dat niet het geval is zijn er een hoop mensen die verplicht worden met de benzine auto door te rijden.
Hubert zegt
De Engelsen kennende, zullen ze minstens de komende 150jaar nog met brandstofauto’s blijven rijden.
Het maakt deel uit van hun heritage, dus zullen ze er alles aan doen om de boel rijdend te houden.
sjeemsbond zegt
Heritage? Wat een onzin. De afgelopen 150 jaar reed elke auto in elk willekeurig land op het vloeibare zwarte goedje.
mopar zegt
UK heeft nu al een schrijnend tekort aan laadpalen. Ik zie ze niet binnen 8 jaar een hele infrastructuur opzetten die gericht is op puur elektrisch vervoer. Daarnaast meen ik te hebben gelezen dat het Engelse elektriciteitsnet dit niet eens aan kan. Er moeten miljarden geïnvesteerd worden eer een volledig elektrisch wagenpark mogelijk is, de Engelse kennende en met Brexit zal dit niet binnen 8 jaar voltooid zijn.
koeberg zegt
“We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.”
Als de VS in 1960 in tien jaar een raket programma kunnen opzetten en naar de maan gaan, dan moet het VK in 2020 toch wel in tien jaar haar elektriciteitsnet kunnen upgraden? Dat is bepaald niet dezelfde orde van complexiteit.
melkkoe zegt
klopt. Tegenwoordig gaat dat echter allemaal niet zo snel meer. Er zijn namelijk twee factoren bijgekomen waar men vroeger geen of minder last van had:
-Bureacratie, teveel (semi)ambtenaren die zich er mee willen bemoeien.
-Mileuridders, Mensen die de boel willen stagneren omdat het milieu hier misschien niet tegen kan of zoiets
melkkoe zegt
Ik vergeet er nog eentje: Veiligheid, als het niet past in het rubber-tegeltijdperk, kan men misschien wel ge-electrocuteerd worden. En aangezien we al een groot bevolkingstekort hebben op deze planeet, willen we dat natuurlijk niet.
lekbak zegt
@koeberg: klopt, dat is vele malen complexer. 1 stukje high tech maken is een stuk makkelijker dan nieuwe infrastructuur aanleggen in een heel land.
mopar zegt
@koeberg: 4 mensen naar de maan sturen is toch wel even wat makkelijker dan zorgen dat 30miljoen autobezitters allemaal een laadpaal ter beschikking hebben. Daarvoor is een investing op verschillende niveaus noodzakelijk. In de jaren ‘60 was de VS het meest welvarende land op aarde en was de sky letterlijk the limit. Nu is dat met bureaucratie en kostenbesparingen toch wel even wat anders.
Onehp zegt
Duidelijk
bmw2coupeeigenaar zegt
Bijzondere statement, maar in de praktijk onhaalbaar. Een infrastructuur op z’on korte termijn op orde stellen gaat hen niet lukken.
amsterdam zegt
De infrastructuur ligt er al, dus een stuk eenvoudiger dan bijvoorbeeld waterstof. Prima ontwikkeling.
deSjonnies zegt
Populisme van de bovenste plank, stem op mij en u ontvangt € 1000,–
Engelsen zijn nog niet eens in staat om hun Victoriaanse rioolstelsel in orde te krijgen, ze kunnen zelf niet eens een auto als massa product produceren, al hun roemruchte merken zijn verdwenen of verkwanseld aan het buitenland en de kerncenrrale van Sellafield is berucht om zijn vervuiling van allerlei nucleaire zooi.
Edge zegt
@amsterdam: Is dat zo? Ik ben niet bekend met het elektriciteitsnet in het UK, maar ik kan mij voorstellen dat het huidige elektriciteitsnet geüpgraded moet worden om die extra vraag aan te kunnen.
amsterdam zegt
@Edge: een upgrade zal nodig zijn, maar sinds 1890 hebben we een netwerk… een laadpaaltje is zo neergezet. Zal in de UK niet anders zijn.
Jochen zegt
@mashell: volgens mij heb ik ook een gat in mijn geheugen
nautique206 zegt
@mashell: ik heb ook helemaal niet doorgehad dat ik al 2 jaar thuis werk
Robert zegt
@deSJonnies: en die verkiezingsbelofte heeft Mark ’teflon’ Rutte geen windeieren gelegd. Mensen wachten er klaarblijkelijk nog steeds op…
supertjeduc zegt
Kan allemaal wel zijn dat het onmogelijk is , maar ik kijk wel eens naar die programma’s waar mensen die een huis willen kopen in de UK hun wensen kenbaar willen maken
Daar heeft niemand de eis dat er een goede weg moet zijn naar hun werk
Die willen een treinstation in de buurt en minder dat een uur reizen naar hun werk ( meestal in Londen of omgeving)
Wat betreft de omschakeling, als je weet dat je auto met diesel of benzine motor de stad niet meer in mag en ze restwaarde van een auto in 5 jaar naar nul gaat koopt er niemand meer zo’n auto over 5 jaar
crashingduke zegt
@supertjeduc: Restwaarde gaat juist stijgen. Auto’s uit 2029 mogen in 2030 en later nog op benzine rijden en worden dus erg gewild.
bitd zegt
Let maar op: hybrid light/mild wordt dan ook gewoon geaccepteerd.
sanderm3 zegt
Niemand over dit nagedacht?… Wát als er dan een keer een grote lange stroomstoring zich voordoet?